  • 41. Data: 2017-02-27 13:54:59
    Temat: Re: Programowanie AT89Cxx51
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-02-27 o 13:49, Piotr Gałka pisze:
    > O ile pamiętam to pierwsze wielokrotnie programowane procesory jakie
    > używaliśmy to były jakieś ZILOG. Kilka lat później pojawiły się Atmele.
    > P.G.
    A może te ZILOG to były tylko raz programowalne. Nie pamiętam.
    P.G.

  • 42. Data: 2017-02-27 14:29:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-02-27 o 11:29, J.F. pisze:

    >Lepiej to pamiętasz niż ja. Wydawało mi się, że 8051 było bez pamięci
    >programu, bo była ona (z mojego punktu widzenia) bezużyteczna, ale
    >faktycznie to chyba 8031.

    >W 88 wymyśliłem nazwę MicroMade i zmotywowani tym "Micro" już w
    >Piccolo użyliśmy 8748 (wersja z EPROMem - cena 1 sztuki tyle ile moja
    >miesięczna pensja asystenta na PG).

    Pensje w PRL byly wtedy dosc kiepskie, a 8048 juz w zasadzie
    schylkowe, to trudno powiedziec czy to droga czy tania kostka byla.

    Ja pamietam ceny za 8751 rzedu $50, podczas gdy 8051/31 mozna bylo
    chyba gdzies w okolicach $5 kupic

    >Kilka lat późniaj w Picco-GAL używaliśmy 8751.

    >W tego typu urządzeniach, gdzie trzeba było mieś dużo linii we/wy
    >podłączenie zewnętrznej pamięci programu zrobiło by z urządzenia
    >wersję wybitnie nie pasujące do naszej nazwy. Zamiast jednego scalaka
    >byłoby chyba ze 6 (trzeba by czymś zastąpić nogi zajęte przez
    >podłączenie pamięci z programem).

    A owszem ... albo od razu tego Siemensa (80535 ?)

    >O ile pamiętam to pierwsze wielokrotnie programowane procesory jakie
    >używaliśmy to były jakieś ZILOG. Kilka lat później pojawiły się
    >Atmele.

    Mozliwe, bo to jednak stopniowo sie rozwijalo, mogles tez miec dojscia
    do hurtowych cen.

    Ja jednak zapamietalem, ze o wersje eprom popularnych uC bylo trudno.
    Gdzies faktycznie byl okres, gdy na rynek rzucili OTP.
    Co dla malych producentow bylo nieglupie - prototyp mozna zrobic na
    drogiej wersji kasowalnej, ale potem do produkcji OTP dobre.

    To mnie swoja droga dziwilo, bo co w koncu decyduje o kosztach ?
    Obudowa z kwarcowym okienkiem ? Pamieci Eprom byly tanie, nie
    tlumaczy.
    Technologia krzemu? W OTP taka sama przeciez.

    J.

  • 43. Data: 2017-02-27 15:48:25
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-02-27 o 14:29, J.F. pisze:

    > Pensje w PRL byly wtedy dosc kiepskie, a 8048 juz w zasadzie schylkowe,
    > to trudno powiedziec czy to droga czy tania kostka byla.

    OIDP rozwiązanie z 8048 (+ ileś scalaków z tego wynikających + ze 3 razy
    większa płytka) wychodziło chyba ze 2 razy taniej. Nie wykluczam, że
    8048 był z 10 razy tańszy od 8748.

    > Ja pamietam ceny za 8751 rzedu $50, podczas gdy 8051/31 mozna bylo chyba
    > gdzies w okolicach $5 kupic

    Pisząc poprzednie nie przeczytałem tego. Ja pamiętam 8748 rzędu $10 i
    strzeliłem stosunek ceny do 8048.
    P.G.

  • 44. Data: 2017-02-27 18:37:43
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Tak swoją drogą przypomniało mi się, że parę lat temu, gdy zaczynałem
    się bawić z cyfrową elektroniką dostałem od starszego (stażem) kolegi
    trochę rozmaitych układów TTL i CMOS do eksperymentów.
    Pamiętam, że było wśród nich kilka układów z serii 8051, które jemu nie
    były do niczego potrzebne, a i ja ich wtedy do niczego nie
    wykorzystałem, a potem zacząłem się uczyć programowania AVR-ów. ;)

    Wiedziałem, że gdzieś leżą na dnie szafy i udało mi się je wyszperać.
    Oznaczenia układu wyglądają następująco:

    MHS (poprzedzone stylizowanym logiem złożonym z czterech kwadratów)
    6G 600LS [copyright] APCC
    P -80C51F681
    [copyright] INTEL 80,82
    9118

    Nie mogę wygooglować niczego konkretnego na ich temat, ani tym bardziej
    znaleźć datasheeta. W głowie kołacze mi się jednak, że kiedyś zetknąłem
    się z informacją, że są to układy OTP albo programowane maską.

    Mam rozumieć, że nawet w takim wypadku nie są one bezużyteczne i
    teoretycznie wciąż można na nich odpalić kod z zewnętrznego EPROMU-?

    I uprzedzając pytania - tym razem także pytanie ma charakter teoretyczny. ;)

  • 45. Data: 2017-02-27 20:47:29
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2017-02-27 o 18:37, Atlantis pisze:

> [...]
    > teoretycznie wciąż można na nich odpalić kod z zewnętrznego EPROMU-?
    >
    > I uprzedzając pytania - tym razem także pytanie ma charakter teoretyczny. ;)

    Programowany maską. Z Twojego punktu widzenia równoważny 80C31, być może
    F coś znaczy, ale tego nie pamiętam (może częstotliwość?)
    No chyba, że wiesz w jakim układzie pracował itd.

    Pozdrawiam

    DD

  • 46. Data: 2017-02-27 21:09:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup

    >Programowany maską. Z Twojego punktu widzenia równoważny 80C31, być
    >może F coś znaczy, ale tego nie pamiętam (może częstotliwość?)
    >No chyba, że wiesz w jakim układzie pracował itd.

    (c) APCC ... czyzby z/do UPS APC ?
    I to jeszcze do modelu 600LS ? (takiego nie kojarze)

    J.

  • 47. Data: 2017-02-27 21:20:49
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    J.F. pisze:
    > Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości grup

    > Tak.
    > Jak 51 czytal rozkaz, to wystawial adres i aktywowal linie PSEN-.
    > To samo bylo, jak odczytywal dane z pamieci programu rozkazem MOVC.
    >
    > Jesli czytal dane z pamieci zewnetrznej (XRAM), to aktywowal linie RD-
    > (P3.7).
    > Przy zapisie aktywowal linie WR- (P3.6).

    Chyba masz rację, /PSEN idzie w dół jak jest ustalony adres i w górę jak
    ma być zrobiony odczyt z pamięci programu, a dla RAMu jest cały czas wysoki.

    > To sie tyczy programu. Moze pobierac z wewnetrznego flash, albo caly
    > program z zewnetrznej pamieci.
    >
    > Co do adresow - bodajze kompilator Keil mial wskazniki 3 bajtowe, gdzie
    > najstarsze bity wskazywaly rodzaj pamieci.
    > Ale to czysto softwarowo robota.

    Ja tam w ASM dłubałem to dla mnie to jest nieczytelne :)
    Ale wychodzi że jednak można mieć 64kB programu i osobno 64kB danych
    aczkolwiek dostęp do XRAM nie jest taki bezpośredni.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 48. Data: 2017-02-27 22:01:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. pisze:

    >Ja tam w ASM dłubałem to dla mnie to jest nieczytelne :)
    >Ale wychodzi że jednak można mieć 64kB programu i osobno 64kB danych
    >aczkolwiek dostęp do XRAM nie jest taki bezpośredni.

    To jest stricte 8-bitowy procek, i choc potrafi obsluzyc dodatkowe 64k
    RAM, to wyjatkowo niewdziecznie :-)

    W prywatnej klasyfikacji dalbym mu 9 bitow, Z80 dostawal 12 :-)
    6502 mial 8.5 bita :-)

    J.

  • 49. Data: 2017-02-28 02:05:00
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    J.F. pisze:

    > To jest stricte 8-bitowy procek, i choc potrafi obsluzyc dodatkowe 64k
    > RAM, to wyjatkowo niewdziecznie :-)
    >
    > W prywatnej klasyfikacji dalbym mu 9 bitow, Z80 dostawal 12 :-)
    > 6502 mial 8.5 bita :-)

    IMHO liczy się pojemność PC (program counter). To on decyduje jak duży
    może być program. Osobiście nie trawię architektury harvardzkiej,
    uwielbiałem 6502 czy to asm czy basic, niestety mikrokontrolery *52 były
    powszechniejsze.

  • 50. Data: 2017-02-28 12:24:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości grup
    J.F. pisze:

    >IMHO liczy się pojemność PC (program counter). To on decyduje jak
    >duży może być program.

    No i co co po wielkim programie, jak procek 1-bitowy ? :-)
    Chyba, zeby tak Lemowi uwierzyc (nieskonczenie wielki program wcale
    nie potrzebuje procesora :-)

    >Osobiście nie trawię architektury harvardzkiej,

    IMO - nie jest taka zla, ale w wydaniu '51, to jest koszmar :-)

    >uwielbiałem 6502 czy to asm czy basic, niestety mikrokontrolery *52
    >były powszechniejsze.

    Ale my tu o C. Ponizej x86 to raczej nie ma wiekszego znaczenia -
    kiepsko sie nadaja i tyle.

    J.