-
11. Data: 2010-12-08 20:45:17
Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>
Użytkownik "MarcinJM" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
news:idomu1$pua$1@news.onet.pl...
> Hydraulika nie bedzie najszybsza, wydaje mi sie. Zeby byla, musialaby byc
> wysokowydajna, duzej mocy = duzo wazyc i potrzebowac duzo energii.
> Za elektrycznym rozwiazaniem przemawia to, ze moze byc bardzo szybkie, a
> prad rzedu 100A chwilowego nie powinien stanowic wyzwania. No i prad jest
> na pokladzie, hydrauliki nie ma.
pneumatyki też nie ma ... a brałeś ja w pierszej kolejności pod uwage.
Poza tym pneumatyka może też być szybka - wszystko zalezy jakie będziesz
miał cisnienie w układzie.
A czy 100A chwilowego poboru nie stanowi problemu to ja nie wiem. Policz ile
razy potrzeba będzie tego prądu podczas sportowej jazdy i może sie okazac,
ze ... zrobi sie problem.
--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka
-
12. Data: 2010-12-08 20:46:03
Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
Od: Karolek <d...@o...pl>
W dniu 2010-12-08 20:41, MarcinJM pisze:
> W dniu 2010-12-08 20:26, Karolek pisze:
>> Tylko do tego potrzebna sprezarka jeszcze.
>
> Dlatego odpada: sprezarka, zbiornik, chocby najmniejszy, silownik i robi
> sie spore wyzwanie.
>
I masa, a to chyba tez wazny czynnik?
Wychodzi na to, ze jedynie elektryczne rozwiazanie wchodzi w gre.
--
Karolek
-
13. Data: 2010-12-08 20:46:51
Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
Od: MarcinJM <m...@i...pl>
W dniu 2010-12-08 20:37, Adam 'Chloru' Drzewososki pisze:
> Dnia 08.12.2010 MarcinJM<m...@i...pl> napisał/a:
>>>
>>> Kłówka. ;-)
>>
>> Nie umiem obslugiwac klowki i nie stac mnie na nia, to po jeden, po dwa
>> klowka jest bardzo droga w przeliczeniu na przejechane kilometry OSowe.
>
> Wniosek: nauczyć się jeździć z kłówką i jeździć więcej! :-)
Chetnie, zasponsorujesz 2-3 klowki (na poczatek) za ca 12tys/szt? ;)
A na powaznie to sie zatanawiam, czy do "nauki klowki" nie zastosowac
zwyklej skrzyni z wyjetymi synchronizatorami. Tylko ona sie pewnie
rozpadnie jeszcze tego samego popoludnia :/
>
> Tak całkiem na poważnie, było jakieś seicento z automatycznym sprzęgłem.
> Może mechanizm z takiego da sie zaadaptować?
bylo, poczytalem opinie i skreslilem z listy zastosowan: pierdoli sie od
samego patrzenia na to.
Jak to u fiata: zalozenie fajne, wykonanie do dupy
> Czego życzę :-)
A dziekuje :)
--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl
-
14. Data: 2010-12-08 20:52:46
Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
Od: Karolek <d...@o...pl>
W dniu 2010-12-08 20:46, MarcinJM pisze:
> A na powaznie to sie zatanawiam, czy do "nauki klowki" nie zastosowac
> zwyklej skrzyni z wyjetymi synchronizatorami. Tylko ona sie pewnie
> rozpadnie jeszcze tego samego popoludnia :/
Bez sensu, musza byc kola zebate z prostymi zebami, a w zwyklej skrzyni
takich nie masz.
Mowiac krotko, nie wbijesz biegu dopoki nie zrownasz predkosci
obrotowych, a majac proste zeby wbijesz.
Czyli taka nauka to o kant dupy.
>>
>> Tak całkiem na poważnie, było jakieś seicento z automatycznym sprzęgłem.
>> Może mechanizm z takiego da sie zaadaptować?
>
> bylo, poczytalem opinie i skreslilem z listy zastosowan: pierdoli sie od
> samego patrzenia na to.
> Jak to u fiata: zalozenie fajne, wykonanie do dupy
>
A nie ma czasem jakis zestawow do przerobienia zwyklej skrzyni?
Czyli zestaw kol z prostymi zebami?
Albo nawet pokusic sie o zrobienie takich kol z prostymi zebami na
podstawie tych oryginalnych?
--
Karolek
-
15. Data: 2010-12-08 20:54:09
Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
Od: MarcinJM <m...@i...pl>
W dniu 2010-12-08 20:45, Kuba (aka cita) pisze:
>
> Użytkownik "MarcinJM" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
> news:idomu1$pua$1@news.onet.pl...
>> Hydraulika nie bedzie najszybsza, wydaje mi sie. Zeby byla, musialaby
>> byc wysokowydajna, duzej mocy = duzo wazyc i potrzebowac duzo energii.
>> Za elektrycznym rozwiazaniem przemawia to, ze moze byc bardzo szybkie,
>> a prad rzedu 100A chwilowego nie powinien stanowic wyzwania. No i prad
>> jest na pokladzie, hydrauliki nie ma.
>
> pneumatyki też nie ma ... a brałeś ja w pierszej kolejności pod uwage.
> Poza tym pneumatyka może też być szybka - wszystko zalezy jakie będziesz
> miał cisnienie w układzie.
Jest podcisnienie, to tez pneumatyka. Ew. moglbym dac alternator od
diesla z dedykowana pompa podcisnienia, ale chyba to malo.
> A czy 100A chwilowego poboru nie stanowi problemu to ja nie wiem. Policz
> ile razy potrzeba będzie tego prądu podczas sportowej jazdy i może sie
> okazac, ze ... zrobi sie problem.
Tez moze byc, ale tego nie da sie wyliczyc, to musze zbadac.
Z tym, ze ile trwa zmiana biegu? pol sek.? 100zmian = 50 sek. Mysle, ze
mogloby to dac rade. Tym bardziej, ze w gore daje rade bez sprzegla,
problem jest, gdy trzeba biegi zbijac i hamowac.
--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl
-
16. Data: 2010-12-08 20:57:39
Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
Od: Adam 'Chloru' Drzewososki <k...@c...net>
Dnia 08.12.2010 MarcinJM <m...@i...pl> napisał/a:
> W dniu 2010-12-08 20:37, Adam 'Chloru' Drzewososki pisze:
>> Dnia 08.12.2010 MarcinJM<m...@i...pl> napisał/a:
>>>>
>>>> Kłówka. ;-)
>>>
>>> Nie umiem obslugiwac klowki i nie stac mnie na nia, to po jeden, po dwa
>>> klowka jest bardzo droga w przeliczeniu na przejechane kilometry OSowe.
>>
>> Wniosek: nauczyć się jeździć z kłówką i jeździć więcej! :-)
>
> Chetnie, zasponsorujesz 2-3 klowki (na poczatek) za ca 12tys/szt? ;)
Musialbym sprzedac 2-3 takie auta jak mam ... a posiadam tylko jedno ;)
> A na powaznie to sie zatanawiam, czy do "nauki klowki" nie zastosowac
> zwyklej skrzyni z wyjetymi synchronizatorami. Tylko ona sie pewnie
> rozpadnie jeszcze tego samego popoludnia :/
Za młodu w DFie udawało mi się zmieniać biegi bez sprzegła. Potem w
drozszych autach nie próbowałem bo mogłaby to być droga nauka.
> bylo, poczytalem opinie i skreslilem z listy zastosowan: pierdoli sie od
> samego patrzenia na to.
Panie to sie psuje? Psują to się jabłka, to się pierdoli. ;)
--
___________________________________________
Chloru ** XU10J4RS ** chloru at chloru net
-
17. Data: 2010-12-08 21:14:20
Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
Od: "bratPit" <k...@o...pl>
>>> Od jakiegos czasu nosze sie z zamiarem zautomatyzowania sprzegla w
>>> manualu. Brakuje mi szybkiej jednostki wykonawczej.
>>> Myslalem nad podcisnieniem, (testowalem silowniki pneumatyczne,
>>> strasznie wolne), elektryka (silowniki el. wada jak w pneumatykach),
>>> Moze duzy elektromagnes? Cos podobnego jak w rozruszniku?
>>> Moze ktos zetknal sie z czyms, co by sie nadawalo?
>>
>> jaki chcesz uzyskać czas zadziałania, jaka siła i jaka droga do
>> pokonania?
>
> czas ok 0.1, max 0.2sek, ok 100kg, 3 cm
myślę że spokojnie jesteś w stanie załatwić to pneumatyką, niedawno bawiłem
się sterowaniem siłowników w maszynie, które wysuwały się w ok 50ms na
odległość rzędu 100mm, przy czym pracowało to na ciśnieniu jak w sieciach
przemysłowych (rzędu 4-6 Barów),
brat
-
18. Data: 2010-12-08 21:25:48
Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
Od: MarcinJM <m...@i...pl>
W dniu 2010-12-08 21:14, bratPit pisze:
>
>>>> Od jakiegos czasu nosze sie z zamiarem zautomatyzowania sprzegla w
>>>> manualu. Brakuje mi szybkiej jednostki wykonawczej.
>>>> Myslalem nad podcisnieniem, (testowalem silowniki pneumatyczne,
>>>> strasznie wolne), elektryka (silowniki el. wada jak w pneumatykach),
>>>> Moze duzy elektromagnes? Cos podobnego jak w rozruszniku?
>>>> Moze ktos zetknal sie z czyms, co by sie nadawalo?
>>>
>>> jaki chcesz uzyskać czas zadziałania, jaka siła i jaka droga do
>>> pokonania?
>>
>> czas ok 0.1, max 0.2sek, ok 100kg, 3 cm
>
> myślę że spokojnie jesteś w stanie załatwić to pneumatyką, niedawno
> bawiłem się sterowaniem siłowników w maszynie, które wysuwały się w ok
> 50ms na odległość rzędu 100mm, przy czym pracowało to na ciśnieniu jak w
> sieciach przemysłowych (rzędu 4-6 Barów),
Ale ja nie mam tych 4-6bar, mam podcienienie uzywane do wspomagania
hampli o nieznanej mi wartosci. Kompresora nie zaloze.
--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl
-
19. Data: 2010-12-08 22:16:37
Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Wed, 08 Dec 2010 20:00:03 +0100, MarcinJM wrote:
>Myslalem nad podcisnieniem, (testowalem silowniki pneumatyczne,
>strasznie wolne), elektryka (silowniki el. wada jak w pneumatykach),
>Moze duzy elektromagnes? Cos podobnego jak w rozruszniku?
Solenoid - z wciaganym rdzeniem. Ma stosunkowo duzy skok.
Ale to bylaby wielka cewa.
Raczej jakies silowniki oparte o silnik elektryczny.
Moze wspomaganie kierownicy ?
J.
-
20. Data: 2010-12-08 22:23:04
Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Wed, 08 Dec 2010 20:39:44 +0100, MarcinJM wrote:
>W dniu 2010-12-08 20:12, Kuba (aka cita) pisze:
>> wg mnie hydraulika będzie najszybsza. Elektromagnes również tylko możesz
>> mieć problem z siła (i wielkością pobieranego proądu), zaś mała pompa
>> hydrauliczna i siłownik hydrauliczny wydaje mi sie energetycznie będą
>> najsensowniejsze..
>
>Hydraulika nie bedzie najszybsza, wydaje mi sie. Zeby byla, musialaby
>byc wysokowydajna, duzej mocy = duzo wazyc i potrzebowac duzo energii.
Ogolnie przychylam sie do wniosku, ale akurat mocy i energii to
wszystkie systemy beda potrzebowac sporo.
1000N * 0.03m/0.1s = 300W.
Pneumatyka i hydraulika moga miec stosowny akumulator.
No i jeszcze drobiazg - w niektorych samochodach silownik sprzegla
jest hydrauliczny przeciez. Widac daje rade - przynajmniej od strony
wykonawczej.
A tak swoja droga - przeciez serwo hamulca ma chyba takie parametry, a
w srodku ma raptem dwa zaworki.
J.