  • 1. Data: 2013-03-03 19:44:08
    Temat: Laptopy z ekranem OLED
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    Witam,

    Czy są już laptopy z ekranem OLED, a jeśli nie, to kiedy mogą pojawić. Mam na
    mysli masową sprzedaż w normalnych cenach, a nie prototypy pokazywane na różnych
    imprezach jako technologiczne ciekawostki.

    Oglądałem ostatnio w dużym sklepiej RTV znaczną liczbę laptopów i załamało mnie
    to, że nawet najdroższe miały ekrany o beznadziejnych kątach widzenia.

    latet

  • 2. Data: 2013-03-03 20:27:45
    Temat: Re: Laptopy z ekranem OLED
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-03-03 19:44, Latet pisze:
    > Oglądałem ostatnio w dużym sklepiej RTV znaczną liczbę laptopów i
    > załamało mnie to, że nawet najdroższe miały ekrany o beznadziejnych
    > kątach widzenia.
    Cóż, oczekiwania klienta to zestaw sprzeczności - chce by kąty były
    szerokie, obraz piękny, ekran czytelny w słońcu, a laptop ma być tani, i
    działać jak najdłużej na baterii. Tak się nie da.

    Kąty widzialności LCD w dużej mierze związane są z jego jasnością -
    jeśli są wąskie - dużo światła idzie "na wprost" i parametr "jasność"
    wychodzi niezły (tzn normalny, jakieś 300-400cd/m^2 ale ilość potrzebnej
    energii do podświetlania takiego ekranu jest mniejsza).
    Jeśli warstwa wierzchnia nad właściwym lcd i polaryzatorem jest
    równomiernie rozpraszająca = dająca widoczność każdego punktu pod
    różnymi kątami tak samo - to też emitowaną ilość światła przez każdy z
    punktów lcd rozprasza bardziej (szerzej), więc "na wprost" leci go
    mniej, i w efekcie jasność mierzona na wprost - spada (albo potrzeba
    więcej energii do podświetlania by uzyskać taką samą jasność).

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2013-03-04 00:15:53
    Od: Mikołaj Tutak <"mtutak[a]nixz*net"@nospam.com>

    W dniu 2013-03-03 20:27, BartekK pisze:
> [...]
    > mniej, i w efekcie jasność mierzona na wprost - spada (albo potrzeba
    > więcej energii do podświetlania by uzyskać taką samą jasność).

    O ile ekran IPS jest droższy od psiego TNa montowanego w laptopach?
    Jakoś w tabletach nawet firmy krzak dają IPS'a. 99% laptopów ma
    rozdzielczość 1366x768, kontrast 1:100-200 i pokrywa 50-70% sRGB.

    Wyjaśnieniem tego syfu jest tylko i wyłącznie tępota kupujących którzy
    wiedzą jedynie że ma być jasno i podświetlanie LED bo "LED jest
    lepsiejszy niż LCD" to po co się wysilać...

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 4. Data: 2013-03-04 00:40:01
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-03-04 00:15, Mikołaj Tutak pisze:
    > O ile ekran IPS jest droższy od psiego TNa montowanego w laptopach?
    Widać jest, a w budżetowych laptopach widać że jest bitwa o każdy cent w
    kosztach produkcji (co niekoniecznie się przekłada na cenę detaliczną).
    A poza tym IPS jest (chyba) jednak trochę ciemniejszy (mniej przepuszcza
    światła) niz najprostszy TN (w dodatku "glare" błyszczący palcujący
    się), więc potrzeba więcej prądu i więcej białych ledów do jego
    podświetlania

    > Jakoś w tabletach nawet firmy krzak dają IPS'a.
    No nie wiem, może i dają, ale większość tego co spotykam to jednak ma
    marny kontrast i marną jasność, a za to wściekle przesterowane kolory.

    > 99% laptopów ma
    > rozdzielczość 1366x768, kontrast 1:100-200 i pokrywa 50-70% sRGB.
    Podobnie jak 99% laptopów jest używanych stacjonarnie. A 99%
    "bulwarowych aut terenowych" suv itp ma tylko napęd na przód i nigdy do
    terenu się nie nadawło. Co innego wygląd, co innego realne parametry, a
    co innego sens zastosowania...

    > Wyjaśnieniem tego syfu jest tylko i wyłącznie tępota kupujących którzy
    > wiedzą jedynie że ma być jasno i podświetlanie LED bo "LED jest
    > lepsiejszy niż LCD" to po co się wysilać...
    To jest samonapędzające się koło zaklętej relacji marketingowców
    wciskających to-i-owo klientom przez reklamy, promocje, lansowanie np
    niedawno netbooków, teraz tabletów itp, i klientów którzy kupują to co
    jest modne i reklamowane, a nie to czego potrzebują (bo przeważnie wcale
    nie potrzebują, albo nie tego co kupują). Ale nikomu nie zależy by tą
    sytuację zmieniać, bo to się opłaca.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2013-03-08 18:29:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 3 Mar 2013, Latet wrote:

    > Witam,
    >
    > Czy są już laptopy z ekranem OLED,

    Daj znać kiedy będą w jakichkolwiek monitorach :)
    Istotnie lepiej dałoby się rozwiązać problem oglądania stereo
    (w tej chwili nic innego niż TN nie jest w stanie nadążyć
    za przełączaniem obrazu).
    Czy ja się mylę, czy jednak na razie OLED/AMOLED opanowane
    w produkcji seryjnej jako tako (czas "trzymania" parametrów
    szacowany na 3 lata) są konstrukcje albo bardzo małe albo
    z *dużymi* (bardzo) pikselami?

    Znaczy albo smartfony albo ekran z rozsądną rozdzielczością
    za to 55 cali lub więcej :]

    > a jeśli nie, to kiedy mogą pojawić.
    > Mam na mysli masową sprzedaż

    Ba.
    Są, Samsung i LG (od 55 cali wzwyż)

    > w normalnych cenach

    Obawiam się że nie zmieszczą się w Twojej definicji, jaka by
    ona nie była :)

    > a nie prototypy

    Nie, nie prototypy, ale podejrzenie że gwarancja na matrycę
    pokrywa się z jej "fizycznym" czasem życia mam mocne.

    > Oglądałem ostatnio w dużym sklepiej RTV znaczną liczbę laptopów i załamało
    > mnie to, że nawet najdroższe miały ekrany o beznadziejnych kątach widzenia.

    No, ale w tej sprawie można zejść szczebel niżej, do IPS :)
    (nie, laptopów też nie ma, ale przynajmniej nie ma przeszkód
    technologicznych aby istniały - i były takie)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2013-04-17 17:25:35
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > No, ale w tej sprawie można zejść szczebel niżej, do IPS :)
    > (nie, laptopów też nie ma, ale przynajmniej nie ma przeszkód
    > technologicznych aby istniały - i były takie)

    Są jednak laptopy z dużo lepszym ekranem (pod względem kątów) niż większość
    dostępnych posiada. Ostatnio na własne oczy takie widziałem w pewnym dużym
    sklepie RTV. Niestety nie wiem, czy one były na IPS czy nie (sprzedawca też nie
    wiedział, a w dostępnych "ulotkach" i manualu ani słowa na ten temat -standard),
    ale kąty miały po prostu rewelacyjne, nawet w pionie, co przecież w praktyce
    jest chyba ważniejsze. Cena - no tanie nie były (jeden to chyba VAIO za ok.
    4.5K), ale też nie najdroższe (było wiele dużo droższych z gorszymi ekranami).

    A co do OLED, to w tym samym sklepie sprzedawca twierdził, że są już tablety z
    takim ekranem, ale "jeszcze nie u nas".

    Pozdrawiam,

    latet