  • 1. Data: 2013-07-19 08:37:36
    Temat: LM2596s + radiator
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    Czołem. Elektronik niepraktykujący pyta, proszę nie bić :)

    Jest sobie gotowiec, przetwornica na LM 2596s:

    http://fabtolab.com/index.php?route=product/product&
    product_id=142

    Chciałbym tym zrobić 3V z 12 ( auto ) przy prądzie do 3A. Zgodnie ze
    specyfikacją powinienem użyć radiatora. Jak oszacować jego wielkość i
    najważniejsze - jak skutecznie podpiąć do obudowy TO-263 ? Lutować do
    wystającej części pleców ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2013-07-19 09:32:26
    Temat: Re: LM2596s + radiator
    Od: Michał Smolnik <m...@g...com>

    W dniu 19.07.2013 08:37, PeJot pisze:
> [...]
    > specyfikacją powinienem użyć radiatora. Jak oszacować jego wielkość i
    > najważniejsze - jak skutecznie podpiąć do obudowy TO-263 ? Lutować do

    Mam taką samą u siebie - kupiłem kiedyś z ciekawości.

    Najlepiej będzie przykręcić radiator na paście do odwrotnej strony
    płytki, korzystając z otworów w PCB. Radiator trzeba odpowiednio
    przyciąć lub nawiercić w miejscu, gdzie są trzy piny trymerka. Poza
    końcówkami wej. i wyj., nie ma tam ryzyka zwarć.
    To jest dość kiepska przetwornica. Do wytracenia będzie o około 3W mocy.
    Proponuję radiator z blachy o szerokości takiej jak się da (~35mm) i
    długości min. 50mm. Grubość blachy nie mniej niż 3mm.
    Można z tej blachy zrobić od razu wygodne mocowanie do płytki, przez
    nawiercenie w niej otworów.

    Pozdrawiam,
    --
    Michał

  • 3. Data: 2013-07-19 10:27:48
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    W dniu 2013-07-19 09:32, Michał Smolnik pisze:

> [...]
    > długości min. 50mm. Grubość blachy nie mniej niż 3mm.
    > Można z tej blachy zrobić od razu wygodne mocowanie do płytki, przez

    Ehh specjalisci radiator do Lm2596s ? Jakbyscie dokladnie przeczytali
    specyfikacje ze zrozumieniem pewnie wydedukowalibyscie ze radiatorem
    jest masa ukladu .

  • 4. Data: 2013-07-19 10:46:38
    Od: Michał Smolnik <m...@g...com>

    W dniu 19.07.2013 10:27, LeonKame pisze:

    product_id=142

    > Ehh specjalisci radiator do Lm2596s ? Jakbyscie dokladnie przeczytali
    > specyfikacje ze zrozumieniem pewnie wydedukowalibyscie ze radiatorem
    > jest masa ukladu .

    Ehh specjalisto.
    Zobacz jak wygląda płytka o której mówi autor i ile jest tam masy. I do
    tego pokrytej soldermaską. Na masie siedzą jeszcze elektrolity.

    Przy 3W mocy strat ta płytka się ugotuje.

    Pozdrawiam,
    --
    Michał

  • 5. Data: 2013-07-19 11:34:22
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    W dniu 2013-07-19 10:46, Michał Smolnik pisze:

> [...]
    > tego pokrytej soldermaską. Na masie siedzą jeszcze elektrolity.
    >
    > Przy 3W mocy strat ta płytka się ugotuje.

    Dlatego przykreca sie ja do ubudowy i dziala.

  • 6. Data: 2013-07-19 12:01:33
    Od: Michał Smolnik <m...@g...com>

    W dniu 19.07.2013 11:34, LeonKame pisze:

    > Dlatego przykreca sie ja do ubudowy i dziala.

    A jak obudowa jest plastikowa, to też?

    PeJot w wątku pytał o dobór radiatora.

    Pozdrawiam,
    --
    Michał

  • 7. Data: 2013-07-19 12:30:45
    Od: Michał Smolnik <m...@g...com>

    W dniu 19.07.2013 09:32, Michał Smolnik pisze:
> [...]
    > długości min. 50mm. Grubość blachy nie mniej niż 3mm.
    > Można z tej blachy zrobić od razu wygodne mocowanie do płytki, przez

    Blacha oczywiście aluminiowa.

    Pozdrawiam,
    --
    Michał

  • 8. Data: 2013-07-19 16:11:02
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Fri, 19 Jul 2013 08:37:36 +0200 PeJot <P...@m...pl>
    napisał:

    >Chciałbym tym zrobić 3V z 12 ( auto ) przy prądzie do 3A.
    >Zgodnie ze specyfikacją powinienem użyć radiatora. Jak oszacować jego wielkość i

    Trzeba by policzyć moc traconą w kluczu. Datasheet podaje dla wersji
    3,3V przy zasilaniu 12V i obciążeniu 3A sprawność 73% (dla całej
    przetwonicy, ale nie szkodzi).
    Moc pobierana ze żródła: 9W/0,7=13W.
    Straty: 13W-9W=4W.
    Rezystancja termiczna złącze-obudowa: Rthjc= 2C/W.
    Teraz musisz wybrać radiator i dowiedzieć się jaką ma rezystancję
    termiczną. Dodajesz do Rthjc i mnożysz całość przez moc strat.
    Wychodzi przyrost temperatury złącza. Dodając ten przyrost do
    temperatury otoczenia w jakiej ma pracować układ otrzymujesz
    temperaturę struktury. Trzeba dobrać tak żeby była nie większa niż
    jakieś 60-70C. Im mniej tym lepiej oczywiście.

    W praktyce: daj jakiś radiator i sprawdź paluchem czy przy pełnym
    obciążeniu temperatura scalaka jest akceptowalna. Jak parzy to dałeś
    za mały radiator :-)

    >najważniejsze - jak skutecznie podpiąć do obudowy TO-263 ? Lutować do
    >wystającej części pleców ?

    Generalnie ta obudowa nie jest przeznaczona do tego żeby radiator był
    z tyłu. Jeżeli już to daje się go z wierzchu i dociska (przez
    pastę/przekładki) do obudowy. Będzie to trochę kłopotliwe bo na płytce
    są elementy wyższe niż ten scalak, będziesz musiał ten radiator
    wyfrezować tak żeby miał wystająca część kontaktującą z obudową, albo
    wyciąć w nim otwory na pozostałe elementy.

    Ew. radiator można dać z drugiej strony płytki, tylko oczywiście tak
    żeby zwarcia nie zrobił. Jeżeli projektant pomyślał i dał z drugiej
    strony placek miedzi, połączony z tym pod scalakiem przelotkami to
    będzie to działać.

  • 9. Data: 2013-07-19 17:28:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello PeJot,

    Friday, July 19, 2013, 8:37:36 AM, you wrote:

> [...]
    product_id=142
    > Chciałbym tym zrobić 3V z 12 ( auto ) przy prądzie do 3A.

    Ze względu na niskie napięcie wyjściowe, straty w układzie nie będą
    bardzo duże (wypełnienie 25% i mniej).

    > Zgodnie ze specyfikacją powinienem użyć radiatora. Jak oszacować
    > jego wielkość i najważniejsze - jak skutecznie podpiąć do obudowy
    > TO-263 ? Lutować do wystającej części pleców ?

    Myślę, że o wiele więcej troski będzie wymagała dioda niż układ.
    Dioda przy takich napięciach przewodzi przez 75% czasu, układ przez
    25%
    Jak dostaniesz przetwornicę, to sam się przekonasz. Jeśli koniecznie
    chcesz poprawić odprowadzanie ciepła, to rzeczywiście przylutuj
    kawałek miedzianej blaszki do wystającej części. Ale - moim zdaniem -
    będzie potrzeba wymiany diody SS34 na coś mocniejszego, niekoniecznie
    SMD. Diody MBR1645 są pojedyncze w obudowie TO220 - myślę, że przy
    odrobinie gimnastyki dałoby się ją umocować poziomo nad układem
    LM2596S.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2013-07-19 17:31:07
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello __Maciek,

    Friday, July 19, 2013, 4:11:02 PM, you wrote:

    > Trzeba by policzyć moc traconą w kluczu. Datasheet podaje dla wersji
    > 3,3V przy zasilaniu 12V i obciążeniu 3A sprawność 73% (dla całej
> [...]

    Starasz się ale źle to liczysz. Przy wyższym napięciu wejściowym i
    stosunkowo niskim wyjściowym gors strat powstaje na diodzie a nie na
    kluczu. Zawsze szacując straty sprawdzaj, jaki może być współczynnik
    wypełnienia. Przy 12/3V wypełnienie wynosi zaledwie ok. 25% czyli
    przez 25% czasu przewodzi klucz a przez 75% czasu - dioda.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan