  • 51. Data: 2017-02-18 23:34:02
    Temat: Re: Nowy Polski samochód elektryczny
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 18 lutego 2017 18:47:23 UTC+1 użytkownik Cavallino napisał:
    > Zakładam że ogrzewanie jest mało tradycyjne.
    > Doliczyłeś do tego odsetki + ratę kapitału od różnicy między takim
    > normalnym, tradycyjnym ogrzewaniem, a Twoim?

    Policzyłbym, gdybym miał kredyt. Ale wystarczy doliczyć
    robociznę do tradycyjnego ogrzewania. Średnio 4 godziny w tygodniu
    przez pół roku, 100 godzin na sezon. Moją godzinę wyceniam na 50 zeta.
    Czyli 5 tysięcy na sezon samej robocizny + koszt opału + amortyzacja
    sprzętu. Nie ma nic droższego, niż ogrzewanie tradycyjne :>

    L.

  • 52. Data: 2017-02-19 08:01:13
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 18.02.2017 o 23:30, Lisciasty pisze:

    > Nie bardzo kumam co tam liczysz.

    0,5 PLN za kilowatogodzinę - czyli za 1200 PLN robi się 2400 kwh.

    Trzy miesiące (od końca lisopada) to 2160 godzin

    2400 kwh / 2160k = średnmio 1,1kW

    1.1 kW podzielić 280 mewtrów = 4,6W na metr kwadratowy/.

    Jeśli masz pompy ciepła, to mają one COP (w uproszczeniu tyle razy ile
    mnożysz energię elektyczną) trochę powyżej trzech, ale wtedy jak są
    zupełnie niepotrzebne (przy małej różnicy temperatur). W praktyce będa
    miały ze dwa. Więc żeby spełnic te twoje parametry musiałbyś mieć niezły
    dom pasywny (z tych lepszych) i pompę ciepła - masz?

    Ile cię to kosztowało. Bo żeby było on toppic, ludzie zastanawiają się
    czy warto 3000 wydać, żeby tysiąc rocznie oszczędzić. Ty musiałbyś wydać
    pewnie 100 tysi, żeby oszczędzić trzy tysiace rocznie. Zwróci się po
    trzydzielstu latach (ale tylko jak nie liczysz kosztu pieniądza i nie
    się w tym czasie nie popsuje).

    > Mój dizel pali 9,5 na 100 i bardzo nad tym ubolewam.
    > Aczkolwiek nie wiem, co to ma do mojej chałupy? :>

    Są tu tacy, co im samochody mało palą, bo to dizle. Niektórzy schodzą
    absurdalnie nisko ze spalaniem. Złośliwi twierdzą, że nie którzy pod
    ługiej trasie to muszą paliwa upuszczać. IMHO jesteś tym samym
    przypadkiem. A Myjk będzie.

  • 53. Data: 2017-02-19 08:14:44
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 18-02-2017 o 23:34, Lisciasty pisze:

    > Policzyłbym, gdybym miał kredyt.

    Nie ma znaczenia, jak nie masz kredytu to liczysz koszty alternatywne,
    tzn. ratę różnicy ceny wynikającą z okresu eksploatacji, oraz możliwe do
    uzyskania na rynku odsetki od kapitału.
    Załóż 3% rocznie.

    >Ale wystarczy doliczyć
    > robociznę do tradycyjnego ogrzewania. Średnio 4 godziny w tygodniu
    > przez pół roku, 100 godzin na sezon.

    Przez tradycyjne ogrzewanie rozumiem gazowe, bezobsługowe.
    To że palenie węglem nie jest żadną alternatywą dla kogoś innego niż
    bezrobotny mający zbyt dużo czasu, jest oczywiste.

  • 54. Data: 2017-02-19 09:18:00
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 19 lutego 2017 08:01:14 UTC+1 użytkownik Shrek napisał:
    > 1.1 kW podzielić 280 mewtrów = 4,6W na metr kwadratowy/.

    No nie za bardzo, jakby liczyć czystą powierzchnię grzewczą (podłogówkę)
    to mam chyba niecałe 230m2. Garaż, kotłownia i spiżarnia to dla mnie
    pustka pomiędzy chatą właściwą a ociepleniem, to się grzeje że tak
    powiem "ze strat" :>
    Czyli wychodzi mniej więcej 5W/m2

    > Jeśli masz pompy ciepła, to mają one COP (w uproszczeniu tyle razy ile
    > mnożysz energię elektyczną) trochę powyżej trzech, ale wtedy jak są
    > zupełnie niepotrzebne (przy małej różnicy temperatur).

    Nie wiem skąd ten wniosek. Moja pompa przy temperaturze dolnego źródła
    na poziomie +3 st.C i wyjściu na podłogówkę 33-34 st. C ma według tabeli
    wydajności jakieś 4,5 COP.

    > W praktyce będa miały ze dwa.

    A ta praktyka to czyja i z jakim sprzętem?

    > Więc żeby spełnic te twoje parametry musiałbyś mieć niezły
    > dom pasywny (z tych lepszych) i pompę ciepła - masz?

    Pasywny to nie bardzo. Dobrze ocieplony z rekuperacją.

> [...]
    > pewnie 100 tysi, żeby oszczędzić trzy tysiace rocznie. Zwróci się po
    > trzydzielstu latach (ale tylko jak nie liczysz kosztu pieniądza i nie

    Wydałem 36 tys. (16 na pompę i 20 na dłubanie w ziemi i rurki).
    Czasy, kiedy na coś takiego wydawało się 100 tysi minęły na szczęście
    dawno temu. Chyba, że ktoś bardzo chce tyle wydać :>

> [...]
    > absurdalnie nisko ze spalaniem. Złośliwi twierdzą, że nie którzy pod
    > ługiej trasie to muszą paliwa upuszczać. IMHO jesteś tym samym

    Niemiaszki, Szwedzi i cała kupa luda na zgniłym zachodzie
    grzeje się tym wynalazkiem od lat i podchodzą do tego jak do sprzętu
    AGD, tylko w u nas wywołuje to takie emocje i przepychanki, ale może
    Polak tak musi :]
    Nie powiem że nie miałem wątpliwości, zwłaszcza że całe otoczenie
    budowlano-rodzinne było po drugiej stronie barykady. Lekko nie było,
    zwłaszcza że koniec budowy wypadł na zimę i jakby coś nie poszło,
    to matka trójki zziębniętych dzieci powiesiłaby mnie za jaja ;)
    Ale na szczęście wszystko hula elegancko i jestem extremalnie
    zadowolony.

    L.

  • 55. Data: 2017-02-19 09:23:07
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 19 lutego 2017 08:14:43 UTC+1 użytkownik Cavallino napisał:
    > Przez tradycyjne ogrzewanie rozumiem gazowe, bezobsługowe.
    > To że palenie węglem nie jest żadną alternatywą dla kogoś innego niż
    > bezrobotny mający zbyt dużo czasu, jest oczywiste.

    Gazowe to nie jest w żadnym stopniu tradycyjne w Polsce, tylko burżuje
    grzeją gazem :]

    Za dobry kocioł gazowy + przyłącze dałbym z 15 tysięcy (o ile miałbym
    gaz, póki co nie ma, "ma być"). Za pompę wyszło 36, czyli 21 tys więcej.
    Grzanie pompą jest tańsze, ale czy na tyle żeby po np. 10 latach
    wyszło, że pompa lepsza? Tego nie wiem dopóki nie zacznę mieszkać parę lat.
    Ale jak po 10 latach przyszłoby wymienić kocioł (bo dłużej nie żyją),
    to sprawa wygląda zupełnie inaczej :>

    L.

  • 56. Data: 2017-02-19 09:48:50
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 19.02.2017 o 09:18, Lisciasty pisze:

> [...]
    > to mam chyba niecałe 230m2. Garaż, kotłownia i spiżarnia to dla mnie
    > pustka pomiędzy chatą właściwą a ociepleniem, to się grzeje że tak

    Pisałeś odzielnie o nieogrzewanej powierzchni w bryle. Bez znaczenie
    5W/m2 to baaaaaardzo optymistyczne zapotrzebowanie. Wymaga to naprawdę
    dobrego domo pasywnego i dobrej pompy ciepła.

    > Nie wiem skąd ten wniosek. Moja pompa przy temperaturze dolnego źródła
    > na poziomie +3 st.C i wyjściu na podłogówkę 33-34 st. C ma według tabeli
    > wydajności jakieś 4,5 COP.

    Z rzeczywistości:) No dobra - niech będzie trzy .

    > A ta praktyka to czyja i z jakim sprzętem?

    W praktyce to nie mierzalne. Przynajmniej na powietrze woda.

    > Pasywny to nie bardzo. Dobrze ocieplony z rekuperacją.

    Straty na poziomie 15W/m2 to już pasywny.

    > Wydałem 36 tys. (16 na pompę i 20 na dłubanie w ziemi i rurki).
    > Czasy, kiedy na coś takiego wydawało się 100 tysi minęły na szczęście
    > dawno temu. Chyba, że ktoś bardzo chce tyle wydać :>

    Tanio, ale niech będzie - a ocieplenie?

> [...]
    > grzeje się tym wynalazkiem od lat i podchodzą do tego jak do sprzętu
    > AGD, tylko w u nas wywołuje to takie emocje i przepychanki, ale może

    Ludzie różne rzeczy robią - nie znaczy to, że to się musi opłacać.

> [...]
    > to matka trójki zziębniętych dzieci powiesiłaby mnie za jaja ;)
    > Ale na szczęście wszystko hula elegancko i jestem extremalnie

    No to dobrze - takie pytanie masz podączone to ogrzewanie na odzielnym
    liczniku?

    Shrek

  • 57. Data: 2017-02-19 10:22:32
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 19 lutego 2017 09:48:51 UTC+1 użytkownik Shrek napisał:
    > Pisałeś odzielnie o nieogrzewanej powierzchni w bryle. Bez znaczenie
    > 5W/m2 to baaaaaardzo optymistyczne zapotrzebowanie. Wymaga to naprawdę
    > dobrego domo pasywnego i dobrej pompy ciepła.

    Mylisz pojęcia kompletnie. Czy dom jest pasywny, energooszczędny
    czy "zwykły" nie zależy od tego czym grzejesz, liczysz tylko i wyłącznie
    zapotrzebowanie na energię użytkową Eu.
    A całość liczy się w przedziale rocznym, nie można brać jednego wycinka
    i wnioskować na tej podstawie o całym roku.
    Poza tym trzeba by jeszcze doliczyć zużycie kWh przez
    pompki pomocnicze. Na rok wychodzi mi około 2200kWh, ale to tylko
    i wyłącznie teoria póki co.

    > Z rzeczywistości:) No dobra - niech będzie trzy .

    No to spytam ponownie, skąd wniosek że 3?

    > W praktyce to nie mierzalne. Przynajmniej na powietrze woda.

    Dlaczego niemierzalne? Ciepłomierz + watomierz i masz pomiary,
    proste jak wsadzić i wyjąć.

    > Straty na poziomie 15W/m2 to już pasywny.

    Patrz wyżej.

    > Tanio, ale niech będzie - a ocieplenie?

    Tanio? Jak dla mnie 20 tysi za dziurę w ziemi to kompletne
    nieporozumienie, chciałem wydać max. 8 tysi :P

    20cm styropianu na ścianach, 30cm wełny na górze, 12 cm styropianu
    pod podłogą. Okna teoretycznie energooszczędne, ale nie z górnej półki.

    > Ludzie różne rzeczy robią - nie znaczy to, że to się musi opłacać.

    Sugerujesz, że tam żyją debile, którzy nie potrafią liczyć
    i lubią wydawać dukaty na zmarnowanie?

    > No to dobrze - takie pytanie masz podączone to ogrzewanie na odzielnym
    > liczniku?

    Tak, ale póki co tylko samą pompę. Muszę podłączyć tam jeszcze pompki
    obiegowe...

    L.

  • 58. Data: 2017-02-19 11:17:08
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 19.02.2017 o 10:22, Lisciasty pisze:

    > Mylisz pojęcia kompletnie. Czy dom jest pasywny, energooszczędny
    > czy "zwykły" nie zależy od tego czym grzejesz, liczysz tylko i wyłącznie
    > zapotrzebowanie na energię użytkową Eu.

    Wiem.

    > No to spytam ponownie, skąd wniosek że 3?

    Z danych od kolegów/koleżaniek branży HVAC. Jak ich pytam ile to będzie
    rzeczywiście energii potrzebować, tylko tak naprawdę, bo trzeba
    zabezpieczenia dobrać, to mówią, że cop=3 przy tych lepszych pompach. A
    twoje 4,5 z tabelki producenta? No więc żeby być on topic - syszaleś,
    żeby komuś samochód palił tyle co deklaruje producent?

    > Dlaczego niemierzalne? Ciepłomierz + watomierz i masz pomiary,
    > proste jak wsadzić i wyjąć.

    No tylko, że zwykle ani ciepłomierza ani watomierza w instalacji nie ma.

    > Tanio? Jak dla mnie 20 tysi za dziurę w ziemi to kompletne
    > nieporozumienie, chciałem wydać max. 8 tysi :P

    Spoko - chciałeś pompę ciepła za cenę pieca;)

    > 20cm styropianu na ścianach, 30cm wełny na górze, 12 cm styropianu
    > pod podłogą. Okna teoretycznie energooszczędne, ale nie z górnej półki.

    No to sorry, ale ci nie wierzę w te 5W energii elektrycznej na mert
    kwadratowy. To tak jakby ktoś mówił, że mu passek w tedeiku pali 3,5 po
    mieście;)

    > Sugerujesz, że tam żyją debile, którzy nie potrafią liczyć
    > i lubią wydawać dukaty na zmarnowanie?

    Zmarnowane czy nie zależy od punktu widzenia. Sugerujesz, że właściciele
    Ferrari to głupki - przecież to się nei opłaca:P

    > Tak, ale póki co tylko samą pompę. Muszę podłączyć tam jeszcze pompki
    > obiegowe...

    Pompki obiegowe, to gówienka przy samej pompie. Choć jak tobie "pali"
    1kW średnio w sezonie... Pompki będą miałey pewnie ze 200W. Ile na tym
    liczniku kwh odczytałeś i za jaki okres?

    Shrek

    Shrek

  • 59. Data: 2017-02-19 13:05:19
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 19-02-2017 o 09:23, Lisciasty pisze:

    > Gazowe to nie jest w żadnym stopniu tradycyjne w Polsce, tylko burżuje
    > grzeją gazem :]
    >
    > Za dobry kocioł gazowy + przyłącze dałbym z 15 tysięcy (o ile miałbym
    > gaz, póki co nie ma, "ma być").

    Może, ja za piec nadmuchowy dałem 2 tys usd + 2 tys zł.
    Czyli w sumie 6 tys zł (wtedy), teraz byłoby z 10 tys.
    Nadal sporo taniej.

    Za gaz płacę ok. 400 zł/2 m-ce czyli 200 zł miesięcznie.

    > Za pompę wyszło 36, czyli 21 tys więcej.

    W moim wariancie 30 tys więcej.

    > Grzanie pompą jest tańsze, ale czy na tyle żeby po np. 10 latach
    > wyszło, że pompa lepsza?

    Ano właśnie.....
    Liczyć same koszty miesięczne to każdy głupi potrafi.
    Równie dobrze mogę walnąć sobie naookoło dachu fotowoltaikę z 6 krotnym
    zapasem i udowadniać że grzeję tylko prądem za darmo (na razie tam mam z
    cwu).

    BTW: taka pompa ciepła ile pożyje?

  • 60. Data: 2017-02-19 13:53:46
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie wiem ile pozyje taka pompa ale na allegro pojawiaja sie pompy z prywatnego
    importu. Takie dziesiecio pietnasto letnie. Oczywiscie sztuki nowki prawie nie
    smigane bo co to dla pompy 10 lat. Tylko jak ona taka dobra to po co ja niemiec
    wymienil po dziesieciu latach?