  • 1. Data: 2013-11-06 18:49:33
    Temat: Płyta główna MSI - dziwny błąd przy starcie
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Miesiąc temu kupiłem nowy komputer.
    Płyta główna MSI B85-G43 z prockiem I3.

    Do wczoraj po restarcie system zaczynał się uruchamiać standardowo po
    3-4 sekundach - jak zwykle.

    Dziś rano włączam a tu zatrzymuje się na 20 sekund. Płyta wyświetla w
    czasie startu małe znaczniki w rogu ekranu: 99, potem 9C, potem A2,
    potem chyba jeszcze coś i rusza Windows. Tym razem zatrzymuje się na 20
    sekund na tym 9C - potem rusza dalej i działa normalnie.

    Co się mogło stać? Nie umiem znaleźć żadnej pomocy w necie.

    --
    MN

  • 2. Data: 2013-11-06 20:41:27
    Temat: Re: Płyta główna MSI - dziwny błąd przy starcie
    Od: Radosław Sokół <R...@g...one.pl>

    W dniu 06.11.2013 18:49, Marcin N pisze:
> [...]
    Windows. Tym razem zatrzymuje
    > się na 20 sekund na tym 9C - potem rusza dalej i działa normalnie.

    Te kody to najprawdopodobniej inicjalizacja układów wejścia/
    wyjścia, w szczególności IDE/SATA. Z tego, co widzę, to ta
    płyta chyba nie ma PATA, więc zostaje tylko SATA. Czy działa
    w trybie AHCI, czy kompatybilności? Czy po odpięciu urządzeń
    ATA dalej się tak zawiesza? Może któreś nawala.

    """""""|
    | | |
    ......./

  • 3. Data: 2013-11-06 21:54:26
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-11-06 20:41, Radosław Sokół pisze:
> [...]
    > w trybie AHCI, czy kompatybilności? Czy po odpięciu urządzeń
    > ATA dalej się tak zawiesza? Może któreś nawala.

    Kod 9C to chyba od flopa, ale to zależy jeszcze od implementacji przez
    producenta MB.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 4. Data: 2013-11-06 22:57:17
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2013-11-06 21:54, Adam pisze:

    > Kod 9C to chyba od flopa, ale to zależy jeszcze od implementacji przez
    > producenta MB.

    Nie mam w ogóle flopa. Nie mam też PATA. Mam dwa dyski SATA i nagrywarkę
    DVD SATA. Do wczoraj nic się nie zatrzymywało.

    Gdzie sprawdzić, co oznacza 9C? Na stronie MSI nie znalazłem, ale może
    schowali gdzieś głęboko.

    To ta płyta:
    http://pl.msi.com/product/mb/B85-G43.html#?div=Detai

    MN

  • 5. Data: 2013-11-07 00:34:03
    Od: "Kamil" <n...@t...pl>

    Użytkownik "Marcin N" napisał:

    > Co się mogło stać? Nie umiem znaleźć żadnej pomocy w necie.

    W moim sprzęcie podobne objawy były od HDD. W jednym przypadku wtyk
    zasilania słabo kontaktował, a w kilku innych dyski się kończyły. Sprawdź
    SMART. Nie jest to oczywiście diagnoza jedynie słuszna. Najlepszym sposobem
    jest odpinanie wszystkiego poza dyskiem systemowym. Dalej jego podmianą.
    Warto też podmienić pamięć. Zakładam oczywiście, że zasilacz masz O.K.
    Zmierz napięcia jak masz czym.

    Pzdr

  • 6. Data: 2013-11-07 08:15:59
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-11-06 22:57, Marcin N pisze:

    > Nie mam w ogóle flopa. Nie mam też PATA. Mam dwa dyski SATA i nagrywarkę
    > DVD SATA. Do wczoraj nic się nie zatrzymywało.

    No właśnie: nie masz flopa. Gdybyś miał, to płyta nie szukałaby go tak
    długo ;)

    Spróbuj zresetować BIOS.

    > Gdzie sprawdzić, co oznacza 9C? Na stronie MSI nie znalazłem, ale może
    > schowali gdzieś głęboko.
    >
    > To ta płyta:
    > http://pl.msi.com/product/mb/B85-G43.html#?div=Detai

    Płyta ma mniejsze znaczenie. Podaj wersję BIOS-u

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2013-11-07 14:41:22
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2013-11-06 18:49, Marcin N pisze:

    > Co się mogło stać? Nie umiem znaleźć żadnej pomocy w necie.

    Rozwiązanie:
    Na próbę odłączyłem drukarkę USB. Komputer ruszył normalnie - bez zacięć.
    Drukarka to Brother DCP-135C. Mam ją od lat i nigdy takich problemów nie
    sprawiała. Ciekawe, czemu teraz zaczęła.

    --
    MN