  • 1. Data: 2015-12-25 23:33:32
    Temat: Przystawka do pomiaru małych rezystancji
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Wspominałem o tym niedawno, więc może komuś się przyda:
    Wystarczy kostka LT1185, pin FB bezpośrednio do VOUT
    (stabilizuje wtedy 2,37V, co jest wręcz idealne w tym
    zastosowaniu), pin REF przez rezystor 15k/1% do GND
    (ogranicznik prądowy 1A), niewielki radiator i to wszystko.
    W tej konfiguracji układ to źródło prądowe 1A, co na
    1 omie rezystancji mierzonej oznacza 1V napięcia.
    Pomiaru dokonuje się czteropunktowo, napięcie powstałe
    na rezystancji mierzonej doprowadzając wprost do miernika
    cyfrowego ustawionego na zakres 2V i odczytując wynik
    bezpośrednio w miliomach. Zakres 0..2 omy, datasheet do
    stabilizatora mówi o dokładności 10%, ale w rzeczywistości
    jest znacznie lepiej, u mnie poniżej 1%. Zasilać z 4+V,
    im mniej, tym lepiej, bo nadmiar wydzieli się a radiatorze.
    Układ świetnie mierzy rezystancję ścieżek na PCB,
    łączeń przewodów itp.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2015-12-27 10:14:07
    Temat: Re: Przystawka do pomiaru małych rezystancji
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2015-12-25 o 23:33, Piotr Wyderski pisze:
> [...]
    > im mniej, tym lepiej, bo nadmiar wydzieli się a radiatorze.
    > Układ świetnie mierzy rezystancję ścieżek na PCB,

    W Elektronice dla Wszystkich z grudnia 1996 opisana jest przystawka
    działająca na tej zasadzie. Jest to źródło prądowe na trzech tranzystorach.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 3. Data: 2015-12-27 12:08:14
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Paweł Pawłowicz wrote:

    > W Elektronice dla Wszystkich z grudnia 1996 opisana jest przystawka
    > działająca na tej zasadzie. Jest to źródło prądowe na trzech tranzystorach.

    Widziałem kilka układów działających na tej zasadzie, w tym te z AVT,
    ale ten charakteryzuje się maksymalną prostotą: tylko 2 elementy,
    w tym opornik małej mocy. Na LM317 złożoność byłaby podobna (+ 3 diody
    ograniczające napięcie na mierniku też warto dać...), ale potrzeba
    rezystora 1,25 oma/2W, który trzeba sobie zrobić samemu, np. z 8
    rezystorów 10 omów.

    Stabilizator akurat się pałętał po szufladzie, więc mu znalazłem
    przydatne zastosowanie. :-)

    Z podobnie złożonych, a przydatnych wynalazków: czuła dioda LED
    + źródło prądowe na JFET w SOT23. Zacisnąć w rurce termokurczliwej.
    Można sprawdzać poziomy logiczne przy dowolnym napięciu, które
    wytrzyma tranzystor -- piny MCU, drivery MOSFETów itd. Bardzo
    mi się to sprawdziło w czasach przedoscyloskopowych. Na LND150
    zadziała do 600V nawet bez opornika, ale wtedy nie wiedziałem
    jeszcze o istnieniu tego genialnego elementu.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2015-12-27 16:32:43
    Od: "Bo(o)t manager" <b...@W...wp.pl>

    On Fri, 25 Dec 2015 23:33:32 +0100, Piotr Wyderski napisał/a:

    > Wspominałem o tym niedawno, więc może komuś się przyda: Wystarczy kostka
    > LT1185,
    [ciach]

    25 PLN za scalaka to trochę drogo jak na stabilizator.

    Bo(o)t manager

  • 5. Data: 2015-12-27 20:54:36
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Bo(o)t manager wrote:

    > 25 PLN za scalaka to trochę drogo jak na stabilizator.

    Ano, kostka LTC, to i cena stosowna. A czy drogo, to
    zależy, czego potrzebujesz. Innej kostki z programowanym
    ogranicznikiem prądu nie znam. Jak kto lubi, może dłubać
    na dyskretnych, ale w małych seriach nieopłacalne: oszczędność
    na elementach na kilkanaście złotych, a koszt projektowania
    i dostrajania układu kilka tysięcy, gdyby uczciwie liczyć.

    Został z projektu, który nie wypalił, więc mu znalazłem zastosowanie. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2015-12-27 21:25:29
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-12-27 o 20:54, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > na elementach na kilkanaście złotych, a koszt projektowania
    > i dostrajania układu kilka tysięcy, gdyby uczciwie liczyć.
    Nie przesadzaj, ostatnio zrobiłem precyzyjne źródło prądowe na
    2 oporach, TL431 + tranzystor NPN.

    --
    Pozdr

    Janusz_K