-
31. Data: 2010-12-09 09:53:46
Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>
Użytkownik "MarcinJM" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
news:idonp2$t0c$1@news.onet.pl...
> Jest podcisnienie, to tez pneumatyka. Ew. moglbym dac alternator od diesla
> z dedykowana pompa podcisnienia, ale chyba to malo.
IMO nadcisnienie będzie wydajniejsze, bo będzie (bezwzględnie) wyższe niż
podcisnienie.
Mały kompresor na pasku i masz sprawe załawtioną.
ps. co to jest alternetor od diesla z dedykowaną pompą cisnienia?
Taka waku pompa z alternatorem w jednym? Nie widzialem czegoś takiego nigdy.
--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka
-
32. Data: 2010-12-09 09:58:56
Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
Od: MarcinJM <m...@i...pl>
W dniu 2010-12-09 09:53, Kuba (aka cita) pisze:
>
> Użytkownik "MarcinJM" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
> news:idonp2$t0c$1@news.onet.pl...
>> Jest podcisnienie, to tez pneumatyka. Ew. moglbym dac alternator od
>> diesla z dedykowana pompa podcisnienia, ale chyba to malo.
>
> IMO nadcisnienie będzie wydajniejsze, bo będzie (bezwzględnie) wyższe
> niż podcisnienie.
> Mały kompresor na pasku i masz sprawe załawtioną.
>
> ps. co to jest alternetor od diesla z dedykowaną pompą cisnienia?
> Taka waku pompa z alternatorem w jednym? Nie widzialem czegoś takiego
> nigdy.
Diesle z tego korzystaja, bo nie maja podcisnienia w dolocie.
Normalna lopatkowa, mimosrodowa pompa przytwierdzona na przedluzonej osi
altka, smarowana olejem pod cisnieniem.
--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl
-
33. Data: 2010-12-09 10:00:50
Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
Od: Karolek <d...@o...pl>
W dniu 2010-12-09 09:12, J.F. pisze:
>
> Tak mi sie wydaje ze wspomaganie kierownicy musi byc szybkie.
> A dzwignia normalnie tam spora - najwyzej uzyjesz dwoch :-)
>
Mam watpliwosci, bo wcale takie szybkie byc nie musi.
Masz tam zwykly silnik i przekladnie slimakowa, to bedzie potrzebowalo
chwile pokrecic, aby wcisnac sprzeglo.
--
Karolek
-
34. Data: 2010-12-09 16:03:38
Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Uzytkownik "Karolek" <d...@o...pl> napisal w
>W dniu 2010-12-09 09:12, J.F. pisze:
>> Tak mi sie wydaje ze wspomaganie kierownicy musi byc szybkie.
>> A dzwignia normalnie tam spora - najwyzej uzyjesz dwoch :-)
>>
> Mam watpliwosci, bo wcale takie szybkie byc nie musi.
> Masz tam zwykly silnik i przekladnie slimakowa, to bedzie
> potrzebowalo chwile pokrecic, aby wcisnac sprzeglo.
No coz, 0.1 s moze nie uzyska, ale przeciez nie moze sobie pozwolic
na 1s zwloke w pokonywaniu zakretow :-)
J.
-
35. Data: 2010-12-10 01:08:21
Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2010-12-08 20:52, Karolek pisze:
> A nie ma czasem jakis zestawow do przerobienia zwyklej skrzyni?
> Czyli zestaw kol z prostymi zebami?
> Albo nawet pokusic sie o zrobienie takich kol z prostymi zebami na
> podstawie tych oryginalnych?
I ciekawe co by taka zamiana miała dać?
To czy koła zębate są proste czy skośne nie ma żadnego wpływu na
mechanizm włączania biegów.
A MarcinJM chce zrobić mechanizm do sportu, a nie coś co tylko będzie
hałasować jak skrzynia sportowa.
-
36. Data: 2010-12-10 01:21:28
Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2010-12-08 20:00, MarcinJM pisze:
> Witam
> Od jakiegos czasu nosze sie z zamiarem zautomatyzowania sprzegla w
> manualu. Brakuje mi szybkiej jednostki wykonawczej.
> Myslalem nad podcisnieniem, (testowalem silowniki pneumatyczne,
> strasznie wolne), elektryka (silowniki el. wada jak w pneumatykach),
> Moze duzy elektromagnes? Cos podobnego jak w rozruszniku?
> Moze ktos zetknal sie z czyms, co by sie nadawalo?
> Ma to isc do rajdowki, zeby uwolnic lewa noge od wladania sprzeglem.
> Charakterystyka: binarna (do ruszenia bedzie klasyczny pedal).
>
Najprościej byłoby zrobić hydraulicznie sterowane sprzęgło z
pneumatycznym wspomaganiem.
Mógłbyś użyć gotowych komponentów - hydraulikę sprzęgła z jakiegoś
nowszego Fiata i serwo hamulcowe do pomocy.
Kłopot będzie tylko z tym podciśnieniem.
Bo nawet normalny układ wspomagania hamulców potrafi nie wydolić przy
używaniu lewej nogi bo raz-dwa i podciśnienie się kończy.
A tu zastosowanie jeszcze trudniejsze, bo wtedy kiedy liczy się szybkość
zmiany biegów, to jedzie się cały czas z butem w podłodze i podciśnienia
nie ma.
Z kolei wielka butla w rajdówce to też słaby pomysł, bo więcej stracisz
na dokładaniu masy niż zyskasz na tych zmianach biegu.
Zwłaszcza że w CC nie bardzo jest miejsce.
Jest jeszcze jeden problem, chyba poważniejszy:
Art 255 Zał. J do MKS FIA mówi:
"Sprzęgło jest dowolne, ale homologowana obudowa i rodzaj sterowania
muszą być zachowane."
-
37. Data: 2010-12-10 10:47:14
Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
Od: WS <L...@c...pl>
On 8 Gru, 20:46, MarcinJM <m...@i...pl> wrote:
> Chetnie, zasponsorujesz 2-3 klowki (na poczatek) za ca 12tys/szt? ;)
Za tyle to powinno sie dac kupic uzywana skrzynie motocyklowa razem z
silnikiem ~1.0litra ~150KM ;)
jesli ma byc tylko do zabawy, a nie ~15kkm/rok to na troche
wystarczy :)
WS
-
38. Data: 2010-12-10 11:09:47
Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
Od: Albercik <n...@g...pl>
W dniu 09.12.2010 04:12, kogutek pisze:
>> On 8 Gru, 20:00, MarcinJM<m...@i...pl> wrote:
>>
>>> Moze ktos zetknal sie z czyms, co by sie nadawalo?
>>
>> moze jakies silne serwo modelarskie ;) np.
>> http://www.tokyo-hobbies.com/tonegawa.html
>>
>> WS
> Jak krolem szos byl Polonez to w duzych fiatach i polonezach w wersji dla
> inwalidow bez jednej sprawnej nogi za wspomaganie sprzegla robilo serowo takie
> jak od wspomagania hamulca. Dodatkowo byl akumulator podcisnienia w postaci
> banki o pojemnosci kilku litrow. Szybkie to bylo. Uruchamiane mala dzwignia przy
> wajsze do zmiany biegow. Szybsze niz przy sterowaniu spzregla noga. Przy serwie
> o efektywnej srednicy membrany w okolicach 25 centymetrow i podcisnieniue 0,2
> atm ponizej cisnienia atmosferycznego sila jaka rozwija jest w okolicach 1000N (
> 100kG). We fiatach i polonezach wystarczalo. Jak by bylo za wolne to trzeba
> zwiekszyc srdnice przewodu podcisnienia. Wez jakies sprawne serwo ze szrotu i
> spróbuj. Tutaj nikt ci nie pomoze bo nikt czegos takiego nie zrobil. Żeby coś
> takiego zrobić to musisz najpierw znać sile potrzebna do rozlaczenia spzregla. I
> to sile na dzwigni sterujacej spzreglem. Tej przy skrzyni. Podcisnieniomirem
> zmierz na jakie podcisnienie mozesz liczyc. Ale nie na luzie tylko czasie jazy.
> I nie na kolektorze ssacym a w zbiorniku o pojemnosci kilku litrów. Jak znam
> życie to nie zrobisz czegos takiego. Jesli tam jest linka to polegniesz na
> przerobce serwa. Bo ono jest zaprojektowane zeby pchac a nie ciagnac. Jak
> strowane hydtraulicznie to przynajmniej w tym miejscu nie bedzie problemu.
>
Również wydaje mi się że wykorzystanie serwa wspomagania hamulców będzie
najlepszym rozwiązaniem. Dodatkowo będzie potrzebna pompka podciśnienia
i zbiornik podciśnienia, owe elementy można znaleźć w dieslach, czy będą
problemy z ich podłączeniem mechanicznym to nie wiem.
Problem z zamianą pchania na ciągnięcie przy lince można rozwiązać za
pomocą zwykłej dźwigni, z hydrauliką też będzie trzeba trochę porzeźbić
aby to ze sobą gadało.
Jeżeli sprzęgło ma być automatyczne to serwo trzeba by poganiać jakimś
elementem wykonawczym, tu powinna pod pasować odpowiedniej wielkości
cewka jako elektromagnes, może i starter od rozrusznika by pasował.
No i na koniec sterowanie tym, ale pytajnik twierdzi że nie ma z tym
problemu.
-
39. Data: 2010-12-10 11:21:01
Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
Od: Karolek <d...@o...pl>
W dniu 2010-12-10 01:08, Tomasz Pyra pisze:
> W dniu 2010-12-08 20:52, Karolek pisze:
>
>> A nie ma czasem jakis zestawow do przerobienia zwyklej skrzyni?
>> Czyli zestaw kol z prostymi zebami?
>> Albo nawet pokusic sie o zrobienie takich kol z prostymi zebami na
>> podstawie tych oryginalnych?
>
> I ciekawe co by taka zamiana miała dać?
>
Pyta kierowca rajdowy, Tomasz Pyra.
> To czy koła zębate są proste czy skośne nie ma żadnego wpływu na
> mechanizm włączania biegów.
>
Ach tak :P
Oj mistrzu, widac dwa razy wystartowales w rajdach i juz masz pozjadane
wszystkie rozumy :P
> A MarcinJM chce zrobić mechanizm do sportu, a nie coś co tylko będzie
> hałasować jak skrzynia sportowa.
Normalnie bym z toba na ten temat podyskutowal, ale niestety nie
odpisujesz na posty w calosci wiec to sensu nie ma.
--
Karolek
-
40. Data: 2010-12-10 14:41:13
Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
Od: MarcinJM <m...@i...pl>
W dniu 2010-12-10 01:21, Tomasz Pyra pisze:
> W dniu 2010-12-08 20:00, MarcinJM pisze:
>> Witam
>> Od jakiegos czasu nosze sie z zamiarem zautomatyzowania sprzegla w
>> manualu. Brakuje mi szybkiej jednostki wykonawczej.
>> Myslalem nad podcisnieniem, (testowalem silowniki pneumatyczne,
>> strasznie wolne), elektryka (silowniki el. wada jak w pneumatykach),
>> Moze duzy elektromagnes? Cos podobnego jak w rozruszniku?
>> Moze ktos zetknal sie z czyms, co by sie nadawalo?
>> Ma to isc do rajdowki, zeby uwolnic lewa noge od wladania sprzeglem.
>> Charakterystyka: binarna (do ruszenia bedzie klasyczny pedal).
>>
>
> Najprościej byłoby zrobić hydraulicznie sterowane sprzęgło z
> pneumatycznym wspomaganiem.
> Mógłbyś użyć gotowych komponentów - hydraulikę sprzęgła z jakiegoś
> nowszego Fiata i serwo hamulcowe do pomocy.
>
> Kłopot będzie tylko z tym podciśnieniem.
> Bo nawet normalny układ wspomagania hamulców potrafi nie wydolić przy
> używaniu lewej nogi bo raz-dwa i podciśnienie się kończy.
Sa elektryczne pompy podcisnienia, to nie problem. Zreszta tak czy
inaczej chce zalozyc taka pompe, bo podcienienie nie wyrabia przy
hamowaniu lewa noga.
> Jest jeszcze jeden problem, chyba poważniejszy:
> Art 255 Zał. J do MKS FIA mówi:
> "Sprzęgło jest dowolne, ale homologowana obudowa i rodzaj sterowania
> muszą być zachowane."
Czyli: musze kombinowac cos na bazie oryginalnego citymatic.
Poza tym RODZAJ sterowania ma byc zachowany i tu jest pole do popisu, bo
nawet jak zrobie cos zupelnie innego, to RODZAJ sterowania pozostaje.
--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl