  • 1. Data: 2011-02-17 15:58:22
    Temat: Komputer zwyciezca. Programowany w Prologu
    Od: A.L. <l...@a...com>

    To wydarzenie nei przynioslo tyle sensacji co turniej szachosy meidzy
    komputerem i zlowiekiem, ale tez nei przeszko pzrez media
    neizauwazone: komputer wygral z czlowiekiem w teleturnieju zwanum
    Jeopardy.

    Okazuje sie ze "inteligentna" czesc programu byla napisana w Prologu

    The final round in the epic man vs. machine battle that's been playing
    out on Jeopardy! all week was fought tonight. The winner: Watson,
    IBM's supercomputer, who soundly defeated flesh-and-blood opponents
    Ken Jennings and Brad Rutter, ending a three-night tournament and
    beginning a long period of social and technological commentators
    trying to figure out what it all meant.

    http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2380489,00.asp

    This what is interesting, is that the "intelligent" part of the
    program was done in Prolog:

    Several newspapers published
    internal details on the Watson computer, some of them unveiling that
    Watson used Prolog for some of the natural language processing of the
    Jeopardy! clues.
    The Prolog language is
    the most adequate language for pattern matching (unification) and
    problems that involve a depth-first search and backtracking (in
    imperative languages like C and Java such pattern DFS problems would
    be implemented by a visitor pattern or a (really giant) cascade of IF-
    THEN-ELSE statements or a CASE unification (if possible)) because it
    is a lot tidier to write all the potential patterns as Prolog clauses
    of the form "head if body conjunction" and query Prolog for new
    annotations (information about the clue). Although simple, the Prolog
    language is very expressive allowing constructs difficult to represent
    in other languages (such as, recursive rules to represent reachability
    in parse trees, the use of negation-as-failure to check the absence of
    annotations). It is also easy to manage data structures of unknown
    depth in Prolog due to functors and the operation of unification (very
    useful for representing sequences, parse trees, built-ins for list
    handling).
    Trying to implement all these requirements/features in
    another language tends to be either a mess OR a reproduction of Prolog
    (the cleanest and most general solution probably involves implementing
    top-down evaluation and unification).

    http://www.rhinocerus.net/forum/lang-prolog/662373-i
    bm-watsons-win-jeopardy-also-success-story-prolog.ht
    ml

    A.L.

  • 2. Data: 2011-02-17 19:36:55
    Temat: [OT] Re: Komputer zwyciezca. Programowany w Prologu
    Od: "Przemek O." <p...@o...eu>

    W dniu 2011-02-17 16:58, A.L. pisze:
> [...]
    > Jeopardy.
    >
    > Okazuje sie ze "inteligentna" czesc programu byla napisana w Prologu

    Jeśli ten człowiek odpowiadał na takim poziomie jak Ty piszesz, to wcale
    się temu nie dziwie.

    Ale to tak całkiem OT, bo temat interesujący.

    --
    pozdrawiam,
    Przemysław Osmański, SoftSYSTEM

  • 3. Data: 2011-02-17 19:50:23
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 17 Feb 2011 20:36:55 +0100, "Przemek O." <p...@o...eu>
    wrote:

    >Jeśli ten człowiek odpowiadał na takim poziomie jak Ty piszesz, to wcale
    >się temu nie dziwie.

    A co masz konkretnie na temat mojego pisania, jezeli mozna
    wiedziec?...

    A.L.

  • 4. Data: 2011-02-17 19:53:57
    Od: wloochacz <w...@n...gmail.spameromnie.com>

    W dniu 2011-02-17 20:50, A.L. pisze:
    /ciach/

    > A co masz konkretnie na temat mojego pisania, jezeli mozna
    > wiedziec?...
    Notorycznie przestawiasz literki, masz w gwiazdkch (odpowiedni czytnik
    to *wytłuści*) próbkę swojego tekstu:

    wloochacz

  • 5. Data: 2011-02-17 19:58:16
    Od: A.L. <l...@a...com>

    No i co z tego?

    A.L.

  • 6. Data: 2011-02-17 20:31:06
    Od: Wojciech Muła <w...@p...null.onet.pl.invalid>

    On Thu, 17 Feb 2011 13:58:16 -0600 A.L. <l...@a...com> wrote:

    > [...]
    >
    > No i co z tego?

    Zostałeś zmiażdżony merytorycznie. ;)

    w.

  • 7. Data: 2011-02-17 20:33:10
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 17 Feb 2011 21:31:06 +0100, Wojciech Muła
    <w...@p...null.onet.pl.invalid> wrote:

    >Zostałeś zmiażdżony merytorycznie. ;)
    >
    >w.

    Rzeczywiscie, chyba sie nie podniose....

    A.L.

  • 8. Data: 2011-02-17 20:56:36
    Od: Marcin Biegan <a...@u...lama.net.pl>

> [...]
    > Ken Jennings and Brad Rutter, ending a three-night tournament and
    > beginning a long period of social and technological commentators

    Widziałem kawałek i miałem wrażenie, że przewaga (i zwycięstwo) w dużym stopniu
    wynikała z tego, że Watson pierwszy zgłaszał się do odpowiedzi wyprzedzając
    zawsze przeciwników (pomijając może z jedno pytanie).

    Ale sam fakt formułowania poprawnych odpowiedzi jest imponujący.

    --
    pozdrawiam
    MB

  • 9. Data: 2011-02-18 11:42:19
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    A.L. wrote:

    > No i co z tego?

    Czyta się trudniej, więc czyta się wolniej, jednym słowem
    brak szacunku dla czasu czytających.

    --
    mjk
    Nie pisz na s...@a...com.pl - to pułapka

  • 10. Data: 2011-02-18 11:59:01
    Od: wloochacz <w...@n...gmail.spameromnie.com>

    W dniu 2011-02-18 12:42, Slawek Kotynski pisze:
    /ciach/

    > Czyta się trudniej, więc czyta się wolniej, jednym słowem
    > brak szacunku dla czasu czytających.
    Prawda, ale cytując A.L. - "no i co z tego?"

    --
    wloochacz