    From: <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: POTRZEBNA OPINIA
    Date: Sat, 18 Sep 2010 16:04:22 -0500

    Mieszkan na stale w USA. Co jakis czas bywam w Polsce. Od 15 lat wyjezdzalem
    do Polski dosc rzadko, ale teraz bede bywa znacznie czesciej. W zwiazku z
    tym potrzebuje telefon ktory zachowa swoje funkcjie zarowno w USA jak i w
    Polsce. Oczywiscie zdaje sobie sprawe z koniecznoscie wybrania w PL
    operatora i wykupienia planu, wiec chetnie posluchalbym tez opinii na ten
    temat. Z zawodu jestem informatykiem (od 25 lat), wiec nie sa mi obce rozne
    zagadnienia. Od ok 6 lat uzywalem PalmTreo650 (z PALM-OS) ktory doskonale
    zdawal dla mnie egzamin, jednakze postarzal sie i na dodatek nie wiem czy
    bedzie on dzialaw Polsce bo chyba nie obslugije GSM. Z uwagi na zawod mam
    niestety dosc sporo wymagan jesli chodzi o funkcje telefony ktore wypisalem
    poniej:
    - OS: tylko WinMo .Android (ewentualnie Blackberry, chociaz nie mam pojecia
    na ile jest popularny w Polsce)
    - koniecznie mozliwosc uzywania pelnego GPS (najlepiej bez internetu)
    - w miare duzy ekran (...uzywam oklulary, wiec moj wzrok nie jest juz taki
    jak przed laty)
    - mozliwosc obslugi przez klawiature TOUCH i tradycyjna QWERTY
    - mozliwosc podlaczenia do internetu (przez ISP), oraz WiFi
    - mozliwosc tzw. thatering (czyli uzywania tel. jako modemu w celu
    podlaczenia do internetu np. notebook'a)
    - obsluga (lub mozliwosc zainstalowania) bazy danych typu SQL (np. MySLQ,
    SQLi, MSSQL-mobile etc.
    - mozliwosc uzywania wiekszosci funkcji telefonu bez koniecznosci
    wykupywania planu/serwisu z internetem

    W US place ok $65 brutto za serwis w ktorym mam nielimitowane rozmowy po
    calym USA i Kanadzie, Voice-mail, i Informacja o nr-ach. Dodatkowe uslugi
    np. SMS czy MMS kosztuja ok $0.25/szt Chicalbym sie dowiedziec ktory
    serwis jest waszym zdaniem najlepszy jesli chcialbym miec nast. uslugi:
    - zwykle rozmowy (voice calls)
    - SMS
    - GPS

    - E-mail (tylko)
    lub
    - Internet (E-mail + web etc)

    dodatkowo nasuwa sie kilka pytan:

    1 - gdzie i u kogo kupic tel. (smartphone - unlocked) ktory bedzie dzialal w
    Polsce (a jeszcze lepiej w calej UE) i USA ???
    2 - czy w Polsce dziala juz siec 4G (a jesli nie to czy sa jakies plany i
    kiedy) ?
    3 - czy system operacyjny mozna jakos latwo przelaczyc z wersji polskiej na
    angielska i odwrotnie (tak zeby obsluga byla w jezyku zarowno polskim jak i
    angielskim - do wyboru) ?
    4 - czy jest jeszcze cos na co powinienem zwrocic uwage przy zakupie tel. i
    wyborze serwisu ?

    Aktualnie korzystam z serwisu T-Mobile. Tutaj
    http://www.t-mobile.com/shop/phones/ mozna znalezc informacje o dostepnych
    telefonach.

    poniewaz planuje tworzenie aplikacji na smartphone poszukuje rowniez
    jakiegos rozwiazania ktore jest popularne i w miare latwe do
    zaimplementowania w Polsce. Glownie chodzi mi o komunikacje z serwerem baz
    danych, replikacje, komunikacje z komputerem (np. biurowym - czsyli tzw.
    DesktopSync). Narzedzia ktore aktualnie biore pod uwage to: MobiForms,
    HandBase, VS.

    bede bardzo wdzieczny za wszelkie opinie i porady

    w USA jest wielu Polakow ktorzy sa w podobnej sytuacji i jesli uzyskam od
    was wystarczajaca ilosc informacji chetnie umieszcze je na jednej z moich
    witryn (zeby inni mogli tez z tego skorzystac).

    Arthur Klisiewicz
    www.datapointsoftware.com