  • 1. Data: 2015-01-12 16:54:52
    Temat: Komputer i dwa zasilacze?
    Od: Damian G <d...@u...gmail.com>

    Mam komputerek z płytą główną ZOTAX IONITX A-E. Wygląda to tak:
    http://www.silentpcreview.com/files/images/zotac-ion
    /02-contents.jpg
    Płyta ta nie korzysta z zasilacza ATX, lecz ma "onboard PSU", czyli jest
    zewnątrzny zasilacz "kostka" DC 19V 90W (jak do laptopa) i jego wtyczkę
    wtyka się do płyty, która produkuje potrzebne napięcia +5V i +12V.
    Płyta ma gniazdo molex, do którego można podpiąć np. dysk twardy.
    Z uwagi na taką konstukcję nie można tego obciążać za bardzo: jeden dysk
    3.5" chodzi OK ale po podpięciu większej liczby i/lub napędu DVD system
    nie działa stabilnie.
    Być może wiek też ma znaczenie bo od wyprodukowania minęło już parę lat i
    może jakieś kondensatory w tym onboard PSU już nie mają pojemności i przy
    rozruchu dysków są wahnięcia napięcia.

    Komputerek świetnie się sprawdza jako htpc ale bardzo by mi pasowało,
    żeby go rozbudować o więcej dysków - żeby mógł służyć za NAS (są 3 złącza
    SATA). Jedyny problem to zasilanie.

    *I tu PYTANIE DO ELEKTRONIKÓW*:
    Zastanawiam się, czy jest realne dołożyć zwykły zasilacz ATX o małej
    mocy, tylko na potrzeby zasilania dysków? Z
    tego co googlałem, to jest szansa powodzenia, ale trzeba najpierw
    zmierzyć prąd pomiędzy masą płyty a masą zasilacza ATX.
    Jeżeli będzie rzędu 1-2mA lub mniejszy, to można te masy połączyć i
    powinno działać. Oczywiście obydwa zasilacze podłączone do tego samego
    przedłużacza czyli tej samej fazy. Oczywiście trzeba zewrzeć odpowiednie
    piny we wtyczce ATX20, np. przekaźnikiem zasilanym z pierwszego zasilacza.

    A może lepiej kupić większy zasilacz 19V i rozdzielić go - podłączyć
    równolegle do płyty i do jakiegoś stabilizatora (picoPSU?) dla dysków.

    A może wystarczy dopiąć gdzieś między GND i 12V jakiegoś elektrolita?

    Czy lepiej dać sobie spokój i nie kombinować...

    --
    Damian

  • 2. Data: 2015-01-12 17:41:08
    Temat: Re: Komputer i dwa zasilacze?
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2015-01-12 o 16:54, Damian G pisze:
    > Mam komputerek z płytą główną ZOTAX IONITX A-E. Wygląda to tak:
    [...]
> [...]
    > Zastanawiam się, czy jest realne dołożyć zwykły zasilacz ATX o małej
    > mocy, tylko na potrzeby zasilania dysków?

    u mnie działało :) bo dlaczego niby miałoby nie działać? w koncu są
    odizolowane od sieci...

    @

  • 3. Data: 2015-01-18 00:51:18
    Od: "adamschodowy" <a...@g...pl>

> [...]
    >
    > A może lepiej kupić większy zasilacz 19V i rozdzielić go - podłączyć
    > równolegle do płyty i do jakiegoś stabilizatora (picoPSU?) dla dysków.

    zastąpic dyski 3,5' laptopowymi 2,5'