  • 1. Data: 2014-04-06 19:40:43
    Temat: Oscyloskop DSO-1062D
    Od: kris_gor <k...@p...onet.pl>

    Witam!!

    Ostatnio stałem się "szczęśliwym" (to się jeszcze okaże) posiadaczem
    ww oscyloskopu.
    I niby oscyloskop jak oscyloskop, coś tam oglądnąłem ładnie wyglądało...
    do czasu jak nie zacząłem oglądać bardziej wymagających przebiegów.

    Akurat jest na etapie uruchamiania NWT-7 gdzie pracuje AD9850 popychany
    generatorem 125MHz i przebiegi wyglądają w miarę przyzwoicie tak do
    mniej więcej 20MHz (oscyloskop ma pasmo do 60MHz).

    Tutaj ustawiłem 50MHz bo tu już jest masakra, ale na niższych
    częstotliwościach jest podobnie, choć może w mniejszym zakresie.

    A więc tutaj mamy przebieg przy podstawie 20[ns]:
    https://lh6.googleusercontent.com/-Om0RG6sjEaU/U0GJr
    LKE9GI/AAAAAAAAP0o/Vx54z1YNkkI/s720/pic_35_7.gif

    i na nim nic nie widać za bardzo, jest w miarę poprawny, ale spróbujmy
    zobaczyć więcej (4[ns]):

    https://lh3.googleusercontent.com/-Z3z6SFX5N-w/U0GJt
    M0pmiI/AAAAAAAAP0o/1iOgS0558F8/s720/pic_35_8.gif

    i więcej (8[ns]):
    https://lh3.googleusercontent.com/-YTV_WveXbvg/U0GJu
    mhPQdI/AAAAAAAAP0o/4ncM0nTkH1Q/s720/pic_35_9.gif

    i więcej (8[ns]):
    https://lh3.googleusercontent.com/-JfvaA3KMXdM/U0GJw
    AaVrfI/AAAAAAAAP0o/RqLwxis_OPQ/s720/pic_35_10.gif

    Jak widać tu przebieg składa się już wielu przebiegów, a na dodatek
    pojawiają się jakieś piki, które nie mają nic wspólnego z
    rzeczywistością.

    Przytargałem do domu Tektronixa THS-720 i na nim nic takiego nie widać.
    Owszem daje się zauważyć jitter, bo przebieg delikatnie drga w lewo i w
    prawo, ale przebieg nadal jest pojedynczą sinusoidą, natomiast w
    przypadku DSO-1062D Voltcrafta widać to co zamieściłem. Pojawiają się
    jakieś piki, dodatkowe przebiegi o amplitudzie przekraczającej zasilanie
    itp...
    Najwyraźniej ma jakieś problemy z wyzwalaniem i głupieje.

    I teraz podstawowe pytanie, czy ten oscyloskop tak ma ( i ktoś może mi
    to potwierdzić), czy też z moim jest coś nie tak.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2014-04-06 20:33:46
    Temat: Re: Oscyloskop DSO-1062D
    Od: kris_gor <k...@p...onet.pl>

    Dodam jeszcze, że przy obserwacji jednokanałowej i próbkowaniu 1Gs/s
    widać, że ta sinusoida (nawet przy 20ns) składa się z kilku nałożonych
    na siebie przebiegów. Gdy do pracy włączy się drugi kanał i próbkowanie
    maleje o połowę to ten efekt nieco się zmniejsza, ale i tak jest
    koszmarny.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2014-04-06 20:34:33
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik kris_gor napisał:

    > Jak widać tu przebieg składa się już wielu przebiegów, a na dodatek
    > pojawiają się jakieś piki, które nie mają nic wspólnego z
    > rzeczywistością.

    Daj zasilanie z baterii na NWT
    Mam podobnie na jednym oscyloskopie w pracy kiedy badany układ pracował
    z zasilacza serwisowego.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 4. Data: 2014-04-06 20:42:08
    Od: kris_gor <k...@p...onet.pl>

    W dniu 06.04.2014 20:34, AlexY pisze:

    > Daj zasilanie z baterii na NWT
    > Mam podobnie na jednym oscyloskopie w pracy kiedy badany układ pracował
    > z zasilacza serwisowego.

    Na razie mam zasilanie z USB na NWT, ale to, że rozwiążę problem na NWT
    w niczym nie pomoże temu, że gdzie indziej oscyloskop dalej będzie
    głupoty pokazywał.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2014-04-06 20:58:26
    Od: a...@w...pl

    W dniu niedziela, 6 kwietnia 2014 19:40:43 UTC+2 użytkownik kris_gor napisał:
    [ciap]

    > Najwyraźniej ma jakieś problemy z wyzwalaniem i głupieje.

    to tylko moja hipoteza: czy on czasem nie pracuje z próbkowaniem w czasie
    ekwiwalentnym lub ewentualnie czy to nie będzie problem z zastosowaniem kilku
    równoległych przetworników? Tak jakby któryś z ADC fałszował a potem układ
    wykreślający przebieg uwzględniając te złe próbki jechał jakąś sinusoidą która je
    uwzględnia. Jak przesuniesz poziom wyzwalania o działkę w górę czy w dół to też tak
    jest?
    Jeśli to faktycznie wynika z próbkowania z przeplotem to może coś z zegarem
    przetworników jest coś nie teges, a przynajmniej na jednym z nich.

    Andrzej kamieniecki

  • 6. Data: 2014-04-06 21:11:37
    Od: kris_gor <k...@p...onet.pl>

    W dniu 06.04.2014 20:58, a...@w...pl pisze:
> [...]
    > Jeśli to faktycznie wynika z próbkowania z przeplotem to może coś z zegarem
    przetworników jest coś nie teges, a przynajmniej na jednym z nich.

    Efekt się zmniejsza, ale muszę poziom wyzwalania przesunąć praktycznie
    pod sam wierzchołek sinusoidy i wtedy zaczyna mieć mały problem
    z synchronizacją i cały czas na przebiegu pojawiają się jakieś "lewe"
    piki choć sinusoida jest już pojedyncza.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2014-04-06 21:12:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 06 Apr 2014 19:40:43 +0200, kris_gor napisał(a):
> [...]
    > mniej więcej 20MHz (oscyloskop ma pasmo do 60MHz).
    > Tutaj ustawiłem 50MHz bo tu już jest masakra, ale na niższych

    Pomysl co to znaczy - sinusoida 50MHz sklada sie z 2.5 probek.
    Czyli czasem jedna z 3, druga z 2. I niekoniecznie musza te probki
    trafiac w maksima.

    Bez dobrego filtru na wyjsciu naprawde jest masakra.

    > A więc tutaj mamy przebieg przy podstawie 20[ns]:

    A jakie jest wtedy probkowanie ?

    > Przytargałem do domu Tektronixa THS-720 i na nim nic takiego nie widać.

    O tak, filtry maja dobre :-)

    J.

  • 8. Data: 2014-04-06 21:20:01
    Od: a...@w...pl

    W dniu niedziela, 6 kwietnia 2014 21:12:04 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > O tak, filtry maja dobre :-)

    które filtry?

    Andrzej Kamieniecki

  • 9. Data: 2014-04-06 21:31:27
    Od: kris_gor <k...@p...onet.pl>

    W dniu 06.04.2014 21:12, J.F. pisze:

> [...]
    > trafiac w maksima.
    >
    > Bez dobrego filtru na wyjsciu naprawde jest masakra.

    Na próbki tego nie przeliczałem, bo skoro Tektronix ma o połowę mniejsze
    samplowanie i takich cyrków nie ma to wyszedłem z założenia,
    że coś jest nie tak.

    No, ale dobra. Zjechałem do 10MHz, dla 20ns jest jak tu:

    https://lh5.googleusercontent.com/-mwNERjuw0dk/U0Gqh
    saJXxI/AAAAAAAAP1Q/5IqnHpIZQd4/s720/pic_1_3.gif

    a jak się rozciągnie to jak niżej.

    https://lh4.googleusercontent.com/-rbu7iXVsO2Q/U0Gqj
    fhF-WI/AAAAAAAAP1Q/0KTzTlfycIc/s720/pic_1_2.gif

    https://lh4.googleusercontent.com/-RTf7nKSuhO4/U0Gqk
    xrbhRI/AAAAAAAAP1Q/4ErJP5VREE8/s720/pic_1_1.gif

    Gdyby to był problem próbkowania to na 20ns też by to było widać, bo
    przebieg jest jeszcze dość rozciągnięty.

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2014-04-06 21:54:58
    Od: a...@w...pl

    W dniu niedziela, 6 kwietnia 2014 21:31:27 UTC+2 użytkownik kris_gor napisał:
    [ciap]
    > Gdyby to był problem próbkowania to na 20ns też by to było widać, bo
    >
    > przebieg jest jeszcze dość rozciągnięty.

    zaraz, zaraz, dopiero teraz zauważyłem, cały czas masz Main Time Base na 200 ns i
    tylko zmieniasz Window z 20 ns na 8 ns?

    Andrzej Kamieniecki