  • 11. Data: 2023-08-09 20:32:11
    Temat: Re: Projekt płytki jednostronnej
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/08/2023 18:52, Zbych wrote:
    > Myślę, że tak samo jak 20 lat temu, nikt nie projektuje autorouterów do
    > druków jednostronnych.

    Eagle, w wersji takiej ~10 lat temu, miał możliwośc zaemulowania tego
    poprzez ustawienie bardzo wysokiego kosztu routowania po warstwie top.
    Zwijał się wtedy w mękach piekielnych, ale routował na warstwie bottom,
    poddając się w ostateczności. Należało ustawić bardzo dużą wartość
    ripoff (chyba), niestety detali nie pamiętam, aby móc powiedzieć gdzie
    to się ustawiało. Ripoff pozwalał na zwiększenie głębokości drzewa
    przeszukiwań. Potrafił mielić i ze 3 godziny prostą płytkę, ale
    zazwyczaj znajdował rozwiązanie na jednej warstwie i nawet całkiem do
    rzeczy.

    Więc dało radę. Sporo płytek domowej roboty tym konkretnym Eagle udało
    mi się zrobić.

    Da się to zrobic też w specctra, ale to nie jest tani soft. Tam też
    można było manipulować kosztami, choć nigdy nie udało mi się tego akurat
    z Eagle użyć (ale płytki Eagle w specctra da się ogólnie routować, były
    skrypty eksportu i importu).

  • 12. Data: 2023-08-09 20:53:17
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 9.08.2023 20:22, J.F wrote:

    > Myslisz, ze recznie projektowana ? Tzn bez autoroutera?

    A jest w ogóle autorouter do jednostronnych?
    Ja coś tam sobie rysuję w KiCadzie, zwykle jednostronne, mostki robię
    zerówkami.
    Oczywiście do zamówienia to bez sensu - lepiej od razu zrobić
    dwustronną, choćby z masą wylaną z jednej strony.

    --
    Mirek.

  • 13. Data: 2023-08-09 22:23:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 9 Aug 2023 20:53:17 +0200, Mirek wrote:

    > A jest w ogóle autorouter do jednostronnych?

    Tyle lat minęło ... moze juz jest.

    A jak nie, to poprosic Chat GPT :-)

    > Ja coś tam sobie rysuję w KiCadzie, zwykle jednostronne, mostki robię
    > zerówkami.
    > Oczywiście do zamówienia to bez sensu - lepiej od razu zrobić
    > dwustronną, choćby z masą wylaną z jednej strony.

    A tu widac przy duzej serii komus sie oplaca.

    J.

  • 14. Data: 2023-08-10 19:19:51
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 9.08.2023 22:23, J.F wrote:

    > A tu widac przy duzej serii komus sie oplaca.

    O czym mówisz?
    Jeżeli robię prostą płytkę "na wczoraj" sam, to jak najbardziej ma sens
    jednostronna.
    Jeżeli mam zamawiać u Chińczyka, to nie ma sensu jednostronna, bo
    kosztów to nie zwiększa. a dwustronność to same zalety.
    Samo zostawienie masy na jednej stronie poprawia emi, rozpływ ciepła,
    sztywność płytki no i mostków nie trzeba.
    Z jednostronną jest jeszcze ten problem, że ciężko mieszać elementy SMD
    z przewlekanymi.

    --
    Mirek.

  • 15. Data: 2023-08-10 23:15:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 10 Aug 2023 19:19:51 +0200, Mirek wrote:

> [...]
    > Jeżeli mam zamawiać u Chińczyka, to nie ma sensu jednostronna, bo
    > kosztów to nie zwiększa. a dwustronność to same zalety.

    A ja mowie o tym, ze sterownik w zmywarce na jednostronnej płytce
    zrobiony.

    J.

  • 16. Data: 2023-08-11 01:52:46
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 10.08.2023 o 23:15, J.F pisze:

    > A ja mowie o tym, ze sterownik w zmywarce na jednostronnej płytce
    > zrobiony.

    Sterowników ktoś zamawiał tysiące/miliony i wtedy 1 a nie 2 warstwy daje
    pole do popisu. Gdy 1dcm2 tańszy jest o 0,02$ czy 0,05$ to przy
    100kszt już daje 2k$ czy 5k$ premii dla księgowego a gdy jest nie
    100k a 10M to już robi się fajna sumka... przy kilku szt 2 warstwy oznacza
    --
    pzdr, j.r.

  • 17. Data: 2023-08-11 10:43:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 11 Aug 2023 01:52:46 +0200, Rutkowski, Jacek wrote:

> [...]
    > 100kszt już daje 2k$ czy 5k$ premii dla księgowego a gdy jest nie
    > 100k a 10M to już robi się fajna sumka... przy kilku szt 2 warstwy oznacza

    Dokładnie.
    Ale:
    -znaczy sie jest zapotrzebowanie na jednostronne płytki, nawet dosc
    skomplikowane,
    -to jest i zapotrzebowanie na programy do ich tworzenia.

    J.

  • 18. Data: 2023-08-12 07:41:50
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 11.08.2023 o 10:43, J.F pisze:

> [...]
    > skomplikowane,
    > -to jest i zapotrzebowanie na programy do ich tworzenia.

    Osobiście znam jednego białkowego routera do płytek co ręcznie
    projektuje w Altium płytki jednowarstwowe oraz niekiedy wielowarstwowe
    na potrzeby pewnej niemieckiej firmy.

    Żaden auto router nie jest w stanie spełnić pewnych specyficznych
    wymagań projektantów lepiej niż osoba znająca temat od 30 lat.

    Oczywiście projektowanie wspomagane jest przez router ale krytyczne
    obwody (złącza krawędziowe, obwody o kontrolowanej impedancji,
    obwody HV) są ręcznie dopieszczane lub zależnie od potrzeb ręcznie
    w 100% rysowane.
    Dlatego płytki do masowej produkcji spokojnie może stado projektantów
    rysować bo koszt ich czasu pracy na cały wolumen produkcji jest
    pomijalny.
    Przy urządzeniach specjalistycznych z wyższej półki koszt projektu
    także jest pomijalny.
    Jedynie przy relatywnie prostych i tanich projektach nie ma sensu
    bardzo inwestować w projektowanie pcb bo to się nigdy nie zwróci.

    --
    pzdr, j.r.

  • 19. Data: 2023-08-16 00:32:56
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Piotr C wrote:
    > Nie projektowałem od lat, zdaje się od projektu inżynierskiego 20 lat temu. Wtedy
    używałem Protel 99SE, dzisiaj chyba Eagla się używa? Ale pamiętam że już wtedy
    problem był taki, że ze schematu można było tylko zrobić płytkę dwustronną
    (automatycznie), ew. jednostronną tylko ręcznie.
    > Jak to dzisiaj wygląda? Chciałbym na podstawie prostego schematu (scalak +
    kilkanaście elementów pasywnych) + konkretny rozmiar płytki zaprojektować ścieżki,
    opisy i takie coś zamówić małoseryjnie u Chińczyka. Jakiego softu użyć, idealnie
    darmowego bo to projekt hobbystyczny?

    Płytka jednostronna na FR4 to dziś niezła fanaberia, o ile nie kupujesz
    wagonu. Sam Chińczyk pisze, że jednostronną zrobi, ale to będzie
    dwustronna bez jednej strony i się metalizacja przelotek może pojawić.

    Polecam płytki czterowarstwowe, bo są rozsądnie tanie i mają znacznie
    lepsze parametry termoelektryczne, a i wygoda projektowania jest większa.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 20. Data: 2023-08-16 00:35:56
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > ogladalem niedawno plytke sterownika do zmywarki.
    > Jednostronna. plus kilka mostkow SMD.
    >
    > Myslisz, ze recznie projektowana ? Tzn bez autoroutera?

    W tej skali była optymalizowana kosztowo. Hobbysta ma maksymalizować fun
    factor, cena ma znaczenie trzeciorzędne.

    Pozdrawiam, Piotr