eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyOszczędzanie nie jest łatwe
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 149

  • 51. Data: 2025-01-11 22:41:01
    Temat: Re: Oszczędzanie nie jest łatwe
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 11.01.2025 o 21:51, Dykus pisze:

    >>> mieście, w którym uzyskujesz to magiczne spalanie.
    >
    >> Tzn które?
    >> Bo podaje że na 45 litrach LPG przejeżdża 450 km, ale że pali mu 7 l.
    >> Taka to matematyka i wiarygodność typa....
    >
    > Napisał przecież, że w mieście wskakuje mu spalanie 5.7, ale na trasie
    > spada, oraz, że podział miasto/trasa to 40/60.
    > To właśnie określiłem jako "magiczne spalanie".
    >
    Cavallino nie dość, że myli moje auta, to jeszcze zbiorniki ale tylko
    dlatego myli, że nie czyta z uwagą lub w ogóle to co piszę.

    Skoda Fabia 1.4 MPI LPG ma zbiornik 34L i oszczędne spalanie 7L/100km
    Renault Clio Pb ma zbiornik 45L i oszczędne spalanie 5.5L/100km
    W obu autach jest to cykl mieszany, na zasadzie 40/60 z przewagą na poza
    miastem.
    Cykl wygląda tak, że za miastem robię ok 240km tygodniowo (2x120km)a w
    mieście 4x50 w sensie 4 dni po 50km dziennie + drobne dojazdy.

    --
    Pixel(R)??


  • 52. Data: 2025-01-11 22:48:00
    Temat: Re: Oszczędzanie nie jest łatwe
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 11.01.2025 o 21:51, Dykus pisze:

    >> Jeśli ktoś tego nie rozumie, zapewne nawet nie próbował a jeśli
    >> próbował i mu nie działa, to powinien wynająć sobie kogoś, kto mu to
    >> pokaże jego autem i udowodni :)
    >
    > O ile trasy - drogi krajowe, czy autostrady, można jakoś porównywać, to
    > miasto miastu nierówne. W dużych miastach, gdzie mamy częste światła,
    > przejścia dla pieszych, gdzie tworzą się mniejsze lub większe korki, nie
    > bardzo widzę możliwości przewidywania czegokolwiek, bez utrzymywania
    > nadzwyczaj dużych odstępów pomiędzy pojazdami.

    Poznań. 4 dni po 50km. Wystarczy? Tak w sumie to nie chodzi o miasto ale
    godziny w mieście. Powinieneś raczej zapytać o czas pracy silnika :)
    Co innego jeździć ok 22:00 a co innego o 16:30 różnica przejazdu to
    godzina/średnio. Jeżdżę w dzień po mieście ale unikam jazdy 15:00-17:00.
    >
    > Mój przykład z dojazdów do pracy - 30 km to trasa, tempomat, lato, bez
    > klimy, prędkość 90 km/h - da się uzyskać spalanie 4.5-5.0L (zależnie w
    > która stronę). Ale w drodze powrotnej, ostatnie 4 km po mieście
    > powodują, że spalanie wzrasta do 5-6L, a mamy tu podział miasto/trasa aż
    > 13/87. Dla 40/60 byłoby tylko gorzej... Silnik i-VTEC 1.4 (100KM). I
    > żeby nie było, przy 45 km/h to już na 6 biegu jeździłem...

    Jakie spalanie podaje fabryka tego auta?

    Napiszę też tak. Mam znajomego, który ma również Renault Clio z takim
    samym silnikiem jak mój i u niego spalanie w mieście, nie schodzi
    poniżej 9L gdzie fabryka podaje 7,4L. Wiem jak jeździ :) Nie
    reformowalny, aha, pali sprzęgło dość często :)



    --
    Pixel(R)??


  • 53. Data: 2025-01-12 01:02:20
    Temat: Re: Oszczędzanie nie jest łatwe
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    W dniu 11.01.2025 o 22:48, Pixel(R)?? pisze:

    >> Mój przykład z dojazdów do pracy - 30 km to trasa, tempomat, lato, bez
    >> klimy, prędkość 90 km/h - da się uzyskać spalanie 4.5-5.0L (zależnie w
    >> która stronę). Ale w drodze powrotnej, ostatnie 4 km po mieście
    >> powodują, że spalanie wzrasta do 5-6L, a mamy tu podział miasto/trasa
    >> aż 13/87. Dla 40/60 byłoby tylko gorzej... Silnik i-VTEC 1.4 (100KM).
    >> I żeby nie było, przy 45 km/h to już na 6 biegu jeździłem...
    >
    > Jakie spalanie podaje fabryka tego auta?

    Nigdy w to nie zaglądałem, ale wg katalogu to:
    miasto/poza/śr. 7.3/5.0/5.9

    Eee, czyli nawet tak źle nie ma. Ale to szaleństwo. Przy czym ja podałem
    spalanie z komputera. Na stacji, z tankowania do pierwszego odbicia
    wychodzi zwykle 0..0,5L więcej, zależnie od zrobionych tras. Nigdy mniej.
    Swoją drogą ciekawe z czego to wynika, czy z "lejących wtrysków",
    uproszczonego modelu wydatkowania paliwa przez wtryskiwacz
    (załączenie/wyłączenie wtryskiwacza, zmiana ciśnienia), obliczeń, a może
    rozbieżność z wykrywaniu momentu odcięcia paliwa w dystrybutorze? :)


    > Napiszę też tak. Mam znajomego, który ma również Renault Clio z takim
    > samym silnikiem jak mój i u niego spalanie w mieście, nie schodzi
    > poniżej 9L gdzie fabryka podaje 7,4L. Wiem jak jeździ :) Nie
    > reformowalny, aha, pali sprzęgło dość często :)

    Ale może czerpie przyjemność z takiej jazdy? :) I za to płaci.


    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.



  • 54. Data: 2025-01-12 11:20:26
    Temat: Re: Oszczędzanie nie jest łatwe
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 11-01-2025 o 21:51, Dykus pisze:
    > W dniu 11.01.2025 o 08:21, Cavallino pisze:
    >
    >>> mieście, w którym uzyskujesz to magiczne spalanie.
    >
    >> Tzn które?
    >> Bo podaje że na 45 litrach LPG przejeżdża 450 km, ale że pali mu 7 l.
    >> Taka to matematyka i wiarygodność typa....
    >
    > Napisał przecież, że w mieście wskakuje mu spalanie 5.7, ale na trasie
    > spada, oraz, że podział miasto/trasa to 40/60.

    Ale on już podawał kilka wartości, żadna nie spina się z innymi
    podawanymi wynikami.


  • 55. Data: 2025-01-12 11:40:38
    Temat: Re: Oszczędzanie nie jest łatwe
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 12.01.2025 o 01:02, Dykus pisze:
    [...]
    >> Jakie spalanie podaje fabryka tego auta?
    >
    > Nigdy w to nie zaglądałem, ale wg katalogu to:
    > miasto/poza/śr.  7.3/5.0/5.9
    >
    > Eee, czyli nawet tak źle nie ma.

    Czyli jeździsz w miarę oszczędnie.

    Ale to szaleństwo. Przy czym ja podałem
    > spalanie z komputera. Na stacji, z tankowania do pierwszego odbicia
    > wychodzi zwykle 0..0,5L więcej, zależnie od zrobionych tras. Nigdy mniej.
    > Swoją drogą ciekawe z czego to wynika, czy z "lejących wtrysków",
    > uproszczonego modelu wydatkowania paliwa przez wtryskiwacz (załączenie/
    > wyłączenie wtryskiwacza, zmiana ciśnienia), obliczeń, a może rozbieżność
    > z wykrywaniu momentu odcięcia paliwa w dystrybutorze? :)

    To może być nawet kwestią ciśnienia w kołach czy profilu opony.
    Przykładowo mam też KIA, gdzie fabryka daje opony o średnicy 15'' a ja
    mam 16'' ECU liczy jak dla 15'' a rzeczywistość jest inna.
    Prędkościomierz przestał mi "kłamać" i z +10 pokazuje prawidłowo, to
    samo stało się z przebiegiem, znaczy "zmalał"...ale zmienił się tym
    samym algorytm do obliczania przez ECU a korekty nie ma. Inna sprawa, że
    różnica 0,5l na pełnym zbiorniku jest kompletnie nieistotna w obliczeniach.
    >
    >
    >> Napiszę też tak. Mam znajomego, który ma również Renault Clio z takim
    >> samym silnikiem jak mój i u niego spalanie w mieście, nie schodzi
    >> poniżej 9L gdzie fabryka podaje 7,4L. Wiem jak jeździ :) Nie
    >> reformowalny, aha, pali sprzęgło dość często :)
    >
    > Ale może czerpie przyjemność z takiej jazdy? :) I za to płaci.
    >
    A gdzie tam, zazdraszcza i nie wierzy że można spalać mniej.


    --
    Pixel(R)??


  • 56. Data: 2025-01-12 14:04:16
    Temat: Re: Oszczędzanie nie jest łatwe
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 10.01.2025 o 20:37, Pixel(R)?? pisze:
    > W dniu 10.01.2025 o 17:46, J.F pisze:
    > [...]
    >>
    >> Fakt, ze teraz mam autostrady/ekspresówki w 4 strony, więc oczywiscie
    >> staram się skorzystać jeśli mogę.
    >
    > Ja od 5 lat nie wjechałem do Wrocka a jeżdżę co roku w Karkonosze i
    > wracam. Kiedyś się niespecjalnie dało omijać te kocie łby na ulicach.
    > Z resztą, Wrocek obecnie ma 1 miejsce w korkach, potem Poznań. Średnia
    > jazdy to 20km/h...więc po mieście nie da się zapierdalać :)

    Da się. Mi we Wrocku zabrali PJ na 3 mies ;)



    --
    Pete


  • 57. Data: 2025-01-12 14:13:54
    Temat: Re: Oszczędzanie nie jest łatwe
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 12.01.2025 o 14:04, Pete pisze:
    > W dniu 10.01.2025 o 20:37, Pixel(R)?? pisze:
    >> W dniu 10.01.2025 o 17:46, J.F pisze:
    >> [...]
    >>>
    >>> Fakt, ze teraz mam autostrady/ekspresówki w 4 strony, więc oczywiscie
    >>> staram się skorzystać jeśli mogę.
    >>
    >> Ja od 5 lat nie wjechałem do Wrocka a jeżdżę co roku w Karkonosze i
    >> wracam. Kiedyś się niespecjalnie dało omijać te kocie łby na ulicach.
    >> Z resztą, Wrocek obecnie ma 1 miejsce w korkach, potem Poznań. Średnia
    >> jazdy to 20km/h...więc po mieście nie da się zapierdalać :)
    >
    > Da się. Mi we Wrocku zabrali PJ na 3 mies ;)
    >
    >
    >

    Jestem z Ciebie dumny :-)


  • 58. Data: 2025-01-12 23:29:35
    Temat: Re: Oszczędzanie nie jest łatwe
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 10.01.2025 o 17:23, J.F pisze:
    [...]
    >> Masz to już w bonusie górki.
    >
    > Jakbys nie dodawał gazu na zjezdzie.
    > Ale dodajesz, więc rosną :-)

    Ale nie mam przepału, jak pod górkę i dodaję "połowę" gazu. Właśnie to
    odróżnia zjazd od podjazdu, ten przepał, czyli na podjeździe podajesz
    więcej paliwa niż jest spalane i wylatuje niespalone odbytem w przestrzeń :)

    >>>> No nie, diesel lepszy :) bo tak nie przepala.
    >>>
    >>> patrząc na taki przykładowy diagram
    >>> https://www.researchgate.net/figure/BSFC-map-of-the-
    engine-7-BSFC-brake-specific-fuel-consumption-rpm-r-
    min-Max-maximum_fig4_316530475
    >>>
    >>> to wysoka sprawność jest przy mocno wcisniętym pedale gazu.

    Pod warunkiem sprawdzania z tym samym obciążeniem, co nie jest tam
    jednak uwzględnione :P
    [...]
    >> Znów musiałbym Cię odesłać do linka rozpoczynającego wątek bo albo masz
    >> sklerozę albo w ogóle tam nie wlazłeś a ja mam teraz stamtąd kopiować bo
    >> Ci się nie chce? Jak?
    >
    > Masz na myśli to co cytowałeś

    Nie, istotne pominąłeś, bo Ci się coś wydaje. Chodzi głównie o to:

    "Powinno dla każdego być jasne, że jazda na wysokich obrotach zwiększa
    zużycie paliwa."

    "Jak określić, kiedy obroty silnika są za niskie i szkodliwe dla
    samochodu? Najprościej po drganiach: jeśli pojawiają się "niezdrowe"
    wibracje spowodowane jazdą na niskich obrotach, należy natychmiast
    zmienić bieg na niższy."
    czy
    "Nadmierne oszczędzanie paliwa jest dla samochodu często gorsze niż
    "ciężka noga", ale najlepiej zachowywać umiar w każdą stronę: unikać
    zarówno ekstremalnie niskich obrotów, jak i bardzo wysokich; przykładowo
    na autostradzie z punktu widzenia większości aut prędkość 120 km/h jest
    idealna; jadąc 140 km/h raczej niczego nie zepsujemy, ale zużyjemy
    więcej paliwa, które moglibyśmy łatwo i bez szkody dla silnika
    zaoszczędzić."
    [...]
    >> A gdzie tam jest dodana energia kinetyczna + przyspieszenie ziemskie,
    >> które zyskuję jako energię dodatkową, jadąc z górki?
    >
    > Nie ma znaczenia. Zjedzasz na luzie, masz np 80 km/h, co teoretycznie
    > starcza na podjechanie na wysokość prawie 25m, gdyby nie było innych
    > oporów.
    >
    > Dodasz gazu na zjezdzie, dodasz energii ... nie, nie bedziesz miał
    > proporcjonalnie większej wysokości, bo opory przy predkości 110
    > większe niz przy 80 :-)

    Opory powietrza? Niewiele większe przy tej prędkości.
    >
    > no i wcale nie chcesz wznieść sie kosztem całej predkości,
    > 80 pod górę Ci np pasuje, więc patrząc na wykres,
    > to nalezy na dole wrzucic najwyzszy bieg i wcisnąc gaz do oporu.

    Mogę wjechać nawet 60km/h po co mam przepalać? Rozumiem, że tego nie
    rozumiesz :)
    >
    > Ale za panewki Ty płacisz :-)

    Ke? Czy wiesz, że samochód z automatyczną skrzynią, po zdjęciu nogi z
    gazu ma włączony najwyższy bieg i dopiero przy obrotach 1krpm jest
    rozsprzęglenie? Sam tak robię w manulau, hamując silnikiem, że wciskam
    sprzęgło dopiero wtedy. Tak, znam "magików" którzy redukują z 6,5,4,3,2
    przecież to absurd.

    > Patrz na ten przykładowy wykres.
    > 4500 rpm i np 40Nm powodują spalanie rzedu 360g/kWh.
    > 2000 rpm i 90Nm to spalanie juz tylko 260g/kWh.
    >
    > A mocy tyle samo. Prawie 19kW.
    >
    > Jaka wielka oszczędność paliwa.
    >
    > A jaka oszczędność panewek ? :-P

    To jeździj na 4 biegu, nachuj ci wyższy, skoro lubisz wysokie obroty? :D

    Panewki dostają w pizdę, jak silnik "szarpie" bo dopiero wtedy może
    zostać zerwany film olejowy na skutek nieprawidłowego obciążenia wału
    korbowego. Dokąd wszystko się ładnie kręci bez przeciążeń to nic się nie
    psuje :P

    Naucz się :)


    --
    Pixel(R)??


  • 59. Data: 2025-01-13 12:15:18
    Temat: Re: Oszczędzanie nie jest łatwe
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 10 Jan 2025 20:20:45 +0100, Pixel®🇵🇱 wrote:
    > W dniu 10.01.2025 o 18:56, J.F pisze:
    >>> Widzę, że to Cię jednak przerasta :) Jeśli stanu licznika nie pamiętasz,
    >>> i masz sklerozę to sobie zapisujesz...bo po 50 tankowaniach nie jesteś w
    >>> stanie zapamiętać, czy było 300 czy 400 przy końcu gazu/średnio :)
    >>
    >> Oczywiscie, że nie jestem. Dlatego zapisuję :-)
    >>
    >> Ale tak samo nie będę w stanie zapamiętać, jaki był średni przebieg na
    >> zbiorniku z ostatnich 50 tankowan. Ba - nawet i z 5 :-)
    >>
    > Łomatko, tragedia jakaś :D

    Po to ludzie wymyslili notatniki i smartfony, Ĺźeby nie musiesc
    pamiętać.
    Szczególnie, że podobne liczby i latwo się pomylić :-)

    J.


  • 60. Data: 2025-01-13 12:31:32
    Temat: Re: Oszczędzanie nie jest łatwe
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 12 Jan 2025 23:29:35 +0100, Pixel®🇵🇱 wrote:
    > W dniu 10.01.2025 o 17:23, J.F pisze:
    > [...]
    >>> Masz to juĹź w bonusie gĂłrki.
    >>
    >> Jakbys nie dodawał gazu na zjezdzie.
    >> Ale dodajesz, więc rosną :-)
    >
    > Ale nie mam przepału, jak pod górkę i dodaję "połowę" gazu. Właśnie to
    > odróżnia zjazd od podjazdu, ten przepał, czyli na podjeździe podajesz
    > więcej paliwa niż jest spalane i wylatuje niespalone odbytem w przestrzeń :)

    W idealnych warunkach energia jest zachowana, więc nie ma znaczenia,
    kiedy dodasz.
    Ale nie są idealne, i energia jest tracona.
    Im wolniej jedziesz, tym mniej tracone :-(

    >>>>> No nie, diesel lepszy :) bo tak nie przepala.
    >>>>
    >>>> patrząc na taki przykładowy diagram
    >>>> https://www.researchgate.net/figure/BSFC-map-of-the-
    engine-7-BSFC-brake-specific-fuel-consumption-rpm-r-
    min-Max-maximum_fig4_316530475
    >>>>
    >>>> to wysoka sprawność jest przy mocno wcisniętym pedale gazu.
    >
    > Pod warunkiem sprawdzania z tym samym obciążeniem, co nie jest tam
    > jednak uwzględnione :P

    To jest mapa na różne obciążenia.

    > [...]
    >>> Znów musiałbym Cię odesłać do linka rozpoczynającego wątek bo albo masz
    >>> sklerozę albo w ogóle tam nie wlazłeś a ja mam teraz stamtąd kopiować bo
    >>> Ci się nie chce? Jak?
    >>
    >> Masz na myśli to co cytowałeś
    >
    > Nie, istotne pominąłeś, bo Ci się coś wydaje. Chodzi głównie o to:
    >
    > "Powinno dla każdego być jasne, że jazda na wysokich obrotach zwiększa
    > zuĹźycie paliwa."

    W praktyce ... owszem.
    W teorii ... patrz diagram, ale też trzeba wiedzieć ile Ci potrzeba
    tej mocy.

    A w praktyce ... Twoje panewki, rĂłb jak uwaĹźasz :-)


    > "Jak określić, kiedy obroty silnika są za niskie i szkodliwe dla
    > samochodu? Najprościej po drganiach: jeśli pojawiają się "niezdrowe"
    > wibracje spowodowane jazdą na niskich obrotach, należy natychmiast
    > zmienić bieg na niższy."

    U mnie gdzies 1300 rpm.

    To 1400 bedzie zdrowe? 1500 ?

    > czy
    > "Nadmierne oszczędzanie paliwa jest dla samochodu często gorsze niż
    > "ciężka noga", ale najlepiej zachowywać umiar w każdą stronę: unikać
    > zarówno ekstremalnie niskich obrotów, jak i bardzo wysokich; przykładowo
    > na autostradzie z punktu widzenia większości aut prędkość 120 km/h jest
    > idealna; jadąc 140 km/h raczej niczego nie zepsujemy, ale zużyjemy
    > więcej paliwa, które moglibyśmy łatwo i bez szkody dla silnika
    > zaoszczędzić."

    A jak mój silnik przy 120 zaczyna drgać?

    Nie, mój nie ... za mała moc :-)

    > [...]
    >>> A gdzie tam jest dodana energia kinetyczna + przyspieszenie ziemskie,
    >>> które zyskuję jako energię dodatkową, jadąc z górki?
    >>
    >> Nie ma znaczenia. Zjedzasz na luzie, masz np 80 km/h, co teoretycznie
    >> starcza na podjechanie na wysokość prawie 25m, gdyby nie było innych
    >> oporĂłw.
    >>
    >> Dodasz gazu na zjezdzie, dodasz energii ... nie, nie bedziesz miał
    >> proporcjonalnie większej wysokości, bo opory przy predkości 110
    >> większe niz przy 80 :-)
    >
    > Opory powietrza? Niewiele większe przy tej prędkości.

    Ale większe. Jakby ich nie było ... można by szybko jeździc bez
    zwiększania spalania :-)

    >> no i wcale nie chcesz wznieść sie kosztem całej predkości,
    >> 80 pod górę Ci np pasuje, więc patrząc na wykres,
    >> to nalezy na dole wrzucic najwyzszy bieg i wcisnąc gaz do oporu.
    >
    > Mogę wjechać nawet 60km/h po co mam przepalać? Rozumiem, że tego nie
    > rozumiesz :)

    Obawiam się, że sam nie rozumiesz implikacji.
    Zeby podjechac pod górkę, potrzeba energii na samo wzniesienie (e.
    potencjalna) i na pokonanie oporów. Jeśli energia nie pochodzi z
    silnika ... to wcześniej musiała pochodzic.

    Jedyny inny przypadek, to taka króta dolinka, zjezdzasz hamując
    silnikiem, albo co gorsza hamulcem, podjezdzasz na silniku.


    >> Ale za panewki Ty płacisz :-)
    >
    > Ke? Czy wiesz, że samochód z automatyczną skrzynią, po zdjęciu nogi z
    > gazu ma włączony najwyższy bieg i dopiero przy obrotach 1krpm jest
    > rozsprzęglenie? Sam tak robię w manulau, hamując silnikiem, że wciskam
    > sprzęgło dopiero wtedy. Tak, znam "magików" którzy redukują z 6,5,4,3,2
    > przecieĹź to absurd.

    No ale hamujesz, a nie o tym mowa.
    Pojedź w drugą stronę, i powiedz na którym biegu :-)

    >> Patrz na ten przykładowy wykres.
    >> 4500 rpm i np 40Nm powodują spalanie rzedu 360g/kWh.
    >> 2000 rpm i 90Nm to spalanie juz tylko 260g/kWh.
    >>
    >> A mocy tyle samo. Prawie 19kW.
    >>
    >> Jaka wielka oszczędność paliwa.
    >>
    >> A jaka oszczędność panewek ? :-P
    >
    > To jeĹşdzij na 4 biegu, nachuj ci wyĹźszy, skoro lubisz wysokie obroty? :D

    No ale przeciez chwalę niskie :-P
    Jaka oszczędność paliwa przy 2000rpm :-P

    > Panewki dostają w pizdę, jak silnik "szarpie" bo dopiero wtedy może
    > zostać zerwany film olejowy na skutek nieprawidłowego obciążenia wału
    > korbowego. Dokąd wszystko się ładnie kręci bez przeciążeń to nic się nie
    > psuje :P
    >
    > Naucz się :)

    Moj silnik ma juz 340 tys km. A twĂłj?

    Fakt - nie jeździłem od początku :-)

    J.

strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 15


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: