  • 1. Data: 2004-02-25 10:30:24
    Temat: Internet&VAT
    Od: "MadAndy" <n...@s...com>

    COMPUTERWORLD
    Internet zwolniony z VAT-u - tymczasowe zwycięstwo?

    Z wielkim zaskoczeniem przyjęto wiadomość o piątkowym przegłosowaniu przez
    Sejm decyzji o zwolnieniu usług internetowych z podatku VAT. Ministerstwo
    Finansów, które wcześniej zarzekało się, że nie może być mowy o niższej
    stawce niż 22%, nie potrafi wyjaśnić, czy jest to zgodne z regulacjami Unii
    Europejskiej. Przedstawiciele branży internetowej wstrzymują się od
    radosnych komentarzy. Sprawa trafi do Senatu, a potem z powrotem do Sejmu.
    Wciąż jest więcej pytań niż odpowiedzi.

    Rezultaty piątkowych obrad Sejmu odbiły się głośnym echem w branży
    internetowej. Nikt nie spodziewał się takiego obrotu sprawy. Przypomnijmy,
    że jeszcze trzy miesiące temu Ministerstwo Finansów zapowiadało, że
    wprowadzenie 22% stawki VAT na usługi internetowe jest nieuniknione od 1
    maja br. Miało to być związane z dostosowaniem naszych regulacji prawnych do
    systemu unijnego, który zakłada objęcie stawką podstawową (w naszym
    przypadku 22%) połączeń internetowych. Tymczasem w piątek posłowie
    zadecydowali o całkowitym zwolnieniu usług dostępu do Internetu z podatku.
    Jak podała PAP, przepisem objęte mają zostać usługi świadczone na rzecz
    uczniów, studentów, szkół, zakładów kształcenia nauczycieli, placówek
    oświatowych, szkół wyższych, wyższych szkół zawodowych oraz placówek
    naukowych PAN. Ponadto zwolniona od VAT-u ma być usługa "na dostęp
    wdzwaniany i szerokopasmowy" dedykowana użytkownikom indywidualnym.

    "W dalszym ciągu jednak opodatkowany - i to wysoko - jest dostęp do
    Internetu dla firm, a to przecież właśnie dla nich w coraz większym stopniu
    globalna sieć jest narzędziem pracy" - powiedział Mariusz Kuziak, rzecznik
    prasowy portalu Interia.pl. Zdanie to podziela Mariusz Biedrzycki, dyrektor
    działu komunikacji marketingowej Onet.pl. "Znikanie barier to dla naszego
    core biznesu sprawa kluczowa" - dodał przedstawiciel Onetu.

    Ministerstwo Finansów bardzo niechętnie wypowiadało się na temat decyzji
    Sejmu. Co więcej, nie udało nam się uzyskać konkretnych informacji na temat
    tego, kogo dokładnie obejmie prawo (jeżeli takowe zaakceptuje Senat) i czy
    obecne decyzje nie są sprzeczne z prawem unijnym. "Zwolnienie usług
    internetowych od podatku kłóci się z zaleceniami Unii Europejskiej. We
    Wspólnocie są kraje, które objęły usługi internetowe podstawową stawką, są
    też takie, w których stawka jest ulgowa czy zwolniona. Różnie się to
    kształtuje." - gubi się w wyjaśnieniach Anna Puzyna-Sobocińska, rzecznik
    prasowy Ministerstwa Finansów - "Nasz wniosek (Ministerstwa Finansów)
    dotyczył 22% stawki VAT. Zresztą sprawa nie jest jeszcze przesądzona.
    Czekamy na decyzje Senatu. A stamtąd sprawa z powrotem trafi do Sejmu." Jak
    zatem mają się ustalenia posłów do unijnych rygorów? Ministerstwo nie jest w
    stanie tego określić. Dodaje jedynie, że obecna sytuacja może się jeszcze
    bardzo zmienić.

    "Mam mieszane uczucia co do tej sprawy" - zaznaczył Andrzej J. Piotrowski,
    dyrektor Instytutu im. Adama Smitha - "Wysoki VAT z pewnością ogranicza
    konsumpcję usług internetowych. Z drugiej strony jednak ustawę podatkową, w
    której jest mnóstwo kombinacji, można nazwać złą ustawą. Na usługi powinna
    być nałożona podstawowa stawka VAT-u, ale z pewnością nie 22- procentowa.
    Zresztą utrudnieniem dla rozwoju usług internetowych nie jest sam VAT, ale
    ogólnie wysokie ceny ofert dostępowych."

    Jak w świecie Orwella?

    Przedstawiciele branży internetowej są dalecy od wielkiej radości. Zdaniem
    wielu jest jeszcze za wcześnie, by się cieszyć. "Nie przeceniałbym tego
    faktu" - powiedział Krzysztof Jerzyk, wiceprezes sklepu internetowego
    Merlin.pl - "Porównując z Europą, ceny dostępu do Internetu w Polsce są
    bardzo wysokie. Następny konieczny krok do zrobienia to obniżenie cen przez
    operatorów, a szczególnie przez TPSA."

    Czy możemy liczyć na taki scenariusz? Zmianę cen usług dostępowych może
    wymusić konkurencja. Nadzieję pokłada się w wejściu na nasz rynek
    zagranicznych operatorów, których oferta może skusić polskich użytkowników.
    Niestety nie udało nam się uzyskać od Telekomunikacji Polskiej informacji,
    czy planuje obniżenie cen swoich usług.

    "Szczerze mówiąc uważam, że za wcześnie jest na optymizm" - zaznaczył Adam
    Kwaśniewski, dyrektor handlowy sieci reklamowej Ad.net - "Ustawa jeszcze nie
    stała się prawem. Konsekwencją przyjęcia ustawy będzie utrzymanie dynamiki
    przyrostu liczby internautów w Polsce. Zasięg medium zaś wpływa na
    atrakcyjność medium w oczach reklamodawców i potencjalnie większe pieniądze
    wydawane na reklamę on-line. Przyznam jednak, że cała sytuacja przypomina mi
    Orwella i "Rok 1984". Najpierw ogłaszamy, że zabieramy, a potem jako dobrą
    wiadomość informujemy, że łaskawie zostawimy. Dla mnie brak podwyżki to brak
    złej wiadomości, a nie dobra wiadomość. Wolałbym, żeby ustawodawca zajął się
    trochę ważniejszymi sprawami niż czasochłonne, bezsensowne przepychanki pod
    publiczkę."

    Bez hurra optymizmu

    Wszyscy zgodnie podkreślają, że piątkowa decyzja jeszcze niczego nie
    gwarantuje. "Wolę nie podejmować się wróżenia z fusów na temat rozwoju
    sytuacji w krajowej polityce, w tym dalszych losów poszczególnych zapisów
    ustawy o VAT i bez emocji poczekać na decyzję Senatu" - podkreśla Mariusz
    Kuziak, rzecznik prasowy portalu Interia.pl - "Niewątpliwie poprawka
    zwalniająca całkowicie od podatku VAT usługi dostępu do Internetu dla
    użytkowników indywidualnych oraz instytucji edukacyjnych jest pozytywnym
    sygnałem. Na pewno dzięki temu nasz kraj nie cofnie się w rozwoju, a być
    może nawet nieco zwiększy się odsetek Polaków potrafiących z Internetu
    korzystać." Decyzję Sejmu pozytywnie odebrała Wirtualna Polska. "Po
    wcześniejszych propozycjach Ministerstwa Finansów nie spodziewaliśmy się aż
    tak korzystnego rozwiązania" - zaznaczyła Agnieszka Szwaj, rzecznik prasowy
    WP - "Decyzja ta dowodzi, iż Polska chce faktycznie realizować strategię
    społeczeństwa informacyjnego i nadrabiać straty związane z dostępem do
    internetu w stosunku do innych krajów UE. Wejście w życie powyższej uchwały
    pozwoli złapać oddech całej branży internetowej i pozwoli na jej dalszy
    rozwój. Tańszy internet to więcej użytkowników Sieci, a co za tym idzie
    także większe możliwości ekspansji dla podmiotów oferujących za jej
    pośrednictwem swoje usługi."

    "Im wyższa fiskalizacja, tym bardziej cierpią na tym użytkownicy" - dodaje
    Mariusz Biedrzycki, dyrektor działu komunikacji marketingowej Onet.pl -
    "Zwolnione z podatku zostały instytucje edukacyjne. Dobre i to."

    Czy Senat zdecyduje się poprzeć decyzję Sejmu? Tego wciąż nie wiadomo.
    Wyniki głosowania senatorów mogą być równie zaskakujące jak posłów.
    "Wprowadzenie podstawowej czyli 22% stawki VAT na Internet może znacznie
    opóźnić dalszy rozwój Internetu w Polsce" - przyznaje Benita Jakubowska,
    dyrektor sprzedaży ds. Internetu CR Media - "Jego skutki zauważyłyby firmy
    sprzedające takie produkty jak Chello, czy Neostrada. Dzięki temu, że tego
    podatku nie ma (przynajmniej jak na razie) Internet będzie mógł się rozwijać
    dalej w tym samym tempie jak dotychczas. Na stabilnym wzroście użytkowników
    Internetu skorzysta cała branża (portale, witryny, rynek e-reklamy jak i
    e-commerce)." Pozostaje zatem cierpiliwie czekać na decyzję Senatu.

  • 2. Data: 2004-02-25 11:12:10
    Temat: Re: Internet&VAT
    Od: "Zbigniew Sikora" <z...@h...net.pl>

    Użytkownik "MadAndy" <n...@s...com> napisał w wiadomości
    > COMPUTERWORLD
    > Internet zwolniony z VAT-u - tymczasowe zwycięstwo?

    Czasem załamuje mnie poziom ignorancji ludzi wypowiadających się publicznie.
    I aż dziwne, że takie pismo jak "Computerworld" nie zrobiło wnikliwej
    analizy, jakie skutki kryją się za zwolnieniem danej usługi od VATu.

    Z#

  • 3. Data: 2004-02-25 11:32:53
    Od: "Adam Paluch" <a...@b...net>

    Zbigniew Sikora wrote:
> [...]
    > publicznie. I aż dziwne, że takie pismo jak "Computerworld" nie
    > zrobiło wnikliwej analizy, jakie skutki kryją się za zwolnieniem

    po raz kolejny w artykule nie jest rozroznione 0% VAT i Zw ...
    --
    Adam Paluch <a...@b...net>
    bluuu.NET, Sosnowiec

  • 4. Data: 2004-02-25 19:44:45
    Od: tommy <T...@p...poznan.pl>

    2004-02-25 12:32, Adam Paluch napisał :

    > po raz kolejny w artykule nie jest rozroznione 0% VAT i Zw ...

    No to jeszcze raz - moze jakic but z Sejmu to przeczyta -
    to co poszlo w watku "VAT na Internet" :

    [...]
    Dla Posla bez VAT oznacza to samo w przypadku 0% i
    zwolnienia. Perfidia MF polegala na tym, ze opnia
    w sprawie rozwiazan dotyczacych "bez VAT" zostala
    totalnie olana i tnac glupa oczywiscie pozytywnie
    opiniowalo zwolnienie miast 0% - wiadomo dlaczego.
    Guzik ich obchodza firmy, ktore na sam sluch zwolnienia
    dostaja wysokiej goraczki, zeby nie powiedziec
    jasnej ch....y.

    A teraz do przyjaciol Poslow i Senatorow :

    Naiwna zaiste jest wiara w to, ze zwolnienie z VAT
    oznacza obnizke ceny. Klamca jest ten, ktory wmawia
    publice, ze dostawcy tylko czekaja, zeby podarowac
    klientom koszt VAT-u. Koncert WOSP jest tylko raz w roku,
    a faktu za siec przychodza co miesiac.

    tommy