-
1. Data: 2010-05-17 17:25:22
Temat: Lodówka
Od: Tata <k...@k...net.pl>
Chciałbym w samochodzie osobowym zainstalować małą lodówkę (zamrażarkę)
sprężarkową, ok. 60 litrów. Potrzebuję utrzymywać ujemną temperaturę
wewnętrzną.
1. Czy zasilanie z akumulatora samochodowego podczas jazdy będzie
wystarczające?
2. Czy jest możliwe uruchomienie w/w sprzętu z instalacji elektrycznej
samochodu, poprzez przetwornicę napięcia, czy tylko z gniazdka 230V?
3. Jaki amperaż pobiera mała lodówka (zamrażarka) podczas uruchomienia i
jaki jest amperaż podczas pracy ciągłej?
Z poważaniem
MJ
-
2. Data: 2010-05-17 18:49:56
Temat: Re: Lodówka
Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>
W dniu 2010-05-17 19:25, Tata pisze:
> Chciałbym w samochodzie osobowym zainstalować małą lodówkę (zamrażarkę)
> sprężarkową
..
> 2. Czy jest możliwe uruchomienie w/w sprzętu z instalacji elektrycznej
> samochodu, poprzez przetwornicę napięcia, czy tylko z gniazdka 230V?
poszukaj sobie lodówki do przyczep kampingowych albo jachtowych - są
zasilane bezpośrednio z 12V
--
Pozdr.
Michał
-
3. Data: 2010-05-17 19:16:36
Temat: Re: Lodówka
Od: Tata <k...@k...net.pl>
> poszukaj sobie lodówki do przyczep kampingowych albo jachtowych - są zasilane
bezpośrednio z 12V
Problem w tym, czy w proponowanych lodówkach uzyskam trwałą temperaturę
ujemną, gdy w kabinie samochodu będzie temperatura ok. 25 stopni C
powyżej zera (lato)? W lodówkach z ogniwem Peltiera, różnica temperatur
(teoretyczna), to maksimum 20 stopni C i o temperaturach ujemnych nie ma
mowy.
Z uszanowaniem
MJ
-
4. Data: 2010-05-17 19:47:41
Temat: Re: Lodówka
Od: k...@o...pl
> Chciałbym w samochodzie osobowym zainstalować małą lodówkę (zamrażarkę)
> sprężarkową, ok. 60 litrów. Potrzebuję utrzymywać ujemną temperaturę
> wewnętrzną.
> 1. Czy zasilanie z akumulatora samochodowego podczas jazdy będzie
> wystarczające?
> 2. Czy jest możliwe uruchomienie w/w sprzętu z instalacji elektrycznej
> samochodu, poprzez przetwornicę napięcia, czy tylko z gniazdka 230V?
> 3. Jaki amperaż pobiera mała lodówka (zamrażarka) podczas uruchomienia i
> jaki jest amperaż podczas pracy ciągłej?
>
> Z poważaniem
> MJ
Instalacja w samochodzie da spokojne radę żeby zasilić lodówkę. Niestety lodówka
nie da rady w samochodzie. Bardzo szybko urwie się agregat.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
5. Data: 2010-05-17 20:43:53
Temat: Re: Lodówka
Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>
W dniu 2010-05-17 21:16, Tata pisze:
>
>> poszukaj sobie lodówki do przyczep kampingowych albo jachtowych - są
>> zasilane bezpośrednio z 12V
>
> Problem w tym, czy w proponowanych lodówkach uzyskam trwałą temperaturę
> ujemną, gdy w kabinie samochodu będzie temperatura ok. 25 stopni C
> powyżej zera (lato)? W lodówkach z ogniwem Peltiera
sprężarkową..
są takie na 12V
--
Pozdr.
Michał
-
6. Data: 2010-05-17 22:01:40
Temat: Re: Lodówka
Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
Użytkownik Tata napisał:
> Chciałbym w samochodzie osobowym zainstalować małą lodówkę (zamrażarkę)
> sprężarkową, ok. 60 litrów. Potrzebuję utrzymywać ujemną temperaturę
> wewnętrzną.
> 1. Czy zasilanie z akumulatora samochodowego podczas jazdy będzie
> wystarczające?
Na ogół tak.
> 2. Czy jest możliwe uruchomienie w/w sprzętu z instalacji elektrycznej
> samochodu, poprzez przetwornicę napięcia, czy tylko z gniazdka 230V?
A po diabła ci przetwornica? Jak to ma być w samochodzie to po pierwsze
musisz mieć agregat odporny na warunki mobilne - delikatny do warunków
domowych długo pewnie nie pożyje. Jak już lodówka z takim agregatem - to
są lodówki sprężarkowe zasilane z 12V DC - szukaj po katalogacy firm z
wyposażeniem jachtów lub bezpośrednio u producentów - zaczynajac od
Webasto, Ebeschprecher i Truma.
> 3. Jaki amperaż pobiera mała lodówka (zamrażarka) podczas uruchomienia i
> jaki jest amperaż podczas pracy ciągłej?
W podanych źródłach znajdziesz. Gdybyś chciał zasilać lodówkę z
akumulatora na postoju to nie od rzeczy byłoby zastosowanie odrębnego
aakumulatora do tego celu (i ewentualnie do innych potrzeb bytowych)
ładowanego przez przełącznik zwany VSR (Voltage Sensitive Relay) -
przyłącza akumulator bytowy do obwodu alternator - akumulator rozruchowy
tylko wtedy gdy napięcie w tym obwodzie przekracza 13.2 do 13.5 V (różni
producenci różnie to robią (czyli jest niższe od napięcia ładowania typu
stanby ale wyższe niż maksymalne napięcie nieładowanego akumulatora - w
efekcie podłączenie następuje tylko przy pracującym alternatorze (i aku
bytowy jest wówczas ładowany) a na postoju separacja uniemożliwia pobór
z aku rozruchowego (co zapewnia jego przydatność do rozruchu).
W ogóle jak chcesz zdobyć wiedzę o instalacjach 12V do zastosowań
bytowych (np. w kamperach) to najłatwiej właśnie w katalogach
wyposażenia jachtów się tego doszukać.
--
Darek
-
7. Data: 2010-05-18 02:27:20
Temat: Re: Lodówka
Od: "Kabelek" <k...@g...de>
> Instalacja w samochodzie da spokojne radę żeby zasilić lodówkę. Niestety
> lodówka
> nie da rady w samochodzie. Bardzo szybko urwie się agregat.
>
Tak? Dziwne, bo ja wożę lodówke już 10 lat (ciągle tą samą) i jakoś się nic nie
urwało.
A robie dziennie po 500 km "TIR-m", więc nieźle ją wytrzęsie.
Kup sobie lodówkę sprężarkową, a jak chcesz żeby mroziła, to musisz
odłączyć/zmostkować termostat lub wymienić na zamrażalkowy.
Oryginalny termostat nie utrzyma ujemnej temperatury, nie ten zakres pracy.
Zmostkowanie termostatu działa. Sprwdzone, potrzebowała dużo czasu, ale wszystko
zamroziła.
Więc wkładając zamrożone, to z utrzymaniem minusowej temperatury nie ma
problemu.
Pozdrawiam
Kabelek
-
8. Data: 2010-05-18 12:25:19
Temat: Re: Lodówka
Od: "qlphon" <q...@p...fm>
> Gdybyś chciał zasilać lodówkę z akumulatora na postoju to nie od rzeczy
> byłoby zastosowanie odrębnego aakumulatora do tego celu (i ewentualnie do
> innych potrzeb bytowych) ładowanego przez przełącznik zwany VSR (Voltage
> Sensitive Relay) - przyłącza akumulator bytowy do obwodu alternator -
> akumulator rozruchowy tylko wtedy gdy napięcie w tym obwodzie przekracza
> 13.2 do 13.5 V (różni producenci różnie to robią (czyli jest niższe od
> napięcia ładowania typu stanby ale wyższe niż maksymalne napięcie
> nieładowanego akumulatora - w efekcie podłączenie następuje tylko przy
> pracującym alternatorze (i aku bytowy jest wówczas ładowany) a na postoju
> separacja uniemożliwia pobór z aku rozruchowego (co zapewnia jego
> przydatność do rozruchu).
a nie wystarczą 2 diody?
-
9. Data: 2010-05-18 16:12:31
Temat: Re: Lodówka
Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
Użytkownik qlphon napisał:
>> Gdybyś chciał zasilać lodówkę z akumulatora na postoju to nie od
>> rzeczy byłoby zastosowanie odrębnego aakumulatora do tego celu (i
>> ewentualnie do innych potrzeb bytowych) ładowanego przez przełącznik
>> zwany VSR (Voltage Sensitive Relay) - przyłącza akumulator bytowy do
>> obwodu alternator - akumulator rozruchowy tylko wtedy gdy napięcie w
>> tym obwodzie przekracza 13.2 do 13.5 V (różni producenci różnie to
>> robią (czyli jest niższe od napięcia ładowania typu stanby ale wyższe
>> niż maksymalne napięcie nieładowanego akumulatora - w efekcie
>> podłączenie następuje tylko przy pracującym alternatorze (i aku bytowy
>> jest wówczas ładowany) a na postoju separacja uniemożliwia pobór z aku
>> rozruchowego (co zapewnia jego przydatność do rozruchu).
>
> a nie wystarczą 2 diody?
Wystarczy nawet jedna - wysokoprądowa dioda Shottky'ego ale jednak
straty energii na VSR są mniejsze - aktywnie sterowany klucz z
wysokoprądowym MOSFET-em da o rząd wielkości mniejsze spadki napięcia i
lepsze ładowanie akumulatora hotelowego.
W bardziej zaawansowanej wersji stosuje się VSR dwustronne - czyli
włączane po pojawieniu się napięcia ładowania po którejkolwiek ze stron
- można wówczas do jednego segmentu przypiąć alternator, do drugiego
fotoogniwa, do trzeciego (na łajbie byłby to segment akumulatorów
nawigacyjnych zapewne) wiatrak - a wszystkie VSR bocznikować można
dodatkowo (i to się robi) łącznikami awaryjnymi pozwalającymi w
sytuacjach szczególnych na pobór z akumulatorów innego segmentu (np.
wykorzystanie aku hotelowego do rozruchu silnika jak rozruchowy za słaby
czy zasilenie elementarnych potrzeb nawigacyjnych (w pierwszej
kolejności radiostacja) z akumulatora rozruchowego.
--
Darek
>
>
-
10. Data: 2010-05-19 11:11:01
Temat: Re: Lodówka
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Tata" <k...@k...net.pl> napisał
> Chciałbym w samochodzie osobowym zainstalować małą lodówkę
> (zamrażarkę) sprężarkową, ok. 60 litrów. Potrzebuję utrzymywać
> ujemną temperaturę
Nie wejdzie :-)
> 1. Czy zasilanie z akumulatora samochodowego podczas jazdy będzie
> wystarczające?
podczas jazdy to z alternatora .. lodowka ma ~100W, powinien
wystarczyc.
> 2. Czy jest możliwe uruchomienie w/w sprzętu z instalacji
> elektrycznej samochodu, poprzez przetwornicę napięcia, czy tylko
> z gniazdka 230V?
Warto by sprawdzic. Jest kilka niuansow.
> 3. Jaki amperaż pobiera mała lodówka (zamrażarka) podczas
> uruchomienia i jaki jest amperaż podczas pracy ciągłej?
Dawne z wylacznikiem odsrodkowym przez chwile braly duzo. Nie wiem
czy to nadal sie stosuje.
J.