  • 111. Data: 2017-05-02 17:44:01
    Temat: Re: Przeciazony obwod - AGD
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Marek S"

    > Symetrii byc nie musi ... ale te 4.4kW na jednej to troche duzo.

    Problem jest szerszy. Wiele mówi się o potrzebie oszczędzania prądu bo
    sieci przeciążone i będą awarie, blackouty. UE wprowadza ograniczenia
    mocy odkurzaczy, żarówki pseudo energooszczędne. Z drugiej zaś strony
    promuje się rozwiązania o rząd/rzędy wielkości bardziej obciążające
    sieć. Kiedyś rzadkością były płyty grzewcze a teraz to standard w
    mieszkaniach. Promuje się samochody elektryczne, gdzie np. szybka
    ładowarka ma moc do 50kW nawet!!!
    ---
    Pieprzysz ?

  • 112. Data: 2017-05-02 21:23:51
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-05-02 o 16:31, Piotr Gałka pisze:

    > Rozszerzasz dyskusję na przewód N na którym nie ma bezpiecznika więc
    > temat kiedy go wywali nie dotyczy (mieszkałem kiedyś w mieszkaniu
    > (jedna faza) w którym był bezpiecznik na fazie i na N).

    A dlaczego mam nie rozszerzać, skoro jest przewodem czynnym przy
    podłączeniu w układzie gwiazdy.
    Poza tym co to znaczy "przewód N na którym nie ma bezpiecznika więc
    temat kiedy go wywali nie dotyczy"?
    Przecież to nie ma nic wspólnego z tematem dyskusji.
    Obowiązujące prawo oraz zdrowy rozsądek nakazuje, aby urządzenia o
    większej mocy były na wydzielonych obwodach, a grubość przewodów dobrana
    do mocy odbiorników oraz wielkości zabezpieczeń, które zabezpieczają te
    obwody. Rzecz w tym, że urządzenia zasilane napięciem 230V będą płynęły
    większe prądy niż w obwodach o napięciu 400V, przy założeniu, że
    urządzenia mają taką samą moc. Skoro będą płynęły większe prądy to
    przewody muszą być grubsze.

    > Oczywiste jak zsumować dwa wektory rozwarte pod kątem 120st.

    > Mi wychodzi odwrotnie.
    > Dla uproszczenia:
    > Zasilanie fazowe - dwie grzałki po 230W - z każdej fazy po 1A.
    > Urządzenie o tej samej mocy (czyli 2x230W) zasilane międzyfazowo:
    > 460W/400V=1,15A.
    > Każdym z przewodów fazowych popłynie większy a nie mniejszy prąd.
    > Licznik energii policzy dobrze bo prądy w każdym przewodzie będą
    > przesunięte względem napięcia.

    OK przesadziłem ;)
    Zasugerowałem się urządzeniami na 400V, gdzie doprowadzone są 3 fazy, a
    2 obwody podłączene są pomiędzy: L1-L2 i L2-L3

    Harmoniczne to już inna kwestia.

  • 113. Data: 2017-05-03 02:05:24
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Uzytkownik" <a...@s...pl> napisał w wiadomości
    > Ot! Taka magia prądu 3-fazowego, że dla urządzenia i przewodów
    > zasilających ważne jest czy zasilamy 230V czy też 400V, a dla licznika
    > energii elektrycznej nie ma to żadnego znaczenia, czyli mówiąc prościej
    > "jeden ch..." :)
    >
    > Dla nieelektryka jest to bardzo trudne do zrozumienia, ale uwierz mi, że
    > tak się dzieje, a mój tekst dla elektryka jest zrozumiały.

    Piękno matematyki i wektorów, potrafią zaleźć za skórę, zlekceważone...

    --
    "Jeśli przyjmiesz do siebie zabiedzonego psa i sprawisz,
    że zacznie mu się dobrze powodzić - nie ugryzie cię.

  • 114. Data: 2017-05-03 14:11:56
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-02 o 17:44, re pisze:

    > Promuje się samochody elektryczne, gdzie np. szybka
    > ładowarka ma moc do 50kW nawet!!!
    > ---
    > Pieprzysz ?

    No coś Ty! Np. Energa kupiła samochody Nissan Leaf dla pracowników.
    Miałem okazję testować to auto oraz ładować je. Przewód szybkiej
    ładowarki jest grubszy niż wąż ogrodowy. Ładowarka pokazywała pobieraną
    moc kilkunastu kW (jeśli dobrze zapamiętałem). Pomijam fakt, że musiałem
    40 minut gapić się na elewację budynku firmy zanim to to się naładowało.
    Nissan Leaf to pikuś przy np. Tesli jakiejś tam (nie pamiętam, której),
    która ciągnie 2-3x tyle.

    Nie wspomnę o tym, że Nissan opracował nową technologię kondensatorów
    ładujących się 10 minut! Szwajcarzy też coś podobnego opracowali. Tesla
    podaje, że moc tej stacji będzie wynosiła 120kW więc te 50kW, w które
    trudno Ci uwierzyć niedługo stanie się wolną ładowarką :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 115. Data: 2017-05-04 00:21:21
    Od: el_es <e...@n...poczta.no-spam.onet.nospam.pl>

    On 03-May-17 13:11, Marek S wrote:
    > W dniu 2017-05-02 o 17:44, re pisze:
    [...]
    > Nissan Leaf to pikuś przy np. Tesli jakiejś tam (nie pamiętam, której),
    > która ciągnie 2-3x tyle.

    Model S, Model X, 'supercharger', aktualnie do 145kW, samochody
    'ograniczone' do 120kW...

> [...]
    > podaje, że moc tej stacji będzie wynosiła 120kW więc te 50kW, w które
    > trudno Ci uwierzyć niedługo stanie się wolną ładowarką :-)

    Niedawno szef Tesli mowil cos, ze 350kW to 'niedlugo' dziecinada bedzie.

    (patent na podlaczanie zewnetrznego obwodu chlodzacego baterie niedawno
    oglosili).

    -L.

  • 116. Data: 2017-05-04 08:50:38
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 26.04.2017 o 15:24, Piotr Gałka pisze:

    > Z odkurzaczem to nie jest tak oczywiste jak z czajnikiem.
    > Tu bardziej chodzi o to, że one za dużo energii zamieniały w ciepło w
    > stosunku do tej zamienianej w ssanie.
    > P.G.

    Ale to powinna być decyzja klienta, potrzebuje szybko robić, więc moc
    duża, nawet kmosztem sprawności. Aby to było jakoś oznaczone, żeby
    przy zakupie móc świadomie zdecydować, czy wolę taniej ale godzina
    roboty, czy 10 gr drożej ale w 20 minut zrobię.
    To chyba bardziej chodzi o to, żeby mieszkanie dało się kabelkiem
    telefonicznym do zasilania podłączyc, ja miałem na klatce bezpiecznik
    topikowy 10A !!!, a w mieszkaniu 4 obwody po 10, w takim stanie
    zastałem. No i co jakiś czas musiałem ten topikowy zmieniać, dopóki nie
    wywaliłem tej porcelanki i mocniejszego nie wkręciłem. Nawet już nie
    pamiętam jaki tam jest, bo się od tej pory nie spalił.

  • 117. Data: 2017-05-04 09:38:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Uzytkownik" napisał w wiadomości grup
    .pl...

> [...]
    >temat kiedy go wywali nie dotyczy"?
    >Przecież to nie ma nic wspólnego z tematem dyskusji.

    Tak jest - brak bezpiecznika nie zabezpiecza przewodu przed
    przeciazeniem.

    >Obowiązujące prawo oraz zdrowy rozsądek nakazuje, aby urządzenia o
    >większej mocy były na wydzielonych obwodach,

    O tym to nie wiem ... byc moze.

    >a grubość przewodów dobrana do mocy odbiorników oraz wielkości
    >zabezpieczeń, które zabezpieczają te obwody.

    Cos mi chodzi po glowie, ze przepis nakazuje przekroj przewodu N taki
    sam, jak fazowych.

> [...]
    > większe prądy niż w obwodach o napięciu 400V, przy założeniu, że
    > urządzenia mają taką samą moc. Skoro będą płynęły większe prądy to

    Poprzednio napisales dobrze, a teraz glupio.

    Urzadzenie 3f danej mocy pobiera z sieci tyle samo pradu, niezaleznie
    od tego czy polaczone w gwiazde, czy w trojkat.
    Kable zasilajace musza byc takie same, kable w srodku urzadzenia moga
    byc inne.

    Ale czy latwiej zrobic falownik 15A 350V czy 8A 600V ? Cos mi chodzi
    po glowie, ze to pierwsze.

    Do tego mamy wlasciwosci 3f - wlaczamu pol plyty, z fazy plynie
    powiedzmy 15A, przez N plynie 15A.
    Wlaczamy druga polowke, z drugiej fazy plynie 15A, a przez N plynie
    ... nadal 15A.
    Wlaczamy piekarnik, z trzeciej fazy plynie 15A, a przez N juz nic nie
    plynie :-)

    Nie dam glowy co bedzie, jak kazda grzalka bedzie miala
    tyrystorowy/triakowy regulator mocy.

    >OK przesadziłem ;)
    >Zasugerowałem się urządzeniami na 400V, gdzie doprowadzone są 3 fazy,
    >a 2 obwody podłączene są pomiędzy: L1-L2 i L2-L3

    Zaraz zaraz - cos tu nie tak.
    Jedna grzalka 230W/400v = 0.575A.

    Dwie grzalki wlaczone miedzy 3 fazy - dwiema fazami plynie po te
    0.575A, a trzecia faza ..
    wektory w dlon, ale bez liczenia wydaje mi sie, ze dokladnie 1A.

    W sumie - kable tak samo grube musza byc :-(

    >Harmoniczne to już inna kwestia.

    Ale do sprawdzenia, jak mamy tyrystorowe regulatory mocy, albo
    falowniki do indukcji.

    J.

  • 118. Data: 2017-05-04 10:42:58
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-05-04 o 08:50, Cezary Grądys pisze:

    > Ale to powinna być decyzja klienta,

    Też tak uważam. Powinien być wymóg podawania jakoś jednoznacznie
    zdefiniowanej sprawności - jak RRSO w kredytach.
    Chodziło mim tylko o to, że moim zdaniem między czajnikami jest znacznie
    mniejsza rozbieżność co do sprawności niż między odkurzaczami. Być może
    odkurzacz 1000W może ssać tak samo mocno jak taki 1800W (odpowiednio
    oszczędnie (w sensie kosztu wytworzenia, a nie zużycia energii)
    zaprojektowany).
    P.G.

  • 119. Data: 2017-05-04 10:49:50
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-05-04 o 09:38, J.F. pisze:

    > Nie dam glowy co bedzie, jak kazda grzalka bedzie miala
    > tyrystorowy/triakowy regulator mocy.

    Chyba nie stosuje się regulacji fazowej a tylko grupową.

    > Zaraz zaraz - cos tu nie tak.
    > Jedna grzalka 230W/400v = 0.575A.

    Miały być dwa urządzenia o tej samej mocy zasilane z dwu faz. Raz fazowo
    (w moim przykładzie dwie grzałki po 230W), raz międzyfazowo - czyli może
    być tylko jedna grzałka zatem 460W.

    > Ale do sprawdzenia, jak mamy tyrystorowe regulatory mocy, albo falowniki
    > do indukcji.

    Dyrektywa EMC narzuca chyba odpowiednie ograniczenia.
    P.G.

  • 120. Data: 2017-05-04 11:16:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >odkurzaczami. Być może odkurzacz 1000W może ssać tak samo mocno jak
    >taki 1800W (odpowiednio oszczędnie (w sensie kosztu wytworzenia, a

    Prawdopodobnie o to poszlo - kiedys wystarczylo 500W, teraz rura taka
    sama, a zaczal sie wyscig producentow - klient mysli, ze 1800W lepszy
    ood 1500W, to mu producent zrobi 1900W.
    A ssie prawie tak samo.

    J.