  • 1. Data: 2010-02-05 20:58:05
    Temat: Nokia szuka ratunku dla Symbiana
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl>

    przyszłości systemu. Nikt z komentatorów nie zwrócił jednak uwagi na
    powód dla którego tak się stało i dlaczego Nokia uwalnia kod źródłowy
    systemu operacyjnego, na którym ma działać 55% telefonów przez nią
    wyprodukowanych. Wedle mojej oceny to uwolnienie wynika z braku pomysłów
    na rozwój systemu i to brak pomysłów spowodował ten ruch.

    Rosnąca konkurencja Androida i iphoneOS zmusiła Nokie do podążania za
    tematem upraszczania systemu by stał się dostępny dla zwykłego
    użytkownika a przy tym efektowny graficznie i personalizowany. Mimo
    wielu zabiegów i nieco przespanego startu niewiarygodnego "hype'u" na
    urządzenia dotykowe, Symbian wyraźnie przegrywa w "przyjazności"
    użytkowania, a po stronie developerów brak pomysłu co zrobić z
    interfejsem. Wszystkie zapowiedzi co do SYmbiana^4 to widgety i
    wirtualne pulpity czyli kopiowanie Androida. Dlatego też uwolnienie
    systemu Symbian i to mimo oczywistych wad jakie za chwilę nastąpią, a
    mianowicie chodzi mi o "forkowanie" Symbiana (tworzenie odmian/mutacji
    czyli czegoś co zabija Linuxa). Całościowo patrząc jest to dla Nokii
    korzystny ruch. Za kilka miesięcy gdy społeczności i developerzy zajmą
    się systemem. Nokia zgarnie z rynku najlepsze rozwiązania i pomysły na
    rozwój. Moim zdaniem Nokia po prostu przyznała nie mamy pomysłu, więc
    oddajemy wam gotowe 40mln linii kodu i liczymy ,że pokażecie coś
    ciekawego i w którą stronę iść.

    Calosc
    http://teleklony.pl/wp/?p=393

  • 2. Data: 2010-02-05 22:05:37
    Temat: Re: Nokia szuka ratunku dla Symbiana
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 05 Feb 2010 21:58:05 +0100, Jan Strybyszewski wrote:
> [...]
    >wyprodukowanych. Wedle mojej oceny to uwolnienie wynika z braku pomysłów
    >na rozwój systemu i to brak pomysłów spowodował ten ruch.

    Moze tak, moze nie. Swego czasu IBM tez uwolnil dokumentacje, a jednak
    sporo na tym zarobil.

> [...]
    >wielu zabiegów i nieco przespanego startu niewiarygodnego "hype'u" na
    >urządzenia dotykowe, Symbian wyraźnie przegrywa w "przyjazności"

    Ale rozwiazaniem na to nie jest publikacja zrodel, tylko opracowanie
    lepszego interfejsu.
    No chyba ze chca zeby amatorzy im opracowali kilka do wyboru.

    >a po stronie developerów brak pomysłu co zrobić z interfejsem.

    Developerom trzeba ulatwic prace przez dokumentacje i narzedzia.
    A potem bedzie "symbian moze nie jest najlepszy, ale ma tyle
    programow"

    >Moim zdaniem Nokia po prostu przyznała nie mamy pomysłu, więc
    >oddajemy wam gotowe 40mln linii kodu i liczymy ,że pokażecie coś
    >ciekawego i w którą stronę iść.

    40 mln ? To ile to ma po skompilowaniu ?

    A publikacji zrodel towarzyszy stosowna licencja ?
    Bo to tak nie do konca mozna sciagnac cudze zrodla i skompliwac z
    niewielkimi zmianami.

    J.

  • 3. Data: 2010-02-07 14:59:18
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl>

    J.F. pisze:

    > Moze tak, moze nie. Swego czasu IBM tez uwolnil dokumentacje, a jednak
    > sporo na tym zarobil.

    Alez Nokia chce na tym zarobic. Jedno nie wyklucza drugiego

    > Ale rozwiazaniem na to nie jest publikacja zrodel, tylko opracowanie
    > lepszego interfejsu.

    Licza na to ze KTOS IM OPRACUJE ten interfejs.

    > No chyba ze chca zeby amatorzy im opracowali kilka do wyboru.

    Brawo dobra mysl.

    > Developerom trzeba ulatwic prace przez dokumentacje i narzedzia.
    > A potem bedzie "symbian moze nie jest najlepszy, ale ma tyle
    > programow"

    Zauwaz ze problemem modyfikacji UI Symbiana byl wlasnie brak dostepu do
    systemu by wiedziec jak to dziala.

    > 40 mln ? To ile to ma po skompilowaniu ?

    Wiesz tak sie chwala a ile to ma to kto wie moze duzo instrukcji
    przypisania w kodzie :)

    > A publikacji zrodel towarzyszy stosowna licencja ?
    > Bo to tak nie do konca mozna sciagnac cudze zrodla i skompliwac z
    > niewielkimi zmianami.

    Eclipse Public License (EPL)

  • 4. Data: 2010-02-08 10:07:37
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 07 Feb 2010 15:59:18 +0100, Jan Strybyszewski wrote:

    >Zauwaz ze problemem modyfikacji UI Symbiana byl wlasnie brak dostepu do
    >systemu by wiedziec jak to dziala.

    To jest oznaka zlej dokumentacji ze trzeba siegac do zrodel systemu i
    patrzec "jak to dziala".

    >Wiesz tak sie chwala a ile to ma to kto wie moze duzo instrukcji
    >przypisania w kodzie :)

    Nawet instrukcja przypisania ma kilka bajtow.
    Czyli komentarze, lub narzedzia rezydujace na "dysku".

    Mozna jakis link do tych zrodel prosic ?

    J.