  • 31. Data: 2010-10-07 16:45:57
    Temat: Re: Kolizja z autobusem PKS
    Od: Artur Czeczko <a...@t...ciapciap.ciach.student.uw.edu.pl>

    On 07.10.2010 12:54, Olek wrote:

    > 2. Kierujący autobusem (trolejbusem), o którym mówi w ust. 1, może
    > wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się,
    > że nie powoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

    Jedna taka drobna wątpliwość - czy nie jest tak, że upewnienie się
    o niepowodowaniu zagrożenia bezpieczeństwa to jest trochę mniej,
    niż ustąpienie pierwszeństwa wszystkim? Bo jeśli tak, to przepis
    szczegółowy ma pierwszeństwo przed ogólnym i oznaczałoby to,
    że kierujący autobusem wcale nie musi ustąpić pierwszeństwa.

    A druga sprawa, to to, że:
    ustąpienie pierwszeństwa - powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch
    mógłby zmusić innego kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu
    albo istotnej zmiany prędkości
    Wyjeżdżający z zatoczki nie zmuszał jadącego drogą do zmiany pasa
    ruchu, więc odczytując literalnie definicję ustąpienia pierwszeństwa,
    nieustąpienie nie miało miejsca.

    Swoją drogą jestem przekonany, że 100% kierowców autobusów
    wyjeżdżających z zatoczki upewnia się tylko, że wolny jest
    ten pas, na który właśnie wjeżdżają. Więc jeśli rzeczywiście
    tak jest, że w przypadku tego typu kolizji byłaby wina kierowcy
    autobusu, to jest to świetna okazja dla tych, którzy mają
    prawy bok do zrobienia. ;-)

    Pozdrawiam,
    Artur

  • 32. Data: 2010-10-07 18:01:47
    Od: Tomek <b...@o...pl>

    > kolejny sprytny... wkleiłem odpowiednie przepisy - jakbyś przeczytał
    > cały wątek...

    Wkleiłeś, ale nie zrozumiałeś

    Tomek

  • 33. Data: 2010-10-07 18:13:20
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Thu, 07 Oct 2010 15:26:44 +0200, w <i8khql$gj$1@news.onet.pl>, Olek
    <alexhawk@usuntentekst_onet.pl> napisał(-a):

    > kolejny sprytny... wkleiłem odpowiednie przepisy - jakbyś przeczytał
    > cały wątek...

    Więc czytaj najpierw to co wklejasz:

  • 34. Data: 2010-10-07 21:51:42
    Od: <s...@a...pl>

    > A więc w terenie zabudowanym autobus włączający się do ruchu z przystanku ma
    > pierwszeństwo.

    Przepisy się zmieniły? Krzysiek Niemkiewicz w poprzednim poście zacytował
    nieaktualną ustawę?

  • 35. Data: 2010-10-07 23:39:39
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 07 Oct 2010 10:27:16 +0200, luky napisał(a):

    > lekko puknięte u niego natomiast 0 szkód. Zatrzymałem się pogadaliśmy,
    > stwierdził że to moja wina bo zmieniałem - on natomiast włączał się do
    > ruchu, nie wiem może spanikowałem ale nie wzywaliśmy policji tylko

    Dokładnie odwrotnie. Skoro on sie właczał, to miał obowiązek ustąpic
    pierwszeństwa.

    --
    ___________ (R)

  • 36. Data: 2010-10-07 23:40:47
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 7 Oct 2010 12:04:10 +0200, DJ napisał(a):

    > Dokladnie wiec wyglada to tak. Jest droga z 3 pasami ruchu. Samochody jada
    > skrajnymi i jednoczesnie chca zjechac na srodkowy. Ktory ma wtedy
    > pierwszenstwo?

    A to tak trudno przepisy PRZECZYTAĆ?
    Ten z prawej wtedy ma pierwszeństwo.

    --
    ___________ (R)

  • 37. Data: 2010-10-08 07:54:33
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail @post.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

    > Mogłoby tak być.
    > Przy czym Ty byś dostał jedynie za nie umożliwienie wyjazdu (nie wiem
    > jakie tam są widełki, ale pewnie nie więcej niż 100zł), zaś za
    > spowodowanie kolizji kierowca autobusu. Zniżek więc byś nie stracił a
    > naprawa była by z OC kierowcy autobusu, więc i tak byś wyszedł na swoje.
    >
    > Art. 18. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku
    > autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym,

    luky chyba nic nie pisał, ze to było w zabudowanym

    --
    Pozdrawia... Budzik

  • 38. Data: 2010-10-08 17:38:39
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    W dniu 2010-10-07 12:54, Olek pisze:

> [...]

    Abstrahując od sytuacji z tego wątku, co to znaczy "bezwzględnie"?
    Jeżeli uważasz, że "można go wpuścić, ale nie trzeba", to...

    > Art. 18.1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku
    > autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany
    > zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić
    > kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli
    > kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa
    > ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.

    ... jak rozumieć, że kierujący *jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w
    razie potrzeby zatrzymać się*? Jest obowiązany, ale nie bezwzględnie?
    Jeśli tylko jest taka możliwość, to kierujący MUSI to zrobić, co nie
    oznacza oczywiście awaryjnego hamowania czy innego zachowania, które
    zagroziłoby bezpieczeństwu ruchu. Przepis wcale nie jest względny, tylko
    niektórzy różnie go w głowie interpretują (na swoją korzyść), bo
    przecież nie jest napisane, że "autobus ma pierwszeństwo" albo tłumaczą
    swoje "nieumożliwienie włączenia do ruchu" punktem 18.2 (o obowiązku
    upewnienia się przez kierującego autobusem). Rzecz oczywista, że
    kierowca autobusu nie będzie na siłę pchał się pod samochód, który nie
    ma zamiaru go wpuścić, co nie oznacza, że kierujący tym ostatnim nie
    łamie przepisów.

    Przepis Art 18.1. szczegółowo opisuje zachowanie się pojazdów w
    konkretnej sytuacji. Można tego nie nazywać "pierwszeństwem" jeśli komuś
    się nie podoba, co nie zmienia faktu, że - jadąc zgodnie z przepisami -
    autobus powinien pojechać PRZED innym pojazdem. Kropka.

    > 2. Kierujący autobusem (trolejbusem), o którym mówi w ust. 1, może
    > wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się,
    > że nie powoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

    Owszem, ale ten przepis dotyczy kierującego autobusem/trolejbusem, tylko
    kierowcy innych pojazdów "podpinają" się pod niego i "wymuszają"
    odpowiednie zachowanie się kierującego autobusem, czyli powstrzymanie
    się od ruchu - jeżeli sami łamią przepis 18.1, to kierowca autobusu nie
    jest w stanie wyjechać, bo ogranicza go 18.2.

    W razie kolizji obie strony dostają mandat po prostu. Kierujący
    autobusem za nieupewnienie się, że nie spowoduje zagrożenia, a kierujący
    samochodem za nieumożliwienie włączenia się do ruchu.

    Marek

  • 39. Data: 2010-10-08 17:52:24
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    > Dokładnie odwrotnie. Skoro on sie właczał, to miał obowiązek ustąpic
    > pierwszeństwa.

    Skoro on się włączał w sytuacji opisanej przez PRZEPIS SZCZEGÓLNY
    (art.18), to powinien zachować się zgodnie z zapisami tego przepisu
    szczególnego, czyli upewnić się, że "nie zagraża bezpieczeństwu ruchu",
    a nie "ustąpić pierwszeństwa".

    Identycznie autor wątku miał obowiązek zachować się zgodnie z przepisem
    szczególnym, czyli "zwolnić, a w razie potrzeby zatrzymać się".

    W sytuacji z art.18. obydwaj kierowcy mają zachować się "defensywnie":
    kierujący pojazdem ma "obowiązek zmniejszyć prędkość lub zatrzymać się",
    kierujący autobusem "upewnić się, że nie spowoduje zagrożenia". Sytuacja
    szczególna opisana dokładnie krok po kroku co należy zrobić - nie ma tu
    mowy o kategorii "pierwszeństwa". Konsekwencją złamania przepisu 18.1
    przez kierującego pojazdem jest niemożność ruszenia z miejsca autobusu
    (bo kierowca złamałby przepis 18.2). Do tego drugiego może dojść tylko
    wtedy kiedy zajdzie to pierwsze (bo jeżeli kierujący pojazdem zachowałby
    się zgodnie z przepisami, czyli umożliwiłby włączenie się do ruchu, nie
    byłoby żadnego zagrożenia), więc mandat należy się obydwu kierującym.

    Marek

  • 40. Data: 2010-10-08 18:41:05
    Od: "Dysiek" <b...@b...pl>

    > Źle Ci się wydaje.
    > Autobus ruszający z przystanku nie dostaje automatycznie pierwszeństwa,
    > wręcz przeciwnie.

    Masz umozliwic wlaczenie sie do ruchu (w zabudowanym) i w razie potrzeby
    zatrzymac sie. Kierowca autobusu ma natomiast upewnic sie, ze nie spowoduje
    zagrozenia. IMHO w tym wypadku wina jest z 2 stron.

    Pozdrawiam
    Dysiek