-
1. Data: 2011-03-02 07:06:48
Temat: Nowy rodzaj szyn kolejowych??
Od: "Zbigniew" <z...@g...com>
Dawniej uczono, że szyny kolejowe i tramwajowe muszą mieć odstępy, żeby
miały miejsce i mogły się rozszerzać w lecie na skutek ogrzewania. Od kilku
lat szyny są spawane bez odstępów. Co się stało?? Szyny już się nie
rozszerzają?
-
2. Data: 2011-03-02 10:07:23
Temat: Re: Nowy rodzaj szyn kolejowych??
Od: "WM " <c...@g...pl>
Zbigniew <z...@g...com> napisał(a):
> Dawniej uczono, że szyny kolejowe i tramwajowe muszą mieć odstępy, żeby
> miały miejsce i mogły się rozszerzać w lecie na skutek ogrzewania. Od
kilku
> lat szyny są spawane bez odstępów. Co się stało?? Szyny już się nie
> rozszerzają?
>
>
Stosuje sie styki dylatacyjne, np. takie:
http://www.transportszynowy.pl/torytramprzytwierdzan
ie.php#dylatacja
WM
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
3. Data: 2011-03-02 14:16:40
Temat: Re: Nowy rodzaj szyn kolejowych??
Od: A.L. <l...@a...com>
On Wed, 2 Mar 2011 08:06:48 +0100, "Zbigniew" <z...@g...com>
wrote:
>Dawniej uczono, że szyny kolejowe i tramwajowe muszą mieć odstępy, żeby
>miały miejsce i mogły się rozszerzać w lecie na skutek ogrzewania. Od kilku
>lat szyny są spawane bez odstępów. Co się stało?? Szyny już się nie
>rozszerzają?
>
Kilkudziesiecu?...
A.L.
-
4. Data: 2011-03-02 18:55:26
Temat: Re: Nowy rodzaj szyn kolejowych??
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Wed, 2 Mar 2011 10:07:23 +0000 (UTC), WM wrote:
>Zbigniew <z...@g...com> napisał(a):
>> Dawniej uczono, że szyny kolejowe i tramwajowe muszą mieć odstępy, żeby
>> miały miejsce i mogły się rozszerzać w lecie na skutek ogrzewania. Od kilku
>> lat szyny są spawane bez odstępów. Co się stało?? Szyny już się nie
>> rozszerzają?
>>
>Stosuje sie styki dylatacyjne, np. takie:
>http://www.transportszynowy.pl/torytramprzytwierdza
nie.php#dylatacja
A gesto ?
Bo tak sobie licze - zwykla stal ma ~12ppm/K, moze byc zmiana 50-60K,
to jest 60mm/100m. Ale te spawane odcinki sa dluzsze, to o ile sie tam
te szyny przesuwaja ?
Moze to jest jednak jakas niezwykla stal ?
J.
-
5. Data: 2011-03-02 19:13:18
Temat: Re: Nowy rodzaj szyn kolejowych??
Od: Piotr <z...@o...gmail.com>
> Moze to jest jednak jakas niezwykla stal ?
>
> J.
>
Na wykładach z Inżynierii Materiałowej, prowadzący zawsze tłumaczył, że
szyny wykonuje się ze stali perlitycznej (eutektoidalnej) o zaw. węgla
~0,8%. Wydaje mi się, że nie zmieniło się dużo w składzie.
--
Piotr
-
6. Data: 2011-03-03 14:07:25
Temat: Re: Nowy rodzaj szyn kolejowych??
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
Tu kiedyś dyskutowali.
http://groups.google.com/group/pl.misc.kolej/browse_
thread/thread/abd341a498e285e7/28735f12e5c57ccd?lnk=
gst&q=wa%C5%84kowski#28735f12e5c57ccd
Co zrobić jak się link połamie?
Robert
-
7. Data: 2011-03-03 14:36:53
Temat: Re: Nowy rodzaj szyn kolejowych??
Od: Albercik <n...@g...pl>
W dniu 03.03.2011 15:07, Robert Wańkowski pisze:
> Co zrobić jak się link połamie?
użyć http://tiny.pl/
-
8. Data: 2011-03-03 15:50:38
Temat: Re: Nowy rodzaj szyn kolejowych??
Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>
On Mar 2, 7:06 am, "Zbigniew" <z...@g...com> wrote:
> Dawniej uczono, e szyny kolejowe i tramwajowe musz mie odst py, eby
> mia y miejsce i mog y si rozszerza w lecie na skutek ogrzewania. Od kilku
> lat szyny s spawane bez odst p w. Co si sta o?? Szyny ju si nie
> rozszerzaj ?
Bezstykowo pospawane szyny pod wplywem temperatury beda chcialy sie
wydluzyc/skrocic, ale poniewaz nie maja dokoad- to bedzie sie w nich
generowac naprezenie sciskajace/rozciagajace. Takie szyny musza
spelniac trzy warunki: wytrzymalosc na rozciaganie (nie zerwac sie jak
sie zima beda chcialy skrocic), torowisko zabezpieczone przed
wyboczeniem (zeby nie wstalo jak sie latem nagrzeje i bedzie chcialo
wydluzyc) no i zmeczenie (zeby od tych cykli naprezenia rozciagajacego/
sciskajacego nie peklo w koncu). Nie znam sie na projektowaniu torow,
ale raczej nie jest to jakis wyjatkowo trudny problem dla inzyniera.
Konrad
-
9. Data: 2011-03-03 21:34:21
Temat: Re: Nowy rodzaj szyn kolejowych??
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Thu, 3 Mar 2011 15:07:25 +0100, Robert Wańkowski wrote:
>Tu kiedyś dyskutowali.
>http://groups.google.com/group/pl.misc.kolej/browse
_thread/thread/abd341a498e285e7/28735f12e5c57ccd?lnk
=gst&q=wa%C5%84kowski#28735f12e5c57ccd
Czy ja dobrze rozumiem - z fabryki wyjezdza 400 tor i oni go tak przez
pol Polski wioza do miejsca docelowego ?
>Co zrobić jak się link połamie?
Op* Gatesa, reszta sobie poradzi :-)
J.
-
10. Data: 2011-03-04 08:01:31
Temat: Re: Nowy rodzaj szyn kolejowych??
Od: "t" <t...@0...pl>
Użytkownik "Zbigniew" <z...@g...com> napisał w wiadomości
news:ikkqae$5u0$1@inews.gazeta.pl...
> Dawniej uczono, że szyny kolejowe i tramwajowe muszą mieć odstępy, żeby
> miały miejsce i mogły się rozszerzać w lecie na skutek ogrzewania. Od
> kilku lat szyny są spawane bez odstępów. Co się stało?? Szyny już się nie
> rozszerzają?
>
No to zadam pytanie.
Mamy spawany tor kolejowy biegnący dookoła kuli ziemskiej po jej powierzchni
(ok. 40 tyś. km) i chcieli byśmy przebudować go tak aby biegł po wiadukcie o
wysokości 10 metrów.
Ile metrów dodatkowych szyn musimy zakupić?
t