  • 1. Data: 2011-03-09 21:13:26
    Temat: Limit 8GB- technologiczny czy marketingowy?
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Na stronie producenta (Lenovo G550) w gąszczu marketingowych śmieci
    dokopałem się do informacji "RAM: up to 8GB..."

    No ale za chwile włączył mi się tryb myślenia - kto by dziś w laptopach
    z procesorem i5 zakładał tak durne ograniczenie do 8GB?

    Bo pojawiła się wizja zakupu 8GB i dołożeniu do obecnych 2GB i
    posiadaniu 10GB. Tak na marginesie jakiej firmy unikać z pamięci i na
    jaki parametr przy wyborze pamięci nowoczesnych zwracać uwagę? Pamięć u
    mnie ma raczej funcje magazynowe niz szybkich operacji... Obecnie w
    lapku siedza jakieś ELPIDA a które na allegro chodzą po bardzo niskich
    cenach.

  • 2. Data: 2011-03-10 16:52:10
    Temat: Re: Limit 8GB- technologiczny czy marketingowy?
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 09.03.2011 22:13, Osadnik pisze:
    > No ale za chwile włączył mi się tryb myślenia - kto by dziś w laptopach z
    procesorem i5 zakładał tak durne ograniczenie do 8GB?

    Dlaczego "durne"? Po co w typowym komputerze przenośnym tak
    piekielnie wielka pamięć? Wydawałoby się, że mnie to powinno
    być łatwo zrozumieć, bo przy pisaniu książek muszę mieć uru-
    chomione jednocześnie dwie maszyny wirtualne, program graficz-
    ny, edytor tekstu i parę innych narzędzi, ale, kurczę, nie je-
    stem w stanie w czasie pracy wykorzystać nawet 4 GiB RAMu!

    > Pamięć u mnie ma raczej funcje magazynowe niz szybkich operacji...

    Co przez to rozumiesz? Funkcje magazynowe pełni pamięć zewnę-
    trzna (masowa). Pamięć operacyjna z natury pełni funkcję bu-
    fora tymczasowego pamięci wirtualnej.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 3. Data: 2011-03-10 19:01:28
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    W dniu 2011-03-10 17:52, Radosław Sokół pisze:

> [...]
    > ny, edytor tekstu i parę innych narzędzi, ale, kurczę, nie je-
    > stem w stanie w czasie pracy wykorzystać nawet 4 GiB RAMu!

    Durne w sensie - sztuczne. Bo czy zasadne czy nie to nie ważne, jaki
    byłby cel ograniczenia pamięci w takim razie?

    Witam w świecie bitmap 3000x3000px doczytywanych dynamicznie z internetu
    (nie wszystkie programy robią temp), witam w świecie programów które sa
    źle napisane ale NIE MA alternatywy (w stylu dostajesz program z
    licencją wiec nie marudzisz). Po prostu. W sytuacji kiedy sama
    przegladarkapozywia wsie 1/8 RAM to wiele nie zostaje. Po dłuższym
    rozmyślaniu czemu Windows zawsze rezerwuje 25 % GB RAM doszedłem do
    wniosku że to jakieś chore ustawienie którego nie sposób zmienić lub
    wynikające z tego że 32 bitowe programy nie widza więcej i Windows
    niejako je chroni (przykładowo 64 bitowy 7zip zajmuje po sam wierzchołek
    RAM)

    Co do teg ze w laptopie.. no cóż, jako student się często przemieszczam
    z dużymi plikami w różnych dziwnych sytuacjach. wiec magazyn muszę mieć
    niejako pod ręka a przenośny dysk i tak musiał bym mieć zawsze w
    zasadzie jak i możliwość odpalenia tego co na nim jest. Czesciowo sobie
    to uprosciłem montując FTP w domu do synchronizacji małych ilości danych
    ale z dużymi jest już problem. Stad laptop jako maszyna robocza - mimo
    że sie do tego nie nadaje ale i tak jest sosowany, nie dośc ze nsozcze
    go dzieńw dzień to jeszcze w domu podpinam do niego normlana muysz,
    klawiature, monitor i robi za stacjonarny - posiadanie dwóch sprzetów i
    tak było by droższe a w syuacji "na zewnątrz" - bezużyteczne.
    Jak będę miał bardziej ustabilizowane życie to kupie maszynę podbiurkowa
    i laptopa do prac polowych ;)

    > Co przez to rozumiesz? Funkcje magazynowe pełni pamięć zewnę-
    > trzna (masowa). Pamięć operacyjna z natury pełni funkcję bu-
    > fora tymczasowego pamięci wirtualnej.

    Nieco poprzednio napisałem, nie wszystkie programy umieją magazynować
    dane w sposób optymalny - wypchniecie do SWAP na dysku 5400 jest równie
    bezsensowne, dlatego wręcz zmuszam niektóre programy by przechowywały
    jak najwięcej w postaci RAM a nie w postaci plikowej na dysku gdzie nie
    dość ze niemal bez przerwy szoruje SWAP to jeszcze sobie doczytują po
    kilkanaście MB/s czasem.

    no ale podstawowe pytanie - wejdzie więcej niż 8GB?

  • 4. Data: 2011-03-10 19:20:25
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Radosław Sokół" napisał w wiadomości grup
> [...]
    > ny, edytor tekstu i parę innych narzędzi, ale, kurczę, nie je-
    > stem w stanie w czasie pracy wykorzystać nawet 4 GiB RAMu!

    Chyli nie wykorzystujesz komputera. :) Firefox z kilkunastoma zakładkami - 0,5
    GB ramu zjedzone. LZMA2 przy słowniku 1 GB - użycie pamięci: prawie 11 GB.
    Dodatkowo niektórzy lubią wyłączyć plik wymiany, aby system nie zwalniał.

  • 5. Data: 2011-03-10 19:44:54
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-03-09 22:13, Osadnik wrote:
> [...]
    >
    > No ale za chwile włączył mi się tryb myślenia - kto by dziś w laptopach
    > z procesorem i5 zakładał tak durne ograniczenie do 8GB?

    Płyty do notebookow zazwyczaj maja znacznie wiecej ograniczen niz plyty
    dla PC. 8GB to 33 bity, ograniczenie jest sztuczne, moze wynikac z typow
    obslugiwanych pamieci, kontrolera - mozna gdybac.

    juz wiele lat temu wprowadzono PAE, co pozwala procesorom fizycznie
    adresowac do 16 x 4GB pamieci (nie powiem Ci z glowy jak te rozszerzenia
    ewoluowaly w mobilnych prockach)

> [...]
    > mnie ma raczej funcje magazynowe niz szybkich operacji... Obecnie w
    > lapku siedza jakieś ELPIDA a które na allegro chodzą po bardzo niskich

    Jezeli masz laptop (nie kupujesz nowego) najlepsza opcja jest
    sprawdzenie w lokalnym sklepie (od razu sie dowiesz) lub odeslanie
    pamieci do sprzedawcy (ale to troche kosztuje i warto sie wczesniej
    upewnic czy sprzedawca nie bedzie robil problemow). Moze byc tak, ze
    zaskoczy 2x4GB, a 1x8 + 1x2GB nie

  • 6. Data: 2011-03-10 19:52:46
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-03-10 17:52, Radosław Sokół wrote:

    > Dlaczego "durne"? Po co w typowym komputerze przenośnym tak
    > piekielnie wielka pamięć? Wydawałoby się, że mnie to powinno

    Dlaczego wogole zastanawiac sie w modelu "Po co"? Kiedys Bill Gates tez
    mial opinie o duzej ilosci pamieci. To jest raczej pytanie filozoficzne,
    ktore tu nic ne wnosi.

    Jak ktos potrzebuje, to niech wykorzystuje bez tlumaczenia sie - to
    podejscie akademickie, stwarzanie sztucznych (nie majacych odniesienia
    do rzeczywistosci) problemow, a nastepnie dyskusja o nich ;)

    Producenci kieruja sie najczesciej 'typowym' uzytkownikiem (co czesto
    przeklada sie na koszty produkcji/zakupow komponentow), a to juz ma
    uzasadnienie biznesowe.

    Jezeli chcesz maszyne do zadan specjalnych (w danym okresie czasowym
    -parametry z czasem ciagle sie zmieniaja), nie pozostaje nic innego jak
    szukac/sprawdzac.

  • 7. Data: 2011-03-10 20:08:11
    Od: "Wojtek" <n...@g...pl>

    Osadnik wrote:

> [...]
    >
    > No ale za chwile włączył mi się tryb myślenia - kto by dziś w
    > laptopach z procesorem i5 zakładał tak durne ograniczenie do 8GB?

    np. producent chipsetu, jak łatwo zgadnąć bynajmniej nie jest to lenovo
    ;)

    --
    Wojtek

  • 8. Data: 2011-03-10 20:30:26
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Rafał Łukawski" napisał:

    > Dlaczego wogole zastanawiac sie w modelu "Po co"? To jest raczej pytanie
    > filozoficzne, ktore tu nic ne wnosi.

    Nie ekstarpoluj swoich własnych ograniczeń na pozostałych czytelników grupy.

> [...]
    > to podejscie akademickie, stwarzanie sztucznych (nie majacych
    > odniesienia do rzeczywistosci) problemow, a nastepnie dyskusja

    Bo tu jest właśnie grupa dyskusyjna, a nie darmowy helpdesk czy też inne
    idiotele typu pytanie-odpowiedź.

    JoteR

  • 9. Data: 2011-03-10 21:20:41
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    W dniu 2011-03-10 21:08, Wojtek pisze:

    > np. producent chipsetu, jak łatwo zgadnąć bynajmniej nie jest to lenovo
    > ;)

    HM55 - nie piszą nic o limicie pamięci ;)

  • 10. Data: 2011-03-10 22:02:32
    Od: "Wojtek" <n...@g...pl>

    Osadnik wrote:

    > HM55 - nie piszą nic o limicie pamięci ;)

    http://www.google.pl/#hl=pl&source=hp&biw=1024&bih=6
    07&q=intel+hm55+max+ram+size&aq=f&aqi=&aql=&oq=&fp=1
    db7eb9e16ad5d7d

    pierwszy link.

    --
    Wojtek