  • 1. Data: 2016-02-21 23:58:18
    Temat: Moc a wypełnienie
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Może coś pomijam, ale zastanawia mnie taka rzecz.

    Mamy rezystor, powiedzmy 5 ohm. Przykładamy do niego napięcie 20V.
    Wydzieli się na rezystorze moc 80W - to oczywiste.

    Ok, a co jeśli napięcie będzie obecne tylko przez 50% czasu? Jaka średnia
    moc wydzieli się wtedy na rezystorze?

    Czy będzie to 40W (moc dla stałego wypełnienia w odpowiedniej proporcji)?
    Czy może powinniśmy obliczyć moc dla tej samej rezystancji, ale o połowę
    mniejszego napięcia, i wyjdzie nam 20W (4x mniejsza moc)?

    Za pierwszą opcją przemawia intuicja. Za drugą to, że przecież jak
    napięcia nie będzie, to i prąd spadnie do zera, więc zmniejszamy moc
    pierwszy raz 2x z powodu napięcia, a drugi raz z powodu prądu.

    Gdzie mam błąd w myśleniu?

    --
    "qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2016-02-22 00:07:39
    Temat: Re: Moc a wypełnienie
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Sunday, February 21, 2016, 11:58:18 PM, you wrote:

> [...]
    > Wydzieli się na rezystorze moc 80W - to oczywiste.
    > Ok, a co jeśli napięcie będzie obecne tylko przez 50% czasu? Jaka średnia

    50%

    > Czy będzie to 40W (moc dla stałego wypełnienia w odpowiedniej proporcji)?
    > Czy może powinniśmy obliczyć moc dla tej samej rezystancji, ale o połowę
    > mniejszego napięcia, i wyjdzie nam 20W (4x mniejsza moc)?

    Napięcie skuteczne dla wypełnienia 50% wynosi sqrt(2)/2 czyli ok.
    70.7%

    > Za pierwszą opcją przemawia intuicja. Za drugą to, że przecież jak
    > napięcia nie będzie, to i prąd spadnie do zera, więc zmniejszamy moc
    > pierwszy raz 2x z powodu napięcia, a drugi raz z powodu prądu.

    Nie 2× ale sqrt(2)×

    > Gdzie mam błąd w myśleniu?

    j.w.

    Moc średnia wynika wprost z energii w czasie. Napięcie i prąd
    skuteczny to wynik średniej energii w czasie a nie na odwrót.

    Więcej dla różnych ciekawych przypadków:

    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2016-02-22 00:12:55
    Od: Bartolomeo <n...@n...com>

    W dniu 2016-02-21 o 23:58, Adam Wysocki pisze:
> [...]

    > napięcia nie będzie, to i prąd spadnie do zera, więc zmniejszamy moc
    > pierwszy raz 2x z powodu napięcia, a drugi raz z powodu prądu.

    Nigdzie, właśnie wymyśliłeś że nie zasilony rezystor pobiera ujemną moc,
    nic tylko podłączyć żarówkę i cieszyć się darmową energią.

  • 4. Data: 2016-02-22 00:19:15
    Od: Mario <M...@...pl>

    On 21.02.2016 23:58, Adam Wysocki wrote:
> [...]
    > napięcia nie będzie, to i prąd spadnie do zera, więc zmniejszamy moc
    > pierwszy raz 2x z powodu napięcia, a drugi raz z powodu prądu.

    Zapomniałeś o różnicy między napięciem średnim i skutecznym.

    Napięcie średnie dla wypełnienia 50% będzie oczywiście wynosić 0,5*20V,
    ale moc to nie jest napięcie średnie razy prąd średni czy też kwadrat
    napięcia średniego przez rezystancję.
    Napięcie skuteczne dla przebiegu prostokątnego 50% wyniesie 20/SQRT(2).
    Po podniesieniu do kwadratu wyjdzie ci moc wynosząca 0,5 mocy dla
    wypełnienia 100%.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 5. Data: 2016-02-22 01:11:21
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2016-02-21 23:58, Adam Wysocki wrote:
> [...]
    > Wydzieli się na rezystorze moc 80W - to oczywiste.
    >
    > Ok, a co jeśli napięcie będzie obecne tylko przez 50% czasu? Jaka średnia
    Zajrzyj do jakiejś przyzwoitej książki do teorii obwodów. Powinieneś tam
    znaleźć formułkę mówiącą, że moc średnia (aka czynna) dla napięć i
    prądów dowolnego kształtu za przedział czasu <t1; t2> to całka oznaczona
    mocy chwilowej podzielona przez długość tego przedziału. A moc chwilowa
    to iloczyn wartości chwilowych prądu i napięcia. Policzenie tego dla
    napięcia prostokątnego i odbiornika czysto rezystancyjnego jest
    trywialne. Z tego co liczę w pamięci to powinno to być (U^2/R)*? gdzie ?
    to współczynnik wypełnienia.

  • 6. Data: 2016-02-22 11:09:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >połowę
    >mniejszego napięcia, i wyjdzie nam 20W (4x mniejsza moc)?

    Wlasnie odkryles roznice miedzy napieciem srednim a skutecznym :-)

    >Za pierwszą opcją przemawia intuicja.

    No i tak bedzie.
    Inaczej w przypadku zarowek (zaleznosc oporu od mocy), diod, cewek
    itp.

    Podobny efekt przy pradzie - 10A z wypelnieniem 50% to nie jest to
    samo co 5A, jesli chodzi o grzanie przewodow, transformatorow i
    bezpiecznikow.
    No i rezystorow.

    J.