  • 31. Data: 2015-12-04 11:01:11
    Temat: Re: [OT] łożysko home-made do agresywnego środowiska
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu piątek, 4 grudnia 2015 10:57:03 UTC+1 użytkownik Krzysztof Wilk napisał:

    > Wirniki z ceramiczną ośką i łożyskami są stosowane w pompach do oczek
    > wodnych. Samej ośki pewnie nie kupisz, ale kompletny wirnik za
    > kilkadziesiąt złotych - tak.

    O widzisz, to jest ciekawy trop. Z małej pompki miałbym kompletny zespół wirnika z
    ośką i panewkami. Co prawda cena mi się nie podoba, ale muszę się popytać w
    castoramie, może mają jakieś rozkompletowane powystawowe...
    Dzięki!

  • 32. Data: 2015-12-04 11:21:04
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2015-12-03 o 15:04, Jarek P. pisze:
    > Panowie, wybaczcie temat zgoła nieelektroniczny, ale grupa p.m.e. jako jedna z
    nielicznych nadal działa i co ważniejsze, skupia dość wszechstronne technicznie
    osoby, wierzę, że tu dostanę odpowiedź :)

    > Tyle wazeliny, teraz do rzeczy: potrzebny jest mi wirnik osadzony w agresywnym,
    żrącym środowisku. Wirnik będę napędzał magnetycznie, tu nie ma problemu, jednak z
    uwagi na sposób osadzenia tego wirnika nie mogę go zostawić luzem, jak w typowym
    mieszadle magnetycznym, muszę go wyposażyć w ośkę, tąże ośkę zaś gdzieś ułożyskować.
    Możliwości technologiczne mam ww sumie niewielkie, po odrzuceniu wszelkiego rodzaju
    osiek metalowych zostaje mi szkło i tworzywa sztuczne, ze wskazaniem na plexi.

    > co sądzicie o poniższych pomysłach:
    > 1) ośka ze szklanego pręcika obracająca się wprost w otworach wykonanych w plexi.
    Najprostsze, ale trochę boję się, że przy obrotach rzędu kilkuset RPM mimo płynnej
    kąpieli wokół, całość może się zacierać.

    > 2) j.w. ale w otwory wstawione tuleje z odcinków szklanej rurki dopasowanej tak, by
    szklana ośka luźno się w nich obracała. Czy takie łożysko ślizgowe wykonane w całości
    ze szkła będzie dobrze działało?

    > 3) A może te tuleje zrobić z czegoś innego? Zrzynka polietylenu choćby?

    A może pompa perystaltyczna? Wirnik nie ma kontaktu z medium, ale
    przepływy raczej niewielkie.
    Istnieją też inne sposoby mieszania, zwykłe mieszadło mechaniczne,
    szklane albo teflonowe, powszechnie stosowane w laboratoriach. Albo
    mieszanie ultradźwiękami.

    P.P.

  • 33. Data: 2015-12-04 11:35:13
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu piątek, 4 grudnia 2015 11:21:05 UTC+1 użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:

    > A może pompa perystaltyczna? Wirnik nie ma kontaktu z medium, ale
    > przepływy raczej niewielkie.

    Odpada właśnie z uwagi na owe przepływy. Oraz z uwagi na to, że amatorsko taka pompa
    jest wcale niełatwa do zrobienia.

    > Istnieją też inne sposoby mieszania, zwykłe mieszadło mechaniczne,
    > szklane albo teflonowe, powszechnie stosowane w laboratoriach. Albo
    > mieszanie ultradźwiękami.

    Mieszadło laboratoryjne nie wchodzi w grę z uwagi na kształt naczynia.

    Generalnie, sytuacja jak dla mnie jest już wyklarowana, jeszcze tylko te wirniki
    pompek fontannowych chciałem obejrzeć, jeśli podejdą i dadzą się tanio nabyć, to może
    coś na ich bazie zrobię, choć to będzie wymagać odrobiny kombinacji z uwagi na to, że
    o ile pamiętam, w takiej pompce wirnik wraz z ośką i rotorem silnika stanowią jedną
    całość, a rotor powinien siedzieć wewnątrz stojana z uzwojeniami, co by mi mocno
    zaburzyło koncepcję całości. Nie wiem, czy to się da przerobić.
    Jeśli nie - elementy składowe tego, co chciałem zrobić mam już narysowane, pręcik
    szklany na ośkę już kupiony, pasującej średnicą szklanej rurki nie mieli, więc temat
    szklanych panewek umarł, będą teflonowe. Wałki teflonowe faktycznie na allegro są za
    grosze, tokarkę, jak pisałem - mam (a nawet jakbym nie miał, teflonową tulejkę
    wymaganej średnicy dałoby chyba radę wytoczyć nawet zaciskając materiał w wiertarce i
    tocząc nożem do obierania kartofli).
    Dzięki wszystkim za owocną dyskusję! :)

  • 34. Data: 2015-12-04 11:48:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "__Maciek" napisał w wiadomości grup
    com...
    Thu, 3 Dec 2015 22:16:01 +0100 sundayman <s...@p...onet.pl>

    >A w ogóle to te drukarki 3D mają już taką dokładność żeby
    >wykonać powierzchnie cylindryczne do łożyska ślizgowego, czy i tak
    >będzie to wymagało przetoczenia żeby mogło się kręcić?

    Slizgowego ... chyba nie.
    A to plastik - najpierw sie wytrze, ale zaraz zatrze.

    Za to na toczne tez chyba nie, ale w tym przypadku plastik sie ugnie
    https://www.youtube.com/watch?v=u7h09dTVkdw
    https://www.youtube.com/watch?v=NxEGrgB38x0
    https://www.youtube.com/watch?v=It8TfQ6tLpQ

    J.

  • 35. Data: 2015-12-04 12:45:48
    Od: s...@g...com

> [...]

    > Wirniki z ceramiczną ośką i łożyskami są stosowane w pompach do oczek
    > wodnych. Samej ośki pewnie nie kupisz, ale kompletny wirnik za

    Taki wirnik wytrzymał kila godzin w kwaśnym środowisku.
    Nawet jak go zalejesz na zewnątrz i tak ciecz dostanie się
    wewnątrz.

  • 36. Data: 2015-12-04 12:49:38
    Od: s...@g...com

    > Taki wirnik wytrzymał kila godzin w kwaśnym środowisku.
    > Nawet jak go zalejesz na zewnątrz i tak ciecz dostanie się
    > wewnątrz.

    Jak go zalejesz lakierem na zewnętrznej stronie.

    I tak eheim 1048 poszedł w pizdu.

  • 37. Data: 2015-12-04 12:51:22
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu piątek, 4 grudnia 2015 12:45:49 UTC+1 użytkownik s...@g...com napisał:

    > Taki wirnik wytrzymał kila godzin w kwaśnym środowisku.
    > Nawet jak go zalejesz na zewnątrz i tak ciecz dostanie się
    > wewnątrz.

    Zatem nawet nie będę kombinował w tą stronę, dzięki za info.
    BTW - 600l/h... to też miała być trawiarka? :)

  • 38. Data: 2015-12-04 13:31:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarek P." napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >Generalnie, sytuacja jak dla mnie jest już wyklarowana, jeszcze tylko
    >te wirniki pompek fontannowych

    A wersja z mieszaniem przez napowietrzanie odpada ?

> [...]
    >średnicy dałoby chyba radę wytoczyć nawet zaciskając materiał w
    >wiertarce i tocząc nożem do obierania kartofli).

    Nie takie latwe to toczenie w wiertarce, z ciekawosci mozesz
    sprobowac.
    Tylko uwaga na latajace noze :-)

    Ale ty chcesz dziure zrobic, to sie wiertarka sie nada - tylko z
    wiertlem :-)

    P.S. jest jeszcze wersja magneto-hydro-dynamiczna. Tylko te platynowe
    elektrody, bo za inne nie recze.
    A moze sie da zrobic cos ala silnik indukcyjny ? Skoro elektrolit
    przewodzi, to powinno poplynac :-)

    J.

  • 39. Data: 2015-12-04 13:38:31
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu piątek, 4 grudnia 2015 13:31:58 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > A wersja z mieszaniem przez napowietrzanie odpada ?

    Jak pisałem, chciałem to zrobić jakoś porządniej, bez wężyków itp., zafascynowany
    linkowanym już tutaj projektem z Elektrody. A w momencie, gdy i tak planuję zamówić
    elementy składowe wycinane laserowo i właściwie jedyne, co mnie ogranicza, to własna
    pomysłowość, co za problem mi zamówić zamiast boków z wycinanymi kanalikami do
    powietrza, elementy do pompki? Całość mi się nawet w tym momencie uprościła, bo
    wszystko z jednej grubości plexi zamawiam.

    > Nie takie latwe to toczenie w wiertarce, z ciekawosci mozesz
    > sprobowac.
    > Tylko uwaga na latajace noze :-)

    Drewnianą (bukową) kulkę już kiedyś w wiertarce toczyłem, więc chyba z teflonem by
    trudniej nie było. Kwestia podparcia noża tylko :)

    > P.S. jest jeszcze wersja magneto-hydro-dynamiczna. Tylko te platynowe
    > elektrody, bo za inne nie recze.
    > A moze sie da zrobic cos ala silnik indukcyjny ? Skoro elektrolit
    > przewodzi, to powinno poplynac :-)

    Ty sobie jaja robisz, a pomysł jest w sumie bombowy :))))
    Kwestia tylko elektrod. Jak raz nie mam pod ręką ani odrobinki platyny, ale może
    węglowe pręciki z baterii by wystarczyły? :D

  • 40. Data: 2015-12-04 14:21:22
    Od: AirLess <r...@g...com>

    W dniu czwartek, 3 grudnia 2015 15:04:56 UTC+1 użytkownik Jarek P. napisał:
> [...]

    ze szkła będzie dobrze działało?

    > 3) A może te tuleje zrobić z czegoś innego? Zrzynka polietylenu choćby?

    łożyska całoceramiczne, ale pojedyńczych sztuk nie widziałem.
    Rowerowe albo ASG