  • 41. Data: 2015-08-29 15:54:55
    Temat: Re: Poznaj stanowisko Elektronik
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mario,

    Saturday, August 29, 2015, 3:45:10 PM, you wrote:

> [...]
    ogramowania%29
    > Może na żadnej, ale na każdej powinno się zaliczyć (i poznać)
    > programowanie w językach funkcyjnych i w obiektowych, poznając przy
    > okazji po kilku przedstawicieli obu grup języków. Programista -
    > informatyk po studiach, nie powinien mieć problemu z opanowaniem nowego
    > języka. Programista, który samodzielnie uczył się Vbasic, Pascala, czy
    > C# raczej będzie miał większe problemy.

    A skąd takie założenie? Najlepsi programiści, jakich znałem, wcale nie
    byli po studiach informatycznych a programowania uczyli się sami.

    > Oczywiście w końcu i tak wszystko zależy od potencjału
    > intelektualnego danego człowieka.

    Ano właśnie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 42. Data: 2015-08-29 17:09:39
    Od: Mario <M...@...pl>

    > Co znaczy ,,postawić"? Zainstalować gotowca i skonfigurować PODSTAWOWE
    > funkcje? To nie problem. Ale poprawnie skompilować jądro?

    Ja nie widzę tu konieczności rozdzielania tych rzeczy. Jak jest
    zawodowcem (zawodowym informatykiem) to powinien potrafić korzystać z
    dokumentacji, helpów, manów itd, ewentualnie szukać na forach. Czyli
    dostaje zadanie, czyta jak to zrobić, próbuje, czyta many i fora,
    próbuje, pisze na forum, czyta, próbuje - uzyskuje wynik. Nie ma
    znaczenia czy to kompilacja jądra, instalowanie programów czy
    patchowanie ich źródeł i kompilacja w przypadku gdy miały błędy.
    A w przypadku QNXa to chyba nie skompiluje bo nowy właściciel nie
    udostępnia źródeł.

    > Co do informatyków po studiach - nie są wcale mądrzejsi od
    > elektroników po studiach, którzy prawa Ohma i praw Kirchhoffa STOSOWAĆ
    > nie potrafią. Za to macierzami obracają we wszystkie strony.

    Macierze to tez zazwyczaj prawo Ohma i Kirchhoffa :)

    > I ma od tego SPECJALISTÓW. Każesz specjaliście wymieniać toner w
    > drukarce sekretarki?

    Inaczej. Chodzi mi o to, że jak ktoś już jako zawodowy informatyk (który
    zaliczył przedmiot Systemy Operacyjne) potrafi instalować Windows, to
    powinien też potrafić instalować linuks, BSD czy QNX. Bo budowę systemów
    POSIXowych powinien znać, a reszta to jest tylko czytanie dokumentacji.
    A co do tonera w drukarce, to człowiek administrujący serwerami i siecią
    w mniejszej firmie dostaje zgłoszenie, że drukarka nie działa. Sprawdza
    czy jest widoczna w sieci, czy działa poprawnie kolejka. Czyta status i
    widzi, że brak tonera. Albo jej nie widzi i przyjdzie podłączyć kabel
    zasilający bo sprzątaczka wyłączyła. Te interwencje u użyszkodników to
    może być 5-10 % jego aktywności, a reszta to siedzenie w serwerowni i
    opieka nad serwerami i całą siecią. I taki człowiek powinien umieć
    postawić i konfigurować linuksa czy inny "uniksowy" system.

    Kwestia specjalistycznej firmy potrzebującej QNXa jest trochę z
    przymrużeniem oka i wynikła z zapytania po co małej firmie QNX. A nie
    chodziło o to czy firma potrzebuje tylko czy zawodowy informatyk potrafi.
    ATSD myślisz, że w kilkuosobowej firmie na pograniczu automatyki i IT
    składającej się z szefa, sekretarki, elektryka i trzech programistów
    będzie osobny etat dla pracownika wsparcia dla tej jednej sekretarki?
    Aby jej doglądał drukarki i excela?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 43. Data: 2015-08-29 17:11:06
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-08-29 o 15:54, Mirek pisze:

    > Też nie problem - są tutoriale i menuconfigi. Ale na studiach tego nie
    > było. Nie było nawet podstawowych komend Linuksa, ba - nie było nawet
    > Windowsa (zakładali, że każdy to zna), natomiast było np. rysowanie w
    > Autocadzie i trafił mi się w grupie koleś, który nie bardzo nawet umiał
    > posługiwać się myszką, ale był bardzo pilny i chyba sobie kupił
    > komputer, bo na następnych zajęciach już nie odstawał ;)

    Na jakiej uczelni? Zakładam, że piszesz o studiach informatycznych.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 44. Data: 2015-08-29 17:25:09
    Od: Mario <M...@...pl>

    > A skąd takie założenie? Najlepsi programiści, jakich znałem, wcale nie
    > byli po studiach informatycznych a programowania uczyli się sami.

    Raczej obserwacje niż założenie. Samoucy z reguły nie mają pojęcia o
    algorytmice. Nie potrafią ocenić złożoności obliczeniowej. Nic nie
    wiedzą na temat różnic między programowaniem obiektowym, a funkcyjnym.
    Nie potrafią więc dobrać narzędzia do zadania. Piszą bez pojęcia o
    zasadach programowania. Czasami robią różne sztuczki, które wydają im
    się genialne. Nie piszą komentarzy i dokumentacji. Gdy po takim
    przychodzi inny programista (niezależnie czy samouk czy zawodowiec) to
    nie pozostaje mu nic innego jak całość zaorać i napisać od nowa.

    > Ano właśnie.

    Tu jesteśmy zgodni :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 45. Data: 2015-08-29 18:06:55
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello bartekltg,

    Saturday, August 29, 2015, 3:52:46 PM, you wrote:

    ogramowania%29

    > Studia informatyczne nie sa po to, by uczyć konkretnych języków.

    A czego uczą - oprócz algebry i analizy matematycznej?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 46. Data: 2015-08-29 18:08:07
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mirek,

    Saturday, August 29, 2015, 3:54:40 PM, you wrote:

> [...]
    > posługiwać się myszką, ale był bardzo pilny i chyba sobie kupił
    > komputer, bo na następnych zajęciach już nie odstawał ;)

    Rysowanie w AutoCadzie to zajęcie dla informatyka czy
    inżyniera-konstruktora?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 47. Data: 2015-08-29 18:09:57
    Od: Luke <l...@l...net>

    > Używam komputerów od 30 lat, przez 20 lat żyłem z programowania,
    > złożyłem i uruchomiłem setki komputerów. Nie mam podstawowych problemów
    > z konfiguracją sieci.
    >
    > Zrobienie czegokolwiek na komputerze z dowolnym Linuxem (poza
    > Androidem) to dla mnie sztuka tajemna. ICMTZ?

    Przy takich umiejętnościach i kwalifikacjach można ten brak nadrobić w
    ciągu miesiąca naprawdę dobrej zabawy.

    Mam wrażenie, że to kwestia bardziej jakiegoś uprzedzenia, niż innego
    realnego problemu.

    L.

  • 48. Data: 2015-08-29 18:36:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Luke,

    Saturday, August 29, 2015, 6:09:57 PM, you wrote:

    > Przy takich umiejętnościach i kwalifikacjach można ten brak nadrobić w
    > ciągu miesiąca naprawdę dobrej zabawy.

    Mam co robić - nie mam wolnego miesiąca. Zabawa w ,,man man" mnie nie
    bawi.

    > Mam wrażenie, że to kwestia bardziej jakiegoś uprzedzenia, niż innego
    > realnego problemu.

    Raczej totalną nieprzyjaznością tego systemu i brakiem oprogramowania.
    Nie chodzi o pierdyliard gadżetów, jakie można zassać. Chodzi o
    specjalistyczne oprogramowanie dostępne jedynie pod Windows :(
    Nie potrafię znaleźć jakiejkolwiek zalety tego systemu _dla_ _mnie_.

    Nie znoszę skrajności w systemach - po jednej stronie jest Apple z ich
    ,,tego nie musisz wiedzieć" a po drugiej Linux z absurdalnym
    komplikowaniem wszystkiego, począwszy od procesu instalacji. A
    ponieważ zaczynałem swoje próby w czasach slackware'a łupanego, to
    chyba nie dziwne, że można się zrazić.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 49. Data: 2015-08-29 18:41:54
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Mario"

> [...]

    Podsumowałem znaczenie zawodu "informatyk". Nie zaakceptowałbym
    sytuacji, gdy informatyk po studiach powiedziałby, że on nie potrafi
    ---
    Akurat informatyk w ogóle nie musi zajmować się systemami operacyjnymi. To
    specjalizacja informatyki stosowanej. Może np programy pisać.

    A co do informatyka w małej firmie to mogę sobie wyobrazić, że ta mała
    firma zajmuje się np. programowaniem systemów SCADA :)
    ---
    I co ma programowanie do stawiania systemów operacyjnych ?

  • 50. Data: 2015-08-29 19:00:35
    Od: Mario <M...@...pl>

> [...]
    > komplikowaniem wszystkiego, począwszy od procesu instalacji. A
    > ponieważ zaczynałem swoje próby w czasach slackware'a łupanego, to

    No więc pewnie twoje wyobrażenie o linuksie zatrzymało się na tym starym
    Slackware. Też zaczynałem od Slacka, ale przeszedłem na Red Hata
    (począwszy od wersji 5) ze względu na system pakietowania. Po kilku
    latach przeszedłem, na dystrybucje debianowe. Nowe wersje Ubuntu czy
    Minta łatwo się instalują i konfigurują do pracy.
    A jeśli mowa o przyjazność, to w niektórych sprawach Linux jest dużo
    bardziej przyjazny niż windows. W windowsie przeszedłem na 8.1 64 i
    porażka. ISE Xilinxa jest strasznie powolne i się wiesza. Na Linuksie
    ISE działa znacznie szybciej i stabilnie. Sterowniki do różnych
    interfejsów JTAG działają z kopa. Na W8.1 poprzednio straciłem ze 3 dni
    żeby jakoś podinstalować sterowniki do interfejsu JTAGkey. Bo system się
    broni i trzeba szukać w necie jak w nim rozbroić zabezpieczenia przed
    niepodpisanymi sterownikami. Teraz ostatnio przeinstalowałem W8.1 i już
    mi się nie chce od nowa tego odkrywać. Toolchaina na ARMy też zrobię
    sobie na linuksie.
    Faktem jest, że często oprogramowanie firmowe jest zrobione tylko na
    windę. Ty pewnie masz tak z programami wspomagającymi projektowanie
    przetwornic. Ja tak mam z programami do programowania PLC, HMI do
    konfigurowania falowników czy urządzeń pomiarowych. W moim przypadku dla
    elektronika zajmującego się dość różnymi dziedzinami, korzystna jest
    znajomość obu systemów.

    --
    pozdrawiam
    MD