  • 41. Data: 2010-10-08 19:33:52
    Temat: Re: Kolizja z autobusem PKS
    Od: luky <l...@o...pl>

    MarekM pisze:

    > więc mandat należy się obydwu kierującym.

    takie przyjąłem założenie - że każdy z nas dostanie po 200 PLN...[taka
    jest "stawka"?]

    co mnie tylko martwi to że u mnie ewidetnie widać że autobus wpakował mi
    się w tył pojazdu (tylny prawy błotnik), więc ja już na jego pasie
    byłem... :)

  • 42. Data: 2010-10-08 21:06:57
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Dysiek" <b...@b...pl> napisał w wiadomości

    > Masz umozliwic wlaczenie sie do ruchu (w zabudowanym) i w razie potrzeby
    > zatrzymac sie. Kierowca autobusu ma natomiast upewnic sie, ze nie
    > spowoduje zagrozenia. IMHO w tym wypadku wina jest z 2 stron.

    Tak, przy czym jedna jest winna niewpuszczenia autobusu, a druga
    spowodowania kolizji przy włączania się do ruchu.

  • 43. Data: 2010-10-08 21:39:09
    Od: "Dysiek" <b...@b...pl>

    > Tak, przy czym jedna jest winna niewpuszczenia autobusu, a druga
    > spowodowania kolizji przy włączania się do ruchu.

    Sie zgadzam :-) A w kwesti formalnej - jezeli bylaby policja itd. to obaj
    kierowcy likwiduja szkody z OC "przeciwnika"?

    Pozdrawiam
    Dysiek

  • 44. Data: 2010-10-08 22:17:12
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 08 Oct 2010 17:52:24 +0200, MarekM napisał(a):

    > Skoro on się włączał w sytuacji opisanej przez PRZEPIS SZCZEGÓLNY
    > (art.18), to powinien zachować się zgodnie z zapisami tego przepisu
    > szczególnego, czyli upewnić się, że "nie zagraża bezpieczeństwu ruchu",
    > a nie "ustąpić pierwszeństwa".

    Bzdura. Przepis szczególny nie jest sprzeczny z ogólnym.

    --
    ___________ (R)

  • 45. Data: 2010-10-08 22:25:27
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Sie zgadzam :-) A w kwesti formalnej - jezeli bylaby policja itd. to obaj
    > kierowcy likwiduja szkody z OC "przeciwnika"?

    Nie.
    Za kolizję odpowiada TYLKO kierowca autobusu.
    Czyli za szkody w autobusie płaci z pensji, ew. z polisy AC autobusu.

  • 46. Data: 2010-10-09 20:56:46
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    W dniu 08.10.2010 22:17, Adam Płaszczyca pisze:

    > Bzdura. Przepis szczególny nie jest sprzeczny z ogólnym.

    Gdyby w takiej sytuacji kierujący autobusem miał się zachować tak, jak
    przy normalnym włączaniu się do ruchu (tj. ustąpić pierwszeństwa), to
    przepis ten w ogóle nie musiałby istnieć. Skoro ktoś go tam wpisał, to
    po to, by opisać tę szczególną sytuację.

    Ale - idąc Twoim tokiem rozumowania - nawet jeżeli autobus miałby
    obowiązek ustąpić pierwszeństwa, to w świetle przepisu 18.1 jego
    "wymuszenie pierwszeństwa" i tak poprzedzone jest złamaniem przepisu
    18.1 przez kierującego innym pojazdem. Ustąpienie pierwszeństwa jest
    opisane w kodeksie jako powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch mógłby
    zmusić innego kierującego do zmiany kierunku/pasa ruchu/istotnej zmiany
    prędkości. Jeżeli inny kierujący stosuje się do przepisów (18.1), to
    autobus nie ma możliwości "ustąpić pierwszeństwa", bo jest po prostu
    wpuszczany. Czy to takie trudne do zrozumienia? Możesz po tysiąckroć
    pisać, że autobus włącza się do ruchu i ma ustąpić pierwszeństwa, ale to
    nie zmienia faktu, że Ty MASZ OBOWIĄZEK umożliwić mu włączenie się do
    ruchu na podstawie innego przepisu, więc ogólnie znany fakt konieczności
    ustąpienia pierwszeństwa przy włączaniu się do ruchu w tej konkretnej
    sytuacji jest bez znaczenia.

    Marek

  • 47. Data: 2010-10-09 21:38:58
    Od: Borg <b...@o...pl>

    > Teren zabudowny ? Jeżeli tak to twoja wina. Jeżeli autobus sygnalizuje
    > wyjazd z zatoczki to należy mu ustąpić.

    weź i lepiej i oddaj PJ jak je masz, bo jeszcze zrobisz sobie i innym
    krzywdę

  • 48. Data: 2010-10-09 22:19:06
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sat, 09 Oct 2010 20:56:46 +0200, MarekM napisał(a):

> [...]
    > przepis ten w ogóle nie musiałby istnieć. Skoro ktoś go tam wpisał, to
    > po to, by opisać tę szczególną sytuację.

    I ja dobrze opisał na tyle, że nie budzi u umiejących czytać wątpliwości.

> [...]
    > autobus nie ma możliwości "ustąpić pierwszeństwa", bo jest po prostu
    > wpuszczany. Czy to takie trudne do zrozumienia? Możesz po tysiąckroć

    Twoje kręcenie? Istotnie, jest trudne do zrozumienia. Gdyby ustawodawca
    chciał napisać to, co postulujesz, to artykuł 18 u. 1 zawierałby
    stwierdzenie "jest obowiązany ustąpić mu pierwszeństwa"

    > nie zmienia faktu, że Ty MASZ OBOWIĄZEK umożliwić mu włączenie się do

    Tak. pod kilkoma warunkami.

    > ruchu na podstawie innego przepisu, więc ogólnie znany fakt konieczności
    > ustąpienia pierwszeństwa przy włączaniu się do ruchu w tej konkretnej
    > sytuacji jest bez znaczenia.

    Owszem nie. Skoro kierujący autobusem właczając się do ruchu spowodował
    kolizję, to nie ustąpił pierwszeństwa.

    --
    ___________ (R)

  • 49. Data: 2010-10-11 14:40:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "huri_khan" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
    > Teren zabudowny ? Jeżeli tak to twoja wina. Jeżeli autobus
    > sygnalizuje
    > wyjazd z zatoczki to należy mu ustąpić.

    Po pierwsze nie ustapic tylko umozliwic, po drugie to on ma
    ustapic, po trzecie nie umozliwic tylko umozliwic w miare potrzeby,
    po czwarte trafil go w tylny blotnik, po piate sam sie przyznal ze
    swie wlaczal do ruchu.

    Wiec nic mu nie wmawiajac dzwonic po policje, albo niech on dzwoni
    po swoj nadzor ruchu - jest szasna ze przyjada szybciej i zalatwia
    sprawe tez szybko.

    J.

  • 50. Data: 2010-10-11 18:49:34
    Od: Shrek <lskorupka@wirtualna>

    > Twoje kręcenie? Istotnie, jest trudne do zrozumienia. Gdyby ustawodawca
    > chciał napisać to, co postulujesz, to artykuł 18 u. 1 zawierałby
    > stwierdzenie "jest obowiązany ustąpić mu pierwszeństwa"

    Czyli pociąg nie ma pierwszeństwa na przejeździe? Wszak ustawodawca nie
    napisał...

    Shrek.