  • 11. Data: 2012-10-27 23:26:17
    Temat: Re: Laptop - slaba bateria - jak poprawic?
    Od: "$heikh el $hah" <s...@g...com>

    W dniu 2012-10-27 23:19, elmer radi radisson pisze:

    > A przy okazji zapewne bateria wowczas jest caly czas doladowywana i
    > przy okazji dogrzewana.

    Akurat baterie Li-ion wolą doładowywanie, choćby z 90% od ładowania ze
    stanu ~0%. Co innego przy Ni-Cd bądź Ni-Mh.

    --
    ?(?.?)? ? ???
    ???$ ?? ?????$

  • 12. Data: 2012-10-28 00:23:28
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 27/10/2012 9:10 PM, Przemysław Ryk wrote:

    > Strzelam, że Fujitsu-Siemens.

    3.5 - 4.5 godziny na baterii to sporo.
    Jakis maly ekran czy laptop full wypas? Czy to teraz wszystkie sa takie
    dobre? Ja tam swojego Acera od zawsze uzywam jako stacjonarnego wiec krotka
    zywotnosc baterii mi nigdy nie przeszkadzala.

  • 13. Data: 2012-10-28 07:55:09
    Od: "$heikh el $hah" <s...@g...com>

    W dniu 2012-10-28 00:23, 2late pisze:

    > 3.5 - 4.5 godziny na baterii to sporo.
    > Jakis maly ekran czy laptop full wypas? Czy to teraz wszystkie sa takie
    > dobre?

    Chyba wszystkie 2kPLN+, choć naturalnie sporo zależy od tego, w jaki
    sposób używasz. Jak dasz ekran na pełną jasność i odpalisz multimedia,
    to żaden 'normalny' tyle nie pociągnie.

    --
    ?(?.?)? ? ???
    ???$ ?? ?????$

  • 14. Data: 2012-10-28 12:06:35
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 28.10.2012 00:23, 2late pisze:
> [...]

    Dokładnie.

    > 3.5 - 4.5 godziny na baterii to sporo.

    Nie, to ledwie *przyzwoicie* jak na komputer *przenośny*. Ża-
    łuję, że nie więcej, bo z włączonym WiFi i YouTube działa już
    tak od 2.0 do 2.5 godziny tylko (te 4.5 maksymalne to bez WiFi
    i z prostym edytorem tekstu na przykład).

    > Jakis maly ekran czy laptop full wypas? Czy to teraz wszystkie sa takie dobre? Ja
    tam swojego Acera od zawsze uzywam jako stacjonarnego wiec krotka zywotnosc baterii
    mi nigdy nie przeszkadzala.

    F-S Esprimo U9200 (12").

    Ale dzisiaj nawet duże komputery przenośne długo pracują na
    baterii. Parę tygodni temu pomagałem w zakupie Samsunga NP550
    i przy małym obciążeniu działa na baterii nawet do 5 godziny
    -- przy ekranie ponad 15" i mocnym mikroprocesorze i5!

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 15. Data: 2012-10-28 12:11:09
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 27.10.2012 23:26, $heikh el $hah pisze:
    > Akurat baterie Li-ion wolą doładowywanie, choćby z 90% od ładowania ze stanu ~0%.
    Co innego przy Ni-Cd bądź Ni-Mh.

    Li-Ion lubią *małe* doładowywanie w niskim zakresie poziomu
    naładowania.

    Co zabija akumulatory Li-Ion:

    - głębokie rozładowanie (wyraźnie poniżej poziomu 1%-2%
    wskazywanego przez elektronikę baterii),

    - wysoki poziom naładowania (im wyższy, tym szybciej utle-
    niają się elektrody, powyżej 50%-60% zjawisko zaczyna
    być już nie do pominięcia),

    - bardzo niska i wysoka temperatura (najlepiej działają
    tak pi razy oko od 10 do 20 deg C).

    Praca cały czas na zasilaniu sieciowym, trzymanie komputera
    na kolanach, puszczanie intensywnych obliczeń i gier -- to
    zabija baterię i w takich sytuacjach lepiej jest ją wyjąć
    aż do czasu gdy komputer będzie chłodny, bez zasilania sie-
    ciowego i będzie miał 0% obciążenia CPU i GPU.

    Nowe komputery przenośne mają już często baterię oddaloną od
    źródeł ciepła mocniej, ale dalej trzeba uważać, szczególnie
    przy pracy na marnych powierzchniach (poduszka, koc, uda).

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 16. Data: 2012-10-28 13:12:21
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 28/10/2012 11:06 AM, Radosław Sokół wrote:

> [...]
    > i przy małym obciążeniu działa na baterii nawet do 5 godziny
    > -- przy ekranie ponad 15" i mocnym mikroprocesorze i5!

    Czyli trafila mi sie niezla bateria. ;)

  • 17. Data: 2012-10-28 14:57:54
    Od: "$heikh el $hah" <s...@g...com>

    W dniu 2012-10-28 12:06, Radosław Sokół pisze:
> [...]
    > tak od 2.0 do 2.5 godziny tylko (te 4.5 maksymalne to bez WiFi
    > i z prostym edytorem tekstu na przykład).

    Tak. A najlepiej to włączyć i nie ruszać. Może by pociągnął 5h?!
    Włączone Wi-Fi to dziś praktycznie konieczność. A do tego sporo softu.
    Czasami nawet głośniki. Tak że nie ma się co podniecać danymi
    producenta. Jak ktoś potrzebuje długo, to musi po prostu kupić dodatkowy
    aku.
    Właśnie odłączyłem zasilacz. Laptop 15,4", 10-miesięczny, w trybie
    wysokiej wydajności: pozostało 2 godz. 47 min przy zużyciu energii ~15W.

    --
    ?(?.?)? ? ???
    ???$ ?? ?????$

  • 18. Data: 2012-10-28 15:04:48
    Od: "$heikh el $hah" <s...@g...com>

    W dniu 2012-10-28 12:11, Radosław Sokół pisze:

    > Li-Ion lubią *małe* doładowywanie w niskim zakresie poziomu
    > naładowania.

    A możesz sprecyzować ten niski stan naładowania? I co znaczy "małe"? Z
    30% do 60%? Nawet jeśli, to przecież przejście z zasilacza na baterię
    wymaga naładowania do ~100%.

    --
    ?(?.?)? ? ???
    ???$ ?? ?????$

  • 19. Data: 2012-10-30 14:13:55
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2012-10-27 23:26, $heikh el $hah wrote:

    > Akurat baterie Li-ion wolą doładowywanie, choćby z 90% od ładowania ze
    > stanu ~0%. Co innego przy Ni-Cd bądź Ni-Mh.

    Ale nie w ten sposob i nie w tych warunkach, w ktorych pracuja
    zazwyczaj w laptopach:

    "Lithium-ion suffers from stress when exposed to heat, so does keeping
    a cell at a high charge voltage. A battery dwelling above 30°C (86°F)
    is considered elevated temperature and for most Li-ion, a voltage above
    4.10V/cell is deemed as high voltage. Exposing the battery to high
    temperature and dwelling in a full state-of-charge for an extended time
    can be more stressful than cycling. (..)
    Besides selecting the best-suited voltage thresholds for a given
    application, Li-ion should not remain at the high-voltage ceiling of
    4.20V/cell for an extended time. When fully charged, remove the battery
    and allow to voltage to revert to a more natural level like relaxing
    after exercise. Although a properly functioning Li-ion charger will
    terminate charge when the battery is full, some chargers apply a
    topping charge if the battery terminal voltage drops to a given level."

    http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_pr
    olong_lithium_based_batteries

    A przy tym wszystkim trzeba przeciez miec na uwadze, ze bicie rekordow
    w trwalosci oryginalnych baterii nie jest w interesie producentow
    laptopow i wiekszosc z nich nie specjalnie gorliwa w tworzeniu
    zabezpieczen, bo w koncu zarabiaja tez na sprzedazy nowych baterii.
    Dlatego trzeba zatroszczyc sie samemu.

    --

    memento lorem ipsum

  • 20. Data: 2012-10-30 22:34:40
    Od: "$heikh el $hah" <s...@g...com>

    W dniu 2012-10-30 14:13, elmer radi radisson pisze:
> [...]
    > laptopow i wiekszosc z nich nie specjalnie gorliwa w tworzeniu
    > zabezpieczen, bo w koncu zarabiaja tez na sprzedazy nowych baterii.

    Teoretycznie masz rację, ale laptop to nie desktop. Po okresie
    gwarancyjnym (zakładam 2 lata), gdy coś padnie (np. ekran), to się
    kupuje nowy, a nie naprawia czegoś, co jest warte tyle co naprawa bądź
    mniej. Mowa oczywiście o laptopach ze średniej półki, bo jak się zapłaci
    5kPLN, to co innego. Nie wiem jak innych, ale mnie bardzo irytuje fakt,
    że po 10 miesiącach od zakupu nowego, takie o kilkaset złotych tańsze są
    od niego mocniejsze, choć w sumie lepszego na razie nie potrzebuję.

    --