  • 11. Data: 2014-05-07 19:35:32
    Temat: Re: Pętla prądowa
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-05-07 16:36, J.F pisze:

    > Taki standard. Wysokie napiecie i dlugie kable. A czemu w telefonie ~60V ?

    No dobrze. To jest jednak współczesne urządzenie, służące do połączenia
    dalekopisu z komputerem, a nie komputera z linią telegraficzną. Kable o
    długości dziesiątek kilometrów nie są wykorzystywane, po co więc trzymać
    się tej specyfikacji? Nie wspomnę już o prostym fakcie, że znaczna część
    tego napięcia jest wytracana na rezystorach, które tylko się grzeją...

    > Przy okazji moze pomoc pokonac indukcyjnosci, bo to przeciez musi szybko
    > pracowac :-)

    Indukcyjności czego? Linii? Ta jest krótka, jak powyżej zauważyłem?
    Cewki w odbiorniku? A ile z tego wysokiego napięcia zostaje za
    rezystorami? ;)

    Oczywiście zdaje sobie z tego sprawę, że napięcie zasilania w pętli
    prądowej musi być wystarczająco wysokiego, żeby wystarczyło na wszystkie
    spadki napięcia po drodze przy zachowaniu wymaganego natężenia. Jednak
    ja bym to widział inaczej. Na początku powinien być jakieś źródło
    prądowe, które będzie automatycznie dostosowywało napięcie do
    obciążenia, zapewniając stały przepływ prądu. Tutaj mamy spore napięcie
    na początku i duże obciążenie wrzucone na linie.
    Nie bardzo widzę tutaj sens...

    > Inna sprawa ze w takim interfejsie mogliby troche zmniejszyc ... ale
    > jesli to USA, to o 120V w miare latwo :-)

    No dobrze... Są jednak prostsze sposoby na zmniejszenie napięcia, niż
    robienie grzejnika z rezystorów. ;)

  • 12. Data: 2014-05-07 19:38:46
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-05-07 19:33, jacek pozniak pisze:

    > Nie musiał stać obok, mógł być oddalony i w tym celu stosuje się (stosowało)
    > wszelakie pętle prądowe co pozwala wyeliminować zakłócenia. Patrz chociażby
    > czujniki podłaczane interfejsem 0-20mA (4-20mA). Myślisz, że robiono tak aby
    > sobie komplikować życie?

    Zwróć uwagę na jedną kwestię - to NIE JEST historyczny interfejs! To
    urządzenie zaprojektowane przez jakiegoś pasjonata/kolekcjonera, który
    chciał podłączyć posiadany dalekopis do komputera i przesyłać między
    nimi dane. Pętla prądowa występuje tutaj nie dlatego, że jest odporna na
    zakłócenia przy łączności długodystansowej. Występuje, bo taki interfejs
    stosowano w dalekopisach.

  • 13. Data: 2014-05-07 19:41:40
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

> [...]

    > Inna sprawa ze w takim interfejsie mogliby troche zmniejszyc ... ale
    > jesli to USA, to o 120V w miare latwo :-)

    Oczywiście zdaje sobie sprawę z tego, że napięcie zasilania w pętli
    prądowej musi być wystarczająco wysokie, żeby wystarczyło na wszystkie
    spadki po drodze, przy zachowaniu wymaganego natężenia. Jednak
    ja bym to widział inaczej. Na początku powinno być jakieś źródło

  • 14. Data: 2014-05-07 20:04:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    > Ja słyszałem o dwóch standardach pętli prądowej w telegrafii: starszym
    > (60 mA) i nowszym (20 mA). Może między nimi był jeszcze jeden, ale z nim
    > się nie spotkałem.

    Telegrafia wewnętrznie - na centralach - pracuje w standardzie
    +/-20mA. Dalekopisy pracowały (w Polsce do 2007r) w pętli prądowej
    40mA.

    I tak ma być.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 15. Data: 2014-05-07 20:13:32
    Od: "Akond ze skwak" <A...@s...pl>

    > I tak ma być.

    Dobre zimą. Można się ogrzać.

    Pytanie do Atlantisa :
    Masz dalekopis, czy tylko tak teoretycznie rozpatrujesz problem ?
    Kiedyś miałem (nie) przyjemność pracować przy naprawie dalekopisów (T-51,
    ...)
    Dobrze, że te czasy minęły ...

  • 16. Data: 2014-05-07 20:30:29
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-05-07 19:41, Atlantis pisze:

> [...]
    > się tej specyfikacji? Nie wspomnę już o prostym fakcie, że znaczna część
    > tego napięcia jest wytracana na rezystorach, które tylko się grzeją...

    No ale dalekopis ma swoje (wysokie) rezystancje wejściowe i wyjściowe.
    Na tyle duże aby ewentualna rezystancje\a linii transmisyjnej nie miała
    wpływu.
    Bez przeróbki urządzenie nie będzie pracować z interfejsem zasilanym z
    niskiego napięcia.

    Mario

  • 17. Data: 2014-05-07 20:43:54
    Od: "Akond ze skwak" <A...@s...pl>

    Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >wpływu.
    >Bez przeróbki urządzenie nie będzie pracować z interfejsem zasilanym z

    To spójrz na ten schemat i oblicz jaka rezystancję wejściową ma cewka
    dalekopisu
    i jakie odkłada się na niej napięcie przy założeniu, że płynie prąd 60 mA.

  • 18. Data: 2014-05-07 20:46:44
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-05-07 20:13, Akond ze skwak pisze:

    > Masz dalekopis, czy tylko tak teoretycznie rozpatrujesz problem ?

    I tak i nie. To znaczy nie mam dalekopisu w swojej prywatnej "kolekcji"
    ale prawdopodobnie za jakiś czas z grupą znajomych spróbujemy coś
    takiego odpalić, rozważania nie są więc czysto teoretyczne.

    > Kiedyś miałem (nie) przyjemność pracować przy naprawie dalekopisów
    > (T-51, ...)
    > Dobrze, że te czasy minęły ...

    Możesz rozwinąć? :)

  • 19. Data: 2014-05-07 20:49:13
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > I tak ma być.

    Możesz to jakoś uzasadnić? Jesteś tego pewien?
    Naprawdę prawidłowym podejściem jest dawanie dużego napięcia, które
    potem będzie zużywane na podgrzewanie rezystorów?

    W tym tutorialu zastosowano inne podejście:

    http://www.pacontrol.com/download/Current%20Loop%20T
    utorial.pdf

  • 20. Data: 2014-05-07 21:11:16
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 07 May 2014 15:22:34 +0200, Atlantis napisał(a):

    > Do czego jest tutaj potrzebne tak wysokie napięcie?

    Nie znasz przecież oporności pętli. Jak będzie wysoka, prąd spadnie za
    bardzo. Oporność pętli jest założona i jeśli przyjęto ją wysoką, to opornik
    szeregowy winien mieć na tyle większą oporność aby prąd pętli spadł tylko o
    dopuszczalną wartość w przyjętym zakresie zmian oporności linii.
    Oczywiście, możesz sobie zmajstrować źródło prądowe i zaoszczędzić na
    napięciu zasilania (ponieważ oporność dynamiczna tego źródła będzie
    relatywnie b. wysoka). Opornik to IMO dopuszczalne uproszczenie.
    --
    Jacek