  • 1. Data: 2012-02-20 20:37:16
    Temat: Problem z sygnałem pomiarowym
    Od: Viki <V...@g...pl>

    Witam.

    Mam taki układzik:

    źródłem sygnału jest przekładnik napięciowy, który na wyjściu daje
    sygnał sinus max. +-15V (P-P).
    Karta pomiarowa dokonuje akwizycji tego sygnału.

    Jednak potrzebuję wiedzieć kiedy mierzony sygnał przekroczy pewną wartość.
    W tym celu do toru pomiarowego podłączyłem diodę a za nią kondensator
    100uF w celu wygładzenia przebiegu.
    Na wyjściu tego układu pojawia się sygnał stały, który mogę już podać na
    komparator i sprawdzić jego poziom.

    Problem polega na tym że kiedy podepnę diodę i kondensator w tor
    pomiarowy sygnał mierzony (ten który daje przekładnik) zostaje
    zniekształcony.
    Górna część sinusoidy zostaje spłaszczona.
    Początkowo myślałem że dodatkowy układ obciąża tor pomiarowy więc
    zastosowałem wtórnik napięciowy zbudowany w oparciu o wzmacniacz
    operacyjny, który ma bardzo dużą rezystancję wejściową. Problem jednak
    pozostał.
    Nie wiem co się właściwie tam dzieje.
    Proszę o jakieś sugestie.

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2012-02-20 21:05:22
    Temat: Re: Problem z sygnałem pomiarowym
    Od: Adam <b...@a...pl>

    W dniu 2012-02-20 21:37, Viki pisze:

    > Mam taki układzik:
    > [..]

    To było na elektrodzie? Bo cuś takiego widziałem, ale szybko do kosza
    poszło. Dioda z kondensatorem wprowadza Ci obciążenie. Wyślij sygnał np.
    na wtórnik napięciowy na wzmacniaczu operacyjnym.

    --
    Adam

  • 3. Data: 2012-02-20 21:07:56
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Adam,

    > To było na elektrodzie? Bo cuś takiego widziałem, ale szybko do kosza
    > poszło. Dioda z kondensatorem wprowadza Ci obciążenie. Wyślij sygnał np.
    > na wtórnik napięciowy na wzmacniaczu operacyjnym.

    Ale przeczytałes do końca?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2012-02-20 21:09:17
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Viki,

> [...]
    > pomiarowy sygnał mierzony (ten który daje przekładnik) zostaje
    > zniekształcony.
    > Górna część sinusoidy zostaje spłaszczona.

    Prawidłowo.

> [...]
    > zastosowałem wtórnik napięciowy zbudowany w oparciu o wzmacniacz
    > operacyjny, który ma bardzo dużą rezystancję wejściową. Problem jednak

    Bo wzmacniacz operacyjny też ma skończoną wydajność na wyjściu.

    > Nie wiem co się właściwie tam dzieje.

    Fizyka, mój drogi.

    > Proszę o jakieś sugestie.

    Książka i do nauki?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2012-02-20 21:26:12
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 20-02-2012 o 21:37:16 Viki <V...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > pomiarowy sygnał mierzony (ten który daje przekładnik) zostaje
    > zniekształcony.
    > Górna część sinusoidy zostaje spłaszczona.
    Normalne. masz przeciążony układ, wywal kondesator.

> [...]
    > zastosowałem wtórnik napięciowy zbudowany w oparciu o wzmacniacz
    > operacyjny, który ma bardzo dużą rezystancję wejściową. Problem jednak
    Bo pewnie jest przesterowany, +-15V to dużo jak na typowy wzm oper,
    wszystkko zależy jaki nap jest zasilany, jak R2R to musiałby mieć takie
    same
    lub wyższe, jak zwykły to wyższe, ale typowe układy mają max +-18V np 741,
    czyli zapasu ci pozostaje b. mało.
    Skoro to wyjście z przekłądnika to spróbuj podzielić to nap np na pół
    minimnalnie go obciążając np dwa oporniki 15K i ze środka ich uzyskasz
    +-7,5V
    a to już łatwiej zbuforować wzm oper zasilanym +-12V.

    > Nie wiem co się właściwie tam dzieje.
    To niedobrze, trzeba czytać, czytać i jeszcze raz czytać, żeby coś umieć.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 6. Data: 2012-02-20 21:36:26
    Od: Adam <b...@a...pl>

    > Ale przeczytałes do końca?

    Tak, przeczytałem. Na elektrodzie. Ale autor zmodyfikował nieco tekst w
    międzyczasie chyba za sugestią moderatora elektrody. W efekcie nie
    doczytałem :)

    --
    Adam

  • 7. Data: 2012-02-20 22:14:44
    Od: Viki <V...@g...pl>

    muszę robić jakiś błazeński błąd, podczepiłem tylko wejście wtórnika,
    który nie jest obciążony i znów mam sygnał zniekształcony. prześpię się
    i jutro znów zadziałam.
    Dzięki za sugestie.

  • 8. Data: 2012-02-20 22:59:09
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 2012-02-20 23:14, Viki pisze:
    > muszę robić jakiś błazeński błąd, podczepiłem tylko wejście wtórnika,
    > który nie jest obciążony i znów mam sygnał zniekształcony. prześpię się
    > i jutro znów zadziałam.
    > Dzięki za sugestie.

    Napisz czym zasilasz wtórnik (jakim napięciem i skąd je bierzesz).
    Wtórnik może obcinać napięcie na wyjściu, a prąd może popłynąć przez
    zabezpieczenie wejść we wzmacniaczu (jeśli takowe posiada) z wejścia +
    przez - na wyjście... . Więc podaj też typ wzmacniacza :)... .

    Konop

  • 9. Data: 2012-02-21 00:26:11
    Od: " MH" <l...@g...pl>

    Viki <V...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > zastosowałem wtórnik napięciowy zbudowany w oparciu o wzmacniacz
    > operacyjny, który ma bardzo dużą rezystancję wejściową. Problem jednak

    ===============

    Jaki napisał kolega RoMan Mandziejewicz, FIZYKA !!!

    Proponuję w celach edukacyjnych wykonanie kilku eksperymentów, podpierając się
    wiedzą teoretyczną (charakterystyka diody). OK, krok po kroku:

    1. Odpinamy w cholerę kondziora i diodę, obserwujemy sygnał
    wjazdowy.Rozumiem,że wjeżdżasz sinusem. I takowy powinieneś dostać na oscylu.

    2. Podpinamy diodę, wjazd na anodę, wyjazd z katody przez rezystor, albo
    jeszcze lepiej przez potencjometr (solidne 100K) i do GND. Popatrz na oscylu
    co się dzieje na A i K diody zmieniając rezystancję.

    - Podpowiedź: obejrzyj sobie charakterystykę U-I owej diody.

    3. I teraz ten kondzior wygładzający.. 100uF, to KUPA pojemności. Nic nie
    piszesz o częstotliwości z jaką wjeżdzasz do układu. A to CHOLERNIE istotne!!
    Stała czasowa t=1/RC też daje o sobie znać. Znowu FIZYKA !!

    4. wracając do pkt.2, jeżeli masz możliwość, reguluj amplitudę/zmieniaj
    potencjometrem rezystancję do GND/zmieniaj częstotliwość i oglądaj na oscylu
    co się dzieje.

    5. Nie zapominaj też o pojemności złącza P-N diody, której używasz.

    MH

  • 10. Data: 2012-02-21 02:17:39
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 20.02.2012 21:37, Viki pisze:

    > Jednak potrzebuję wiedzieć kiedy mierzony sygnał przekroczy pewną wartość.
    > W tym celu do toru pomiarowego podłączyłem diodę a za nią kondensator
    > 100uF w celu wygładzenia przebiegu.
    No to wygładziłeś.

    > Nie wiem co się właściwie tam dzieje.
    100uF to się nawet do filtrowania zasilania nie stosuje, bo ~10
    zazwyczaj wystarcza a ty tym chcesz sygnał "wygładzać".

    > Proszę o jakieś sugestie.
    Policz wymaganą stałą czasową dla prostego filtru RC, dobierz prawidłowo
    elementy.

    Michoo