  • 1. Data: 2015-11-10 04:15:34
    Temat: Procesor z USB udający device type UART
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Jak trudno jest udawać USB UART (np. taki jak w chipsach FTDI)
    mając do dyspozycji 32-bitowy procesor z USB, np. ARM
    (Cortex M3 firmy NXP, np. LPC1788 lub M4 LPC4088)?

    Buduję urządzenie, które będzie podłączane do linuxa...
    Będzie się komunikowało strumieniem danych dobrze
    reprezentowanym przez coś ala UART i pasowałoby
    się przedstawić do tego linuxa jako dodatkowy port...

    Mam więc opcję kupić gotowy chipset USB-UART i połączyć
    z jego UARTem któryś UART z mojego Cortexa M3.
    Ale to wydaje się być trochę nadmiarowe, bo tenże Cortex
    M3 ma już port USB-Device. Gdybym chciał uniknąć
    kładzenia na płytce chipsetu USB-UART i wejść z USB
    wprost na port device mojego Cortexa - jak ciężko jest
    w tym procku udawać że jest się UARTem dla USB Hosta?

    Istotne jest aby aplikacja używająca moje urządzenie
    widziała tylko port szeregowy i najchętniej aby nie było
    konieczności pisania specjalnego drivera pod linuxa.

  • 2. Data: 2015-11-10 10:14:36
    Temat: Re: Procesor z USB udający device type UART
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-11-10 o 04:15, Pszemol pisze:
> [...]
    > widziała tylko port szeregowy i najchętniej aby nie było
    > konieczności pisania specjalnego drivera pod linuxa.

    Jeśli urządzenie ma być na stałe podłączone do PC to nie polecam
    korzystania z procka udającego urządzenie USB CDC. Sam tak robiłem przy
    pomocy bibliotek LPCUSB. Jeśli nastąpi reset procka (np. przez
    Watchdoga) to program w procku będzie chciał na nowo zainicjować USB,
    ale host w PC nie będzie mógł zrobić enumeracji bo ma otwarty wirtualny
    UART. Lepiej dołożyć te 2$ i dać np FT230. Inna sprawa, że najlepiej dać
    jakiś izolator w rodzaju ISO7221 na liniach między prockiem i FT230.
    Wtedy zasilasz FT230 z VCC USB i nawet wyłączenie procka z zasilania nie
    rozłączy ci połączenia USB z PC, a wiec nie zwiesi ci wirtualnego UART
    na którym np nasłuchuje ci chodząca na PC aplikacja.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 3. Data: 2015-11-10 10:30:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >ale host w PC nie będzie mógł zrobić enumeracji bo ma otwarty
    >wirtualny UART. Lepiej dołożyć te 2$ i dać np FT230.

    A FT230 lepiej wznawia, czy nie resetuje sie ?

    >Inna sprawa, że najlepiej dać jakiś izolator w rodzaju ISO7221 na
    >liniach między prockiem i FT230.

    A to swoja droga ... izolatora na USB jeszcze nie ma ?

    J.

  • 4. Data: 2015-11-10 10:33:17
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 10 Nov 2015 10:14:36 +0100, Mario <M...@...pl> wrote:
> [...]
    USB,
    > ale host w PC nie będzie mógł zrobić enumeracji bo ma otwarty

    Jesteś pewien? W moim przypadku robi enumerację i tworzy nowy tty,
    gdy aplikacja trzyma uchwyt do starego. Wystarczy w aplikacji wykryć
    błąd w komunikacji i zrobić reopen ttyUSBn+1 gdzie n to id poprzednio
    otwartego.
    Z tego co kojarzę problem z enumeracją w takich przypadkach to brak
    pełnej kompatybilności drivera hci w keenelu z tym co wykrył na
    płycie.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2015-11-10 13:02:13
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-11-10 o 10:30, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości grup
    >
    > A FT230 lepiej wznawia, czy nie resetuje sie ?

    NIe zdarzyło mi się żeby zwiesił się FT, a LPC1768 owszem.

    > A to swoja droga ... izolatora na USB jeszcze nie ma ?

    Zdaje się że są jakieś szybkie izolatory, które można by dać na linie USB.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 6. Data: 2015-11-10 13:19:55
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-11-10 o 10:33, Marek pisze:
> [...]
    > Z tego co kojarzę problem z enumeracją w takich przypadkach to brak
    > pełnej kompatybilności drivera hci w keenelu z tym co wykrył na płycie.

    Pod Windowsem mając otwarty terminal próba pisania do wirtualnego portu
    po resecie procka, powodowała zwis tego portu. Nie powstawał przy tym
    nowy port. Musiałem ubijać terminal i ponownie wymuszać enumerację np.
    wyłączając zasilanie procka lub rozłączając kabel USB. Pewnie dałoby się
    to zrobić gdybym np badał w procku czy jest komunikacja i przy jej braku
    co trochę inicjalizował USB.
    Pod Linuksem, gdyby faktycznie tworzył się nowy port to sądzę, że
    programiści zajmujący sie tym potrafili by to zastosować. Wybrali dość
    siłowe rozwiązanie polegające na sprzętowym Watchdogu wyłączającym
    zasilanie elektroniki będącej na drugim końcu kabla USB :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 7. Data: 2015-11-10 13:55:09
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Mario" <M...@...pl> wrote in message news:n1scdk$mrb$1@dont-email.me...
    > Jeśli urządzenie ma być na stałe podłączone do PC to nie polecam
    > korzystania z procka udającego urządzenie USB CDC.

    Tak, ma być na stałe podłączone do "jednopłytkowego"
    "peceta" embedded na ARMie 1GHz przez port USB3.1.
    Moje USB-Device będzie USB2.0, w tej samej skrzynce.
    Świat "embedded", jedna aplikacja.

> [...]
    > to program w procku będzie chciał na nowo
    > zainicjować USB, ale host w PC nie będzie mógł
    > zrobić enumeracji bo ma otwarty wirtualny UART.

    Rozumiem. Właśnie dlatego pytam kogoś kto już ma z tym
    doświadczenie. Czyli biorę opcję z chipsetem USB-UART.

> [...]
    > rozłączy ci połączenia USB z PC, a wiec nie zwiesi ci wirtualnego UART na
    > którym np nasłuchuje ci chodząca na PC aplikacja.

    Pomyślę o tym - bardzo dziękuję za rozsądnie brzmiące uwagi :-)

  • 8. Data: 2015-11-10 14:21:21
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 10 Nov 2015 13:19:55 +0100, Mario <M...@...pl> wrote:
    > Pod Windowsem mając otwarty terminal próba pisania do wirtualnego
    portu

    Ale kogo Windows obchodzi...? Mówimy o Linuksie.

    > Pod Linuksem, gdyby faktycznie tworzył się nowy port to sądzę, że
    > programiści zajmujący sie tym potrafili by to zastosować.

    Ale co, nie wierzysz i mam pokazać film, że tworzony jest nowy tty
    jeśli poprzedni padnie a jego uchwyt trzyma proces w userlandzie?

    >Wybrali dość
    > siłowe rozwiązanie polegające na sprzętowym Watchdogu wyłączającym
    > zasilanie elektroniki będącej na drugim końcu kabla USB :)

    Kiepskich programistów jest pełno ;).

    --
    Marek

  • 9. Data: 2015-11-10 20:18:38
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 10.11.2015 10:33, Marek wrote:

    > Wystarczy w aplikacji wykryć błąd w
    > komunikacji i zrobić reopen ttyUSBn+1 gdzie n to id poprzednio otwartego.

    Partyzantka pełną gębą :-) Sprawdzi się jak masz podpięte tylko jedno
    urządzenie CDC. Nie lepiej wyszukać urządzenie za pomocą udeva? Jest
    dostępne API w c, można spokojnie znaleźć port urządzenia na postawie
    numeru VID/PID, albo numeru seryjnego itp. Można też dostawać zdarzenia
    związane z podłączaniem/odłączaniem urządzeń.

  • 10. Data: 2015-11-10 20:41:04
    Od: brak <j...@g...com>

    On Tuesday, November 10, 2015 at 4:15:34 AM UTC+1, Pszemol wrote:
    > Jak trudno jest udawać USB UART (np. taki jak w chipsach FTDI)
    > mając do dyspozycji 32-bitowy procesor z USB, np. ARM
    > (Cortex M3 firmy NXP, np. LPC1788 lub M4 LPC4088)?
    Zalezy to od posiadanej biblioteki/drvera itd. i ocywiscie jej
    jakosci.

> [...]
    >
    > Mam więc opcję kupić gotowy chipset USB-UART i połączyć
    > z jego UARTem któryś UART z mojego Cortexa M3.
    Dokladnie takie rozwiazenie zastosowalismy na naszym
    module z kontrolerem Cortex-M czyli FT232 podpiete strona UART do
    kontrolera natomiast strona USB do Hosta z dowolnym OS-em.
    Kosztem ok 30 PLN uniknelismy zabawy z USB-CDC. Na kontrolerze Atmel-a
    piny USB sa jednoczesnie jedynymi pinami GPIO o "duzej" wydajnosci pradowej.

    BTW.
    Dlaczego nie mozesz bezposrednio polaczyc procesora z kontrolerem UART-em
    skoro ma to byc trwale/stale polaczenie?