  • 11. Data: 2017-12-19 03:05:27
    Temat: Re: Przedłużacz mini USB
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-12-18 o 20:26, J.F. pisze:

    > I zachodze w glowe - cos wymyslili z tym 5-tym stykiem (ale z drugiej
    > strony tylko 4), czy gniazdo wyrobione, czy tylko ta ladowarka ma dobra
    > wydajnosc

    Podejmę Twoją dygresję - może Ci się to przyda. Temat wyświechtany.
    Prawie zawsze chodzi o to samo (z naciskiem na "prawie"). Schemat
    wygląda tak:

    1. Ładowarka jest prosta jak pęczek drutu: zero jakiejkolwiek
    zaawansowanej logiki. Musi zagwarantować stabilne napięciowo źródło
    zasilania przy dużym prądzie (np. 2A czy ile tam potrzebujesz).

    2. Ładowane urządzenie musi wykryć, że ładowarka potrafi dać od siebie
    wiele w imię słusznej sprawy :-)

    3. Wykrywanie prawie zawsze wygląda tak samo:
    a) Na kablu nie może wystąpić duży spadek napięcia przy maksymalnym
    prądzie. 0.2V to bardzo dużo. Więc kabel musi być gruby a styki pewne.
    Słabe gniazdo USB zniweczy wspaniały plan, co sam zaobserwowałem kiedyś
    gdy rozkminiałem temat.

    b) Urządzenie sprawdza zwarcie między D+ i D-. Jeśli jest, to pobiera
    duży prąd. Czasem alternatywnie stosuje się sygnalizację na tym 5tym
    pinie zamiast w/w. Rodzaj uznawanej sygnalizacji zależy tylko od
    urządzenia ładowanego.

    Wyjaśnienie.
    Jeśli nie będzie spełniony którykolwiek z podpunktów 3a i 3b, to żegnamy
    się z szybkim ładowaniem. I to koniec całej tajemnicy szybkiego
    ładowania. Aha - jeszcze jedno, czasem jest tak, że występuje jeszcze
    średnio-szybkie ładowanie. Jeśli np. napięcie spadnie na ładowanym
    urządzeniu o ileś tam (np. do 4.75V jak kiedyś na jakimś urządzeniu
    zmierzyłem), to prąd ładowania ograniczany jest do pośredniej wartości
    pomiędzy dozwolonym prądem w standardzie USB a maksymalną wartością.
    Wtedy np. zamiast max. 1.5A spada prąd do 0.85A.

    A teraz rozwinięcie wyrażenia "prawie". W przypadku ładowarek
    potrafiących przełączać się pomiędzy 5/9/12V (oczywiście w parze z
    urządzeniami ładowanymi obsługującymi U>5V), sygnalizacja będzie
    zupełnie inna. Wtedy i ładowarka i urządzenie faktycznie negocjują
    warunki współpracy. Oczywiście USB-C ma tu zastosowanie.

    Drugie "prawie" dotyczy wyuzdanych 5-woltowych urządzeń oczekujących
    bardziej magicznej sygnalizacji niż zwykłe zwarcie D+ z D-. Spotkałem
    się z takowym, które wymagało rezystorowego dzielnika napięć na D+ i D-
    w taki sposób aby powstało konkretne napięcie pomiędzy D+ i D-. Raz w
    życiu coś takiego widziałem. Przypuszczam, że to był ewenement.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 12. Data: 2017-12-19 03:08:31
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-12-18 o 11:39, tck pisze:

    > sprawdź czy ten kabelek nie jest 5cio żyłowy bo samo mini usb ma 5 pinów
    > i moja kamerka korzysta ze wszystkich a gotowe kable są 4ro pinowe

    Kurcze, możesz mieć rację. Nie widzę uzasadnienia wykorzystania 5-tego
    pinu ale pozory mogą mylić. Podłączę zwykły przedłużacz mini USB i
    zobaczymy, co się stanie. Właśnie zamówiłem.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 13. Data: 2017-12-19 09:42:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2017-12-18 o 09:43, J.F. pisze:
    > Dnia Mon, 18 Dec 2017 01:54:50 +0100, Marek S napisał(a):
    > [...]
    >Ten wariant odpada bo nie zmieszczę.

    Ale taki standard :-)

    >Wtyk męski a gniazdo żeńskie :-)
    >Chodzi o coś takiego:
    >https://www.tme.eu/pl/details/690-w05-260-044/zlacz
    a-usb-i-ieee1394/edac/

    >To montujemy na obudowie. Kamera też ma takie samo gniazdo. Trzeba je
    >połączyć.

    Ale to jest zwykle gniazdo USB-mini.
    Potrzebowalbys do tego kabelka mini-mini - takich nie robia (*)

    Ja natomiast o przedluzaczu np
    http://magurex.pl/przedluzacz-mini-usb-3-5m-canon-p-
    209.html

    Jak sobie wyobrazasz gniazdo na te lewa (odwrotna) "wtyczke" ?

    Musialoby tam wystawac cos jak w zwyklej wtyczce, a dookola
    zaglebienie na obudowe - nieokreslonego wymiaru.

    *) - ostatnio kupilem dysk USB ... w obudowie zwykle gniazdo USB, i
    kabelek USB-USB.
    Tez niestandardowo ... ale widac tak taniej.
    A moze forma postarzania produktu - kabelek sie kiedys zgubi i
    trzeba bedzie kupic nowy ... dysk :-)

    HDMI jednak lepiej zrobione :-)
    Ale przyjdzie USB-C i wszystkich pogodzi :-)

    >To ma być łatwo demontowalne, ale nie będę się upierał przy tym.

    Bedzie latwo demontowalne - wyciasz wtyczke z kamery i ja zabierasz.
    A kabelek zostaje, bo przeciez ma byc na stale w aucie

    J.

  • 14. Data: 2017-12-19 17:19:16
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-12-19 o 09:42, J.F. pisze:

    > Ale taki standard :-)

    To ja wiem a biadolę nad dwustronnym wtykiem mini-mini :-) Pełno jest
    mini-nie mini a tego konkretnego brak. Chyba, że dam w aucie gniazdo
    micro zamiast mini.

    > Ale to jest zwykle gniazdo USB-mini.
    > Potrzebowalbys do tego kabelka mini-mini - takich nie robia (*)

    No więc właśnie. W związku z tym chyba zrobię tak jak powyżej.

    > Ja natomiast o przedluzaczu np
    > http://magurex.pl/przedluzacz-mini-usb-3-5m-canon-p-
    209.html

    Canon? Przecież to standardowy mini?

    > Jak sobie wyobrazasz gniazdo na te lewa (odwrotna) "wtyczke" ?
    >
    > Musialoby tam wystawac cos jak w zwyklej wtyczce, a dookola zaglebienie
    > na obudowe - nieokreslonego wymiaru.

    Kup dwa przedłużacze jak powyższy, ten pseudo Canon, obetnij je w
    połowie, weź fragmenty z wtyczkami i polutuj kabelki. Voila! :-D
    Żaden problem.

    A jeśli chcesz gniazda pasujące do nich, to te odcięte połówki nimi są i
    doskonale pasują.

    > Ale przyjdzie USB-C i wszystkich pogodzi :-)

    USB-C jest już od dawna.... w starych telefonach już to miałem.
    Faktycznie masz rację! Właśnie w USB-C dało się zrobić taki kabel jaki
    chcę.

    https://www.speckable.pl/zdjecia/di_5552.jpg

    A w mini USB sam sobie muszę taki wyprodukować.

    > Bedzie latwo demontowalne - wyciasz wtyczke z kamery i ja zabierasz.
    > A kabelek zostaje, bo przeciez ma byc na stale w aucie

    Nie, nie ma być :-) Za jego pomocą będę chciał ładować inne urządzenia
    czasem więc raz będzie potrzebny krótki, raz długi, raz mini, raz mikro.
    Czasem jak w kilka osób jadę, to wnętrze auta przypomina elektrownię. W
    skrajnych przypadkach każda z tych osób podłącza się do gniazd i coś
    ładuje :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 15. Data: 2017-12-19 17:30:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup

> [...]

    > a) Na kablu nie może wystąpić duży spadek napięcia przy
    > maksymalnym prądzie. 0.2V to bardzo dużo. Więc kabel musi być gruby

    Taa, gdzie taki kupic :-)
    Tu ladowarka jest Samsunga, one nieznacznie podnosza napiecie przy
    duzym pradzie, kompensujac spadek.

    Ale czy o to chodzi ... troche watpie.
    Tablet jest lenovo/medion, wiec raczej mial inny patent

> [...]
    > pobiera duży prąd. Czasem alternatywnie stosuje się sygnalizację na
    > tym 5tym pinie zamiast w/w. Rodzaj uznawanej sygnalizacji zależy

    Zwarcie D powinno dzialac z innym kablem.

    Z kolei kabel ma z z drugiej strony zwykle USB, 4 pin.
    Wiec jesli to jakis myk z piatym stykiem, to i ladowarka powinna
    dowolna starczyc.

    >Jeśli nie będzie spełniony którykolwiek z podpunktów 3a i 3b, to
    >żegnamy się z szybkim ładowaniem. I to koniec całej tajemnicy
    >szybkiego ładowania.

    Ale tu ladowania nie ma wcale. A moze tylko nie pokazuje - ch* wie te
    nowoczesne urzadzenia :-)

    J.

  • 16. Data: 2017-12-19 17:33:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2017-12-18 o 10:42, BQB pisze:

    >To wszystko to sztywne rozwiązania. Mi chodziłoby o coś takiego:
    >https://sgcdn.startech.com/005329/media/products/ga
    llery_large/UMUSBOTG8IN.main.jpg
    >ale 2x mini.

    I do tego dwa gniazda mini ?
    zrob to sam - wtyczki luzem gdzies widzialem, dobra lupa i lutujesz
    :-)

    A sprawdziles jak te kable rozlozone i czy 5 styk cos robi ?

    Moze gniazda mini i zwykle polaczyc, a do tego zwykly kabelek mini ...

    J.

  • 17. Data: 2017-12-19 17:54:13
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-12-19 o 17:33, J.F. pisze:

    > I do tego dwa gniazda mini ?
    > zrob to sam - wtyczki luzem gdzies widzialem, dobra lupa i lutujesz :-)

    W wątku otwierającym to właśnie napisałem. :-D
    Sam sobie kabel zrobię skoro to taki problem dla producentów. Lepiej
    będzie kupić 2 krótkie przedłużacze po 6zł, przeciąć w połowie i
    polutować wtyczki ze sobą. Miejsce lutowania przykryć koszulką
    termokurczliwą.

    > A sprawdziles jak te kable rozlozone i czy 5 styk cos robi ?

    Jeszcze nie bo najpierw muszę "standard" wybrać zanim będę kable ciął :-)

    > Moze gniazda mini i zwykle polaczyc, a do tego zwykly kabelek mini ...

    Zaczynam kombinować w tą stronę. Jeśli miałbym zrywać ze standardem, to
    nawet coś w rodzaju PS2 mógłbym użyć. Mniejsze od tradycyjnego USB.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 18. Data: 2017-12-19 18:15:45
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-12-19 o 17:30, J.F. pisze:

    > Taa, gdzie taki kupic :-)

    Więc właśnie. Walczyłem z tym kiedyś ostro. Ładowarka firmowa, kabel
    firmowy, telefon ładuje się błyskawicznie. Kabel niefirmowy - telefon
    ładuje się tragicznie wolno. Ten sam z dorobioną sygnalizacją - ładuje
    się średnio szybko. Załamać się było można.

    Kupiłem worek gotowych kabli, pomierzyłem rezystancję, wybrałem
    najlepszy do przeróbki (dodania sygnalizacji) i działa.

    W aucie podobnie. Tam są 2 dwukanałowe ładowarki. Jedna z nich ma
    gniazdo oddalone o jakieś 1.5m od niej i na nim w zasadzie niczego nie
    dało się ładować. Rozmontowałem konsolę, zastąpiłem ten przewód zwykłymi
    kablami o dużym fi i działa.

    > Tu ladowarka jest Samsunga, one nieznacznie podnosza napiecie przy duzym
    > pradzie, kompensujac spadek.
    >
    > Ale czy o to chodzi ... troche watpie.

    Ryzykowne i wbrew standardowi. Gdybym sam miał taki "system" opracować,
    to dałbym przewód z jedną żyłą więcej jako "sprzężenie zwrotne".
    Ładowarka stabilizowałaby wtedy napięcie na końcu kabla. Choć to też
    ryzykowne... Kabel się złamie i masz usmażony telefon.

    > Zwarcie D powinno dzialac z innym kablem.
    >
    > Z kolei kabel ma z z drugiej strony zwykle USB, 4 pin.
    > Wiec jesli to jakis myk z piatym stykiem, to i ladowarka powinna dowolna
    > starczyc.

    I dokładnie tak jest. Możesz nagle odkryć, że badziewna, zalegająca w
    szufladzie 5 lat chińska ładowarka za 2$ to super wypasiony sprzęt :-)
    Wystarczy, że trzyma napięcie na max. obciążeniu. Trudno znaleźć taką,
    która tego nie robi.

    > Ale tu ladowania nie ma wcale. A moze tylko nie pokazuje - ch* wie te
    > nowoczesne urzadzenia :-)

    Sygnalizacja :-) Oczywiście w przypadku gdy rozmawiamy o tych, które nie
    negocjują napięcia. Wkurzające jest to, że tej prostej sygnalizacji nie
    robi się na poziomie ładowarek. Pewnie po to by "specjalne" kable kupować.

    Nie możesz pomierzyć oryginalnego kabla? Kup gniazdo do takich pomiarów
    by łatwo było miernikiem operować. Pewnie 5ty będzie zwarty do masy lub
    + jak znam życie. .

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 19. Data: 2017-12-19 18:30:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >ładuje się tragicznie wolno. Ten sam z dorobioną sygnalizacją -
    >ładuje się średnio szybko. Załamać się było można.

    Obiecuje sobie kupic garsc gniazd i zrobic przyrzad od mierzenia kabli
    oraz ladowarek :-)

> [...]
    >zwrotne". Ładowarka stabilizowałaby wtedy napięcie na końcu kabla.
    >Choć to też ryzykowne... Kabel się złamie i masz usmażony telefon.

    Tu jest w granicach przyzwoitosci - chyba 5.5V nie przekraczaja.
    Pomysl z ze sprzezeniem oczywiscie prawidlowy, szczegolnie ze druty sa
    :-)

> [...]
    >sygnalizacji nie robi się na poziomie ładowarek. Pewnie po to by
    >"specjalne" kable kupować.

    >Nie możesz pomierzyć oryginalnego kabla?

    Malenstwa, nie ma jak zmierzyc, czekaja na "kupic garsc gniazd" :)
    Ale wczesniej otworze tablet i postaram sie kupic gniazda jak do
    niego.

    Swoja droga jak oni te zlacza micro robia - malenstwa ...

    J.

  • 20. Data: 2017-12-19 18:36:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup

    >W wątku otwierającym to właśnie napisałem. :-D
    >Sam sobie kabel zrobię skoro to taki problem dla producentów.

    Po prostu nigdy nie bylo przewidziane. Wiec nie ma tez
    zapotrzebowania.

    OTG mikro-mikro chyba mialby sens, ale chyba tez nie robia.

    >Jeszcze nie bo najpierw muszę "standard" wybrać zanim będę kable ciął
    >:-)

    bez ciecia ... wiem, male te styki, nie ma jak zmierzyc :-)

    J.