  • 21. Data: 2019-02-25 20:15:10
    Temat: Re: Optotriak - ciąg dalszy
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 24.02.2019 o 22:50, Michal M. Lechanski pisze:

    > Czy TLP732/TLP532 można tu użyć?

    Czemu nie :-)

    P.P.

  • 22. Data: 2019-02-26 12:01:41
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Nie cierpię pojęć otwarty/zamknięty.
    > Czy otwarty triak lub przełącznik przewodzi, czy nie przewodzi?

    Prawda. Otwarty przełącznik nie przewodzi, otwarty tranzystor przewodzi :)

    Tak samo mam gdy wybieram, która nóżka w diodzie jest "pierwsza" (daję jej
    kwadratowy pad na PCB). W LEDach zwyczajowo wyróżnia się tak anodę, w
    innych diodach katodę...

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 23. Data: 2019-02-26 12:03:37
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Michal M. Lechanski <m...@d...eu> wrote:

    > Jednak w tym momencie gdy powinien voltomierz pokazuje spadek napięcia z
    > 2.17 do 0,92V, i to napięcie po zamknięciu optotriaka już nie wraca do
    > pierwotnego poziomu. Dopiero powtórne podpięcie kabelka powoduje, że na
    > stykach znów jest 2.17V.

    To znaczy, że optotriak się nie "zamyka". Dioda nie świeci, ale optotriak
    jest podtrzymany prądem aparatu. Tak działa triak.

    Do wyzwalania aparatu zastosuj transoptor.

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 24. Data: 2019-02-26 12:04:50
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Zaczelo sie od tego, ze ma dzialac z kazda lampa.
    > A kazda to moze miec 100V czy 200

    Ja zrozumiałem, że tu są dwa obwody -- jeden do wyzwolenia lampy i jeden
    do wyzwolenia aparatu -- i że obwód z lampą autor ma już "ogarnięty" i
    teraz walczy z samym aparatem.

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 25. Data: 2019-02-26 13:40:38
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Queequeg,

    Tuesday, February 26, 2019, 12:01:41 PM, you wrote:

    > Prawda. Otwarty przełącznik nie przewodzi, otwarty tranzystor przewodzi :)

    Wystarczy zapamiętać, że tranzystor traktujemy jak zawór a nie jak
    klucz.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 26. Data: 2019-02-26 14:44:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
    >P.S.
    >Nie cierpię pojęć otwarty/zamknięty.
    >Czy otwarty triak lub przełącznik przewodzi, czy nie przewodzi?

    Cos w tym jest, szczegolnie z przelacznikiem ... ale co w zamian ?

    Wlaczony/wylaczony ?

    Do triaka pasuje, ale do tranzystora ?

    J.

  • 27. Data: 2019-02-26 15:46:56
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-02-26 o 14:44, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Piotr Gałka"  napisał w wiadomości grup
    t...

    > Cos w tym jest, szczegolnie z przelacznikiem ... ale co w zamian ?
    >
    > Wlaczony/wylaczony ?

    Ja tłumacząc coś komuś bym używał:
    - włączony / wyłączony,
    - przewodzi / nie przewodzi,
    - prąd płynie / nie płynie,
    ale nigdy otwarty/zamknięty bo po chwili chyba bym sam przestał rozumieć
    co mówię :)
    P.G.

  • 28. Data: 2019-02-26 15:49:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

    >Ja tłumacząc coś komuś bym używał:
    >- włączony / wyłączony,
    >- przewodzi / nie przewodzi,
    >- prąd płynie / nie płynie,

    To ostatnie niekoniecznie - bo tranzystor moze byc otwarty/wlaczony, a
    prad nie plynie z innych przyczyn.

    A wtedy i "przewodzi" jest kiepskie.

    >ale nigdy otwarty/zamknięty bo po chwili chyba bym sam przestał
    >rozumieć co mówię :)

    Nie mieszac tranzystorow z wylacznikami/przekaznikami, to nie bedzie
    problemow :-)

    J.

  • 29. Data: 2019-02-26 16:23:13
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 24.02.2019 J.F. <j...@p...onet.pl> napisał/a:

    > transoptor z fototranzystorem duzego napiecia nie wytrzyma,
    > dodatkowy tranzystor wzmacniajacy sprawy nie rozwiaze.

    Mam w domu i z powodzeniem używałem (ze starą ruską lampą zasilaną
    bezpośrednio z sieci) "fotoceli" do wyzwalania lampy błyskliem innego
    flesza. Owa fotocela składa się z jednego elementu fotoczułego,
    wyglądającego jak BPYP44 (dwie nogi, obudowa TO39) podłączonego
    bezpośredio do kabelka wyzwalającego lampę. Działa.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 30. Data: 2019-02-26 16:52:25
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-02-26 o 15:49, J.F. pisze:

    > To ostatnie niekoniecznie - bo tranzystor moze byc otwarty/wlaczony, a
    > prad nie plynie z innych przyczyn.

    Oczywiście nie powiem, że płynie jak nie płynie.
    P.G.