  • 41. Data: 2024-02-14 10:23:29
    Temat: Re: [OT] Młot udarowy
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > A to potrzebne? Używam regulacji obrotów przy delikatnych i precyzyjnych
    > pracach, ale wyburzanie betonu czy wiercenie w nim dziur to nie jest
    > delikatna praca. Tam chcę mieć pełną moc narzędzia.
    >
    > No bo w sumie po co mi ta regulacja? Mam kruszyć beton delikatniej? To
    > sobie młoteczek mogę kupić, taki mały, i stukać nim. Albo łyżeczkę.

    Do wiercenia. Jak nie chcesz wiercić to wystarczy młot bez regulacji. No
    ale pokazywałeś młotowiertarkę z regulacją. To mówię, że jest jednak
    zasadnicza różnica między tymi narzędziami. Choć jak ma 3 biegi a nie
    płynną regulację, czego nie widać z opisu, to faktycznie niewiele wnosi.

    > Jak kupowałem szlifierkę kątową to też zastanawiałem się, czy nie będę
    > potrzebował regulacji obrotów (mogłem kupić gorszą z regulacją albo lepszą
    > bez). Stwierdziłem że nie będę (a jak będę, to sobie dołożę regulator
    > fazowy na triaku) i wziąłem lepszą bez. Regulator dołożyłem (zewnętrzny, w
    > formie wtyczki i gniazdka), nie działa (szlifierka ma jakiś soft start,
    > który z nim koliduje), ale nie jest to do niczego potrzebne.

    No widzisz, a ja kupiłem młot bez regulacji do konkretnej pracy tak jak
    Ty, ale potem zapotrzebowałem użyć jako wiertarki do relatywnie małego
    wiertła co okazało się karkołomne.

    > W zasadzie przydałoby się tylko do polerowania. Ale nie poleruję :) A jak
    > będę miał polerować, to pewnie kupię jakąś najtańszą, używaną szlifierkę
    > tylko do tego (i albo się rozleci albo zostanie).

    Jak wyżej, w starej, ale bardzo dobrej, tylko niewspieranej już przez
    producenta, wiertarce uchwyt okazał się zużyty i nie prowadził wiertła,
    w młocie prowadził, ale bez nawiercania to trochę na to samo wyszło.

    Domowe narzędzia potrzebują pewnej uniwersalności. Nie jest łatwo
    znaleźć narzędzie uniwersalne a pełnowartościowe.

  • 42. Data: 2024-02-14 10:36:32
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Gorzej że jak go na chwilę podnosiłem, to udar znikał.
    Ale to jest akurat normalne, młot trzeba lekko docisnąć, w 'powietrzu'
    on nie będzie 'bił'.

    --
    Janusz

  • 43. Data: 2024-02-14 10:38:42
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 14.02.2024 o 10:16, Adam pisze:

    > Nie wiertarka, tylko młot wyburzeniowy.

    W linku jest 'młotowiertarka'

    "... https://lombard66.pl/produkt/391159,mlotowiertarka-n
    upower-nupk620 ..."

    > Da się pracować na stałych obrotach, ale ja np. lubię coś dellikatnego
    > robić na niżsych - np. wyrównać pod puszkę podtynkową albo delikatnie
    > sfazować krawędź. Na pełnej mocy jest to raczej awykonalne.

    No może, ale ja jednak o wierceniu bo akurat miałem taki problem, że
    'moją cudowną a tanią młotowiertarką bez regulacji' nie bardzo dało się
    wywiercić otworu tam, gdzie potrzeba. Też nie planowałem używać go do
    wiercenia ale jak wiertarka okazała się zużyta i nieserwisowalna to
    nieco 'plułem sobie w brodę' że nie kupiłem czegoś uniwersalnego.

  • 44. Data: 2024-02-14 11:12:38
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 14 Feb 2024 10:38:42 +0100, io napisał(a):

> [...]
    > wiercenia ale jak wiertarka okazała się zużyta i nieserwisowalna to
    > nieco 'plułem sobie w brodę' że nie kupiłem czegoś uniwersalnego.

    Do wiercenia różnymi wiertłami w różnych materiałach regulacja obrotów jest
    koniecznością.
    Przykładowo wiertła tytanowe Artu Porc+ muszą iść na niskich obrotach. Ale
    za to w beton czy inną płytkę wchodzą jak dore wiertło w deskę.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 45. Data: 2024-02-14 11:44:49
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.02.2024 o 10:38, io pisze:
    [...]
> [...]
    > wiercenia ale jak wiertarka okazała się zużyta i nieserwisowalna to
    > nieco 'plułem sobie w brodę' że nie kupiłem czegoś uniwersalnego.

    Jest takie stare polskie przysłowie "jak gówno nie umie pływać..."

    Taka młotowiertarka nie nadaje się do wszystkiego ale w połączeniu z
    wiertarką akumulatorową, która powinna być obecna u każdego w
    warsztacie, razem tworzy meganarzędzie, które wywierci i wykuje co chcesz.

    Jednak wiele razy miałem potrzebę wiercenia młotowiertarką delikatnych
    otworów i nie miałem żadnych problemów, żebym musiał użyć małych
    obrotów, bo głównie wiercę z udarem. Jesli jednak jest coś delikatnego,
    to wierci się bez udaru napierw, tworząc wgłębienie a dopiero później z
    udarem. Taką młotowiertarką nie wiercę w drewnie czy w zegarku :)
    podobnie jak nie używam roweru do przewożenia lodówki :) czy busa do
    wożenia bułek.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 46. Data: 2024-02-14 11:51:55
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 14.02.2024 o 11:12, Adam pisze:
    > Przykładowo wiertła tytanowe Artu Porc+ muszą iść na niskich obrotach. Ale
    > za to w beton czy inną płytkę wchodzą jak dore wiertło w deskę.

    Ciekawe, a w gresie wierciłeś nimi? Do tej pory jedynie koronkowymi Rubi
    daje radę.

    Robert

  • 47. Data: 2024-02-14 11:59:23
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    [...]
    > Nie wiem tylko kiedy lepiej użyć szpicaka a kiedy dłuta płaskiego (i czym
    > się w zachowaniu różni szerokie dłuto płaskie od wąskiego).

    Bo to zależy jaki masz materiał i co chcesz robić. Szpica służy głównie
    do kruszenia (czasem najpierw warto nawiercić a później kruszyć, jeśli
    masz twardy beton) płaski nadaje się do robienia bruzdy np. pod kabel.

    Taki przykład: masz ścianę betonową, grubą na pół metra i chcesz mieć
    otwór 100mm. Najpierw nawiercasz otwory w "kółko" a później kruszysz szpicą.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 48. Data: 2024-02-14 12:17:37
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    >
    > Taki przykład: masz ścianę betonową, grubą na pół metra i chcesz mieć
    > otwór 100mm. Najpierw nawiercasz otwory w "kółko" a później kruszysz

    Albo zakładasz koronkę i nią wiercisz.

    --
    Janusz

  • 49. Data: 2024-02-14 12:20:43
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Ciekawe, a w gresie wierciłeś nimi? Do tej pory jedynie koronkowymi Rubi
    > daje radę.
    Do gresu się udar nie nadaje, żaden, tam zwykła wiertarka (najlepiej w
    stojaku), diament i woda.
    Można też koronką diamentową, wtedy młot, ale wtedy też się udar wyłącza.

    --
    Janusz

  • 50. Data: 2024-02-14 12:23:13
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > udarem. Taką młotowiertarką nie wiercę w drewnie czy w zegarku :)
    > podobnie jak nie używam roweru do przewożenia lodówki :) czy busa do

    Słusznie i naukowo :) nic dodać ni ująć, tak gdzie wierci się w
    delikatnych ścianach małymi wiertłami najczęściej zwykła wiertarka z
    udarem w zupełności wystarcza.

    --
    Janusz