eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaProśba o sprawdzenie schematu (CDI)
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 56

  • 31. Data: 2014-06-09 17:57:13
    Temat: Re: Prośba o sprawdzenie schematu (CDI)
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    >> I znow te oscylacje ukladu LC - niby nie powinny byc wieksze niz
    >> poczatkowe napiecie, no i tyrystor przewodzacy w te strone ... ale
    >> jak
    >> sie tyrystor zamknie, a swiec nie podlaczy ... oj, policzyc.

    >Zakładam, że świece będą podłączone :)

    A potem ktos nie podlaczy, a ty bedziesz narzekal ze takie slabe
    tyrystory teraz robia :-)

    >Ogólnie ma to być "flamer kit", czyli coś, co dopala niespaloną
    >mieszankę
    >w wydechu przy schodzeniu z obrotów.

    A jest potrzeba ? Dawno juz nie widzialem samochodu, ktory by strzelal
    z rury.

    J.


  • 32. Data: 2014-06-09 19:04:27
    Temat: Re: Prośba o sprawdzenie schematu (CDI)
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>


    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl.invalid> napisał w
    wiadomości news:373729637.20140609115455@pik-net.pl.invalid...
    >> W młodości zrobiłem zapłon tyrystorowy według schematu z któregoś
    >> Radioelektronika. Sprawdzał się dobrze.
    >> Idea była taka, że kondensator (chyba 2,2uF) ładowało się jednym impulsem
    >> do
    >> 400V i potem tyrystorem rozładowywało przez cewkę zapłonową.
    >
    > To nie jest dobry pomysł. Przewalenie 68mJ w jednym impulsie wymaga
    > naprawdę potężnej indukcyjności. W sensie nie jej wartości ale
    > wielkości elementu indukcyjnego. Licząc w pamięci i na palcach
    > wychodzi mi toroidalny rdzeń proszkowy o średnicy jakiś 10cm...
    >
    W niektórych zastosowaniach (w tym w samochodzie) różnica ciężaru małego i
    dużego rdzenia jest bez znaczenia.
    W starych samochodach różnica gabarytów też była bez znaczenia.
    Nie wiem, czy pytający dąży do miniaturyzacji.
    Zrobiłem to na rdzeniu zwijanym (odpowiednik 2 kształtek E) od trafa jakieś
    40W.
    W czasach jedynie słusznego tranzystora mocy takie rozwiązanie było dla mnie
    łatwiejsze niż zrobienie przetwornicy (pracującej na wyższej
    częstotliwości).
    P.G.


  • 33. Data: 2014-06-09 19:12:26
    Temat: Re: Prośba o sprawdzenie schematu (CDI)
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>


    Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:5395d8b4$0$2240$65785112@news.neostrada.pl...
    >
    > Piotr pisal o zaplonie tyrystorowym.
    > Zasada dzialania identyczna - kondensator ladujemy do wysokiego napiecia i
    > tyrystorem rozladowujemy przez transformator.
    >
    > Jaka musi byc wielkosc transformatora, aby cala energie przekazac ?
    >
    Nie mogłem śledzić dyskusji na bieżąco.
    W tym co pisałem energię gromadziło się w rdzeniu i potem ona sobie
    przelatywała do kondensatora.
    Nie chce skłamać, bo nie znam dokładnych definicji tych określeń, ale to
    chyba fly-back.
    Podobało mi się, że uzależnienie czasu trwania impulsu gromadzącego energię
    on napięcia zasilania stabilizowało znakomicie ilość energii zgromadzonej w
    kondensatorze. Przy zasilaniu 6V (w czasie rozruchu) i normalnie 12V
    napięcie na kondensatorze było prawie takie samo.
    Oczywiście ograniczało to maksymalną ilość zapłonów (prędkość obrotową
    silnika) przy 6V, ale w czasie rozruchu raczej nie pracuje on na maksa.
    P.G.


  • 34. Data: 2014-06-09 19:12:27
    Temat: Re: Prośba o sprawdzenie schematu (CDI)
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości
    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    >>> Zaplonie tyrystorowym tez jest forward.
    >>Ale Piotr nie pisał o tym schemacie. A Ty tak pociąłeś, że usunąłeś
    >>całkowicie kontekst.

    >Piotr pisal o zaplonie tyrystorowym.
    >Zasada dzialania identyczna - kondensator ladujemy do wysokiego
    >napiecia i tyrystorem rozladowujemy przez transformator.

    Uuups, doczytalem. Takze ladowanie kondensatora bylo jednym impulsem.

    Ciekawe - forward czy zaporowo :-)

    J.


  • 35. Data: 2014-06-09 20:24:45
    Temat: Re: Prośba o sprawdzenie schematu (CDI)
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał
    >> Piotr pisal o zaplonie tyrystorowym.
    >Nie mogłem śledzić dyskusji na bieżąco.
    >W tym co pisałem energię gromadziło się w rdzeniu i potem ona sobie

    A dokladniej to w szczelinie, bo rdzen z blach slabo gromadzi
    energie - choc pisales ze takiego uzyles :-)

    >>przelatywała do kondensatora.
    >>Nie chce skłamać, bo nie znam dokładnych definicji tych określeń,
    >>ale to chyba fly-back.

    >Podobało mi się, że uzależnienie czasu trwania impulsu gromadzącego
    >energię on napięcia zasilania stabilizowało znakomicie ilość energii
    >zgromadzonej w kondensatorze. Przy zasilaniu 6V (w czasie rozruchu) i
    >normalnie 12V napięcie na kondensatorze było prawie takie samo.

    Ale to mozna osiagnac tez przy wiekszej czestotliwosci przetwornicy,
    gdy stabilizujesz wprost napiecie wyjsciowe.

    Tudziez jest osiagalne w tranzystorowym zaplonie - tak samo sterujesz
    czasem wlaczenia aby osiagnac zadany prad cewki przed wylaczeniem :-)

    Nie wiem jak to bylo w czasach przerywaczy ... ale jak dziecko
    wlaczylo zaplon w maluchu, to po kilkunastu minutach dym z cewki
    poszedl.

    >Oczywiście ograniczało to maksymalną ilość zapłonów (prędkość
    >obrotową silnika) przy 6V, ale w czasie rozruchu raczej nie pracuje
    >on na maksa.

    Przy odpowiednich parametrach moze i nie ograniczalo - tzn ograniczalo
    np do 6000 rpm :-)

    W ogole to ciekaw jestem jak sobie wspolczesne komputery radza - one
    chyba musza iskrzyc _przed_ sygnalem z czujnika.
    Niby obliczenia i odmierzanie czasow to trywialne zadanie dla uP, ale
    jakos wolalbym odmierzac potrzebne opoznienie, niz przewidywac
    potrzebne wyprzedzenie :-)



  • 36. Data: 2014-06-09 20:54:39
    Temat: Re: Prośba o sprawdzenie schematu (CDI)
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Monday, June 9, 2014, 5:54:24 PM, you wrote:

    [...]

    >>> Moze mi umknelo, ale na schemacie jest forward.
    >>> Zaplonie tyrystorowym tez jest forward.
    >>Ale Piotr nie pisał o tym schemacie. A Ty tak pociąłeś, że usunąłeś
    >>całkowicie kontekst.
    > Piotr pisal o zaplonie tyrystorowym.
    > Zasada dzialania identyczna - kondensator ladujemy do wysokiego
    > napiecia i tyrystorem rozladowujemy przez transformator.

    Jarek, nie mieszaj:
    ,,Idea była taka, że kondensator (chyba 2,2uF) ładowało się jednym impulsem do
    400V"

    Ja pamiętam ten układ, bo co jakiś czas wraca on do mnie razem z
    kosmita, który chce go robić.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan
    Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)


  • 37. Data: 2014-06-09 21:00:44
    Temat: Re: Prośba o sprawdzenie schematu (CDI)
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Monday, June 9, 2014, 7:04:27 PM, you wrote:

    >>> W młodości zrobiłem zapłon tyrystorowy według schematu z któregoś
    >>> Radioelektronika. Sprawdzał się dobrze. Idea była taka, że
    >>> kondensator (chyba 2,2uF) ładowało się jednym impulsem do 400V i
    >>> potem tyrystorem rozładowywało przez cewkę zapłonową.
    >> To nie jest dobry pomysł. Przewalenie 68mJ w jednym impulsie wymaga
    >> naprawdę potężnej indukcyjności. W sensie nie jej wartości ale
    >> wielkości elementu indukcyjnego. Licząc w pamięci i na palcach
    >> wychodzi mi toroidalny rdzeń proszkowy o średnicy jakiś 10cm...
    > W niektórych zastosowaniach (w tym w samochodzie) różnica ciężaru małego i
    > dużego rdzenia jest bez znaczenia.

    Ale różnica kosztu małego i dużego elementu indukcyjnego już znaczenie
    ma.

    > W starych samochodach różnica gabarytów też była bez znaczenia. Nie
    > wiem, czy pytający dąży do miniaturyzacji. Zrobiłem to na rdzeniu
    > zwijanym (odpowiednik 2 kształtek E) od trafa jakieś 40W.

    Rdzenie zwijane cięte nadal stosuje się powszechnie do elementów
    indukcyjnych gromadzących dużą energię. Taki rdzeń radzi sobie z polem
    nawet do 1.6T a to sporo więcej od biednych 0.3T popularnych
    ferrytów...

    > W czasach jedynie słusznego tranzystora mocy takie rozwiązanie było
    > dla mnie łatwiejsze niż zrobienie przetwornicy (pracującej na
    > wyższej częstotliwości).

    Ale już w tamtych czasach, na tym jedynie słusznym tranzystorze mocy,
    robiłem samodławne przetwornice flyback o mocy kilkudziesięciu watów.
    Problemem była słaba dostępność rdzeni ferrytowych i zrozumienie, że
    energia gromadzi się w szczelinie a nie rdzeniu. Co się nakombinowałem
    wtedy...


    --
    Best regards,
    RoMan
    Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)


  • 38. Data: 2014-06-09 21:01:20
    Temat: Re: Prośba o sprawdzenie schematu (CDI)
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Monday, June 9, 2014, 7:12:27 PM, you wrote:

    >>>> Zaplonie tyrystorowym tez jest forward.
    >>>Ale Piotr nie pisał o tym schemacie. A Ty tak pociąłeś, że usunąłeś
    >>>całkowicie kontekst.
    >>Piotr pisal o zaplonie tyrystorowym.
    >>Zasada dzialania identyczna - kondensator ladujemy do wysokiego
    >>napiecia i tyrystorem rozladowujemy przez transformator.
    > Uuups, doczytalem. Takze ladowanie kondensatora bylo jednym impulsem.
    > Ciekawe - forward czy zaporowo :-)

    Oczywiście, że zaporowo.

    --
    Best regards,
    RoMan
    Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)


  • 39. Data: 2014-06-09 21:04:18
    Temat: Re: Prośba o sprawdzenie schematu (CDI)
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał
    Hello J.F.,
    >> Uuups, doczytalem. Takze ladowanie kondensatora bylo jednym
    >> impulsem.
    >> Ciekawe - forward czy zaporowo :-)
    >Oczywiście, że zaporowo.

    A jak pomylil druciki ? :-)

    J.


  • 40. Data: 2014-06-09 21:06:53
    Temat: Re: Prośba o sprawdzenie schematu (CDI)
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał
    >Jarek, nie mieszaj:
    >,,Idea była taka, że kondensator (chyba 2,2uF) ładowało się jednym
    >impulsem do 400V"
    >Ja pamiętam ten układ, bo co jakiś czas wraca on do mnie razem z
    >kosmita, który chce go robić.

    Kosmita posiada jeszcze malucha czy poloneza w wersji 1 ?
    Czy chce sobie do BMW wsadzic :-)


    J.

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 . 6


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: