  • 41. Data: 2021-06-14 16:06:50
    Temat: Re: Jaki smartfon wybrać żeby ...
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 14 Jun 2021 08:22:16 +0200, _Master_ wrote:

    > I to ma być przeszkoda aby tak banalna aplikacja jak nawigacja nie mogła
    > działać. Takie masz wytłumaczenie postarzania produktu/aplikacji?
    >
    > Bez jaj ;-)

    Zobacz np to
    https://developer.android.com/reference/android/loca
    tion/GpsStatus.Listener?hl=en

    GpsStatus.Listener

    Added in API level 3
    Deprecated in API level 24

    Use GnssStatus.Callback instead.

    No i czego w programie uzyjesz?

    A tymczasem pierwsze jest w starych androidach, drugie w nowszych,

    J.

  • 42. Data: 2021-06-14 16:25:59
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 14.06.2021 o 16:06, J.F pisze:

> [...]
    >
    > Use GnssStatus.Callback instead.
    >
    > No i czego w programie uzyjesz?
    >
    > A tymczasem pierwsze jest w starych androidach, drugie w nowszych,

    Można użyć obu, ale takie nadmiarowe pisanie aplikacji nie jest
    bezkosztowe. Ostatecznie nikt nie chce używać starego tylko nowe. Ten
    stary kod też trzeba jakoś pielęgnować. Przyjdzie nowa funkcjonalność
    apki i będzie trzeba zakodować na starych funkcjach i na nowych i może
    jeszcze jakichś pośrednich.

    Jak napisałem, problem jest z szybką ewolucją systemów operacyjnych w
    sytuacji gdy nie mają wydzielonej warstwy bibliotek. Właściwie od lat
    programowanie tak dup..to wygląda. Co chwila zmieniają się narzędzia,
    języki. Jakieś nadzieje daje dotnet, ale ... no nie wiem. Był dotnet,
    jest dotnet-core, za chwilę będzie nie wiadomo co. Apka może być
    funkcjonalnie prosta, ale ciągle w czymś trzeba ją zrealizować i potem
    utrzymywać.

  • 43. Data: 2021-06-14 16:59:59
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Ewa" 60c6fa8f$0$545$6...@n...neostrada.pl

    > Allegro, w cenach od 749 zł za nowy

    Może warto...

    > i w podobnych cenach za powystawowe,

    Powystawowe mogą być jakoś uszkodzone -- raczej ryzykowna sprawa...

    > W gmsarena porównałam Xiaomi Redmi 9 Pro z Motorolą Moto G7 Power
    > ("szatanem") i na tyle, na ile jestem w stanie porównać parametry
    > to wszystkie są na korzyść Xiaomi, w tym podane tam wyniki testów
    > AnTuTu, GeekBench i GFXBench (pod warunkiem, że zawsze większa
    > liczba oznacza lepszy wynik). Wspomniany także Xiaomi Poco F3
    > ma niektóre parametry największe, ale jest najdroższy z tych
    > trzech (wg Amazona).

    > Budzi mój niepokój to, że wg gsmarena Redmi 9 Proma GLONASS,
    > GALILEO, BDS, a wg Ciebie nie ma Galileo.

    Zdecydowanie nie obsługuje Galileo -- ,,decyzją producenta''
    czy jakoś podobnie... W tej sprawie sięgałem do źródeł:
    - na oficjalnej stronie ponoć miał przez chwilę
    - w jednym miejscu dostałem wyżej cytowaną odpowiedź
    (coś na kształt: ,,decyzją producenta nie obsługuje
    Galileo'' -- mogę odszukać tamten m@il...)
    - w innym miejscu poproszono mnie o przetłumaczenie ;)
    'Global Navigation Satellite Systems', 'Galileo', 'Dual Band',
    'Dual Frequency' itp. na angielski ;) język, więc zrezygnowałem...
    [nie jestem wszak poliglotą]

    > Piszesz także, że Redmi Note 9 Pro sprzedawane w Polsce
    > nie obsługują Galileo,

    Tak piszę.

    > a obsługują Dual Band GNSS.

    Tak nie piszę.

    Piszę, że SnapDragony720G (na których opiera się RN9P) ponoć
    wspierają obsługę DB GNSS.

    RN9P sprzedawane oficjalnie w Polsce nie obsługują Galileo.
    Chyba żaden RN9P nie obsługuje Galileo.
    Chyba żaden Redmi Note 9 Pro nie obsługuje DB GNSS.
    Chyba żaden telefon oparty o SD720G nie obsługuje DB GNSS, choć wg
    oficjalnych danych Qualcomm -- SnapDragon 720G wspiera tę obsługę...

    Dopiero telefony oparte o SD845 (i wyższe) -- zwykle obsługują...

    > Czy zatem nie można wierzyć w to co podaje gsmarena?

    Nie można. *Wszystko* trzeba sprawdzać!
    [ - to, co piszesz też?
    - zwłaszcza to trzeba sprawdzać!]

    > Gdzie można znaleźć parametry dla smartfonów sprzedawanych w Polsce?

    Najlepiej samodzielnie weryfikować...
    Można też szarpać się -- kupić z rzekomą obsługą
    i żądać jakiegoś zadośćuczynienia za niezgodność...

    Moim zdaniem warto przed zakupem omacać telefon.

    Inna sprawa, że wolę mieć dokładne pozycjonowanie bez Galileo
    niż słabe z Galileo a może tak być, że uniwersalny ;) smartfon
    będzie miał rzeczywiste osiągi słabsze od mniej uniwersalnego.
    Mój telefon (mimo braku Galileo) dobrze pozycjonuje -- wg mnie.

    > I co to znaczy, że, jak piszesz, "inne tanie telefony od
    > dawna obsługują Galileo a wiele niezbyt drogich telefonów
    > obsługuje Dual Band GN co najmniej 4 systemów satelitarnych"
    > skoro Twój model ma dopiero rok. To co to znaczy "od dawna"?

    Jakiś wyjątek od reguły -- niższe (i tańsze) modele Xiaomi
    obsługują Galileo. Uważaj jednak na MediaTeki G (jak... góra?...)
    gdyż potrafią żreć energię... P ponoć ;) są lepsze... Ale IMO
    poza Infinitami nie warto dziś sięgać po MT...

    MediaTek | MediaTek Dimensity 1000 Series <-- po ten chyba warto ;)

    Warto zwrócić uwagę na 'nm' -- to nanometry.
    Niektóre mają 7nm, inne 4nm, ale są i takie, które mają 12nm... ;)
    [niby mała różnica w grubości całego telefonu...]

    RN9P na luzie ma nikłe zapotrzebowanie energetyczne.
    Niedawno przegrzałem akumulator -- więc teraz baczniej
    przyglądam się, czy aby czego nie ubyło... ;)

    > Coraz mniej z tego wszystkiego rozumiem, a szczegółowa dyskusja
    > między fachowcami jest w ogóle poza moim zasięgiem. Napisze więc
    > tak: Co do moich wymagań dokładnościowych, to wystarczy, żeby
    > prawidłowo pokazywał na którym jestem pasie w przypadku jezdni
    > wielopasmowej.

    Mój zwykle ;) pokazuje, ale mam szklany szyberdach. ;)

    Jeśli chcesz decymetrowej dokładności, musisz raczej sięgnąć
    po DB i Galileo -- ale musisz sprawdzić praktyczną dokładność...

    Samochód jest metalowy, dookoła są inne samochody, czasami
    pada deszcz, bywa, że telefon masz w torebce... Google buduje
    swoje własne wspomagacze -- oparte o mapy wysokich budynków
    chociażby... Ważny jest sprzęt, ale ważne jest też oprogramowanie...

    Ważne są różne czynniki -- i warto zadbać o wszystkie naraz ...

    > Co z tego konkretnie wynika, co powinnam mieć, a z czego mogę
    > zrezygnować jeśli chodzi o GPS?

    Jak już wcześniej napisałem -- uniwersalny może dać teoretycznie dużą
    dokładność, ale małą praktycznie. ;) Dual Band (czy Dual Frequency)
    to dwie różne (dość mocno rozsunięte) częstotliwości nośne. Na domiar
    złego GLONASS (przynajmniej początkowy) miał różne (niezbyt mocno
    rozsunięte, ale jednak różne) częstotliwości nośne przyporządkowane
    różnym satelitom... Różne systemy (GPS, GLONASS, Beidou, Galileo itd.)
    korzystają z różnych częstotliwości nośnych...

    Zbyt uniwersalna ;) konstrukcja, ale zbyt tania może być po prostu słaba!
    Warto obmacać telefon -- poświęcając mu sporo czasu... Z jakiegoś dziwnego
    powodu Jutuberzy rozprawiają dekagodzinami ;) o gigapikeslach ;) kamer,
    miast o nawigacji... Ze świecą (a nawet szperaczem LED maksymalnej mocy)
    próżno szukać opowieści Jutuberów o GNSS... Natomiast fora (ale raczej
    niepolskojęzyczne -- widocznie Polaków nie interesuje GNSS) opisują
    problem starannie...

    > I gdzie można sprawdzić, że smartfon, na który się zdecyduję,
    > a który chcę kupić w Polsce, ma to co powinien mieć?

    Najlepiej sprawdzisz samodzielnie. Są dwie fajne androidowe
    apki podobnie nazwane -- 'GPS Test' i 'GPSTest'...

    > Ponadto chciałabym by prawidłowy sygnał pojawiał się w ciągu
    > kilku sekund (tak, jak na moim starym urządzeniu do nawigacji),
    > a nie w ciągu kilkunastu minut, jak na mojej starej Lumii.

    Możesz uruchomić energożrące aplikacje typu GPSLocker.
    Szybki start to po części owoc A-GPS -- mając świeże
    dane z A-GPS, możesz szybko złapać pozycję... Co jakiś
    czas te dane są aktualizowane automagicznie, ale można
    je zaktualizować ręcznie różnymi apkami...

    MediaTeki miały swoje własne przyspieszacze, ale bardzo zawodne!

    Jeśli będziesz codziennie korzystała z GNSS -- szybki start
    (w parę sekund) będzie codziennością, o ile będziesz miała
    sprawny telefon ze sprawnym dostępem do internetu... Dane
    A-GPS zawierają użyteczne informacje a ciągną niewiele
    więcej niż nic, więc nawet lejki internetowe je uciągną...

    > Chciałabym jeszcze ponowić prośbę o wyjaśnienie odnośnie
    > Antutu. Co, jak nazywane w tym teście, należy porównywać?
    > Nie znajduję tam ani pojęcia "prędkość", ani pojęcia
    > "szybkość", o których pisał ToMasz.

    Syntetyczne testy Antutu mnie nie interesowały -- niewiele
    wiem na ich temat.

    Określenia 'szybkość' i 'prędkość' zazwyczaj znaczą to samo,
    ale niektórzy ;) rozróżniają:
    - prędkość jest wektorem (ma kierunek, zwrot, miejsce zaczepienia i wartość)
    - szybkość jest skalarem (ma tylko wartość)

    W wypadku telefonów te określenia chyba znaczą tyle samo.
    (pomijając zrzucenie znienawidzonego telefonu z wysokiego mostu)

    -=-

    Możesz zwrócić uwagę na zastosowane ,,dyski'' i RAMki.
    Określenia typu '500000x' niewiele ;) znaczą. Są standardy...

    Jedni piszą, że UFS 2.1 to ,,szybka pamięć'', inni
    (ja choćby) że dziś raczej 'przeciętna'...

    Ktoś z rozrzewnieniem ;) sięga po DDR3, inni nie chcą mniej niż DDR5...

    Obecnie jest chyba duży wysyp telefonów opartych o SD860 ijp.
    (jest cała plejada SD podobnych do SD860 -- różne numery,
    ale specyfikacja niemal identyczna lub nawet identyczna)

    To wg mnie dobre rozwiązania, choć szlagierem ;) jest
    SD888, zaś najnowsze SD są jeszcze ,,lepsze''... ;)

    Sięgając po kartę pamięci do telefonu -- pamiętaj, ;) że poniżej klasy
    A1 nie warto sięgać. To szybkość karty -- liczba operacji na sekundę.
    (obok A1 jest szybsza A2 -- i raczej droższa)

    Do tego klasa V30 -- szybkość ciągłego zapisu. Co z tego, że karta
    łyknie chwilowo 300MB/s, skoro łyknie tak tylko ze 2MB? ;) Po zapchaniu
    szybkiego bufora szybkość zapisu spaść może do 300KB/s lub niżej...

    -=-

    Zwracałbym uwagę na:
    - gwarancję
    - procesor (poza ostatnimi MediaTekami -- MT trzeba odrzucić)
    - pamięć (zarówno ,,dysk'', jak i RAMkę)
    - opancerzenie ;) (Corning Gorilla Glass **co najmniej** 4;
    Motorolki lubią GG3 -- przepaść... RN9P ma także na pleckach GG5)
    - osobne (niehybrydowe) miejsce na kartę pamięci
    - obecność Galileo i DB, ale tu wolałbym testy praktyczne
    niż opisy, choćby nawet poprawne, gdyż (jak już pisałem)
    uniwersalny telefon może być słabszy niż mniej uniwersalny
    - RAMkę większą niż 5GiB (Redmi Note 9 Pro ma 6GB, czyli
    nieco ponad 5.58GiB --> 6/1.024^3=5,58793544769287)
    - ,,dysk'' nie mniejszy niż 64GB (telefon być może
    posłuży Ci kilka lat; w Xiaomi 64GB to niewiele
    więcej niż nic -- chyba z uwagi na nakładkę MIUI)

    Może warto (a może nie warto) zwracać uwagę na 5G, ale niedługo
    chyba każdy telefon będzie obsługiwał 5G, choć niekoniecznie
    każdy tak samo... ;)

    Zapewne NFC też jest fajne, ale ja akurat nie używam...
    (używałem kilka tygodni...)

    Akumulator... Może mieć 10Ah, ale przy energochłonnej
    konstrukcji nie na wiele starczy... Trzeba unikać starych
    procesorów chociażby... Jeśli chcesz mieć stale włączony
    ekran -- wybierz AMOLED...

    -=-

    RN9P jest ogólnie łatwy w obsłudze, choć są wyjątkowe sytuacje... ;)
    Na szczęcie nawet te wyjątkowe nie są zbyt uciążliwe. Ogólnie polecam,
    ale miałem tylko kilka telefonów, więc nie mam zbyt dużego doświadczenia...
    Na szczęście telefon nie kosztuje majątku... Akurat kupiłem kiedyś Monstera,
    który rozwalił mi ucho -- to jest strata!!!

    Moim zdaniem loterią jest:
    - jakość:
    - rozmów
    - GNSS
    - zasięgu WiFi czy GSM
    - czas:
    - życia akumulatora (do wymiany)
    - pomiędzy ładowaniami...

    Nie korzystam z dołączonej ładowarki -- 33W, bo nie mam takiej potrzeby.
    Ładuję czym popadnie... Wpiąłem końcówkę magnetyczną i stosownie podpinam...

    Oceniam/szacuję, że w słoneczny dzień nawigacja i LTE zeżrą
    akumulator w 5 godzin, przy okazji rozgrzewając tenże akumulator
    do niebezpiecznych temperatur... Oczywiście można wyłączyć ekran... ;)
    Można też jakoś to chłodzić. ;) Czasu do najbliższego ładowania
    nie wydłuży, ale wydłuży czas do wymiany akumulatora...

    - Asus Max padł, choć akumulator jest sprawny
    - Monster potłukł się -- akumulator jest sprawny
    pomimo rozjechania go rowerem, którym jechałem
    - badziewny Overmax stracił akumulator baaardzo szybko
    - Ace sprzedałem po roku używania

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 44. Data: 2021-06-14 17:11:25
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Ewa" 60c715e5$0$527$6...@n...neostrada.pl

    > "Teoretyczna dokładność mego telefonu to 3m".

    GPS na jednej częstotliwości daje obecnie 3m w poziomie.
    Jeśli chcesz mieć lepiej -- sięgaj po DB lub Galileo.
    (wojskowe, płatne usługi okołorolnicze...)
    Ale to teoria -- nie znam praktyki. ;)
    GLONASS nie da lepszej dokładności niż GPS -- przynajmniej na razie.
    (chyba, że z jednej strony mamy wojskowy GLONASS DB,
    zaś z przeciwnej cywilny GPS na jednej częstotliwości)

    > O taką dokładność, ale praktyczną, a nie tylko teoretyczną, by mi chodziło.

    Trzeba to sprawdzić w praktyce, pamiętając o wpływie:
    - konstelacji satelitów
    - pogodzie
    - przeszkodach pionowych
    - różnorakich anomaliach
    - rozbieżnościach pomiędzy telefonami tego samego modelu...

    W skrajnych sytuacjach telefon potrafi wyłączyć
    odbiornik GPS, by nie przegrzać się... Pod samochodową
    szybą jest Słoneczko ;) i nawiew gorącego powietrza...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 45. Data: 2021-06-14 17:53:55
    Od: Ewa <E...@c...com>

    > [...]
    Wielkie dzięki.
    Jak zwykle po Twoim poście mam bardzo dużo do przemyślenia.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 46. Data: 2021-06-14 18:36:01
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" sa7qtj$1153$...@g...aioe.org

    > MediaTek | MediaTek Dimensity 1000 Series <-- po ten chyba warto ;)

    Miał być link:
    https://www.mediatek.com/products/smartphones/dimens
    ity-1000-series

    Złośliwa Edge tak przerabia...

    > Warto zwrócić uwagę na 'nm' -- to nanometry.
    > Niektóre mają 7nm, inne 4nm, ale są i takie, które mają 12nm... ;)
    > [niby mała różnica w grubości całego telefonu...]
    [5nm różnicy procesowej wyrazi się 0.5mm różnicy akumulatorowej?]

    -=-

    Galileo chyba nie jest ukończony -- za jakiś czas może być
    znacznie lepszy niż jest obecnie...

    Tu:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Galileo_(satellite_nav
    igation)
    masz różne (E1, E5, E6) pasma Galileo w Hz.

    Tu:
    https://www.gsc-europa.eu/news/worlds-first-dual-fre
    quency-gnss-smartphone-hits-the-market
    osławiony Mi8 -- ponoć akumulator wystarczał na dwa kwadranse... ;)

    Tu:
    https://sites.tufts.edu/eeseniordesignhandbook/files
    /2018/05/Skufca-EJ-edit.pdf
    ogólne informacje o DB GNSS...

    Tu:
    https://www.gps.gov/systems/gps/modernization/civils
    ignals/
    coś rozsądnego (GOV w adresie strony -- government) o GPS...
    (takich informacji szukaj)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 47. Data: 2021-06-14 19:00:34
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" sa558h$15of$...@g...aioe.org

    > "Ewa" 60c3a55b$0$527$6...@n...neostrada.pl

    > Szybko jeździsz... ;) Teraz pada deszcz, więc na parterze, wśród
    > bloków nie łapię pozycji -- widzę jednego (amerykańskiego 21)
    > albo zero -- częściej ;) zero, choć chwilami widzę SNR tego
    > 21GPS przekraczający 30...

    Wczoraj łapałem kilkadziesiąt minut -- dziś (w tym samym
    miejscu, metr od okna, na parterze itd...) 2 sekundy...

    Pobieżna ocena może zmylić...

    [co wówczas, jeśli ona jeździ z szybkością dźwięku
    w powietrzu?... przejedzie kilkaset metrów...
    musiałaby być satelitą...]

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 48. Data: 2021-06-14 19:18:19
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" sa69jb$1cq5$...@g...aioe.org

    > - zniekształcenie grawitacyjne (czas tym wolniej płynie, im
    > silniejsze jest pole grawitacyjne, dlatego opłaca się ;)
    > światłu zboczenie z linii prostej w kierunku masy, choć
    > grawitacyjnego przyciągania światło nie odczuwa, gdyż
    > brak mu własnej masy

    [dlatego właśnie ludzie pracujący na wyższych stanowiskach
    otrzymują szybciej emerytury -- im wyżej, tym słabsze pole
    grawitacyjne Ziemi, czyli tym szybciej płynie czas... a że
    politycy to wiedzą i są sprawiedliwi -- tak ustalają...]

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 49. Data: 2021-06-14 19:47:52
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 14.06.2021 o 14:32, _Master_ pisze:

    > Np. Dostęp do wykonywania połączeń.
    >
    > DOBRA wystarczy tego bełkotu.
    >
    > Postarzania ISTNIEJE albo przez głupotę albo (częstsze) SPECJALNIE

    Człowieku, pytasz to Ci odpowiadam. Jak uważasz, że jesteś mądrzejszy to
    sobie uważaj.

  • 50. Data: 2021-06-14 20:37:26
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu poniedziałek-14-czerwca-2021 o 19:47, ii pisze:
    > Człowieku, pytasz to Ci odpowiadam. Jak uważasz, że jesteś mądrzejszy to
    > sobie uważaj.

    Mówię jak jest a nie że "przegraliśmy mecz bo nie byliśmy wystarczająco
    skupieni" ;-)