  • 1. Data: 2014-02-01 15:06:26
    Temat: Jak oszczedzac akumulatory w UPS-ach?
    Od: " 666" <j...@g...pl>

    Mam ups-y na wewnętrzne 24 volt (dwa aku 2x12V), parę sztuk, każde wydłużenie wymiany
    aku o powiedzmy rok mile widziane.
    Braków napięcia w instalacji 230V właściwie nie ma, ups-y muszą być z powodu pewnych
    wymagań "urzędowych".
    Są sposoby na jak najdłuższe zachowanie jakości aku?

  • 2. Data: 2014-02-01 15:17:37
    Temat: Re: Jak oszczedzac akumulatory w UPS-ach?
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-02-01 15:06, 666 pisze:
> [...]
    > powodu pewnych wymagań "urzędowych".
    > Są sposoby na jak najdłuższe zachowanie jakości aku?
    Praca w nominalnym zakresie temperatur, przeważnie jakieś 20-22'C, im
    więcej - tym gorzej.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2014-02-01 20:33:16
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2014-02-01 15:17, BartekK pisze:
    > Praca w nominalnym zakresie temperatur, przeważnie jakieś 20-22'C, im
    > więcej - tym gorzej.

    Jak porządny UPS to pewno ma chłodzenie.
    Ja to się zdziwiłem, zerwałem wczoraj z nowego APC RBC2 lepkę a pod
    spodem "Kung Long Batteries WP7.2-12 made in Vietnam"
    Co to?

    w APC Smart SUA1500 padły oryginalne baterie APC RBC7 po 1,5 roku.
    We wszystkich trzech przypadkach rozszczelniły się oba akumulatory na
    minusowej (czarnej) klemie, w wyniku czego rozpuściło do konsystencji
    plasteliny z jednej strony bezpieczniki łączące oba ogniwa, z drugiej
    dużo mniej ale zżarło przyłącze.
    Wszystkie akumulatory wymienione w tym samym czasie, kupione w tym samym
    czasie u jednego dużego dostawcy na rynek IT, trzy identyczne modele UPS
    w podobnej konfiguracji obciążenia, każdy w swojej klimatyzowanej szafie
    Rittala.
    Czy jest sens płacić więc ponad 400zł za oryginały?
    Czy w tym przypadku można już mówić o jakimkolwiek "dłuższym" działaniu?
    Jest to rosyjska ruletka, pochodzi tak długo, na co trafisz. A właściwie
    dokładnie tyle i tyci więcej niż jest gwarancja.
    Założyłem nowe kupione w tym samym miejscu, niestety nie sprawdziłem co
    to był za szajs w tych starych bo posklejane są stroną opisową. Nowych
    nie sprawdzę bo... 'gwarancja'. Może się uda i padną przed końcem.

    Irokez

  • 4. Data: 2014-02-02 08:36:05
    Od: " 666" <j...@g...pl>

    No właśnie, to by było kolejne pytanie:
    Czy kupować najtańsze (lub prawie najtańsze) aku?
    Interesuje mnie jak najdłuższa żywotność akumulatorów "na luzie", bo padów zasilania
    i tak nie mam (a ups-y muszą być ze względów
    "formalnych").
    Generalnie mam złe doświadczenia z żywotnością akumulatorów tego typu (w instalacjach
    alarmowych akurat - część w syrenach na
    zewnątrz budynków, ale jakiejś wielkiej różnicy na minus w żywotności nie zauważyłem,
    nic się nie rozszczelniało, po prostu traciły
    parametry i system myślał, że odcięto zasilanie).
    Kiedyś starałem się kupować Panasoniki, fama szła że dobre i nie były jakieś
    straszliwie drogie (130 zł / 7Ah ?).

    -----

  • 5. Data: 2014-02-02 12:33:52
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 02.02.2014 08:36, 666 pisze:
    > No właśnie, to by było kolejne pytanie:
    > Czy kupować najtańsze (lub prawie najtańsze) aku?
    TAK!. Niestety tak. Chyba ze masz taką możliwość, zabudowy, upchnięcia
    upsa w piwnicy, to kup akumulatory samochodowe, w norauto bywają po 99zł
    na promocjach. Wytrzymają minimum 5 lat w dobrej kondycji, jako tako naście.

    ToMasz

  • 6. Data: 2014-02-02 13:26:54
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2014-02-01 20:33, Irokez wrote:

    > Jak porządny UPS to pewno ma chłodzenie.

    Nie spotkalem sie z chlodzeniem baterii - jak juz to raczej samego
    inwertera. Zreszta musialby miec chyba jakas klimatyzacje,
    bo co dadza wiatraki na bateriach, jesli beda mielic ta sama ciepla zupe
    z zewnatrz.

    --

    memento lorem ipsum

  • 7. Data: 2014-02-02 14:00:14
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-02-02 13:26, elmer radi radisson pisze:

> [...]
    > inwertera. Zreszta musialby miec chyba jakas klimatyzacje,
    > bo co dadza wiatraki na bateriach, jesli beda mielic ta sama ciepla zupe
    Spore upsy online sporo grzeją się same-z-siebie podczas pracy, a
    zamknięte w nich akumulatory - nie lubią tego, stąd wentylatory.

    W zwykłych "starych" APC Smart 1400 był duży wentylator, ale włączał się
    wyłącznie na czas pracy falownika i chwilę po, podczas ładowania aku, a
    nie do chłodzenia aku w spoczynku, przez co - pracowały one w ~35-40'C
    (przy 25'C otoczenia) i miały krótszą żywotność. Przerabiałem te ups
    tak, że wentylator kręcił się na bardzo niskich obrotach, ale cały czas
    (równoległy rezystor do tranzystora go załączającego), i takie same
    akumulatory w takim samym upsie (dla porównania miałem ~8 szt ups, z
    czego 5 przerobionych) przeżywały prawie 2x dłużej (do czasu aż ups
    krzyczał "wymień akumulatory, bo szacowany czas podtrzymywania mniejszy
    niż <1minuta)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 8. Data: 2014-02-02 16:19:40
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-02-02 16:21, elmer radi radisson pisze:
    > Niemniej jednak, wentylatory zazwyczaj sa tak umieszczone ze sluza do
    > chlodzenia elektroniki i nie maja szans skutecznie chlodzic baterii,
    > ktore zazwyczaj w zbitej masie znajduja sie w oddzielnej komorze.
    Akumulatory same z siebie się nie grzeją (a przynajmniej nie sprawne
    akumulatory), więc ich chłodzić nie trzeba. Wystarczy chłodzić
    elektronikę, tak by nie była gorąca i nie podgrzewała akumulatorów.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 9. Data: 2014-02-02 16:21:46
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2014-02-02 14:00, BartekK wrote:

> [...]

    chlodzenia elektroniki i nie maja szans skutecznie chlodzic baterii,
    ktore zazwyczaj w zbitej masie znajduja sie w oddzielnej komorze.
    Przyklad tego dobrze widac np. na takim zdjeciu
    http://www.seanbranagh.ie/networking/img/ups_large.j
    pg

    Jesli UPS nie pracuje w takich warunkach w jakich powinna pracowac
    reszta chronionego przez niego sprzetu jak serwery, storage czy
    sieciowka - czyli w klimatyzowanej i dobrze wentylowanej lokalizacji,
    to szybsza degradacja bedzie nieunikniona.

    Natomiast na marginesie, co do innych metod konserwacji baterii
    to z moich obserwacji wynika ze mechanizm ABM w upsach eatona
    traktuje ogniwa z przyzwoitym poszanowaniem, oszczedzajac im
    stalego doladowywania. Co jeszcze nie oznacza ze te zasilacze uwazam
    za najlepsze, bo niestety nie uniknely innych 'przygod'.

    --

    memento lorem ipsum

  • 10. Data: 2014-02-02 19:47:26
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik " 666" napisał w wiadomości grup
> [...]
    > rozszczelniało, po prostu traciły parametry i system myślał, że odcięto

    Jakie to były akumulatory i z jakiej firmy ochroniarskiej?