  • 81. Data: 2014-03-25 22:13:45
    Temat: Re: Sterowanie załącz/wyłącz dużą pompą: czy przekaźnik czy triaki?
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 24.03.2014 o 23:23 Pszemol <P...@p...com> pisze:

    > I na to mi też wychodzi po dotychczasowych przemyśleniach...
    >
    > Dodatkowo zwolennicy SSR jakoś nie bronią tej opcji... co dodatkowo
    > przemawia za jednak użyciem przekaźników, nawet w 2014 roku :-)
    Amen.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 82. Data: 2014-03-25 22:29:03
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    >Amen.
    Ściemniacz jakieś 30 lat do tyłu:
    http://archiwumallegro.pl/sciemniacz-182993248.html
    Leży sobie też taki sprawny 2 metry ode mnie.
    Jest na triaku. Zdaje się, że diak sterujący bramką wykonano z dwóch
    tranzystorów BC148C.
    Jak byłem mały, to sobie go rozebrałem.
    I tak od 14 roku życia nie widzę sensu stosowania przekaźników do
    "mikromocy".
    Konstrukcja prosta jak but.
    Zwiększyć triak i dodać jakieś proste opóźnienie w oparciu o NTC (zamiast
    potencjometra)
    5 zł nie majątek i montaż do puszki.
    S.

  • 83. Data: 2014-03-26 00:12:15
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Sylwester Łazar" <i...@a...pl> wrote in message
> [...]
    > Konstrukcja prosta jak but.
    > Zwiększyć triak i dodać jakieś proste opóźnienie w oparciu o NTC (zamiast

    Co ma ściemniacz sterujący żarówką (obciążeniem opornościowym)
    do sterowania silnikiem dużej mocy (obciążeniem indukcyjnym)?

  • 84. Data: 2014-03-26 00:49:13
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-03-26 00:12, Pszemol pisze:
    > "Sylwester Łazar" <i...@a...pl> wrote in message
    >
    > Co ma ściemniacz sterujący żarówką (obciążeniem opornościowym)
    > do sterowania silnikiem dużej mocy (obciążeniem indukcyjnym)?

    Sylwkowi wydaje się, że ma do czynienia z przeciwnikami wszelkich
    półprzewodzących elementów przełączających :) Próbuje nas przekonać, że
    są takie ciekawe nowoczesne elementy jak np triaki i że nie musimy się
    ich bać bo od lat stosuje się je w urządzeniach.
    Ciekawe czy moja wiertarka akumulatorowa też ma coś takiego, czy też
    może sterowanie obrotami jest zrobione na przekaźnikach?

    Mario

  • 85. Data: 2014-03-26 01:03:37
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    > są takie ciekawe nowoczesne elementy jak np triaki i że nie musimy się
    > ich bać bo od lat stosuje się je w urządzeniach.
    Nie.
    Triaki były popularne już 30 lat temu.
    Przekaźniki już 100 lat temu.
    Teraz IGBT - tak od 20 lat.
    Tranzystory MOS od 10 lat.
    Falowniki od 30 lat.

    Więc jak mówiłem zachęcam np. do mostka H sterowanego uK np. 16-bitowym.
    Ktoś się tu zapytał:
    To mam budować mostek, aby załączyć żarówkę?
    Odpowiadam:
    TAK, co za różnica.
    Dziś moduł MOSTKA czy IGBT to JEDEN element.
    Sam nie wiem, dlaczego nie ma tam w środku od razu uControlera z PWMem.

    Więc proszę, nie wmawiaj mi czegoś, czego nie pisałem.
    Pozdrawiam,
    S.

  • 86. Data: 2014-03-26 02:25:53
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Więc proszę, nie wmawiaj mi czegoś, czego nie pisałem.

    A możesz wyjaśnić po co w wątku o sterowaniu silnikiem pompy
    piszesz o użyciu triaka do włączania żarówki/opornika?

  • 87. Data: 2014-03-26 10:48:31
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > A możesz wyjaśnić po co w wątku o sterowaniu silnikiem pompy
    > piszesz o użyciu triaka do włączania żarówki/opornika?
    A to to coś innego.
    Po prostu w wątku obok jest sterowanie żarówka 1kW.
    W zasadzie chciałem napisać tam, ale zobaczyłem wątek, który długo ciągniesz
    i... się pomyliłem.
    Ale powiedz proszę, co widzisz złego w sterowaniu silników indukcyjnych
    przez SRC.
    Zwłaszcza pompą?
    Wpisałem w wyszukiwarce trzy słowa i masz gotowy rysunek:
    http://www.daenotes.com/electronics/industrial-elect
    ronics/three-phase-motor
    -control-using-scr
    S.

  • 88. Data: 2014-03-26 11:17:30
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > http://www.daenotes.com/electronics/industrial-elect
    ronics/three-phase-motor-control-using-scr

    Ciągle chyba nie rozumiesz tematu rozmowy...
    Nikt nie wątpi że się da użyć SSR ani że ktoś tam może to już robi.
    Ja pytam o zalety takiego wyboru nad wyborem przekaźnika.
    Jako zwolennik SSR wymień proszę zalety które przekonałyby
    do zastosowania ich zamiast przekaźników w nowym projekcie
    urządzenia do włączania/wyłączania silnika pompy...

  • 89. Data: 2014-03-26 12:44:17
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Ciągle chyba nie rozumiesz tematu rozmowy...
    > Jako zwolennik SSR wymień proszę zalety które przekonałyby
    Nie.
    Jesli zakładasz, że ja nie rozumiem, to niestety nic nie da że wymienię.
    Poczytaj sobie proszę w książce do elektroniki we wstępie.
    Twoje pytanie brzmi:
    Po co elektronika?
    Trudno tu dyskutować z Tobą, bo masz inne cele.
    Ja ich nie znam.
    S.

  • 90. Data: 2014-03-26 19:57:52
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    > Nie.
    > Triaki były popularne już 30 lat temu.

    Obejrzyj się czy cię coś w tyłek nie ugryzło :)

> [...]
    > Sam nie wiem, dlaczego nie ma tam w środku od razu uControlera z PWMem.
    >
    > Więc proszę, nie wmawiaj mi czegoś, czego nie pisałem.

    Napisałeś coś bez sensu na temat ściemniacza na triaku. W wątku o tym
    czy stosować przekaźnik elektromechaniczny czy SSR. Zrozum wreszcie, że
    powszechność stosowania ściemniaczy, falowników i innych urządzeń z
    triakami czy IGBT nie jest żadnym argumentem na rzecz stosowania w
    warunkach przemysłowych SSR zamiast klasycznych przekaźników.

    Mario