  • 41. Data: 2013-07-30 09:37:25
    Temat: Re: Problem z szyfrowaniem komunikacji między mcu
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 29 Jul 2013 10:33:21 +0200, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > Temat wydaje mi się być wyczerpany lub prawie wyczerpany.

    Dyskusja z tematu wynikła ciekawa i pouczająca.

    --
    Marek

  • 42. Data: 2013-07-30 10:43:45
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Dyskusja z tematu wynikła ciekawa i pouczająca.

    Dopiero teraz otworzyłem sobie cały wątek (normalnie widzę tylko nowe
    wiadomości) i zauważyłem, że pierwsze pytanie pochodziło do Ciebie.
    Jak zacząłeś wykładać swoją teorię Xb -> Y to wyglądało jak wypowiedź kogoś,
    kto ma sprawę dokładnie przemyślaną i chce wyłożyć ją pytającemu no i bez
    sprawdzania założyłem, że jesteś jednym z odpowiadających a nie pytającym.
    Gdybym wtedy to sprawdził to pewnie bym trochę inaczej odpowiadał na twoje
    teksty - dyskutowałem jak z kimś kogo tezy trzeba zrozumieć i jak błędne
    obalić, a nie jak z kimś komu raczej trzeba wyjaśniać a nie dyskutować.

    Dyskusja na grupie nie jest w stanie przekazać tyle informacji ile można
    znaleźć w książce. Ja polecam tę, co tu wspominałem. Wybrałem ją nie
    przypadkowo, ale to było dawno. Teraz może bym wybrał inną.
    P.G.

  • 43. Data: 2013-07-30 11:49:49
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 30 Jul 2013 10:43:45 +0200, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
> [...]
    i bez
    > sprawdzania założyłem, że jesteś jednym z odpowiadających a nie

    Historia była prosta, chciałem użyć XTEA bo jest w sam raz na
    ograniczone zasoby i używałem go wcześniej z bootloaderem. Załozenie
    było takie, aby komunikacja była tylko w jedną stronę (polecenie->
    wykonanie) i była jak najkrótsza. Ustaliłem sobie klucz, liczbę rund
    ustaliłem na 64. Zaszyfrowalem polecenie "włącz P1" aby przesłać je
    do drugiego mcu. XTEA "zmieniła" polecenie na ciąg bajtów
    "0x5693290689607436". Mcu2 odebrał ten strumień i prawidłowo
    rozszyfrował na "włącz P1". Tylko, że jak ponownie wysłać ten sam
    "tekst" to xtea wygeneruje ten sam ciąg "0x5693290689607436". Taki
    sposób szyfrowania komunikacji nic nie da bo wystarczy powtórzyć sam
    zaszyfrowany ciąg aby uzyskać ten sam efekt. Zdziwiło mnie, że zawsze
    dostaję ten sam zaszyfrowany ciąg... i tak powstał ten wątek.

    W gpg przy szyfrowaniu tego samego tekstu tym samym kluczem/hasłem
    zawsze na wyjściu jest inny ciąg bajtów, od czego to zależy?

    --
    Marek

  • 44. Data: 2013-07-30 13:18:18
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    >
    > W gpg przy szyfrowaniu tego samego tekstu tym samym kluczem/hasłem zawsze
    > na wyjściu jest inny ciąg bajtów, od czego to zależy?

    Nie mam zielonego pojęcia o dostępnych gdzieś narzędziach. Nie wiem co to
    XTEA, gpg.
    Obiło mi się o uszy pgp (może to miałeś na myśli) ale nic poza obiło się o
    uszy.

    Jak coś wydaje mi się ciekawe (a kryptologia jest ciekawa) to jest to dla
    mnie wystarczający powód aby zrozumieć to dokładnie.
    Nie znam tych narzędzi, gdyż na swoje potrzeby piszę wszystko od zera (w
    oparciu o dokumenty NIST) - w ten sposób uważam, że lepiej można zrozumieć.

    Algorytmy to jedno, a ich praktyczne zastosowanie to drugie. W tym drugim
    łatwiej popełnić błąd.
    Jak rozkaz jest szyfrowany zawsze tak samo to jest właśnie błąd w
    praktycznym stosowaniu algorytmu.

    Przykład błędu w stosowaniu algorytmu.
    Masz super dobry algorytm. Szyfrujesz bitmapę, na której na białym tle jest
    parę kresek rysunku (bajt = poziom szarości). Jeśli po prostu każde kolejne
    16 bajtów przepuścisz przez ten algorytm to w szyfrogramie w zasadzie będzie
    widać ten rysunek.

    W większości zastosowań kryptologii atakujący nie powinien móc nic zrobić.
    Jeśli szyfrogram jest zawsze taki sam, to atakujący może powtarzać stare
    szyfrogramy (nawet ich nie rozumiejąc) a odbiorca przyjmie je jako
    prawidłowe pochodzące od nadawcy. A to już jest coś a nie nic więc coś jest
    nie tak.
    P.G.

  • 45. Data: 2013-07-30 14:08:56
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 30 Jul 2013 13:18:18 +0200, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
> [...]
    co to
    > XTEA, gpg.
    > Obiło mi się o uszy pgp (może to miałeś na myśli) ale nic poza

    xtea:
    http://en.m.wikipedia.org/wiki/XTEA

    gpg:
    http://pl.m.wikipedia.org/wiki/GNU_Privacy_Guard

    "dostępne gdzieś" gpg brzmi humorystycznie, mam nadzieję, że
    żartujesz...

    --
    Marek

  • 46. Data: 2013-07-30 17:51:22
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > co to
    > obiło się o
    >
    > xtea:
    > http://en.m.wikipedia.org/wiki/XTEA

    Jakby więcej jest tu:
    http://en.wikipedia.org/wiki/XTEA

    AES pochodzi z konkursu z 1997 roku i jest implementowany hardwareowo w
    wielu procesorach więc nie szukałem innego algorytmu.
    Wychodzi na to, ze XTEA został opisany w 1997 roku w jakimś raporcie
    wewnętrznym.
    Ciekawe:
    - kiedy stał się publicznie znany,
    - czy jest efektywniejszy od AES (może kiedyś porównam wydajność).

    > gpg:
    > http://pl.m.wikipedia.org/wiki/GNU_Privacy_Guard

    Na pierwszy rzut oka rozumiem, że gpg to bardziej aplikacja niż algorytm.

    > "dostępne gdzieś" gpg brzmi humorystycznie, mam nadzieję, że żartujesz...

    Wcale nie żartowałem. Tak użyte pojęcie gdzieś jest dla mnie po prostu
    szersze od pojęcia internet, czy wikipedia, a nie chciało mi się sprawdzać
    co to takiego to gpg i gdzie to może być dostępne.
    Nigdy wcześniej się nie spotkałem, a o pgp to słyszałem tylko tyle, że
    autora wsadzili za złamanie embarga na algorytmy 128 bitowe.
    P.G.