    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Subject: Przyciski dotykowe
    Date: Tue, 20 Dec 2016 09:54:22 +0100

    Za jakiś czas będę składał panel sterujący pewnym prostym urządzeniem.
    Na dobrą sprawę wystarczy kilka prostych przycisków chwilowych - ważne
    jest to, żeby były one dość duże i proste do przyciśnięcia. Na dobrą
    sprawę mógłbym zastosować stare, dobre przyciski mechaniczne.
    Jednak przyszedł mi do głowy pomysł wykorzystania dotykowych
    "przycisków" pojemnościowych.
    Do tej pory nie miałem jeszcze w praktyce do czynienia z tym
    rozwiązaniem. Na dobrą sprawę wiem tylko tyle, że dostępne są dedykowane
    układy scalone, zapewniające sprzętową obsługę tego rozwiązania, bez
    potrzeby angażowania mikrokontrolera. Widziałem też gotowe moduły do
    Arduino, ale się nimi nie bawiłem.

    Zastanawiają mnie przede wszystkim następujące kwestie:
    1) Jaki jest górny limit pojemności elektrody? Można w ten sposób
    symulować tylko niewielkie przyciski, czy można równie dobrze utworzyć
    większe pole czułe na dotyk.
    2) Rozumiem, że elektrodę można przykryć jakimś materiałem
    nieprzewodzącym prądu (szkło, tworzywo sztuczne). Są jakieś specyficzne
    wymagania co do właściwości tego materiału, czy istnieje duża dowolność
    i można sobie spokojnie poradzić przy użyciu rzeczy, które mamy "pod ręką"?
    3) Jak wygląda kwestia opisywania takiego interfejsu? Pod szkło można
    np. podłożyć jakiś wydruk na folii?