  • 1. Data: 2009-12-13 11:24:33
    Temat: Przekłamania licznika
    Od: JS <b...@p...onet.pl>

    Witam,
    czy licznik kWh trójfazowy (tradycyjny - nieelektroniczny) może zawyżać
    wskazania, jeśli całe obciążenie jest na dwóch fazach a trzecia pracuje
    bez obciążenia?

    Pozdrawiam
    JS

  • 2. Data: 2009-12-13 11:39:33
    Temat: Re: Przekłamania licznika
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 13 Dec 2009 12:24:33 +0100, JS wrote:
    >czy licznik kWh trójfazowy (tradycyjny - nieelektroniczny) może zawyżać
    >wskazania, jeśli całe obciążenie jest na dwóch fazach a trzecia pracuje
    >bez obciążenia?

    Nie powinien, a przynajmniej niewiele.

    A jak w praktyce .. trzeba sprawdzic.

    J.

  • 3. Data: 2009-12-13 11:57:39
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sun, 13 Dec 2009 12:24:33 +0100, JS napisał(a):

    > może zawyżać
    > wskazania, jeśli całe obciążenie jest na dwóch fazach a trzecia pracuje
    > bez obciążenia?

    Nie, musi trzymać klasę dokładności w całym zakresie prądów od zera do max.
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2009-12-14 07:49:10
    Od: "Kacper" <e...@W...pl>

    Użytkownik "JS" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > czy licznik kWh trójfazowy (tradycyjny - nieelektroniczny) może zawyżać
    > wskazania, jeśli całe obciążenie jest na dwóch fazach a trzecia pracuje

    No właśnie dobrze piszecie "nie powinien"
    Urządzenia generalnie działać powinny ale niektóre nie chcą - bo są skopane.
    Tak jest z licznikami, mają prawo się roz....
    Wtedy mogą sobie chodzić szybciej albo wolniej.
    Po to są okresowe legalizacje żeby sprawdzać poprawnośc działania.
    Poza tym znam przypadku zarówno na plus jak i minus, pracując kiedyś w
    zakłądzie energetycznym
    widziałem ludzi którzy przychodzili z reklamacją bo licznik źle liczy.
    Fakt, po badaniu okazywało się że źle liczy i dołożyli im jeszcze więcej bo
    liczył za mało :-(

    Rafał

  • 5. Data: 2009-12-14 08:39:50
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    > No właśnie dobrze piszecie "nie powinien"
    > Urządzenia generalnie działać powinny ale niektóre nie chcą - bo są skopane.
    > Tak jest z licznikami, mają prawo się roz....

    Dlatego zastosowane są w nich magnesy hamujące aby się nie rozbiegały.
    Jednak jeżeli ktoś potraktuje licznik magnesem neodymowym wtedy na skutek
    silnego pola magnetycznego zostają rozmagnesowane lub przemagnesowane magnesy
    stałe w liczniku.Wtedy po zdjęciu neodyma licznik zasuwa jak mały samochodzik.

> [...]
    > Fakt, po badaniu okazywało się że źle liczy i dołożyli im jeszcze więcej bo

    Ale również im dowalali mimo, iż liczył za dużo, a to ze względu na
    potraktowanie go neodymem.

    Zbyszek

  • 6. Data: 2009-12-14 10:13:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kacper" <e...@W...pl> napisał w
    wiadomości news:hg4qlq$44t$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > są skopane.
    > Tak jest z licznikami, mają prawo się roz....
    > Wtedy mogą sobie chodzić szybciej albo wolniej.

    Tym niemniej urzadzenie powinno poprawnie zliczac energie, nawet
    przy nierownomiernym obciazeniu faz.

> [...]
    > liczy.
    > Fakt, po badaniu okazywało się że źle liczy i dołożyli im jeszcze

    A jak zliczal za malo, to znak ze klient rozmagnesowal i kara ?

    J.

  • 7. Data: 2009-12-14 14:19:52
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

> [...]
    > widziałem ludzi którzy przychodzili z reklamacją bo licznik źle liczy.
    > Fakt, po badaniu okazywało się że źle liczy i dołożyli im jeszcze więcej

    I za jaki okres mieli niby dopłacić? Wada mogła się pojawić kilka dni lub
    kilka lat wcześniej. Może się pogłąbiała stopniowo lub wystąpiła nagle.
    Średnie zużycie za odpowiadający okres może być bardzo niekorzystnym
    przelicznikiem dla klienta.

    Michał

  • 8. Data: 2009-12-14 15:55:10
    Od: "Ent" <h...@o...pl>

    > I za jaki okres mieli niby dopłacić?

    max dwa lata wstecz

    > Wada mogła się pojawić kilka dni lub kilka lat wcześniej. Może się
    > pogłąbiała stopniowo lub wystąpiła nagle. Średnie zużycie za odpowiadający
    > okres może być bardzo niekorzystnym przelicznikiem dla klienta.

    znam przypadki gdzie liczniki szły do ekspertyzy na życzenie odbiorcy a
    okazywało się że nie liczyły np w 1 fazie, albo ostatni ciekawy przypadek:
    ktoś miał zuzycie na poziomie 400kWh na dobę a płacił tylko za 20kWh :), jak
    dostanie korektę za 2 lata to sie załamie :) ale mimo wszystko jak coś jest
    nie tak z licznikiem to nie należy zacierać rączek tylko zgłaszać do ZE

  • 9. Data: 2009-12-14 16:29:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Ent napisało:

> [...]
    > nie tak z licznikiem to nie należy zacierać rączek tylko zgłaszać do ZE

    Lepiej do banku. I zakładać tam lokatę, na którą będą wpłacane pieniądze
    na poczet przyszłego rachunku. Odpłacić się draniom pięknym za nadobne.
    Do mnie pan prądowniczy przychodzi co pół roku odczytywać licznik.
    Później dostaję fakturę i sześć blankietów wpłat na następne sześć
    miesięcy. Wpłaty wyliczone są na podstawie ich "prognozy komputerowej".
    Zużycie mam dość równomierne, ale *ZAWSZE* od kilku lat "prognozują"
    mi wzrost o kilkanaście procent. W związku z tym płacę co miesiąc trochę
    za dużo, a po pół roku mi zwracają. Gdyby założyć, że każdego oszukują
    tak jak mnie, to w skali całego kraju, trzymając kasę na dobrej lokacie,
    można z tego zbójeckiego procederu mieć od kilkunastu do kilkudziesięciu
    milionów rocznie.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2009-12-14 18:24:53
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Po zgłoszeniu zawsze trzeba będzie zapłacić:
    albo dopłata, albo bezzasadna ekspertyza. Także to zacieranie rączek to w ZE
    jest preferowane. Bo nawet gdyby licznik zawyżał to wyjadą z magnesami.

    > Gdyby założyć, że każdego oszukują
    > tak jak mnie, to w skali całego kraju, trzymając kasę na dobrej lokacie,
    > można z tego zbójeckiego procederu mieć od kilkunastu do kilkudziesięciu
    > milionów rocznie.

    Też mam wrażenie że to złodziejski proceder, takie naliczanie na wyrost.
    Zdarzało mi się płacić nawet trzykrotnie większe rachunki (za gaz) od
    rzeczywistych zużyć. Gdy zadzwoniłem aby to wyjaśnić to usłyszałem że jeżeli
    zagwarantuję nieprzekroczenie poboru, to dostanę mniejsze rachunki. Dobrze,
    że nie kazali mi stać przed gazownią w worze pokutnym ze sznurem na szyji. W
    sumie banda w imieniu prawa.

    --
    Desoft