  • 11. Data: 2022-12-20 09:44:21
    Temat: Re: Jaki scalak do step-down małej mocy?
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    LordBluzg(R)?? wrote:

    > Takie myślenie -20 lat temu. Zrób sobie wej/wyj w projekcie i podepnij
    > moduł. Problem podmiany jest banalny. Takie odkrywanie koła na nowo, no
    > chyba że ktoś płaci extra i się na tym zna :)

    No, wszystko zależy.

    Dla każdego projektu, etapu projektu, próg stosowania moduł/elementy może
    być inny; można umieścić na pcb dwa rezystory albo dać szpilki pod moduł
    dzielnika napięcia. :)

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 12. Data: 2022-12-20 15:05:49
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-12-19 o 11:20, jacek pozniak pisze:

    > 1. Tracić jak najmniej energii przy tym przetwarzaniu, to jest priorytet bo
    > to 6V to z baterii.

    Potrzebujesz scalaka, który:
    - zawiera dwa klucze (straty na kluczu powinny być mniejsze niż na diodzie),
    - przy małym obciążeniu zmienia tryb pracy - są chyba dwa warianty -
    impulsy rzadziej lub paczki impulsów rzadziej (nie jestem pewien - nigdy
    takich nie szukałem).
    - wewnętrzny ogranicznik prądu będzie miał nie za dużo powyżej prądu
    jaki przewidujesz max w dławiku.
    To ostatnie wymaganie zapisałem, bo ja zawsze dobieram dławik tak, aby
    się nie nasycił przy maksymalnym przewidywalnym prądzie, a dla mnie to
    nie jest to co ja domniemywam w czasie stabilnej pracy tylko wartość
    przy której nastąpi ograniczenie.
    Ale spotkałem się z dobieraniem dławika według maksymalnego założonego
    prądu w czasie stabilnej pracy.

    > 2. Aby miał jakieś wejście coby go wył/wł z procesora (procesor ma własną
    > baterię), aby nie pobierał wcale prądu, no max kilka uA.

    > 3. Nie wymagał zbyt wielu elementów zewnętrznych.

    Według moich starych notatek podchodziłby MCP16311. W jego karcie
    katalogowej widać jakie są oszczędności energii gdy scalak zmienia tryb
    pracy (karta jest też dla 16312, który nie zmienia trybu pracy.

    Weź w TME wszystkie scalaki DCDC ustaw od najtańszego i szukaj
    pierwszego, który spełni wymagania.
    P.G.

  • 13. Data: 2022-12-20 23:48:03
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Tuesday, December 20, 2022, 3:05:49 PM, you wrote:

    > Potrzebujesz scalaka, który:
    > - zawiera dwa klucze (straty na kluczu powinny być mniejsze niż na diodzie),

    To jest istotne, gdy napięcie zasilania jest istotnie wyższe od
    wyjściowego. Tu ten warunek nie występuje - straty w diodzie nie będą
    duże.
    Zaproponowany przeze mnie kontroler zawiera prostownik synchroniczny.

    > - przy małym obciążeniu zmienia tryb pracy - są chyba dwa warianty -
    > impulsy rzadziej lub paczki impulsów rzadziej (nie jestem pewien - nigdy
    > takich nie szukałem).

    To chyba nie jest urządzenie mikromocowe.

    > - wewnętrzny ogranicznik prądu będzie miał nie za dużo powyżej prądu
    > jaki przewidujesz max w dławiku.

    Ciężko odnaleźć cokolwiek taniego na tak niski prąd :(

> [...]
    > przy której nastąpi ograniczenie.
    > Ale spotkałem się z dobieraniem dławika według maksymalnego założonego

    O ile kontroler pracuje w trybie prądowym. Bardzo często step-down
    pracują z maksymalnym prądem w trybie hiccup.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 14. Data: 2022-12-21 15:06:12
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > pracy (karta jest też dla 16312, który nie zmienia trybu pracy.
    >
    > Weź w TME wszystkie scalaki DCDC ustaw od najtańszego i szukaj
    Już zamówiłem tego ap62250, co mi fachowiec polecił :)

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 15. Data: 2023-01-01 19:00:59
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    jacek pozniak wrote:

    > Nie znam się zbytnio na zagadnieniach zasilaczy impulsowych; do tej pory, w
    > innych konstrukcjach, stosuję MC34063 bo taki układ gdzieś, kiedyś
    > podejrzałem (ale słyszałem, że kiepski jest).

    Nie tyle kiepski, co opracowany we wczesnym neandertalu. Obecnie świat
    jest pełen synchonicznych bucków w SOT23. Ja używam TPS54302, ale jest
    za dobry do Twoich potrzeb. Ma jednak wielu braci. Są też gotowe
    mikromoduły step-down. W małych seriach trochę szkoda życia na
    wymyślanie jeszcze jednego bucka.

    > 1. Tracić jak najmniej energii przy tym przetwarzaniu, to jest priorytet bo
    > to 6V to z baterii.

    Google => Synchronous buck sot23 i do wyboru, do koloru.

    > 2. Aby miał jakieś wejście coby go wył/wł z procesora (procesor ma własną
    > baterię), aby nie pobierał wcale prądu, no max kilka uA. No, od biedy mogę
    > jakiś klucz na baterii zrobić, na jakimś P-MOSFET.

    "with shutdown" ;)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 16. Data: 2023-01-01 19:06:47
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    jacek pozniak wrote:

    > Pewnie to też jakiś sposób ale muszę to mieć rozbite na elementy
    > elektroniczne a nie na moduły.

    No ale moduł może wyglądać np. tak:

    https://www.powerelectronictips.com/pol-buck-regulat
    or-modules-with-integrated-inductor-enable-space-eff
    icient-designs/

    To "element" czy "moduł"? A synchroniczny buck to kontroler, Cin, Cout,
    cewka, kondensator do bootstrapu i ew. dzielnik do Vout. Też żadna
    filozofia.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 17. Data: 2023-01-01 19:10:52
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Ja bym zastosował LM2674M-ADJ ale on nie jest tani.

    OP nie sprawia wrażenia, że go stać na tani. Tani == masa problemów do
    rozwiązania. Ta oszczędność na elementach to ile będzie dniówek inżyniera?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 18. Data: 2023-01-01 19:18:30
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Ciężko odnaleźć cokolwiek taniego na tak niski prąd :(

    Roman, skąd ta obsesja taniości? Bez złośliwości pytam. Tanie elementy
    są tanie nie bez powodu. Albo ma eksperta, który zna ich narowy (ale
    wtedy by nie pytał na p.m.e), albo się będzie w takiego eksperta musiał
    zamienić. Jeśli skala to nie setki tysięcy sztuk, to nowoczesne
    kontrolery TI albo ADI startują poprawnie nawet w drucianych prototypach.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 19. Data: 2023-01-02 14:15:04
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Sunday, January 1, 2023, 7:10:52 PM, you wrote:

    > OP nie sprawia wrażenia, że go stać na tani. Tani == masa problemów do
    > rozwiązania. Ta oszczędność na elementach to ile będzie dniówek inżyniera?

    Ale te LM są naprawdę nieprzyzwoicie drogie. Ja ich używałem, bo
    trafiłem na Allegro na jakąś wyprzedaż magazynu po śmiesznych cenach.
    Przy obecnych cenach nawet na nie już nie patrzę.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 20. Data: 2023-01-02 14:18:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Sunday, January 1, 2023, 7:18:30 PM, you wrote:

> [...]
    > zamienić. Jeśli skala to nie setki tysięcy sztuk, to nowoczesne
    > kontrolery TI albo ADI startują poprawnie nawet w drucianych prototypach.

    Klienci szukają taniego. Jak widzą cenę 20 PLN w detalu, kilkanaście
    PLN w małym hurcie i poniżej 1 PLN, to co wybiorą? Dlaczego do dziś
    tłucze się zasilacze komputerowe na TL494/KA7500? Bo kosztują grosze.

    --
    Best regards,
    RoMan