  • 31. Data: 2023-11-20 22:17:40
    Temat: Re: Przetwornica DC12 na AC9-12
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 20/11/2023 22:14, Rutkowski, Jacek wrote:
    > Możesz dać przetwornicę izolowaną DC

    Tak dokładnie chcę, ale te przetwornice są drogie (w postaci "hybryd").
    Pamiętaj, że projekt, jesli uda się go zrobić, stanie się publiczny.
    Jesli będzie kosztował $200 to nikogo nie zainteresuje.

    Wiec albo można ją zrobic łatwiej samodzielnie, albo istnieje gotowe
    rozwiązanie generujace AC wprost.

  • 32. Data: 2023-11-20 23:17:13
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 20.11.2023 o 22:17, heby pisze:

> [...]
    > Jesli będzie kosztował $200 to nikogo nie zainteresuje.
    >
    > Wiec albo można ją zrobic łatwiej samodzielnie, albo istnieje gotowe

    Niby Ci podsunąłem myśl do zastosowania
    https://allegro.pl/oferta/pradnica-inwerter-75w-12v-
    do-220v-usb-50hz-14166488470
    Tyle, że wymieniłbym w środku trafo na jakieś 1:1. i wywalił tą obudowę.
    Masz wtedy galwanicznie oddzielone 9V AC i oczywiście bezpieczne. 5V DC
    to już pikuś i może być śmiało osobno.

    Małe i bezpieczne, nie wiem tylko czy Ci to odpowiada. Ja bym spróbował.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 33. Data: 2023-11-21 14:43:34
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

> [...]
    > to już pikuś i może być śmiało osobno.
    >
    > Małe i bezpieczne, nie wiem tylko czy Ci to odpowiada. Ja bym spróbował.
    Ale to daje ordynarnego prostokąta + - 200VDC czyli
    zmodyfikowaną sinusoidę i nie nadaje się.
    Separacji galwanicznej też nie ma zapewne...
    --
    pzdr, j.r.

  • 34. Data: 2023-11-21 15:39:59
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 21.11.2023 o 14:43, Rutkowski, Jacek pisze:
    [...]
    do-220v-usb-50hz-14166488470

    > Ale to daje ordynarnego prostokąta + - 200VDC czyli
    > zmodyfikowaną sinusoidę i nie nadaje się.

    Wydaje mi się, że jednak się nadaje. Co innego jakby dalej była jakaś
    przetwornica w C64 ale nie ma.

    > Separacji galwanicznej też nie ma zapewne...

    Wydaje mi się, że to wygląda tak:

    https://pl.pinterest.com/pin/314407617712362589/

    ZTCW to siedzi tam trafo, o którym piszę.

    W mojej/innej jest trafo.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 35. Data: 2023-11-21 19:27:26
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

> [...]
    >
    > Wydaje mi się, że to wygląda tak:
    >
    > https://pl.pinterest.com/pin/314407617712362589/
    >
    > ZTCW to siedzi tam trafo, o którym piszę.

    Na 50Hz?
    70VA?
    Jeśli tak to trafo musi być około 0,6kg...
    --
    pzr, j.r.

  • 36. Data: 2023-11-21 20:38:42
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 19.11.2023 21:42, heby wrote:

    > Nie. Wytwarzanie obrazu w całości realizowane jest z kwarców taktujących.

    Masz rację.
    A programiści w ogóle używali tego zegara czasu rzeczywistego?
    Bo coś mi się kojarzy, że i tak liczyło się ramki obrazu.

    --
    Mirek.

  • 37. Data: 2023-11-21 21:30:05
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 21/11/2023 20:38, Mirek wrote:
    > Masz rację.
    > A programiści w ogóle używali tego zegara czasu rzeczywistego?

    Sporadycznie. Np. GeOS używał (o ile pamiętam). W BASICu było TIME$.

    > Bo coś mi się kojarzy, że i tak liczyło się ramki obrazu.

    Ogólnie pozostałe timery CIA w C64 są zsynchronizowane z cyklami
    zegarowymi, a te zaś znowu z pixelami. Więc do technik typu
    racing-the-beam były właściwe te, a nie zegar czasu rzeczywistego.

    Zegar czasu rzeczywistego w C64 jednak jest i sporadycznie go używają w
    niektórych programach. Wiec i było by miło jak by zasilacz go poganiał.
    Ponadto to samo zasilanie pogania magnetofon i jest niezbędne do
    generacji napięć dla VICa i SIDa. Więc to nie tylko problem braku
    zegara, ale i problem braku obrazu i dzwięku :)

  • 38. Data: 2023-11-21 23:23:14
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 21.11.2023 o 19:27, Rutkowski, Jacek pisze:
    [...]
    > Na 50Hz?
    > 70VA?
    > Jeśli tak to trafo musi być około 0,6kg...

    Nonietak. Aproksymowana sinusoida ma mniejsze trafo ale akurat tutaj się
    nadaje. Oczywiście, co podważyłeś, to jednak jest galwaniczna separacja.

    Pisałem wcześniej, że mam brzęczyk/napowietrzacz do rybek, podłączony do
    podobnego ustrojstwa, czyli trafo z kotwicą magnetyczną i spokojnie 50Hz
    tam leci, bo działa. Po prostu bym spróbował. Kasa niewielka.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 39. Data: 2023-11-21 23:28:37
    Od: M M <m...@g...com>

    Może coś mi umknęło, ale właściwie dlaczego ta przetwornica w ogóle powinna być
    izolowana?
    Najprościej bym widział tak - na wejściu mamy +12V DC z dowolnego typowego zasilacza
    sieciowego.
    Z tego +12V robimy +5,1V jakimś step-down i to napięcie podajemy jako +5V na C64
    przez jakiś mały bocznik do pomiaru prądu, oraz na naszego AVR-a czy inne RP2040 do
    generowania PWM.
    Z tego +12V zasilamy też driver, jakiś podwójny pełny mostek w rodzaju L6205 (czy co
    teraz aktualnie jest dostępne w rozsądnej cenie), z 4 wyjść przez 4 dławiki (po 2
    równolegle) na 2 wyjścia 9V AC przeciwne w fazie. Razem 4 sygnały PWM, wszystkie
    możliwe kombinacje 0/180 stopni modulującego sinusa 50 Hz i 0/180 stopni nośnej xx
    kHz (2-phase interleaved) dzięki czemu można użyć mniejszych dławików i łatwiej
    odfiltrować tętnienia, wystarczą mniejsze pojemności na wyjściu.
    Bocznik do pomiaru prądu na +5V pozwala wykryć brak poboru prądu (wyłączenie C64 jego
    wbudowanym wyłącznikiem - który wyłącza też 9V AC ale tylko z jednej strony, gdyby
    było izolowane to by wystarczyło, no ale nasze nie jest - prostym komparatorem możemy
    wykryć brak poboru prądu na +5V i wtedy wyłączyć PWM dla 9V AC).
    Masa wejścia +12V DC i całego C64 w takim układzie jest wspólna, ale to chyba w
    niczym nie przeszkadza?
    Napięcie 9V AC to tak naprawdę sinus 8,5V RMS (wartość szczytowa 12V) ale z
    oryginalnego transformatora nie jest stabilizowane i sinus w sieci też bywa daleki od
    ideału, zakładam że nasze +12V jest - czy to ma działać też w samochodzie i podczas
    kręcenia rozrusznikiem?
    Przyznaję że mogę czegoś nie wiedzieć (w czasach popularności C64 ja akurat miałem ZX
    Spectrum) więc oświećcie mnie jakby co.

  • 40. Data: 2023-11-21 23:48:22
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 21/11/2023 23:28, M M wrote:
    > Może coś mi umknęło, ale właściwie dlaczego ta przetwornica w ogóle powinna być
    izolowana?

    Bo oryginalny zasilacz tak miał.

    W dodatku w środku C64 napięcia te są połaczone w nieoczywisty sposob.

    W dodatku ktoś ma prawo wpiąć coś dziwacznego w ten komputer i ma nie
    wylecieć w kosmos.