  • 71. Data: 2018-11-03 10:07:08
    Temat: Re: Laptop z jakim procesorem?
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Może dlatego, że gniazdko eth w laptopie nie ma większego sensu przy
    > wszechobecnym wifi?

    No i właśnie ta wszechobecność powoduje taki śmietnik w eterze, że
    często to wifi nie działa.

    > Producent mógł je więc potraktować jako awaryjne
    > złącze, takie "na wszelki wypadek".

    Czy ja wiem, jakby to miało być awaryjne działanie, to lepiej dodać o
    jeden port USB więcej(częściej się przyda) i dokupić kartę USB/Ethernet.
    W/g mnie to celowe działanie, chcesz gigabita, to przepłacaj i przeżuć
    się na bardziej "prestiżowe" rozwiązanie.

  • 72. Data: 2018-11-03 10:14:09
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 03 Nov 2018 10:07:08 +0100, nadir wrote:
> [...]
    > W/g mnie to celowe działanie, chcesz gigabita, to przepłacaj i przeżuć
    > się na bardziej "prestiżowe" rozwiązanie.

    Może i tak być. A może to prostu nisza która ekonomicznie się już nie
    opłaca. Kilka lat temu miałem b. duże problemy by znaleźć laptop z RS-232
    na pokładzie. I właśnie tylko te 'prestiżowe' modele jeszcze miały... A
    dziś to już w ogóle niemożliwe znaleźć prawdziwego COMa. Mniemam, że
    fizyczne Eth przechodzi taki etap właśnie.

    Mateusz

  • 73. Data: 2018-11-03 10:55:30
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    > na pokładzie. I właśnie tylko te 'prestiżowe' modele jeszcze miały... A
    > dziś to już w ogóle niemożliwe znaleźć prawdziwego COMa.

    Tylko, że z RS-em było tak, że faktycznie zastępował je nowszy port USB.
    Więc jak w takim laptopie było mało miejsca, to był wybór albo jeden RS,
    albo jeden/dwa USB więcej.

    Ale w tym konkretnym wypadku dla portu ethernet miejsce w laptopie
    wygospodarowali, to mogli już dobić do pełnego gigabita.
    Wiem, że przeciętny zjadacz kartofli gigabita nie potrzebuje i może
    nawet nie wiedzieć co to jest. Ale on też nie kupi laptopa za 3 tysiące,
    a przy tej cenie brak gigabita, to jest po prostu dziadostwo.
    Mam w robocie jakieś gówniane HP za mniej niż 2000 PLN-ów, widzę że są
    też jakieś wersje za już 1200zł i one wszystkie mają gigabita.

    > Mniemam, że fizyczne Eth przechodzi taki etap właśnie.

    W laptopach może tak, ale w stacjonarkach już nie, a w wielu wypadkach
    laptop zastępuje stacjonarkę.

    I fakt, że dziś już praktycznie RS-a się nie używa, a jak już ktoś
    używa, to przejściówki na USB się dobrze sprawdzają.
    Ale o dziwo w stacjonarkach, w wielu płytach głównych RS nadal jest,
    tylko trzeba go sobie na śledziu wyprowadzić.

  • 74. Data: 2018-11-03 11:30:52
    Od: "Adam" <...@d...com.pl>

    Przeglądając różne rankingi trafiłem na ultrabooki,
    które na stronie PCLab zostały opisane tak:
    komputery, których największą zaletą ma być
    wysoka wydajność połączona z dużą mobilnością
    oraz długim czasem pracy na baterii.
    Czy one z jakichś powodów w rozważaniach w tym
    wątku odpadają?
    Z dalszej lektury wynika, że nie wszystkie są typu
    2 w 1, które, jak już pisałem, odrzucam.
    Nie mogę tylko znaleźć informacji czy z długim czasem
    pracy baterii nie wiąże się brak zasilacza do pracy,
    bo to w moim przypadku by taki komputer dyskwalifikowało.

    Pozdrowienia
    Adam

  • 75. Data: 2018-11-03 12:08:50
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 3 Nov 2018 09:23:32 +0100
    doszła do mnie wiadomość <5bdd5af0$0$522$65785112@news.neostrada.pl>
    od "Adam" <...@d...com.pl> :
    >Przejrzałem już trochę ofert i pojawiają się w nich
    >pewne oznaczenia.
    >Chciałbym zapytać jaki one mają wpływ przede
    >wszystkim na szybkość laptopa
    >1) liczba GHz - oznacza chyba liczbę rdzeni - jakie to
    > ma znaczenie dla szybkości

    To częstotliwość taktowania rdzeni(nie ich liczba).
    Ta częstotliwość jest zmienna, skacze sobie przykładowo od podstawowej
    do turbo, jak rdzeń jest obciążony, to pracuje w turbo, jak nie, to
    spoada mu taktowanie(oszczędność energii).
    I tu są pewne niuanse, procesor pilnuje poboru mocy, np max 35W,
    wylkucza to jednoczesną pracę wszystkich(obciążonych) rdzeni w max
    turbo, w tym wypadku, przykładowo, tylko jeden będzie pracował z
    maksymalnym taktowaniem, reszta z mniejszym o 200-300 MHz lub spadnie
    taktowanie wszystkim(obciążonym) rdzeniom do jednakowego poziomu.
    rzykład: https://pclab.pl/art79001-4.html

    Dla czterordzeniowca może to wyglądać tak:

    1 obciążony - taktowanie 3.7/2.0/2.0/2.0
    2 obciążone - taktowanie 3.5/3.5/2.0/2.0
    3 obciążone - taktowanie 3.3/3.3/3.3/2.0
    4 obciążone - taktowanie 3.0/3.0/3.0/3.0

    To wszystko znajdziesz w sieci na witrynach z testami wydajności(albo
    i nie znajdziesz, bo tester miał to w dupie).

    Dodatkowo, taki rdzeń może realizować HT(hyper-threating), polega to
    na tym, że taki rdzeń zostaje "podzielony" na dwa rdzenie wirtualne, i
    zamiast jednego wątku obsługuje dwa(w konsumenckich procesorach, w
    serwerowych nawet 4 i więcej), może to mieć spory wpływ na
    wydajność(częściej pozytywny, ale w niektórych wypadkach negatywny).
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Hyper-threading

    > 2) generacja - przy IntelCore pojawia się informacja
    > o generacji 5, 7, 8 - pytanie podobne, jakie to ma
    > znaczenie dla szybkości. Domyślam się, że im wyższa
    > generacja tym laptop jest nowocześniejszy i dłużej takim
    > pozostanie, ale jak to się przekłada na szybkość teraz.
    > Ktoś, chyba pisząc o porównaniu procesorów tych
    > samych generacji, wspomniał coś o pierwszej cyfrze
    > w oznaczeniu procesora - nie mogę teraz tego znaleźć.
    > Jakie to ma znaczenie (dla użytkownika)?

    Nowsza generacja ma wyższy numerek, teoretycznie im nowsza, tym
    bardziej wydajna i energooszczędna.

    Co do oznaczeń i3/i5/i7, im wyższy numerek, tym wydajniejszy procesor
    danej generacji(więcej pamięci cache, tryb HT, turbo, szybsze
    taktowanie).
    I przykładowo:
    i3 - dwa rdzenie fizyczne(mało cache, wolniejsze taktowanie, nie ma HT
    i turbo)
    i5 - cztery rdzenie fizyczne(więcej cache, większe taktowanie, tryb
    turbo)
    i7 - cztery rdzenie fizyczne z HT(największe taktowanie, turbo,
    widziany przez system jako osiem rdzeni).

    Najlepiej poszukać opisu danego procesora na witrynie Intela, przykład
    dla procesora Core-i7-3720QM
    https://ark.intel.com/pl/products/64891/Intel-Core-i
    7-3720QM-Processor-6M-Cache-up-to-3-60-GHz-

    >Ponadto niektóre laptopy są wyposażone w ekran dotykowy,
    >w tym jeden z procesorem Ryzen, o którym wspominał
    >Kol. pueblo. Przy jakich zastosowaniach ekran dotykowy może
    >być lepszy od tradycyjnego?

    Może być wygodny w pewnych sytuacjach, dla mnie osobiście nie jest
    potrzebny do niczego.

    >Marzy mi się zakup takiego laptopa, o którym potem mógłbym
    >powiedzieć, że chodzi jak burza, oczywiście za rozsądną cenę. :-)

    Za rozsądną cenę to tylko poleasingowe, czasem można wyszperać dobre
    modele, nawet mało zniszczone.

  • 76. Data: 2018-11-03 12:18:37
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 3 Nov 2018 11:30:52 +0100
    doszła do mnie wiadomość <5bdd78c7$0$487$65785112@news.neostrada.pl>
    od "Adam" <...@d...com.pl> :
> [...]
    >które na stronie PCLab zostały opisane tak:
    >komputery, których największą zaletą ma być
    >wysoka wydajność połączona z dużą mobilnością

    Bełkot marketingowy, wysoka wydajność wyklucza długi czas pracy na
    baterii, to raczej kompromis między wydajnością i czasem pracy.

> [...]
    >pracy baterii nie wiąże się brak zasilacza do pracy,
    >bo to w moim przypadku by taki komputer dyskwalifikowało.

    Za wydajnego ultrabooka sporo zapłacisz, a jego wydajność może
    rozczarować.

  • 77. Data: 2018-11-03 12:53:12
    Od: "Adam" <...@d...com.pl>

    Użytkownik "Olaf Frikiov Skiorvensen" <B...@i...invalid> napisał w wiadomości

> [...]

    > turbo)
    > i7 - cztery rdzenie fizyczne z HT(największe taktowanie, turbo,
    > widziany przez system jako osiem rdzeni).

    Olafie, bardzi Ci dziękuję za tak szczegółowe wyjaśnienia. Przesadziłbym
    gdybym napisał, że wszystko rozumiem, ale to jest spowodowane moim
    brakiem podstaw.
    Podobnie poczułem się gdy pueblo zalecił mi skorzystanie z zestawienia
    procesorów na notebookcheck.pl. Są tam dane, podejrzewam, że bardzo
    ważne, ale do wykorzystania przez fachowców. Dla mnie zbyt trudne.

    Wracając do Twoich wyjaśnień, celowo zacytowaem to, co wydaje mi się dla
    mnie jako dla bardzo podstawowego użytkownika do zastosowania i dlatego
    skłaniam się do zakupu laptopa z procesorem i7.
    W różnych rankingach pojawiają się jeszcze procesory Intel Pentium.
    Nie wiem jednak czy są lepsze czy gorsze w stosunku do IntelCore.

    Ultrabooki, na temat których odpoweidziałeś mi w następnym poście, sobie
    odpuszczę.

    Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam
    Adam

  • 78. Data: 2018-11-03 13:16:01
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 03 Nov 2018 12:53:12 +0100, Adam wrote:
> [...]
    > W różnych rankingach pojawiają się jeszcze procesory Intel Pentium.
    > Nie wiem jednak czy są lepsze czy gorsze w stosunku do IntelCore.

    Jeśli masz wątpliwości między wydajnością dwóch procesorów, to zamiast
    kierować się numerkami czy liczbą gigaherców, dużo lepiej porównać
    benchmarki. Z numerkami jest ten problem że samo takie "i5" niewiele
    znaczy, jest dużo odmian i wersji, a co za tym idzie wydajność może być
    bardzo różna. Natomiast jeśli znasz dokładny model CPU to benchmark poda
    ci nagą prawdę. Jest kilka stron które zawierają całkiem pokaźne bazy
    takich testów, tutaj przykład między Pentium G4400 a i5 5200U:

    http://cpuboss.com/cpus/Intel-Pentium-G4400-vs-Intel
    -Core-i5-5200U

    Podobnym serwisem jest cpu-world.com:

    http://www.cpu-world.com/Compare/12/
    Intel_Core_i5_Mobile_i5-5200U_vs_Intel_Pentium_Dual-
    Core_G4400.html

    Mateusz

  • 79. Data: 2018-11-03 14:05:32
    Od: "Adam" <...@d...com.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" <m...@n...pamietam> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Podobnym serwisem jest cpu-world.com:
    >
    > http://www.cpu-world.com/Compare/12/
    > Intel_Core_i5_Mobile_i5-5200U_vs_Intel_Pentium_Dual-

    Spróbuję z tego skorzystać. Ale to też dla mnie trudne.
    Stosunkowo najwięcej "mowią" mi wyniki wpisania w Google:
    passmark i np. Intel(R) Core(TM) i5-7200U
    z laptopa Toshiba Satellite Pro A30-D-10E, który bardzo mi się
    podoba, ale jest mniejszy (13.3") i drogi.
    Szukam dalej.

    Pozdrowienia
    Adam

  • 80. Data: 2018-11-03 14:15:07
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-11-03 o 10:07, nadir pisze:

> [...]
    > W/g mnie to celowe działanie, chcesz gigabita, to przepłacaj i przeżuć
    > się na bardziej "prestiżowe" rozwiązanie.

    Ale dlaczego przepłacaj?
    Co innego są wersje biznesowe (z Windowsem Pro i Eth GB) a co innego
    najniższa seria konsumencka, wykastrowana z tego, "co niepotrzebne".

    Poza tym też można znaleźć serie konsumenckie sporo droższe od wersji
    biznesowych. Cena nie zawsze przekłada się na wyposażenie. Nie zawsze
    też dla "cywilnego" konsumenta są ważne takie rzeczy, jak gniazdo
    dock-station, czytnik linii papilarnych, bootowanie PXE, sprzętowe
    szyfrowanie napędów, normalne gniazdo procesora (z możliwością jego
    wymiany), linka kensington czy jeszcze inne rzeczy.
    Dla "cywila" ważne, że procesor ma 5GHz (ale już mniej ważne, jaki to
    procesor), ważne, aby miał kolorowe klawisze (bo bez tego nie da się
    grać), ważne, aby miał dedykowaną kartę graficzną. A że procesor jest
    BGA, że pamięć lutowana, że czasem nawet bateria przyspawana na stałe -
    o to jakaś "blądynka" (nie poprawiać) nigdy nie zapyta.

    Inne pozycjonowanie sprzętu to i inne wymagania.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam