  • 1. Data: 2014-05-07 15:22:34
    Temat: Pętla prądowa
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Czytam ostatnio o dawnych metodach cyfrowej komunikacji przewodowej.
    Trafiłem ostatnio na coś takiego:

    http://aetherltd.com/connecting.html

    Interfejs służący do połączenia komputera ze starym dalekopisem na pętlę
    prądową 60 mA.

    Tak się przyglądam temu schematowi i jednej rzeczy nie mogę zrozumieć.
    Jaki sens ma stosowanie napięcia DC 120V, które potem jest wytracane na
    rezystorach większej mocy? Przecież w pętli prądowej chodzi o
    kluczowanie obwodu, w którym płynie prąd o określonym natężeniu. Do
    zapewnienia tych 60mA wystarczyłoby przecież źródło zasilania niższym
    napięciu.

    Do czego jest tutaj potrzebne tak wysokie napięcie?

  • 2. Data: 2014-05-07 16:02:39
    Temat: Re: Pętla prądowa
    Od: "tolek" <t...@n...spamu>

    Wygeneruj sobie prąd 60mA na linii 30km i więcej przy napięciu kilku
    Voltów...
    Stąd zapewne wysokie napięcie 120V, żeby nie było problemy wygenerować
    przepływ 60mA.

  • 3. Data: 2014-05-07 16:04:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

> [...]
    > Trafiłem ostatnio na coś takiego:
    > http://aetherltd.com/connecting.html
    > Interfejs służący do połączenia komputera ze starym dalekopisem na pętlę

    A nie 40mA? To musi być pomyłka.

> [...]
    > napięciu.
    > Do czego jest tutaj potrzebne tak wysokie napięcie?

    Do zwiększenia impedancji pętli. Robiłem swój interfejs kiedyś i przy
    24V zdarzały się czasem przekłamania - elektromagnes odbiornika ,,kleił
    się".

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2014-05-07 16:14:56
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

> [...]
    > napięciu.
    >
    > Do czego jest tutaj potrzebne tak wysokie napięcie?
    Pewnie aby zrobić żródło prądowe, które jak wiadomo musi mieć jak największą
    rezystancję wewnętrzną.
    jp

  • 5. Data: 2014-05-07 16:23:23
    Od: "Akond ze skwak" <A...@s...pl>

    >Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]

    >napięciu.

    >Do czego jest tutaj potrzebne tak wysokie napięcie?

    Do niczego.
    Ważna jest wartość prądu w torze odbiorczym.
    W dalekopisie w pętli odbiorczej jest cewka przekaźnika, a w pętli nadawczej
    styk mechanizmu kodującego.
    Wysokie napięcie potrzebne jest tylko przy łączeniu dalekopisów na większe
    odległości.

  • 6. Data: 2014-05-07 16:36:31
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >napięciu.
    >Do czego jest tutaj potrzebne tak wysokie napięcie?

    Taki standard. Wysokie napiecie i dlugie kable. A czemu w telefonie
    ~60V ?

    Przy okazji moze pomoc pokonac indukcyjnosci, bo to przeciez musi
    szybko pracowac :-)

    Inna sprawa ze w takim interfejsie mogliby troche zmniejszyc ... ale
    jesli to USA, to o 120V w miare latwo :-)

    J.

  • 7. Data: 2014-05-07 18:40:36
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    ja nie wiem...

  • 8. Data: 2014-05-07 19:25:12
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-05-07 16:02, tolek pisze:

    > Wygeneruj sobie prąd 60mA na linii 30km i więcej przy napięciu kilku
    > Voltów...

    Jakich 30km!? Przecież ten interfejs służy do połączenia komputera z
    dalekopisem, który najpewniej stoi tuż obok. Trudno dziś raczej
    uświadczyć kawałek czynnej linii dalekopisowej, który byłby długi na 30
    km i do którego dałoby się podłączyć komputer za pośrednictwem takiego
    "modemu". :)

    Poza tym nie zapominajmy, że tam znaczna część tego napięcia i tak jest
    wytracana na dwóch równolegle połączonych rezystorach większej mocy.
    Przy prądzie 60mA i wypadkowej rezystancji 1,94k będzie to ponad 116V!

    Czyżby faktycznie układ był aż taką fuszerką, że jedynym przeznaczeniem
    tych grzejących się rezystorów jest ograniczenie prądu do żądanej
    wartości, przy dość dużym napięciu wejściowym? Po prostu trochę trudno
    jest mi w to uwierzyć i doszukuję się drugiego dna. :)

  • 9. Data: 2014-05-07 19:27:50
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > A nie 40mA? To musi być pomyłka.

    Ja słyszałem o dwóch standardach pętli prądowej w telegrafii: starszym
    (60 mA) i nowszym (20 mA). Może między nimi był jeszcze jeden, ale z nim
    się nie spotkałem.

    > Do zwiększenia impedancji pętli. Robiłem swój interfejs kiedyś i przy
    > 24V zdarzały się czasem przekłamania - elektromagnes odbiornika ,,kleił
    > się".

    No dobrze, ale przecież tam i tak większość tego napięcia jest tracona
    na rezystorach mocy.

  • 10. Data: 2014-05-07 19:33:59
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Atlantis wrote:

> [...]
    > wartości, przy dość dużym napięciu wejściowym? Po prostu trochę trudno
    > jest mi w to uwierzyć i doszukuję się drugiego dna. :)
    Nie musiał stać obok, mógł być oddalony i w tym celu stosuje się (stosowało)
    wszelakie pętle prądowe co pozwala wyeliminować zakłócenia. Patrz chociażby
    czujniki podłaczane interfejsem 0-20mA (4-20mA). Myślisz, że robiono tak aby
    sobie komplikować życie?

    jp