  • 31. Data: 2014-05-08 09:59:24
    Temat: Re: Pętla prądowa
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Znów nie widać komu i w jakiej kwestii udzieliłeś tej
    > niezwykle istotnej informacji.

    Udzielił wszystkim zainteresowanym informacji uniwersalnej,
    dotyczącej wszystkich kwestii, więc nie ma co się czepiać.

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2014-05-08 10:20:07
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-05-08 09:49, Piotr Gałka pisze:

    > Wystawi wysokie, ale nie wyższe niż jest zasilane.

    To oczywiste. Jednak w przypadku zastosowania źródła prądowego zyskujemy
    automatykę, która uwzględni ewentualne zmienne (dłuższy kabel, różnice w
    oporze cewek poszczególnych egzemplarzy dalekopisu).
    Jednak rozumiem, że ze względu na konieczność początkowego
    przezwyciężenia impedancji cewki, nie ucieknie się od tych 120V?

    A jak będzie się miała sprawa z zamianą energii w ciepło? Źródło prądowe
    zmniejszy ten problem, czy będzie się zachowywało podobnie do rezystorów?

  • 33. Data: 2014-05-08 10:43:38
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Thursday, May 8, 2014, 8:42:14 AM, you wrote:

    > Jak mniemam dałoby się to dzisiaj osiągnąć za pomocą mikrofonu
    > sprzężonego z oscyloskopem, albo nawet jakiegoś komputerowego
    > analizatora widma? :)
    > Tak swoją drogą, nadajnik w dalekopisie zwykle miał swoje własne źródło
    > prądowe, czy trzeba było wykorzystać zewnętrzne urządzenie a wewnątrz
    > był jedynie układ kluczujący, np. na okoliczność łączenia kilku urządzeń
    > w szereg na jednej linii?

    Nadajnik w dalekopisie to zestaw 6 styków zwiernych mechanicznie
    sterowanych przez listwy (5) i krzywki. Zasilanie oczywiście z centrali.
    120V a dokładniej - centrala telegraficzna miała zasilanie symetryczne
    +/-60V względem ziemi.
    Jedynie dalekopisy na łączach sztywnych (np. PAP) miały blisko własne
    stojaki z zasilaniem.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 34. Data: 2014-05-08 10:49:21
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Thursday, May 8, 2014, 10:20:07 AM, you wrote:

    > To oczywiste. Jednak w przypadku zastosowania źródła prądowego zyskujemy
    > automatykę, która uwzględni ewentualne zmienne (dłuższy kabel, różnice w
    > oporze cewek poszczególnych egzemplarzy dalekopisu).

    Ale komu to potrzebne? Prąd regulowało się na centrali przy
    instalacji. Potem sprawdzało go się przy okazji przeglądów.

    > Jednak rozumiem, że ze względu na konieczność początkowego
    > przezwyciężenia impedancji cewki, nie ucieknie się od tych 120V?

    Pisałem wcześniej - zasilałem swój interfejs z 24V i nie było to dobre
    rozwiązanie - czasem przekłamywał.

    > A jak będzie się miała sprawa z zamianą energii w ciepło? Źródło prądowe
    > zmniejszy ten problem, czy będzie się zachowywało podobnie do rezystorów?

    Przy tym samym napięciu źródło prądowe zachowa się gorzej -
    rezystancja tłumi oscylacje, źródło prądowe będzie wymagało
    dodatkowego gasika, który będzie zaburzał działanie odbiornika.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 35. Data: 2014-05-08 11:17:39
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > A jak będzie się miała sprawa z zamianą energii w ciepło? Źródło prądowe
    > zmniejszy ten problem, czy będzie się zachowywało podobnie do rezystorów?

    Nie wiem dokładnie co z czym chcesz porównać.
    Wzoru P=UI nie oszukasz.
    P.G.

  • 36. Data: 2014-05-08 11:38:02
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Przy tym samym napięciu źródło prądowe zachowa się gorzej -
    > rezystancja tłumi oscylacje, źródło prądowe będzie wymagało
    > dodatkowego gasika, który będzie zaburzał działanie odbiornika.

    Hmm... Czyli krótko mówiąc od układu generującego dużą ilość ciepła tak
    czy inaczej nie ucieknę... Można uznać, że ten schemat z rezystorem 10W
    stanowi optymalne rozwiązanie?

    Oczywiście to 120V występuje tam ze względu na konieczność
    przezwyciężenia impedancji elektromagnesu, nie ma innego powodu? Zanim
    zabiorę się za próby z dalekopisem, mogę przetestować samą komunikację
    po pętli prądowej na niższym napięciu? Mam tutaj na myśli jakieś proste
    konwertery ze źródłem prądowym na lm317 i paroma transoptorami.

  • 37. Data: 2014-05-08 11:46:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Thursday, May 8, 2014, 11:38:02 AM, you wrote:

    > Hmm... Czyli krótko mówiąc od układu generującego dużą ilość ciepła tak
    > czy inaczej nie ucieknę... Można uznać, że ten schemat z rezystorem 10W
    > stanowi optymalne rozwiązanie?

    Ile razy mam pisać, że interfejs na 24V też działał? Im wyższe
    napięcie tym lepiej po prostu.

    > Oczywiście to 120V występuje tam ze względu na konieczność
    > przezwyciężenia impedancji elektromagnesu, nie ma innego powodu?

    A ten Ci nie wystarczy?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 38. Data: 2014-05-08 11:50:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości
> [...]

    W interfejsie, bo na linii dlugiej to oba maja wady.
    Choc dla 50 baud ... hm, to nie jest linia dluga, aczkolwiek
    telegrafisci naprawde mieli z tym klopoty i do nie tylko na kablach
    oceanicznych.
    I cala teorie linii dlugich wlasnie pod nich opracowano :-)
    I jesli sie nie myle to wysokie napiecie bylo lekarstwem na wolna
    prace na dlugich odcinkach.

> [...]
    >tak
    >czy inaczej nie ucieknę... Można uznać, że ten schemat z rezystorem

    Niekoniecznie. Ale jak ma sie trzymac standardow, to najprosciej.

    >Oczywiście to 120V występuje tam ze względu na konieczność
    >przezwyciężenia impedancji elektromagnesu, nie ma innego powodu?
    >Zanim
    >zabiorę się za próby z dalekopisem,

    A jaki masz dalekopis ? Moze elektroniczny i na wejsciu ma transoptor
    :-)

    J.

  • 39. Data: 2014-05-08 11:56:05
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Ile razy mam pisać, że interfejs na 24V też działał? Im wyższe
    > napięcie tym lepiej po prostu.

    Tak, jednak wspominałeś coś o przekłamaniach w transmisji.

    > A ten Ci nie wystarczy?

    Wystarczy w przypadku dalekopisu. Jednak post wyżej hipotetycznie
    rozważałem możliwość przetestowania komunikacji za pośrednictwem pętli
    prądowej nie pomiędzy komputerem a dalekopisem, ale pomiędzy dwoma
    komputerami (np. przez kawałek skrętki). W tym przypadku po stronie
    odbiorczej znajdzie się dioda transoptora zamiast elektromagnesu. Znika
    więc konieczność stosowania aż tak wysokiego napięcia, o ile
    rzeczywiście wysoka impedancja była JEDYNYM powodem.

  • 40. Data: 2014-05-08 12:03:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Thursday, May 8, 2014, 11:50:33 AM, you wrote:

> [...]
    > I cala teorie linii dlugich wlasnie pod nich opracowano :-)
    > I jesli sie nie myle to wysokie napiecie bylo lekarstwem na wolna

    Ale o jakich długich odcinkach mówisz? Bo łącze naturalne stosuje się
    tylko od centrali do dalekopisu. Wewnątrz centrali masz inny system:
    +/-20mA a między centralami leci to na podnośnych - kilkanaście
    kanałów telegraficznych w jednym rozmównym. Ale nie pytaj mnie o
    dokładne liczby, bo tym się zajmowałem ponad 30 lat temu :(

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan