  • 1. Data: 2013-09-30 12:47:13
    Temat: Jaki OS do Cortexa ?
    Od: Marek Borowski <m...@x...com>

    No wlasnie ktorego warto uzywac, FreeRTOSa, CoOS, ChibiOS Nut/OS czy
    moze uC/OS-III, ThreadX albo embOS ? A moze jeszcze cos innego ?

    Rozwiazania komercyjne wygladaja fajnie ale 70k za licencje to lekka
    przesada.

    Ciekawa tez opcja jest zwiazanie sie z konkretnym producentem
    i uzywanie jego produktu, ale raz juz musialem praktycznie
    od nowa pisac projekt bo producent sie wycofal z produkcji
    potrzebnej lini procesorow - jest to troche ryzykowne.

    Z checia zobacze opinie innych.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 2. Data: 2013-09-30 14:49:32
    Temat: Re: Jaki OS do Cortexa ?
    Od: k...@g...com

> [...]
    > moze uC/OS-III, ThreadX albo embOS ? A moze jeszcze cos innego ?
    >
    > Rozwiazania komercyjne wygladaja fajnie ale 70k za licencje to lekka

    ISIX RTOS ?

    Pzdr,
    K.B.

  • 3. Data: 2013-09-30 15:10:47
    Od: j...@g...com

    eCos - http://ecos.sourceware.org/
    NuttX - http://nuttx.org/

> [...]
    > od nowa pisac projekt bo producent sie wycofal z produkcji
    > potrzebnej lini procesorow - jest to troche ryzykowne.
    Vendor Lock-in. W takich sytuacjach widoczne staja sie zalety
    otwartego oprogramowania.

  • 4. Data: 2013-09-30 15:20:52
    Od: Marcin <t...@t...com.pl>

    W dniu 30.09.2013 12:47, Marek Borowski pisze:
> [...]
    > od nowa pisac projekt bo producent sie wycofal z produkcji
    > potrzebnej lini procesorow - jest to troche ryzykowne.

    Z mojej strony polecam RTEMS.

    Marcin

  • 5. Data: 2013-09-30 18:10:29
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2013-09-30 12:47, Marek Borowski wrote:
    > No wlasnie ktorego warto uzywac

    Zdefiniuj potrzeby. Preemptive czy cooperative? RT czy nie? Drivery czy
    nie? POSIX czy nie? Linux like czy nie itd...

  • 6. Data: 2013-09-30 20:09:28
    Od: Marek Borowski <m...@x...com>

    On 9/30/2013 6:10 PM, Sebastian Biały wrote:

    > Zdefiniuj potrzeby. Preemptive czy cooperative? RT czy nie? Drivery czy
    > nie? POSIX czy nie? Linux like czy nie itd...

    Zdecydowanie z wywlaszaniem inne to dla mnie to bardziej rozwojowy libc
    a nie OS :-). Z RT to jest problem bo wiekszosc OS gdzie task w stanie
    ready o wyzszym piorytecie wywlaszcza natychmiastowo ten o nizszym
    przypinaja sobie etykietke Real Time. Przyjmujac takie kryterium to i
    AmigaOS 1.0 jest RT. Ale tak generalnie tak uzyty OS nie moze
    wykluczac mozliwosci zbudowania systemu hard rt.

    Pytanie bylo dosyc ogolne. Ciekawmi mnie kto uzywa czego i dlaczego.
    Interesuje mnie glownie spojnosc i przejrzystosc API.
    Np. niski stopien uzycia makr C jest wskazany.
    Dobrzeby bylo aby OS byl przetestowany ze stosem TCP/IP.
    Z moich doswiadzen wynika ze 70-90kB RAM jest potrzebne
    na uruchomienie webserwera serwujacego cos wiecej niz hello web.

    Oczwiscie nie ma problemu jak mi wskazesz linux like system
    z pelnym posixem ktory na mikrokontrolerze ze 128k RAMu
    bedzie chodzil dobrze to z checia sie zapoznam :-).

    Pozdrawiam

    Marek

  • 7. Data: 2013-09-30 20:22:35
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2013-09-30 20:09, Marek Borowski wrote:
> [...]
    > a nie OS :-). Z RT to jest problem bo wiekszosc OS gdzie task w stanie
    > ready o wyzszym piorytecie wywlaszcza natychmiastowo ten o nizszym

    System realtime mają masę innych klopotów, np. czas allokacji albo
    zajmowanie timerów na własne potrzeby. Ogólnie RT to raczej cooperative
    niż preemptive.

    > Przyjmujac takie kryterium to i
    > AmigaOS 1.0 jest RT.

    Forbid()/Permit() zalatwiało sprawę RT na Amidze :P

    > Ale tak generalnie tak uzyty OS nie moze
    > wykluczac mozliwosci zbudowania systemu hard rt.

    Zawsze można wyłączyć przerwania. Tylko wtedy możliwe że OS jest zbedny.

    > Pytanie bylo dosyc ogolne. Ciekawmi mnie kto uzywa czego i dlaczego.
    > Interesuje mnie glownie spojnosc i przejrzystosc API.

    O widzisz. Mnie interesuje aby API było w C++. Obecnie 0% systemow
    spelnia to kreyterium, aż napisałem własny ( po czym projekt umarł) :/

    > Oczwiscie nie ma problemu jak mi wskazesz linux like system
    > z pelnym posixem ktory na mikrokontrolerze ze 128k RAMu
    > bedzie chodzil dobrze to z checia sie zapoznam :-).

    Linux-like zapewne wyklucza RT.

    Prywatnie stosuje inne rozwiązanie: Część RT do osobnego procesora.
    Sprawdziło się znakomicie.

  • 8. Data: 2013-09-30 21:08:05
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 30.09.2013 20:22, Sebastian Biały wrote:

    > Linux-like zapewne wyklucza RT.

    A QNX?

    Mnie osobiście ostatnio zainteresował FreeRTOS, sprawia wrażenie bardzo
    łatwego w implementacji (szczególnie dla kogoś, kto wcześniej nie bawił
    się OS na uC).

    Jakub Rakus

  • 9. Data: 2013-10-01 09:11:36
    Od: Krzysztof Kajstura <s...@N...eu>

    > Linux-like zapewne wyklucza RT.

    Nie do końca - patrz PREEMPT_RT, Xenomai. Polecam link:
    http://www.at91.com/linux4sam/bin/view/Linux4SAM/Rea
    lTime

    Oczywiście w przypadku rdzeni z rodziny Cortex-M (bo chyba o takie autorowi wątku
    chodzi), powyższe
    rozwiązania kompletnie nie wchodzą w grę.

  • 10. Data: 2013-10-01 11:50:22
    Od: Marcin <t...@t...com.pl>

    W dniu 30.09.2013 20:09, Marek Borowski pisze:

> [...]
    > z pelnym posixem ktory na mikrokontrolerze ze 128k RAMu
    > bedzie chodzil dobrze to z checia sie zapoznam :-).

    Juz Ci kolego wskazalem RTEMS.
    Poczytaj sobie dokumentacje. Jest m.in. posixowe API.

    Marcin