  • 1. Data: 2011-07-12 10:29:14
    Temat: Mostek H i male amplitudy
    Od: "Maciek" <f...@i...pl>

    Czesc,

    mam uklad 1-fazowego falownika. Jego zadaniem jest wygenerowanie sinusoidy
    (50Hz, P<300W) o regulowanej amplitudzie. Regulacja w zakresie 1:100, czyli
    2,3 - 230 Vrms. Uklad pracuje w ukladzie pelnego mostka. Mostek i drivery to
    gotowiec - FSAM10SH60A, ktory niestety wprowadza pewne ograniczenia: czas
    martwy miedzy wylaczeniem i zalaczeniem gornego/dolnego tranzystora to
    minimum 3us. Wiem, koszmarnie duzo.
    Z kolei dla zalozonej minimalnej amplitudy czasy zalaczenia (czyli
    wypelnienie PWM) powinny byc rzedu dziesiatek ns, czyli duzo mniej niz
    dead-time. Jak to ugryzc? Moze sa rozpracowane jakies sprytne algorytmy,
    wykorzystujace jednoczesnie obie polowki mostka? Dodam , ze powazne
    obnizenie czestotliwosci PWM raczej nie wchodzi w rachube (bo by filtr LC
    jej nie wycial).

    Pozdrawiam,
    Maciek

  • 2. Data: 2011-07-12 11:47:16
    Temat: Re: Mostek H i male amplitudy
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Maciek,

    Tuesday, July 12, 2011, 12:29:14 PM, you wrote:

> [...]
    > Z kolei dla zalozonej minimalnej amplitudy czasy zalaczenia (czyli
    > wypelnienie PWM) powinny byc rzedu dziesiatek ns, czyli duzo mniej niz

    Jak Ci to wyszło?

> [...]
    > wykorzystujace jednoczesnie obie polowki mostka? Dodam , ze powazne
    > obnizenie czestotliwosci PWM raczej nie wchodzi w rachube (bo by filtr LC

    Bez przesady.

    Użyj modulacji sigma-delta zamiast typowego PWM, zejdź z
    częstotliwością taktowania do rozsądnych granic, zaimpregnuj porządnie
    dławiki, żeby nie hałasowały i będzie działać.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2011-07-12 12:31:57
    Od: "Maciek" <f...@i...pl>

    > Jak Ci to wyszło?

    Mostek zasilany jest z 380VDC (mogę obniżyć do 350). Częstotliwość PWM to
    16kHz (62,5us).
    Dla 2,3Vrms zakładam, że maksymalny "schodek" napięcia nie powinien być
    większy niż 0,5V, stąd minimalne wypełnienie 0,5V/380V = 0,0013. Więc czas
    załączenia Ton = 0,0013x62,5us = 81ns.

    > Bez przesady.

    Na wyjściu mam filtr 2x1mH + 1uF. Przy sinusoidzie ok. 230 Vrms, obciążeniu
    ok. 200W i taktowaniu PWM-a 16kHz mam tętnienia rzędu 20Vp-p. A to i tak
    trochę dużo. A dla mniejszej amplitudy tętenia przecież nie zmaleją.

    > Użyj modulacji sigma-delta zamiast typowego PWM, zejdź z
    > częstotliwością taktowania do rozsądnych granic, zaimpregnuj porządnie
    > dławiki, żeby nie hałasowały i będzie działać.

    Dzięki, doczytam i przemyślę sprawę. Dodam tylko, że nie mam sprzężenia
    zwrotnego, więc zależy mi na rozwiązaniu w miarę "sztywnym" (niezależnym od
    obciążenia).

  • 4. Data: 2011-07-12 12:56:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Maciek,

    Tuesday, July 12, 2011, 2:31:57 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > większy niż 0,5V, stąd minimalne wypełnienie 0,5V/380V = 0,0013. Więc czas

    Ale on się po prostu nie załączy. Nie musisz aż tak dokładnie
    generować sinusoidy.

    > Na wyjściu mam filtr 2x1mH + 1uF. Przy sinusoidzie ok. 230 Vrms, obciążeniu
    > ok. 200W i taktowaniu PWM-a 16kHz mam tętnienia rzędu 20Vp-p. A to i tak
    > trochę dużo. A dla mniejszej amplitudy tętenia przecież nie zmaleją.

    Stosuj filtrowanie dwustopniowe, zwiększ pojemność filtra.

    > Dzięki, doczytam i przemyślę sprawę. Dodam tylko, że nie mam sprzężenia
    > zwrotnego, więc zależy mi na rozwiązaniu w miarę "sztywnym" (niezależnym od
    > obciążenia).

    Na Elektrodzie opublikowałem jakiś czas temu ideę realizacji
    falownika, w którym modulacja delta-sigma została wyliczona metodą
    propagacji błędu i stablicowana. To da ładną sinusoidę. A regulację
    napięcia wyjściowego możesz zrealizować poprzez regulację napięcia
    szyny DC. Przy okazji możesz bardzo łatwo zrealizować sprzężenie
    zrwotne bez potrzeby stosowania szybkich mnożeń itp.

    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=461
    3602#4613602
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic899287-30.html
    #4613970

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2011-07-12 13:46:34
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > propagacji błędu i stablicowana. To da ładną sinusoidę. A regulację
    > napięcia wyjściowego możesz zrealizować poprzez regulację napięcia

    To musiałby szynę DC zasilać z przetwornicy a nie z prostownika.

    MD

  • 6. Data: 2011-07-12 13:50:11
    Od: "identifikator: 20110701" <N...@g...pl>

    > To musiałby szynę DC zasilać z przetwornicy a nie z prostownika.

    z pomocą Romana i elektrody sam se zrobi...

  • 7. Data: 2011-07-12 13:54:28
    Od: "Maciek" <f...@i...pl>

    > Hello Maciek,
    >
    > Tuesday, July 12, 2011, 2:31:57 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Ale on się po prostu nie załączy. Nie musisz aż tak dokładnie
    > generować sinusoidy.

    Dlatego zacząłem kombinować tak: przełączyć jedną gałąź mostka, a potem
    przełączyć drugą. Czas załączenia / wyłączenia tranzystora nie był by
    wówczas tak krytyczny.

    > Stosuj filtrowanie dwustopniowe, zwiększ pojemność filtra.

    To jest to! Bo obecnie przy 2x1mH zwiększenie pojemności zagotuje mi
    dławiki. I tak sobię kombinuję, że może uda się je zamienić na 2x3.3mH
    (4x3.3mH) bez drastycznego zwiększania wymiarów.

> [...]
    > szyny DC. Przy okazji możesz bardzo łatwo zrealizować sprzężenie
    > zrwotne bez potrzeby stosowania szybkich mnożeń itp.

    Hm, chciałem wszytko załatwić jednym mostkiem. Teraz na zasilaniu mam PFC, a
    z niego mniej niż te 340V nie wyduszę.

    > http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=461
    3602#4613602
    > http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic899287-30.html
    #4613970

    Pięknie dziękuję. Poczytam i poeksperymentuję z symulatorem.

    Maciek

  • 8. Data: 2011-07-12 14:29:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Mario,

    Tuesday, July 12, 2011, 3:46:34 PM, you wrote:

    > To musiałby szynę DC zasilać z przetwornicy a nie z prostownika.

    Piszesz o szynie 380V DC z mozliwością obniżenia do 350V DC -
    sądziłem, że to przetwornica - na goły prostownik za dużo, na aktywne
    PFC za mało...

    Robienie step-down to faktycznie pomysł marny, choć realizowalny.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2011-07-12 14:36:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello,

    > Hello Mario,

    [...]

    > Piszesz o szynie 380V

    Sorry - pisanie po drzemce bywa nieskładne - Maciek pisze a nie Ty.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2011-07-13 08:34:07
    Od: "Maciek" <f...@i...pl>

    > Piszesz o szynie 380V DC z mozliwością obniżenia do 350V DC -
    > sądziłem, że to przetwornica - na goły prostownik za dużo, na aktywne
    > PFC za mało...

    Mostek H jest zasilany z aktywnego PFC. A to dlatego, że chcę mieć
    stabilizowaną szynę DC.

    Maciek