  • 11. Data: 2024-01-11 16:58:31
    Temat: Re: Jednopunktowy termometr na podczerwień jako kamera termowizyjna jednopunktowa
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 11.01.2024 o 16:38, J.F pisze:
    > Ciekawe czemu "Array".

    Dlaczego by nie? Skro jest 32x32, to i marketingowo 1x1.

    Robert

  • 12. Data: 2024-01-11 16:59:54
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday 11 January 2024 at 16:38:27 UTC+1, J.F wrote:
> [...]
    mera-MLX90614-DCI-IR-Array-with-5-FOV-p-4654.html

    infrared temperature sensor (MLX90614)

    > Obracanie na gimbalu to ciągle zachowa te 5 stopni pola widzenia.
    > Dawno dawno temu, bywały takie czujniki na tyle szybkie, ze i skanować
    > sie szybko dało.
    > Ale co ten potrafi ... 0.5-64Hz potrafi ...
    > A o widzisz - ciagle masz 5 stopni pola widzenia.
    > Z odleglosci paru metrow, to on np całe okno zobaczy.
    >

    > Przesuwanie na ramieniu - moze mierzyc z bliska.
    > Ale bedziesz musiał miec kilkumetrowe ramie ...
    kąt pola widzenia i dodam optykę + boczne osłony.

    > sam czujnik moze miec szerszy zakres, za to lekarskim chyba
    > dokładnosc/rozdzielczosc wieksza.
    > Takie ogolne termometry/pirometry też są, ale moze własnie za mało
    > dokładne. są też uniwersalne, ale droższe :-)
    umieszczone na statywie, obiektyw stały, ale lusterko będzie umożliwiało skanoanie
    budynku
    > o 5 st juz pisałem, ale to lusterko to też nie takie trywialne ...
    > Chcesz piksel co sekunde i skan co minutę?
    > I parametry też :-P

    infrared temperature sensor (MLX90614), which can detect the temperature of objects
    with an accuracy of ?0.2°C in the body temperature range. At room temperature, the
    surface temperature of the measured object can reach an accuracy of ?0.5°C in a wide
    range. The module can use the I2C protocol to obtain data from the camera. The field
    of view (FOV) of this sensor is 5°, the temperature measurement range is -70°C~380°C,
    and the working temperature is that the sensor's Ta value is between -40°~85°.

    > Ciekawe czemu "Array".
    >
    > J.

    wczoraj wyciągnąłem czujkę PIR, gdyż z tyłu domu wykrywa człowieka z odległości 20
    metrów, ale z tylu jest tona elektroniki, aby się do niej dobrac w funkcji termometru

    A co do kąta pola widzenia to jest to temat z zakresu optyki obiektywu
    czyli zmiana obiektywu zmienia FOV

    Projekt DIY
    tani, bez ryzyka

    oczywiście można kupic tanią kamerkę termowizyjną usb
    i nauczyć ją widzenia ostrego dużej rozdzielczości, sklejająć mozaikę i obrabiając
    poszczególne piksele.

    Rozmycie wynika z dużego FOV poszczególnych pixeli, że skanują nakladające się
    wzajemnie segmenty obrazu

    i nic się nie da zrobić, nic wstawić za obiektywem

    Ale gdy skaner jednopixelowy to można zmieniac obiektywy, czyli zmieniać FOV
    a o to chodzi, aby uzyskać rozdzielczość obrazu ściany budynku.

  • 13. Data: 2024-01-11 17:13:02
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 11.01.2024 o 16:59, a a pisze:
    > to jest to temat z zakresu optyki obiektywu
    > czyli zmiana obiektywu zmienia FOV

    Germanowe obiektywy chyba nie są powszechnie dostępne.

    Robert

  • 14. Data: 2024-01-11 17:59:15
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    > Germanowe obiektywy chyba nie są powszechnie dostępne.

    Jeśłi czujnik z kątem 5stopni umieścimy na końcu w rurze długiej na
    50cmi damy w niej10 przekładek pomalowanych na czarno z dziurą 3mm to
    czujnik dalej będzie widział te 5 stopni czy mniej?
    Wydaje mi się że zakres czułości może się zmienić ale kierunkowość wzrośnie?
    Oczywiście przy skanowaniu pixeli co 1 sekundę może się okazać że
    wskazania nie będą dokładne i trzeba dłużej poczekać..

    --
    pzdr, j.r.

  • 15. Data: 2024-01-11 18:32:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Jan 2024 07:59:54 -0800 (PST), a a wrote:

    > wczoraj wyciągnąłem czujkę PIR, gdyż z tyłu domu wykrywa człowieka z odległości 20
    metrów, ale z tylu jest tona elektroniki, aby się do niej dobrac w funkcji termometru

    Czujnik PIR jest bardzo prosty, i elektroniki prawie nie wymaga.
    Wymaga za to optyki - bo normalnie ma szerokie pole widzenia.

    > A co do kąta pola widzenia to jest to temat z zakresu optyki obiektywu
    > czyli zmiana obiektywu zmienia FOV

    A obiektywu na daleką podczerwien nie masz, i nie kupisz, bo za drogi
    :-P

    Choc po prawdzie:
    -moze się da metalowe lusterko użyć (haha - wklęsłe)
    -obiektyw w tej czujce PIR jakis tani,
    -a moze się jakis dyfrakcyjny da zrobić amatorsko?

> [...]
    >
    > Ale gdy skaner jednopixelowy to można zmieniac obiektywy, czyli zmieniać FOV
    > a o to chodzi, aby uzyskać rozdzielczość obrazu ściany budynku.

    Zrobisz choc jeden obiektyw, to się pochwalisz :-)

    J.

  • 16. Data: 2024-01-11 19:08:57
    Od: alojzy nieborak <g...@g...com>

    ptoki (ptoki) napisał(a):

    > Ale na ali widzialem juz takie zrobione juz fabrycznie za psipinionc
    >
    > https://vi.aliexpress.com/item/1005005932879126.html

    8x8 za 170 pln.

    24x32 pix za 230.
    https://pl.aliexpress.com/item/1005004934552469.html

    OT.
    po ......html można ciachnąć link.
    Kamery do oglądania budynków mają szerszy zakres IR w kierunku
    fal dłuższych.

  • 17. Data: 2024-01-11 19:29:37
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday 11 January 2024 at 18:32:40 UTC+1, J.F wrote:

> [...]
    > -a moze się jakis dyfrakcyjny da zrobić amatorsko?

    obrabiając poszczególne piksele.

    > Zrobisz choc jeden obiektyw, to się pochwalisz :-)

    Jeżeli można oglądać teleskopami galaktyki w podczerwieni to da się i budynek
    zeskanować

    A jak obiektw to problem, to obiektyw będzie nieruchomy a przesuwał się będzie sam
    1-pikselowy sensor
    aby mniejszyć FOV 10 krotnie

    Może fototranzystor, może czujnik PIR,
    ale ważne aby odzyskać dużą rozdzielczośc przesuwając sensor mechanicznie pod
    obiektywem.

    Może być i lusterkiem z projektora laserowego.

    Ale ważne aby uzyskać obraz termowizyjny w dużej rodzielczości z urządzenia 10 x
    tanszego od Flir

    Pewnym rozwiązaniem jest nakładanie obrazu termowizyjnego na obraz z kamery o dużej
    rozdzielczości,
    aby widzieć w dużej rozdzielczości, co jest obserwowane termograficznie.

    Ale nadal jest jeszcze czas na eksperymenty, bo kamerka usb 256x128 to
    nadal 300 $
    i nie stanieje do 30 $ jutro, ani za tydzień, aby była popularna i do zabawy dla
    każdego.

    Ale to jest tak samo jak z pomiarem cukru we krwi.
    Dźganie, dźganie przez lata
    a nagle Chińczyk oferuje 50 modeli smartwatchy z ciągłym pomiarem cukru
    i się dało, a za oceanem piszą w marcu 2023, że Apple nad tym pracuje i jeszcze
    potrzebuje wielu lat.

    https://www.theverge.com/2023/3/18/23618649/noninvas
    ive-blood-glucose-monitoring-wearables-smartwatches

    Recently, Bloomberg ran a story that set the health tech sphere abuzz. Citing insider
    knowledge, it claimed Apple had reached a major milestone in noninvasive blood
    glucose monitoring that could revolutionize diabetes treatment as we know it. But
    although this technology is buzzworthy, you won't see it arrive on the Apple Watch --
    or any consumer-grade wearable -- for several years to come.

    Ja pracuję nad smartwatchami do ciągłego, bezinwazyjnego pomiaru insuliny we krwi i
    będą dostępne jeszcze w tym roku, a nie za 10 lat i uratujemy życie 100 milionów
    cukrzyków

    Zatem tempo, tempo, tempo
    i do dzieła
    a testy, eksperymenty niech przeprowadza cały świat jednoczesnie, a kto najlepszy
    niech zarobi 1,000,000 $

  • 18. Data: 2024-01-11 19:43:57
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 11.01.2024 17:59, Rutkowski, Jacek wrote:

> [...]
    > Oczywiście przy  skanowaniu pixeli co 1 sekundę może się okazać że
    > wskazania nie będą dokładne i trzeba dłużej poczekać..

    Ten rzeczony czujnik chyba nie ma optyki tylko tubkę z jakimiś tam
    elementami rozpraszającymi?
    Teraz pytanie: czy mas szanse pokazać temperaturę czegoś chłodniejszego
    od tej tubki? Zakładając jakiś niskoemisyjny materiał i jakąś kalibrację...
    Ale z drugiej strony kamerka FLir pokazuje minusowe temperatury nawet w
    lecie jak się ją w niebo skieruje a przecież chłodzona nie jest?
    Tyle, że ona ma soczewkę i matrycę, więc może rozproszone promieniowanie
    od obudowy i obiektywu jest mniejsze niż zbierane i skupiane przez obiektyw.

    --
    Mirek.

  • 19. Data: 2024-01-12 10:01:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Jan 2024 10:29:37 -0800 (PST), a a wrote:

> [...]
    >
    > Może być i lusterkiem z projektora laserowego.
    >
    > Ale ważne aby uzyskać obraz termowizyjny w dużej rodzielczości z urządzenia 10 x

    Ty chyba jednak nie bardzo rozumiesz jak to dziala, ale rób, czegos se
    nauczysz.

> [...]
    > nadal 300 $
    > i nie stanieje do 30 $ jutro, ani za tydzień, aby była popularna i do zabawy dla

    Raczej nie.

> [...]
    > i się dało, a za oceanem piszą w marcu 2023, że Apple nad tym pracuje i jeszcze

    I sie zaraz okaże, ze te chinskie nie działaja.

  • 20. Data: 2024-01-12 23:20:01
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday 12 January 2024 at 10:01:03 UTC+1, J.F wrote:

> [...]
    i będą dostępne jeszcze w tym roku, a nie za 10 lat i uratujemy życie 100 milionów

    smartwatche do bezinwazyjnego pomiaru cukru we krwi dla cukrzyków
    działają doskonale

    Znajomy dostał dzisiaj przesyłkę z Aliexpressu
    i ma 10 dodatkowych funkcji, EKG
    a kolejna nowośc to będzie smartwatch USG

    Pożycz od znajomego i sam przetestuj.

    laser 650nm
    "
    --I sie zaraz okaże, ze te chinskie nie działaja.

    Dada, działają jeno ogryzkowe, tylko zapomnieli ich jeszcze wyprodukować

    Tempo produkcji i innowacji w Chinach tak się rozkręca, że Ogryzek będzie 5 lat
    myślał, a Chińczyk wyprodukuje za 3 miesiące.

    Teraz pracuję nad smartwatchami do bezinwazyjnego pomiaru insuliny we krwi
    i uratujemy życie 100.000.000 cukrzyków na świecie