  • 21. Data: 2019-07-31 14:15:20
    Temat: Re: Problemy z Wifi - Reaktywacja
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:5d40dc61$0$505$6...@n...neostrada.
    pl...
    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d3f5c03$0$17341$6...@n...neostrada.pl

    >Złapałem dopy na ulicy: DOP 2.3 HDOP 2.1 i VDOP 1.0 o godzinie
    >01:35 -- ale
    >brak pozycji. Może odbiornik jest czuły, ale pokazuje pozycję dopiero
    >z małym błędem?... IMO niekoniecznie.

    Byly odbiorniki, co mialy tryb "samochodowy" - nie pokazywaly malych
    zmian pozycji czy z mala predkoscią.
    zeby pozycja nie plywala pod swiatlami ...

    W telefonach sie raczej nie spodziewam, ale kto wie ...

    >Najmniejszy błąd, który zobaczyłem, idąc ulicą -- 15 m.

    >Na Krętej mam (godzina 01:58) pozycję od strony zachodniej,
    >na parapecie okna. 7 in use, raportowany błąd -- 240 m.

    >Jeśli dasz mi fajną apkę -- będę mógł dać z niej wyniki.

    Nie podam.
    To co pisalem, to bylo z innych odbiornikow, ktore sie poslugiwaly
    NMEA.
    Tam jest HDOP i VDOP ... ale w jakich jednostkach ?

    Android ma calkiem inny interfejs/API.
    Trekbuddy eksportuje dokladnosc, ale na ile poprawnie to robi ?

    J.

  • 22. Data: 2019-07-31 15:20:02
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5d4186eb$0$526$6...@n...neostrada.pl

    Miałem na swej uwadze, iż trudno uchwycić apką na ekranie, nie w logach.

    > Byly odbiorniki, co mialy tryb "samochodowy" - nie pokazywaly malych zmian pozycji
    czy z mala predkoscią.
    > zeby pozycja nie plywala pod swiatlami ...

    APki po prostu pokazują brak pozycji, choć
    jednocześnie raportują przykładowo ,,7 in use''
    a te satelity ,,in use'' nie są zbytnio zaszumione.

    > W telefonach sie raczej nie spodziewam, ale kto wie ...

    Odbiornik chyba mnie nie lubi -- tuż po włączeniu pokazuje
    pozycję, po czym ją gubi -- zwykle stopniowo powiększa błąd,
    aż traci pozycję. Tak niemal za każdym razem. Potwierdza to
    też zapis śladu.

    > Nie podam.
    > To co pisalem, to bylo z innych odbiornikow, ktore sie poslugiwaly NMEA.

    NMEA można uzyskać na telefonie -- kiedyś tak czyniłem.
    (chyba łącząc telefon z laptopem via BT)

    > Tam jest HDOP i VDOP ... ale w jakich jednostkach ?

    > Android ma calkiem inny interfejs/API.
    > Trekbuddy eksportuje dokladnosc, ale na ile poprawnie to robi ?

    -=-

    Kolejne złapanie DOPów:

    DOP 4.5 HDOP 4.4 i VDOP 1.0 o godzinie 02:12

    też na zachodnim parapecie na Krętej. Ale też bez pozycji.

    -=-

    DOPy pokazuje 'GPS Status', zaś pozycję z jakimś błędem w metrach
    pokazują różne programy, w tym 'GPS Status', 'GPS Test', 'GPS Data'...

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ec
    lipsim.gpsstatus2&hl=pl
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ch
    artcross.gpstest&hl=pl
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ex
    atools.gpsdata&hl=pl

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 23. Data: 2019-07-31 16:41:20
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d4195ae$0$523$6...@n...neostrada.pl

    > Miałem na swej uwadze, iż trudno uchwycić apką na ekranie, nie w logach.

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ne
    c.android.qzss.gnssview&hl=pl

    Pokazuje DOPY.

    HDOP 0,37
    VDOP 0,47 telefon 0 16:05

    Metr poziomo i pół metra pionowo w dół od zachodniego parapetu na Krętej o 16:05.

    HDOP 0,37
    VDOP 0,46 telefon o 16:10

    Można zestawić z tym:

    https://www.gnssplanning.com/#/charts

    czymś.

    O 16:10 ma być tyle

    HDOP 0,55
    VDOP 0,74 strona WWW

    ale niekoniecznie tutaj?

    Strona WWW podała pozycję N 53° 6' 47.8678" i E 23° 8' 37.0356" <-- błąd (wyliczony
    chyba dzięki WiFi) jest IMO mały.
    IMO telefon ma tę samą, skoro też opiera się o WiFi. Mapa telefoniczna pokazuje to
    samo, co laptopowa.

    Jeśli ktoś rozumie -- może wyjaśnić. :)
    (może telefon oblicza tylko to, co widzi pod stropami, nie zaś wszystko, co jest
    dookoła)

    HDOP 0,37
    VDOP 0,45 telefon o 16:14

    HDOP 0,36
    VDOP 0,45 telefon o 16:16

    -=-

    W aplikacji można wybrać L1/L2 itd...

    Po wybraniu wszystkiego w GPS i GLONASS mam:

    HDOP 0,44
    VDOP 0,53 telefon o 16:19

    HDOP 0,44
    VDOP 0,53 telefon o 16:22

    HDOP 0,55
    VDOP 0,71 telefon o 16:20

    ale nie wiem, czy telefon widzi L1C, L2C, L5...

    Można też zaznaczyć (bądź odznaczyć) SBAS -- nie wiem, z jakim skutkiem... ;)

    HDOP 0,47
    VDOP 0,55 telefon o 16:23 z SBAS

    HDOP 0,44
    VDOP 0,53 telefon o 16:19 bez SBAS

    Telefoniczna APka potrafi też przewidzieć przyszłość.

    HDOP 0,59
    VDOP 0,73 WWW o 17:10

    HDOP 0,44
    VDOP 0,55 telefon o 17:13 (nie umiem dać 17:10) wszystko, co najlepsze

    Różnice (pomiędzy WWW i telefonem spore...

    Mniejsze, gdy wyłączyłem Beidou, L2, L5, SBAS...

    HDOP 0,60
    VDOP 0,85 telefon o 17:13 (nie umiem dać 17:10) tylko L1

    HDOP 0,50
    VDOP 0,74 telefon o 17:13 (nie umiem dać 17:10) L1 i SBAS

    Zatem niewykluczone, że APka pokazuje to, co WWW.
    (także z przyszłości)

    -=-

    Nadal twierdzisz -- to do JF, że DOPy są liczone nie na podstawie
    rozmieszczenia satelitów, lecz na podstawie uzyskiwanych wyników pozycji?
    Może są różne DOPy? (różnie mierzone -- nie HDOP, VDOP, TDOP, DOP...)

    -=-

    Chętnym do zabawy polecam:

  • 24. Data: 2019-07-31 16:52:29
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d41a894$0$530$6...@n...neostrada.pl

    > Zatem niewykluczone, że APka pokazuje to, co WWW.
    > (także z przyszłości)

    APka chyba bazuje na wprowadzonych ręcznie koordynatach,
    więc to, co przepisałem niekoniecznie jest poprawne.
    Tak czy siak -- DOPy wylicza, także z przyszłości.

  • 25. Data: 2019-07-31 22:59:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    "J.F." 5d4186eb$0$526$6...@n...neostrada.pl

    >APki po prostu pokazują brak pozycji, choć
    >jednocześnie raportują przykładowo ,,7 in use''
    >a te satelity ,,in use'' nie są zbytnio zaszumione.

    A to nie to samo.

    A to swoja droga ciekawe.
    Skad wie, ze pozycji nie ma ?
    Przy 7 mozna policzyc, ze za duze rozrzuty,
    przy 4 to juz tylko, ze pozycja niewiarygodna, np 1000m pod ziemia :0

    I mam jedna ciekawa nawi samochodową - czasem nie potrafi zlapac fixa.
    I to dlugo moze trwac.
    Podejrzewam ze wtedy, jak sloneczko za bardzo podgrzeje.

    I ciekawy objaw - duzo satelitow w zasiegu, na kilku sygnal
    przyzwoity, a fixa nie ma.

    >NMEA można uzyskać na telefonie -- kiedyś tak czyniłem.
    >(chyba łącząc telefon z laptopem via BT)

    Tylko czy to oryginalna NMEA z odbiornika, czy jakas syntezowana, o
    watpliwej wartosci dowodowej :-)

    J.

  • 26. Data: 2019-07-31 23:51:03
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5d4201c8$0$17363$6...@n...neostrada.pl

    > Przy 7 mozna policzyc, ze za duze rozrzuty,

    Nie wiem. [może Google spytał?]

> [...]

    > potrafi zlapac fixa. I to dlugo moze trwac.
    > Podejrzewam ze wtedy, jak sloneczko za bardzo podgrzeje.

    Mnie słoneczko tak mocno rozgrzało pokrywę lapka F-S,
    że z trudem dotykałem ręką. :)

    > I ciekawy objaw - duzo satelitow w zasiegu, na kilku sygnal przyzwoity, a fixa nie
    ma.

    U mnie tak często.

    > Tylko czy to oryginalna NMEA z odbiornika,

    Nie wiem.

    > czy jakas syntezowana, o watpliwej wartosci dowodowej :-)

    Nie wiem.

    -=-

    Na obu parapetach (wschodnim i zachodnim) telefon łapał pozycję.
    (APka brzęczała, gdy łapał, więc nie musiałem wpatrywać się,
    ale lepsze byłyby logi)

    -=-

    Na drodze do Lidla miałem DOPy pomiędzy nieskończonością ;)
    i jedynką, ale gdy były mniejsze od nieskończoności, to
    maksymalne przekraczały 5 a minimalne spadały do 1.6
    bodajże -- mam snapy. Błąd raportowany nie skakał
    zbyt mocno.

    -=-

    ZUS śpi... (więc nie wyślę lipca)
    Księgowanie sierpnia ;) skończone...
    Za niecały kwadrans wyślę lipcowy JPK_VAT...
    I chyba opłacę telefon matce...
    Wrócę na Krętą i dokończę eksperymenty ze stroną WWW...

    Gdy wrócą upały -- być może wyzdrowieję... Na razie jest źle.
    Pójdę do lekarza, by otrzymać receptę na leki, choć NFZ nie
    refunduje tych leków... Jak to dobrze, że choć wypisywanie
    recept jest refundowane przez NFZ... ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 27. Data: 2019-09-16 12:46:18
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d3f5c03$0$17341$6...@n...neostrada.pl

    > Na Pogodnej 3 (od około 22 godziny 29 lipca br.) mam pozycję na obu parapetach.
    > Najmniejszy błąd od strony wschodniej to 75 m., zaś od zachodniej 150 m.

    > Od wschodniej telefon nie musi leżeć na parapecie -- może pół metra
    > głębiej i tyleż niżej, ale błąd wówczas jest jak po stronie zachodniej.
    > (akurat przed chwilą spadł poniżej 60 m., ale tylko na chwilę, po czym
    > wrócił do ~150 m.; teraz jest ponad 200 m.)

    Ale i co z tego, że fixuje pod dachem -- nawet na Krętej, gdzie mam gęste
    bloki kilka stropów nad głową, skoro nieraz na niema otwartej przestrzeni
    (na cmentarzu chociażby) są trudności.

    Teraz celuję w telefon z Galileo Galilei! Najlepiej na dwie L!

    Są dwa problemy:

    - Asus Max jest nadal sprawny [choć tryb lotniczy ;) jest w częstym użyciu]
    - telefonów z GG na 2L jest mało, i raczej są drogie.

    Preferuję:

    - szkło GG4 lub wyżej (dziś już jest GG6)
    (aby mógł korzystać z trybu lotniczego)
    - amoLED (Asus tego raczej nie ma w nadmiarze)
    - co najmniej 64 GB dysku i co najmniej 6 GiB RAMki
    - GG na 2L
    - co najmniej 6", ale o zewnętrznych dwóch (poza grubością)
    wymiarach (niespełna 16 cm na niespełna 8 cm) podobnych
    do wymiarów Asusa Maxa -- pasują mi do samochodu
    - niską cenę ;)

    -=-

    BTW samochodu -- zmieniać olej czy katować silnik i celować w przeróbkę Diesla na
    elektryk?

    --