  • 11. Data: 2017-05-16 20:34:29
    Temat: Re: Przewóz klamotów przyczepką jednoosiową a DMC
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 16 maja 2017 19:49:02 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Co prawda osobowki raczej liczone na ~500kg ladunku (z ludzmi), wiec
    > raczej mala szansa ... ale sprawdzic DR warto.

    Sprawdziłem...
    DMC pojazdu 2260kg
    DMC zespołu pojazdów 3560kg

    ALE

    max. masa przyczepki bez hamulca 450kg. Więc jestem w d. bo jak wezmę 800kg
    to będzie przekroczone prawie 2x :/
    Trza szukać przyczepki z hamulcem, taka z hamulcem może mieć max 1300kg.
    Jeździdło to verso 2,2. Dlaczego tylko 450kg? To jakaś popelina...

    L.

  • 12. Data: 2017-05-16 20:51:56
    Od: j...@i...pl

    On Tue, 16 May 2017 12:36:52 +0200, t-1 <t...@t...pl> wrote:

    >Samochodem klasy kompakt to raczej żadnym przyczepy 750 formalnie się
    >nie pociągnie.

    Maluchem się n126 ciągało :)
    W Focusie niewiele brakuje - 695 kg bez hamulca.
    Auris kombi - OIDP 385 kg :))

    http://jerzu.waw.pl GG:129280
    Ford Focus MK2 1.6 TDCi 109KM `06

  • 13. Data: 2017-05-16 23:37:59
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Tue, 16 May 2017 11:34:29 -0700, Lisciasty wrote:

> [...]
    > Trza szukać przyczepki z hamulcem, taka z hamulcem może mieć max 1300kg.
    > Jeździdło to verso 2,2. Dlaczego tylko 450kg? To jakaś popelina...

    Zakładam, że masz tylko prawko B? Jeśli tak, to jest niestety niemały
    problem. Otóż bez zbędnych ceregieli możesz jechać holownikiem 3,5T +
    przyczepka lekką czyli taką do 750kg bez hamulca.

    W Twoim przypadku lekkiej nie możesz, bo... zabrania tego homologacja
    pojazdu. Natomiast jeśli podepniesz przyczepkę "nie lekką" 1300kg z
    hamulcem to wyłazisz po za ramy tego czym możesz powozić na B o całe
    60kg. W ustawie jest niestety zapis o 3,5T - nie o 3,56T :(

    Jest do tego mała furteczka, możesz zdać sam egzamin jak na B+E, co da Ci
    wpis B96 do prawa jazdy. Co z kolei pozwoli Ci powozić zestawem 4,25T
    czyli holownikiem maks 3,5T z przyczepką lekką albo czymkolwiek z
    przyczepką nie lekką do wspomniach 4,25T DMC zestawu. Ogólnie same
    problemy.

    Tomek

  • 14. Data: 2017-05-17 00:33:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 16 May 2017 21:37:59 -0000 (UTC), Tomasz Stiller napisał(a):
> [...]

    Pewnie jakies kwestie stabilnosci, bo skutecznosc hamulcow przy dmc
    wlasnej 2260 to powinna wystarczyc na wiecej.

> [...]
    > przyczepka lekką czyli taką do 750kg bez hamulca.
    >
    > W Twoim przypadku lekkiej nie możesz, bo... zabrania tego homologacja

    Dlaczego zabrania ?
    O ile rozumiem moze ciagnac przyczepe bardzo lekka (na dwa czy 3
    kursy), albo przyczepe lekka z hamulcem najazdowym.

    > Natomiast jeśli podepniesz przyczepkę "nie lekką" 1300kg z
    > hamulcem to wyłazisz po za ramy tego czym możesz powozić na B o całe
    > 60kg. W ustawie jest niestety zapis o 3,5T - nie o 3,56T :(

    Ale moze podpiac przyczepe o DMC 1200kg, a nawet 1240 kg :-)

> [...]
    > czyli holownikiem maks 3,5T z przyczepką lekką albo czymkolwiek z
    > przyczepką nie lekką do wspomniach 4,25T DMC zestawu.

    Jestes pewien ?
    6) kategorii B:
    a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej
    nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,

    b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz
    z przyczepy lekkiej,

    c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz
    z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita
    zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2,

    2. Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego
    dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba,
    która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem
    do prawa jazdy.

    I badz tu madry, o jaki egzamin i wpis chodzi ... domyslam sie, ze +E.
    Ale majac B+E teoretycznie mozna ciagnac pojazd 3.5t z przyczepa 3.5t

    >Ogólnie same problemy.

    A to dopiero poczatek problemow, bo dochodzi pare kolejnych ustaw.

    J.

  • 15. Data: 2017-05-17 00:47:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 15 May 2017 13:11:28 -0700 (PDT), Lisciasty napisał(a):
    > Ok, trza będzie pokombinować, albo mieć nadzieję że osobówki to
    > drobna zwierzyna i krokodyl szarpnie raczej jakiegoś ciężarowca ;P

    Ale na jakies dostawczaki czy terenowki juz moga polowac - ponad 3.5t
    viatoll trzeba miec, to i kara wysoka ...

    Przy osobowce szansa na przekroczenie niewielka, a i kara mniejsza.

    J.

  • 16. Data: 2017-05-17 09:32:48
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 16 May 2017 11:34:29 -0700 (PDT), Lisciasty napisał(a):

> [...]
    >
    > ALE
    >
    > max. masa przyczepki bez hamulca 450kg. Więc jestem w d. bo jak wezmę 800kg

    Tu jeszcze pamiętaj że 800kg bez hamulca na haku w osobówce powoduje że
    taki zestaw będzie beznadziejnie hamował.

    Ważył pewnie Ci tego nikt nie będzie, a nawet jeśli, to żeby to jakoś się
    prowadziło należy tak rozłożyć ładunek żeby mieć minimum 100kg nacisku w
    dół na haku, co oznacza że pomimo że masa przyczepy będzie 800kg, to nacisk
    jej osi na ziemię będzie 700kg, a 100kg będzie obciążało hak samochodu.

    > Trza szukać przyczepki z hamulcem, taka z hamulcem może mieć max 1300kg.

    1240kg dokładnie, jeśli chcesz się zmieścić w kat B.
    To jest tak naprawdę dla Ciebie najważniejszy parametr, bo oznacza jazdę
    bez uprawnień i dużo gorsze konsekwencje niż za jakieś niewielkie
    przeładowanie.
    W razie jakiejkolwiek szkody spowodowanych jadąc bez uprawnień,
    ubezpieczycielowi przysługuje wtedy regres ubezpieczeniowy bez żadnej
    dyskusji że to było parę kilogramów DMC, a przyczepa była pusta czy coś.

    > Jeździdło to verso 2,2. Dlaczego tylko 450kg? To jakaś popelina...

    Pzy awaryjnym hamowaniu 750kg przyczepa może naciskać na hak nawet z siłą
    750kG.
    A ta dopuszczalna masa w nowych autach musi uwzględniać sterowność zestawu
    przy hamowaniu, a z tym może być ciężko w osobówce z ciężką, niehamowaną
    przyczepą.
    Gdybyś się zdecydował tak jechać, to musisz pamiętać że z załadowaną
    przyczepą będzie chciało Cię złożyć przy hamowaniu.

    Dlatego kiedyś auta miały 750kg DMC przyczepy bez hamulców, a teraz mają
    zazwyczaj mniej.

  • 17. Data: 2017-05-17 10:15:47
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 17 maja 2017 09:33:29 UTC+2 użytkownik Tomasz Pyra napisał:
    > Gdybyś się zdecydował tak jechać, to musisz pamiętać że z załadowaną
    > przyczepą będzie chciało Cię złożyć przy hamowaniu.

    Ee już mi się odechciało w tej konfiguracji, nie miałem pojęcia że to takie
    mecyje z tym są. Poszukam większej przyczepy albo jakiegoś busa,
    trasa ma być 380km na pusto i potem z powrotem to samo z ładunkiem,
    nie mam zamiaru pocić się przy każdym hamowaniu czy patrolu policmajstrów ;)

    L.

  • 18. Data: 2017-05-17 13:52:52
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, May 16, 2017 at 11:41:22 PM UTC+2, Tomasz Stiller wrote:

    > Zakładam, że masz tylko prawko B? Jeśli tak, to jest niestety niemały
    > problem. Otóż bez zbędnych ceregieli możesz jechać holownikiem 3,5T +
    > przyczepka lekką czyli taką do 750kg bez hamulca.

    A skad to "bez hamulca"? W PoRD jest tylko do 750kg

    BTW ostatnio wozilem meble itp. na wies i po analizie pozyczenia przyczepek w koncu
    wybralem takie cos: http://www.kangoor.pl/furgony-megamax i 2 kursy w dzien
    zaliczylem... najmniej roboty, z przyczepka lekka to bym pewnie caly weekend jezdzil,
    jeden kurs to ~200km, wiec troche drozej niz bym na pozyczenie przyczepy + dodatkowe
    paliwo wydal...

  • 19. Data: 2017-05-17 13:55:59
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Wednesday, May 17, 2017 at 12:33:24 AM UTC+2, J.F. wrote:

> [...]
    >
    > I badz tu madry, o jaki egzamin i wpis chodzi ... domyslam sie, ze +E.
    > Ale majac B+E teoretycznie mozna ciagnac pojazd 3.5t z przyczepa 3.5t

    raczej o "96"
    http://www.word.waw.pl/egzaminy/kategorie-prawa-jazd
    y/kat-b-96

  • 20. Data: 2017-05-17 18:37:30
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Wed, 17 May 2017 00:33:08 +0200, J.F. wrote:
    > Pewnie jakies kwestie stabilnosci, bo skutecznosc hamulcow przy dmc
    > wlasnej 2260 to powinna wystarczyc na wiecej.

    Powinna, ale dlaczego producent nie zezwala tego się raczej nie dowiemy :)

    > Dlaczego zabrania ?

    Zabrania lekkiej >450kg, a kolega chciał lekką 750kg dodatkowo lekko
    przeciążoną.

    > Ale moze podpiac przyczepe o DMC 1200kg, a nawet 1240 kg :-)

    Pewnie. Tylko trzeba taką znaleźć.

    > Jestes pewien ?

    Tak, przerabiałem to kiedyś w praktyce aż mi się odechciało.

    > I badz tu madry, o jaki egzamin i wpis chodzi ... domyslam sie, ze +E.
    > Ale majac B+E teoretycznie mozna ciagnac pojazd 3.5t z przyczepa 3.5t

    Egzamin jak na B+E a wpis B96. Oczywiście można też iść na pełne B+E,
    czli kurs + egzamin co da możliwości DMC zestawu do 7T.

    Tomek