  • 31. Data: 2012-05-26 18:43:58
    Temat: Re: LCD w niskich temperaturach...
    Od: a...@g...pl

    sundayman wrote:

    > No więc właśnie zrobiłem sobie test takiego oto wyświetlacza:
    >
    > http://www.kamami.pl/index.php?ukey=product&productI
    D=179308

    > no i dramat jest. W temperaturze minus 17.6 toto już praktycznie nie
    > nadaje się do niczego.
    > Znaczy, niby widać (jakieś lekkie smugi się pojawiły) - ale tempo
    > jakiejkolwiek reakcji to wieki całe. Znaczy, na nową zawartość trzeba
    > poczekać z 5 sekund minimum...Albo i lepiej.
    >
    > Czy z FSTN będzie lepiej (bo to jest STN).?
    >
    > A jak się mają do niskich temperatur wyświetlacze COG (np. takie coś
    > http://www.artronic.pl/o_produkcie.php?id=1219?) ?
    >
    > Troszkę jestem w kropce... Podgrzewać to ? Ale jak ? Coś tam LCEL pisze
    > o foliach do podgrzewania, ale na razie nic nie wiem...

    Maty do podgrzewania lusterek samochodowych tu nie dadzą rady? Może nawet
    grzać całą płytkę od spodu, a nie tylko sam lcd (bo pewnie od spodu pomiędzy
    lcd, a płytką to nie da rady?)

    http://allegro.pl/listing.php/search?sg=0&string=mat
    a+grzewcza+do+lusterek

    (bez doświadczenia w temacie)

    --
    Arek, arekmx|gazeta.pl

  • 32. Data: 2012-05-26 19:09:27
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    W dn
> [...]
    > grzać całą płytkę od spodu, a nie tylko sam lcd (bo pewnie od spodu pomiędzy

    niestety nie, bo od spodu wyświetlacza jest plastykowy dyfuzor
    podświetlania. Poza tym sam lcd jest ze swoją płytką łączony via gumowe
    "taśmy", więc wtykanie czegoś pod ten dyfuzor zwiększyłoby grubość i
    pewnie te gumki by przestały łączyć.

    Natomiast "całkiem" z tyłu to jest PCB z elektroniką (wyświetlacza),
    czyli sprowadzałoby się to bardziej do grzania elektroniki...

    Ten wyświetlacz to coś takiego mniej więcej
    http://www.artronic.com.pl/o_produkcie.php?id=548?

  • 33. Data: 2012-05-28 01:46:31
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    Jeśli ktoś ciekaw :

    Zrobiłem próbę z rezystorkami 1206.
    Przykładowo 10 rezystorków 2k2 połączonych równolegle:
    napięcię 12V. Pobiera to 50mA, czyli mamy 0.6W.
    Co daje 60mW na rezystor (dopuszczalne 250mW).
    Rezystorki na PCB oczywiście - grzeje się to tak do ok. 45 st. C.

    Podobnie oczywiście można szeregowo ;
    20 * 10ohm, czyli razem 200 ohm. W sumie daje to 0,72W.
    Również grzeje do ok. 50 st. C.

    Wydaje się, że moc 1W powinna wystarczyć do podgrzania takiej obudowy
    LCD - no może ze 2 takie grzejniczki.

    Oczywiście "mocowo" połączenie szeregowe i równoległe jest takie samo -
    różnica w wymiarze (szeregowo może być węższe).
    No i oczywiście, chyba równoległe połączenie pewniejsze (bo jak poleci
    któryś rezystor to reszta działa dalej).

    No i właśnie - czy i kiedy poleci taki grzejący się w okolicy 30-40 st.
    rezystor ? A może będzie to mniej, bo tak było w temp. pokojowej, na
    mrozie pewnie będą chłodniejsze.

    No ale - co się im może stać realnie ? Oto jest pytanie.

  • 34. Data: 2012-05-28 20:48:04
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "sundayman" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

    > No ale - co się im może stać realnie ? Oto jest pytanie.

    Myślę że nic się nie stanie. Dać więcej miedzi na pady? Podają zakres pracy
    do 155^C. Trwałość może spaść z 1000000 do 100000 lat :) Przypomnij sobie
    telewizory lampowe i rezystory wyjące z tej temperatury :) Można by się
    zastanowić nad prostą sygnalizacją działania grzałki. Pomiar prądu?
    Termistor?
    Wojtek

    --
    Taaa... Oczywiście, są lekarze, którzy
    poświęcają cały swój czas i wiedzę

  • 35. Data: 2012-05-28 21:54:35
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    W dniu 2012-05-28 20:48, wowa pisze:

> [...]
    > Przypomnij sobie telewizory lampowe i rezystory wyjące z tej temperatury
    > :) Można by się zastanowić nad prostą sygnalizacją działania grzałki.

    dam chyba termometr na DS18B20, bo i tak jeden już jest.
    Ale - jak coś szlag trafi i przestanie grzać, no to cóż, i tak nikt nie
    zauważy, dopóki akurat jakiś użytkownik nie będzie musiał skorzystać (bo
    urządzenie normalnie jest zamknięte w szafce na dworze).

    No, to w takim razie wygląda na to, że będą grzałki rezystorowe.
    I proszę, do czego można wykorzystać elementy elektroniczne.

  • 36. Data: 2012-05-29 00:51:01
    Od: Butek <e...@i...invalid>

    W dniu 12-05-28 21:54, sundayman pisze:

    > No, to w takim razie wygląda na to, że będą grzałki rezystorowe.
    > I proszę, do czego można wykorzystać elementy elektroniczne.

    "Your point being is"*? Zupełnie poważnie pytam - to nie wszystkie
    powszechnie używane "grzałki" w elektronice są rezystancyjne, czasami
    stanowiąc specjalnie przygotowany rezystor (drut, spirala, etc.)? W
    sumie, w urządzeniach których zawodowo używam, czyli medyczne
    analizatory laboratoryjne, podgrzewacze próbek też są zazwyczaj
    odpowiednio zestawionymi kilkuwatowymi rezystorami ceramicznymi jakich
    pełno w "sklepie za rogiem", z kontrolą/histerezą w postaci termistora obok.

    * Tak, zaraz się zamknę i będę żarł tosta :)
    --
    butek
    bucket. Use at least two or three buckets and keep them in separate

  • 37. Data: 2012-05-29 01:04:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Butek napisał:

> [...]
    > odpowiednio zestawionymi kilkuwatowymi rezystorami ceramicznymi
    > jakich pełno w "sklepie za rogiem", z kontrolą/histerezą w postaci

    Na PW było takie ćwiczenie laboratoryjne z badaniem charakterystyki
    tranzystora w zależności od temperatury. Zestaw badawczy zrobiony był
    z układu scalonego UL1111. Jeden tranzystor, to był ten badany, drugi
    wykorzystano jako czujnik temperatury, a pozostałe robiły za grzałki.
    I proszę, do czego można wykorzystać elementy elektroniczne.

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2012-05-29 03:26:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    Tuesday, May 29, 2012, 1:04:10 AM, you wrote:

> [...]
    > wykorzystano jako czujnik temperatury, a pozostałe robiły za grzałki.
    > I proszę, do czego można wykorzystać elementy elektroniczne.

    Rozpatrywałem kiedyś wzmacniacz logarytmujący z użyciem 1111
    właśnie z podgrzewaniem struktury i stabilizacją temperatury.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 39. Data: 2012-05-29 06:51:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 29 May 2012 03:26:39 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Rozpatrywałem kiedyś wzmacniacz logarytmujący z użyciem 1111
    > właśnie z podgrzewaniem struktury i stabilizacją temperatury.

    A tak swoja droga - to moze sprobowac "rozruszac" ten LCD.

    skoro taki gesty ten plyn, to moze sie rozgrzeje jak mu zmieniac zawartosc
    czesto :-)

    J.

  • 40. Data: 2012-05-29 06:54:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 29 May 2012 06:51:37 +0200, J.F. napisał(a):
    > A tak swoja droga - to moze sprobowac "rozruszac" ten LCD.
    > skoro taki gesty ten plyn, to moze sie rozgrzeje jak mu zmieniac zawartosc
    > czesto :-)

    No i jeszcze jedno .. nawigacje w samochodzie po postoju w -20 dzialalaja.

    Co prawda szybko sie robi cieplo, ale ruszaja jednak na zimno.

    J.